Ali schreef:Rereformed schreef:De bijbel zegt zoveel Ali, studeer er nog maar eens beter op.

Ali schreef:Wel een beetje bot.
Waarom moet ik het werk allemaal doen? Ik ga er vanuit dat iemand die tegen mij zegt de bijbel beter te moeten kennen zelf de bijbel uitstekend onder de knie heeft en met even nadenken een hoop kanttekeningen kan plaatsen bij zijn geopperde eerste gedachte.
OK, hier het uitspellen van mijn opmerking:
De bijbel zegt zoveel over 'oordelen'. Bijvoorbeeld dat Jezus in Mt 25 zichzelf die rol toebedeelt:
Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. .... 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. ...46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’
In het Johannesevangelie laat Jezus weten dat zijn
woorden de personen die hem afwezen zullen oordelen: "Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen."
Ook leuk voor de verandering.
In de Korinthebrief staat echter dat
God de Vader zal oordelen over de ongelovigen: "Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: 'Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.' "
In een hoofdstuk later kun je opeens lezen dat de
gelovigen zullen oordelen over de wereld: "Weet u dan niet dat Gods heiligen over de wereld zullen oordelen?"
En nog weer even later dat de gelovigen over engelen zullen oordelen: "Weet u niet dat wij over engelen zullen oordelen?"
Wie dus wijs wordt uit Paulus is wel heel wijs.
(Maar dit is aardig van hem: hij heeft helemaal geen weet van de Jezus uit de evangeliën, en weet dus ook helemaal niets over de hel.)
Maar de schrijver van de brief aan Timotheüs is weer van mening dat
Jezus zal oordelen: "Ik roep je dringend op, ten overstaan van God en van Christus Jezus, die zal oordelen over de levenden en de doden..." (2 Tim 4:1)
De schrijver van de Hebreeënbrief, ook niet de domste, vindt echter weer dat je niet moet knoeien met zaken, in het OT staat duidelijk dat God zelf zal oordelen: "‘Het is aan Mij om te wreken, Ik zal vergelden,’ en ook: ‘Jahweh zal oordelen over zijn volk.’ " (Heb. 10:30)
Indien je mij nog even laat weten naar welke tekst jij verwijst is het christelijke carroussel prachtig aan het draaien.
Maar één ding is zeker: christenen hebben een obsessie met oordelen. Diezelfde evangeliën waarin Jezus zegt 'Oordeelt niet' staan ten slotte bol van de oordelen.