De definitie van het woord Geloof

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Surrendered
Ervaren pen

Re: De definitie van het woord Geloof

Bericht door Surrendered »

Marinus schreef:
Surrendered schreef:Geen bewijs? Simpel weg een paar bewijzen waarom Allah(God) bestaat:
Beide "bewijzen" bewijzen niet dat er een god is en al helemaal niet dat er een allah is. De natuurlijke chemicaliën niet echt perfect te noemen. Neem aspirine: dat is een natuurlijke pijnstiller die voorkomt in de wilg. Heel mooi zou je zeggen, maar je staat je wel eerst een uur op een wilg te kauwen en het is nog ongezond ook. De door mensen gemaakte versies zijn meestal superieur aan de natuurlijke variant. Dat deze laatste door een medische chemicus worden gemaakt wil nog niet zeggen dat dat ook geldt voor natuurlijke chemicalien.

Je verhaal over sterren laat zien dat je weinig van astronomie weet. Sterren botsen niet vaak, want ze hebben heel veel ruimte, maar ze kunnen gewoon botsen. Ons eigen melkwegstelsel zal in de verre toekomst op een ander sterrenstelsel botsen. Dit kan mogelijk desastreus zijn voor ons zonnestelsel. Sterren doven trouwen uiteindelijk ook gewoon uit. Verder is de zon miljarden jaren oud en hoewel hij nu erg fijn is zal de zon de aarde uiteindelijk onleefbaar maken en vernietigen.

Er is wel meer mis met je voorbeelden, maar beide voorbeelden zijn geen bewijs voor god te noemen.
Bij allebei gaat het om één "iets" dat dit allemaal heeft gecreëerd. Dus bedoel ik dat die chemicus de Schepper is. En je moet die apotheek aanzien als de hele universum. Niet alleen de apotheek en de wereld.
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Surrendered schreef:Ik heb deze topic gemaakt voor argumenten, geen beledigingen. Ik heb argumenten jij hebt argumenten. Dat wil niet zeggen dat je het recht hebt mijn Religie te gaan beledigen
Er bestaat niet zoiets als een recht om niet beledigd te worden.
Een belediging is minstens voor de helft het produkt van de ontvanger van een boodschap.
Bovendien is satire inherent aan een vrije samenleving, en een vrij forum.

Wanneer de vrije omgeving benauwt, zou ik je willen doorverwijzen naar: http://www.ontdekislam.nl/forum/index.php
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Surrendered schreef: Bij allebei gaat het om één "iets" dat dit allemaal heeft gecreëerd. Dus bedoel ik dat die chemicus de Schepper is. En je moet die apotheek aanzien als de hele universum. Niet alleen de apotheek en de wereld.
En wie heeft de schepper gecreeerd?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Surrendered schreef: Bij allebei gaat het om één "iets" dat dit allemaal heeft gecreëerd. Dus bedoel ik dat die chemicus de Schepper is. En je moet die apotheek aanzien als de hele universum. Niet alleen de apotheek en de wereld.
Wat een kul.
Als de aanwezigheid van de chemicaliën in het universum, die geschikt zijn voor het maken van paracetamol, bewijs is voor het werk van een magische creator, geldt dat toch ook voor de hoofdpijn zelf?.

Tel uit je netto voordeel. :roll:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Marinus schreef:
Kiks en zijn kabouters... Met rode puntmutsjes.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Alweer een moslim met lange tenen die denkt dat hij met zijn waardeloze en uitgekauwde misbaksels van denksels iets zinnigs kan bereiken op Freethinker.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Surrendered, waarom ben je nooit naar een universiteit gegaan om iets over wetenschap te leren, maar wil je er wel dolgraag over meepraten hoe de vork in de steel zit?
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Surrendered schreef:De meerderheid op de wereldbevolking gelooft dat alles is geschapen door één Schepper. Ik ben een persoon die gelooft dat alles is geschapen door één Schepper, omdat ik met verschillende redenen het onmogelijk vind dat alles zomaar is ontstaan.

Bijvoorbeeld de evolutietheorie die door de heer Charles Darwin is bedacht volgens verschillende waarnemingen. Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

Ok. Alles is in zo´n proces ontstaan. Maar hoe of waardoor is dit proces ontstaan?

