De definitie van het woord Geloof

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Surrendered
Ervaren pen

De definitie van het woord Geloof

Bericht door Surrendered »

Alle opmerkingen die ik de afgelopen dagen hebben lezen, vond ik heel interessant. Want iedereen geeft een andere definitie voor het woord geloof.

Al mijn argumenten ga ik baseren op het woord geloof. Het woord geloof betekent: een levens wijze.
En de religies zijn de gidsen, om die '' levens wijze'' te begeleiden. Elk persoon kiest zijn eigen gids. Ook atheïsten zijn gelovigen. Maar zij kiezen voor geen gids. Ze stellen hun eigen doelen op waarnemingen die zij zelf bedenken.

Er zijn veel, verschillende argumenten over het bestaan van alles. Sommigen beweren dat het per toeval is ontstaan. Anderen beweren dat alles is ontstaan door oorzaken. Er zijn ook mensen die geloven dat alles vanzelf is ontstaan en vanzelf verder zult ontstaan. Iedereen mag met zijn/haar argumenten beslissen in welke van deze keuzes hij/zij gelooft.

De meerderheid op de wereldbevolking gelooft dat alles is geschapen door één Schepper. Ik ben een persoon die gelooft dat alles is geschapen door één Schepper, omdat ik met verschillende redenen het onmogelijk vind dat alles zomaar is ontstaan.

Bijvoorbeeld de evolutietheorie die door de heer Charles Darwin is bedacht volgens verschillende waarnemingen. Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

Ok. Alles is in zo´n proces ontstaan. Maar hoe of waardoor is dit proces ontstaan? Waar begint het? Ik wacht op met volle moed op verschillende reacties en argumenten :D .

Groetjes, Surrender.
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
vegan-revolution
Superposter

Re: De definitie van het woord Geloof

Bericht door vegan-revolution »

Beste Surrendered,

Hier op dit forum is er een speciale ruimte gereserveerd om over de evolutietheorie te discussiëren. Welke reden dacht je te hebben om het in de rubriek Islam te moeten plaatsen?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Zucht.
Atheïsme is geen geloof, die onzin gelooft alleen een gelovige.
Wat ben je zelf trouwens?
Een creamoslim?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

vegan-revolution schreef:Beste Surrendered,

Hier op dit forum is er een speciale ruimte gereserveerd om over de evolutietheorie te discussiëren. Welke reden dacht je te hebben om het in de rubriek Islam te moeten plaatsen?
Omdat hij als nick 'onderworpen' heeft gekozen, waarschijnlijk omdat hij moslim is?

Evengoed welkom Surrendered.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Surrendered
Ervaren pen

Zoals ik al zei, zeg ik dat iedereen een eigen mening heeft. En ik ben een moslim.

Je kunt zeggen dat een atheïst gelovig is en niet. Dat is over aan jou eigen mening.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Surrendered schreef:Zoals ik al zei, zeg ik dat iedereen een eigen mening heeft. En ik ben een moslim.

Je kunt zeggen dat een atheïst gelovig is en niet. Dat is over aan jou eigen mening.
atheïst

athe` ïst
de -woord (mannelijk)
atheïsten
iem. die het bestaan van God of goden ontkent; iem. zonder religieus gevoel.
Geloof, betekend overigens niet: een leefwijze.
Laatst gewijzigd door Fish op 02 okt 2010 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Surrendered schreef:Zoals ik al zei, zeg ik dat iedereen een eigen mening heeft. En ik ben een moslim.

Ik noem mezelf een atheïst. Waar geloof ik volgens jou in, en op grond waarvan?

Overigens welkom. :)

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Surrendered
Ervaren pen

kiks schreef:

Ik noem mezelf een atheïst. Waar geloof ik volgens jou in, en op grond waarvan?
kiks
Je gelooft dat er geen gids nodig is om een pad te kiezen. De grond waarop je het gelooft kan ik niet weten omdat ik je ook niet ken(ik ben pas nieuw).
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Surrendered schreef:Je kunt zeggen dat een atheïst gelovig is en niet.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar atheïsme is een van de vormen van ongeloof. Ongeloof betekent letterlijk: geen geloof. Atheïsten geloven niet dat er geen god is, er is geen enkele aanwijzing dat er een god is, dus er is er voor ons ook geen reden om aan te nemen dat er een god is.