Het is op dit forum verplicht om wanneer je dingen opschrijft die niet uit je eigen pen komen er de bron bij te vermelden. In dit geval laat je mensen daarmee eerlijk weten dat je niet opeens voor een moment buitengewoon knap wordt.
Dus de volgende keer zo:

De meerderheid op de wereldbevolking gelooft dat alles is geschapen door één Schepper. Ik ben een persoon die gelooft dat alles is geschapen door één Schepper, omdat ik met verschillende redenen het onmogelijk vind dat alles zomaar is ontstaan.

Bijvoorbeeld de evolutietheorie die door de heer Charles Darwin is bedacht volgens verschillende waarnemingen. "Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie." ( Evolutietheorie - Wikipedia )

Ok. Alles is in zo´n proces ontstaan. Maar hoe of waardoor is dit proces ontstaan?

--------------------------------------------------------------------------------

Ik zou zeggen beantwoord jij eerst even de vraag van Marinus wie je apothekergod gemaakt heeft, want zoals je zelf net zei, kun je onmogelijk geloven dat hij uit zichzelf ontstaan is.
Ach laat ook maar, gelovigen zijn zo voorspelbaar dat ik allang weet dat je hierop antwoordt dat Allah altijd heeft bestaan.

Wel, dan werp ik je voor de voeten dat de natuur altijd heeft bestaan. Het heeft dus helemaal geen schepper nodig, net zoals jouw God geen schepper nodig heeft.

Nog een vraag van mij: Waarom heeft jouw God overigens zo zitten knoeien door tussen veel eetbaar voedsel er allemaal giftige paddenstoelen en planten tussen te zetten? Is hij pervers?
Laatst gewijzigd door Rereformed op 02 okt 2010 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

http://www.nu.nl/wetenschap/2346563/lie ... arwin.html
Surrendered, lees aub bovenstaande link en leg dan jouw verhaal naast de bevindingen van de wetenschappers. Heel treffend hoe je de genoemde zaken terugvindt in jouw reacties.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Surrendered schreef: Geen bewijs? Simpel weg een paar bewijzen waarom Allah(God) bestaat:

voorbeeld 1(geneeskunde):
Medicijnen en zalfjes met geneeskracht die zich in een apotheek bevinden laat zien dat deze samengestelde zijn door een goede chemicus. Het is onmogelijk dat deze medicijnen en zalfjes zonder een chemicus of vakman ontstaan. Evenzo is de aarde een nog groter en perfecter apotheek dan de hier boven genoemde apotheek. Het is noodzakelijk dat de vierhonderdduizend soorten dieren en planten die zich op de aardbol bevinden, gemaakt zijn door een bekwame chemicus.
Als de medicijnen, die zich in de kleine apotheek bevinden, gemaakt worden door een chemicus, dan kan de grote apotheek, de aarde, niet zijn ontstaan zonder een chemicus. Die Chemicus moet wel Allah zijn.

Voorbeeld 2 (astronomie):
een wonderbaarlijke stad met miljoenen lampjes die non-stop licht geven en een fabriek duiden, ongetwijfeld, op een bekwame elektricien en een fabrikant(het gaat hier om één persoon).
Even zo zien wij boven de aarde (de stad) sterren (lampjes) aan de hemel. Ondanks dat deze sterren, volgens de astronomie, duizenden malen groter dan de aarde en zijn ze zeventig maal snellen bewegen dan een kanonskogel wordt de orde gehandhaafd, botsen zij niet tegen elkaar op, doven zij niet uit en hun brandstof raakt niet op.
Volgens de astronomie die word bestudeerd, is de zon een miljoen maal groter en leeft al een miljoen jaar langer dan de aarde. De zon die als een lamp en een kachel functioneert heeft voor zijn voorbestaan per dag meer olie dan alle oceanen en meer houtskool of brandhout dan de bergen van de aarde nodig.
Zie hoe groter en en perfecter de aarde is met zijn lampjes die zonder olie, houtskool of brandhout branden en niet uitgaan, die niet met elkaar botsen, etc. etc.

Ook deze passages zijn gekopieerd van elders (Reaktie op: http://www.faqt.nl/wetenschap/was-god-e ... e-fysicus/ ):

Ahmt zegt:
9 september 2010 om 15:16
@Areo(youtubeee)NOu. Dus je bedoelt dat alles van zelf is ontstaan. Ok. Laten we zegen dat het zo is.
Ik ga je op een logisch manier vertellen waarom Allah bestaat(mensen moeten niet denken dat ik onderscheid maak).

voorbeeld 1:

Medicijnen en zalfjes met geneeskracht die zich in een apotheek bevinden laat zien dat deze samengestelde zijn door een goede chemicus. Het is onmogelijk dat deze medicijnen en zalfjes zonder een chemicus of vakman ontstaan. Evenzo is de aarde een nog groter en perfecter apotheek dan de hier boven genoemde apotheek. Het is noodzakelijk dat de vierhonderdduizend soorten dieren en planten die zich op de aardbol bevinden, gemaakt zijn door een bekwame chemicus.

Als de medicijnen, die zich in de kleine apotheek bevinden, gemaakt worden door een chemicus, dan kan de grote apotheek, de aarde, niet zijn ontstaan zonder een chemicus. Die Chemicus moet wel Allah zijn.

Dit was mijn eerste voorbeeld wat meer in de geneeskunde valt. En het heelal is een groot mysterie. Je raakt de weg kwijt zodra je je begeeft in dit mysterie. In het heelal is er spraken van een orde. Er zijn verschillende meningen over wie het heelal heeft geordend en hoe deze word gehandhaafd. Hier ga ik ook een voorbeeld van geven. In de volgende commentaar vertel ik hierover.

Later

Ahmt zegt:
9 september 2010 om 15:30
Met onderscheid bedoelde ik tussen Allah en God. Omdat het allebei hetzelfde is. Alleen is Allah in ons geloof een van de namen van Hem.

En nu komt de voorbeeld 2.

Bijvoorbeeld: een wonderbaarlijke stad met miljoenen lampjes die non-stop licht geven en een fabriek duiden, ongetwijfeld, op een bekwame elektricien en een fabrikant(het gaat hier om één persoon).

Even zo zien wij boven de aarde (de stad) sterren (lampjes) aan de hemel. Ondanks dat deze sterren, volgens de astronomie, duizenden malen groter dan de aarde en zijn ze zeventig maal snellen bewegen dan een kanonskogel wordt de orde gehandhaafd, botsen zij niet tegen elkaar op, doven zij niet uit en hun brandstof raakt niet op.

Volgens de astronomie die word bestudeerd, is de zon een miljoen maal groter en leeft al een miljoen jaar langer dan de aarde. De zon die als een lamp en een kachel functioneert heeft voor zijn voorbestaan per dag meer olie dan alle oceanen en meer houtskool of brandhout dan de bergen van de aarde nodig.

Zie hoe groter en en perfecter de aarde is met zijn lampjes die zonder olie, houtskool of brandhout branden en niet uitgaan, die niet met elkaar botsen, etc. etc. Dus is er één persoon die… de beste fabrikant en elektricien is die er kan zijn. En de beste fabrikant en elektricien is zonder twijfel Allah.

Nu kan het zijn dat jij, Surrendered, dezelfde bent als Ahmt, die ook wel tekent met Ahmet en zelfs zijn emailadres opgeeft om hem te kunnen mailen, zo graag wil hij anderen bekeren. Ik hoop het voor je, want lange teksten van anderen kopiëren en voor je eigen woorden doen doorgaan is niet eerlijk. In dat geval zou ik zeggen: probeer eens zo creatief te zijn om in een nieuw gesprek met personen die toch geen moslim worden nieuwe voorbeelden te bedenken. Telkens overal hetzelfde neerzetten geeft de indruk dat je lui van geest bent.
Tip: perzische tapijten hebben een prachtig ontwerp. Dus er moet wel een Allah zijn die de beste fabrikant van ontwerpen is. En dan nog even zeggen dat er meer sterren zijn dan knoopjes in een perzisch tapijt waar een paleis mee is gestoffeerd. Dus Allah is ook de beste fabrikant van sterren. Of de beste grossier in Turks fruit, met meer smaken in voorraad dan de beste marktkoopman in Istanbul kan bedenken.

Overigens: met wie heeft Allah sex? Want het is tenslotte onmogelijk dat overal op de aarde leven sex heeft terwijl er geen grootmeester in de sex is die alle vormen uitgedacht heeft en zelf onder de knie heeft.
Born OK the first time
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Er bestaat altijd iemand. Nooit bestond niemand.
Surrendered
Ervaren pen

Rereformed schreef: Overigens: met wie heeft Allah sex? Want het is tenslotte onmogelijk dat overal op de aarde leven sex heeft terwijl er geen grootmeester in de sex is die alle vormen uitgedacht heeft en zelf onder de knie heeft.
De Schepper is niet geboren en zal geen nakomelingen krijgen. Dus alles wat wij doen, doet de Schepper niet.