Op een of andere manier willen gelovigen graag dat atheïsme een geloof is. Dit komt omdat veel gelovigen ook wel snappen hoe zwak hun zaak is. Miljarden gelovige over tienduizenden jaren en nog nooit is er een met deugend bewijs gekomen. Atheïsten kunnen al die goden zonder bewijs dus gewoon verwerpen zonder bewijs. Daar is geen geloof voor nodig.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Surrendered schreef:Je gelooft dat er geen gids nodig is om een pad te kiezen. De grond waarop je het gelooft kan ik niet weten omdat ik je ook niet ken(ik ben pas nieuw).
Nee hoor, ik heb wel degelijk een gids, nl. het vermogen om zelf na te denken, gebaseerd op mijn waarneming dat alle vermeend aanwezige gidsen, in de persoon van de diverse predikers, proberen mij op een dwaalspoor te brengen. Dat zit in mij, en ik ben voor mijzelf en anderen waar te nemen, itt geloven, dat veelal gebaseerd is op iets dat niet waar te nemen is. Dus deze atheïst gelooft niet.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Surrendered
Ervaren pen

Marinus schreef:
Surrendered schreef:Je kunt zeggen dat een atheïst gelovig is en niet.
Atheïsten geloven niet dat er geen god is, er is geen enkele aanwijzing dat er een god is, dus er is er voor ons ook geen reden om aan te nemen dat er een god is.

Op een of andere manier willen gelovigen graag dat atheïsme een geloof is. Dit komt omdat veel gelovigen ook wel snappen hoe zwak hun zaak is. Miljarden gelovige over tienduizenden jaren en nog nooit is er een met deugend bewijs gekomen. Atheïsten kunnen al die goden zonder bewijs dus gewoon verwerpen zonder bewijs. Daar is geen geloof voor nodig.
:)
Geen bewijs? Simpel weg een paar bewijzen waarom Allah(God) bestaat:

voorbeeld 1(geneeskunde):
Medicijnen en zalfjes met geneeskracht die zich in een apotheek bevinden laat zien dat deze samengestelde zijn door een goede chemicus. Het is onmogelijk dat deze medicijnen en zalfjes zonder een chemicus of vakman ontstaan. Evenzo is de aarde een nog groter en perfecter apotheek dan de hier boven genoemde apotheek. Het is noodzakelijk dat de vierhonderdduizend soorten dieren en planten die zich op de aardbol bevinden, gemaakt zijn door een bekwame chemicus.
Als de medicijnen, die zich in de kleine apotheek bevinden, gemaakt worden door een chemicus, dan kan de grote apotheek, de aarde, niet zijn ontstaan zonder een chemicus. Die Chemicus moet wel Allah zijn.

Voorbeeld 2 (astronomie):
een wonderbaarlijke stad met miljoenen lampjes die non-stop licht geven en een fabriek duiden, ongetwijfeld, op een bekwame elektricien en een fabrikant(het gaat hier om één persoon).
Even zo zien wij boven de aarde (de stad) sterren (lampjes) aan de hemel. Ondanks dat deze sterren, volgens de astronomie, duizenden malen groter dan de aarde en zijn ze zeventig maal snellen bewegen dan een kanonskogel wordt de orde gehandhaafd, botsen zij niet tegen elkaar op, doven zij niet uit en hun brandstof raakt niet op.
Volgens de astronomie die word bestudeerd, is de zon een miljoen maal groter en leeft al een miljoen jaar langer dan de aarde. De zon die als een lamp en een kachel functioneert heeft voor zijn voorbestaan per dag meer olie dan alle oceanen en meer houtskool of brandhout dan de bergen van de aarde nodig.
Zie hoe groter en en perfecter de aarde is met zijn lampjes die zonder olie, houtskool of brandhout branden en niet uitgaan, die niet met elkaar botsen, etc. etc.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Wat je allemaal opsomt kan net zo goed door het grote leger kabouters dat er ooit was volgens sommigen zijn gecreeërd. Dat is derhalve geen bewijs, maar een aaname, of geloof.