Bijvoorbeeld: Als iemand een robot maakt, en die krijgt zijn voeding van een bepaald brandstof. Bijvoorbeeld benzine. De robot denkt dan dat jij als voeding ook benzine "drinkt" of "eet". Dat geld ook voor de mens.

Ons is er verschillende vermogen gegeven. Zoals denken. Maar dat wil niet zeggen dat het ook 100% is voltooid. We kunnen niet alles denken, net zoals wij ook alles niet kunnen zien, ruiken etc.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Waarom ga jij enkel in op een afterthought van mij en niet op de hoofdzaak die ik je voor de voeten legde?
Surrendered schreef:Bijvoorbeeld: Als iemand een robot maakt, en die krijgt zijn voeding van een bepaald brandstof. Bijvoorbeeld benzine. De robot denkt dan dat jij als voeding ook benzine "drinkt" of "eet". Dat geldt ook voor de mens.
Je vergelijking gaat slecht op. Een beetje intelligente robot begrijpt wel dat de voeding niet noodzakelijkerwijs benzine hoeft te zijn, maar dat het begrip 'voeding' ook voor de mens geldt.
Nogmaals: jouw Allah heeft alles uitgedokterd. Hij had zijn creatie ook zonder giftige zaken en zonder sex kunnen afleveren. Vertel me eens waarom iemand die ongeboren is en niet aan sex doet, en ook niet aan lijden en geboren worden en doodgaan doet, hierop zo'n grote nadruk legt wanneer hij een schepping maakt. Er is een hoop in het werk van deze 'bekwame chemicus' dat nogal aan perversiteit doet denken. De grote meerderheid van alle wespen bijvoorbeeld zijn parasitaire wespen: ze leggen hun eitjes in andere dieren. De larven komen uit in het levende dier en eten het op.
Geniet hij ervan om naar sex en ziekte/lijden en gebrekkigheid te kijken?
Ons is er verschillende vermogen gegeven. Zoals denken. Maar dat wil niet zeggen dat het ook 100% is voltooid. We kunnen niet alles denken, net zoals wij ook alles niet kunnen zien, ruiken etc.
Dat is wel heel duidelijk in een gesprek met jou. Vandaar ook dat jij een moslimgelovige kunt zijn. Het ontbreekt je aan het vermogen om het onintelligente ervan in te zien.
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Surrendered,

Het woord "geloof" en het werkwoord "geloven" hebben vele betekenissen.
Dat maakt een fantastische speeltuin om ze vrolijk door elkaar te halen. Zeker als je er weer een eigen begrip bij introduceert.
Begin dus alle bestaande betekenissen te kennen en geef dan aan welke daarvan je wilt gebruiken in je betoog.

Volgens mij hebt jij het over reli-geloof; dat wil zeggen een geloof dat vast staat en zich niet laat beïnvloeden door bijvoorbeeld verklaringen of wetenschappelijke bevindingen die daarmee in strijd zijn.

Andere betekenissen van "geloven" gaan over het min of meer voorlopig aannemen van iets tot betere info voorhanden is.
Of het totaal niet geïnteresseerd zijn zoals in "dat geloof ik wel" als je een zinloze discussie beu bent.

Omdat jij je reli-geloven al aan het verbinden bent met een wetenschappelijke discipline als de evolutiebiologie ben je de zaken verwarrend door elkaar aan het klutsen. Jouw reli-geloven staat je namelijk niet toe je overtuigd zijn van alles wat daarmee samen hangt te relativeren.
Juist dat is onontbeerlik; zelfs als je lekenwetenschap gaat beoefenen.

Jouw religeloof heeft voor de wetenschappelijke kennis (over de bio-evolutie) geen enkele waarde.
Als je dat wel vindt dan heb jij een probleem en de wetenschap niet.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Surrendered
Ervaren pen

Marinus schreef:
Als de schepper gecreëerd zou zijn dan zou die Schepper geen Schepper heten. Daarom noem je het ook Schepper. Dit is geen vraag.
Plaats reactie