Groet

kiks
Surrendered
Ervaren pen

kiks schreef:
Surrendered schreef:Je gelooft dat er geen gids nodig is om een pad te kiezen. De grond waarop je het gelooft kan ik niet weten omdat ik je ook niet ken(ik ben pas nieuw).
Nee hoor, ik heb wel degelijk een gids, nl. het vermogen om zelf na te denken, gebaseerd op mijn waarneming dat alle vermeend aanwezige gidsen, in de persoon van de diverse predikers, proberen mij op een dwaalspoor te brengen. Dat zit in mij, en ik ben voor mijzelf en anderen waar te nemen, itt geloven, dat veelal gebaseerd is op iets dat niet waar te nemen is. Dus deze atheïst gelooft niet.

Groet

kiks
:)
Waarnemen... Het niet gaan geloven in de Schepper omdat je het niet waarneemt. Wist je dat de mens bijna niks waarneemt?

Bijvoorbeeld krachten. De 4 grote krachten. Nucleaire kracht, Zwakke kracht, Sterke kracht en Zwaartekracht. Je kunt krachten niet zien, toch? Je kunt het alleen voelen als het op jou word uitgeoefend.

Of bijvoorbeeld elektriciteit. Geld precies het zelfde als bij de krachten. Je neemt het alleen waar als het op je uitgeoefend word. En als je gelooft dat deze dingen niet bestaan omdat je ze niet ziet, dan geloof je in niks. De zeg je dat Natuurkundige wetten, Astrologische wetten etc. niet bestaat.

Voorbeeld: Je zit in een bus. Tegenover je is er een kind en moeder die staan. De moeder kijkt naar het kind terwijl hij chocola eet. De jongen morst het chocola op zijn kleding. Dat moeder glimlacht en maakt de kleding van dat jongen schoon met al haar liefde.

Je neemt dat liefde niet waar. Maar je denkt er wel over. Je denkt dat dat moeder met al haar liefde de jongen helpt. Waar of niet waar. Ik en andere gelovigen denken dus dat er een Schepper is omdat we daar in geloven. Ook al nemen wij het niet waar.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Surrendered schreef:Je gelooft dat er geen gids nodig is om een pad te kiezen.
Nee, nee, we gaan er bij gebrek aan positief bewijs van uit dat er geen bovennatuurlijke gids is.
En bijgevolg moet men goede afspraken maken met elkaar wat er zoal kan en niet kan, en nadenken over de implicatie's van bepaalde redeneringen.
Dit alles in een cultuur van overleg, uiteraard.

Men kan niet toestaan dat een bepaalde groep godsdienstigen, zonder enige vorm van bewijs voor het bestaan van hun "gids", gaat bepalen hoe iedereen in de samenleving zou moeten leven.
Men kan niet toestaan dat de gehele samenleving zich ooit gedwongen zou zien om zich te moeten conformeren naar regels uit een oud boek, geïnterpreteerd door "geleerden".
(Die elkaar overigens ook geregeld de hersens inslaan, uit naam van de "Waarheid", maar dit terzijde.)
De grond waarop je het gelooft kan ik niet weten omdat ik je ook niet ken(ik ben pas nieuw).
Het is juist het ontbreken van elke universeel kenbaar bewijs vóór het bestaan van een godheid, die me heeft doen besluiten af te zien van elke vorm van aanbidding.
Naar mijn idee zijn er meer zinvolle zaken in het leven.

Daarbij komt dat het woord "God" een van de slechts gedefiniëerde woorden allertijden is.

Roepen dat atheïsme ook een geloof is, is zoiets als roepen dat het niet spelen van tennis ook een sport is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Surrendered
Ervaren pen

Met het woord gids bedoelde ik religies of andere waarnemingen zoals de Islam, Christendom, Jodendom etc.
Plaats reactie