Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Re: Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: Die vriendelijke groeten zijn toch echt uit het hart gegrepen. Je proeft het gewoon in ieder woord.
Hij heeft het goed gelezen. Dat is een belangrijk aspect. Het borrelt in zijn hoofd en komt er vermoedelijk ooit weer uit. Zijn vriendelijke groeten is de kers op een taart met dwaas, lasteren, ontheiliging, walgelijk en een gebrek aan respect. Je zult heel voorzichtig moeten eten anders proef je de rest.

Groeten,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Destinesia

Bericht door Destinesia »

PietV. schreef:
Rereformed schreef: Die vriendelijke groeten zijn toch echt uit het hart gegrepen. Je proeft het gewoon in ieder woord.
Hij heeft het goed gelezen. Dat is een belangrijk aspect. Het borrelt in zijn hoofd en komt er vermoedelijk ooit weer uit.
Deze man is totaal niet begaan met het lot van Rereformed. Hij geeft geen moer om Rereformed en om zijn zieleheil maar om zichzelf en zijn twijfels. Hij kan waarschijnlijk niet stoppen met lezen. Hij heeft het persoonlijk moeilijk daar hij zaken leest die hij nog nooit bedacht heeft en die zijn eigen geloof op losse schroeven kan gaan zetten.
Christen schreef: "Als slot van mijn communicatie met jou, constateer ik dat het je niet ontbreekt aan intelligentie. Misschien heb je daar zelfs wel te veel van. Te veel kennis maakt opgeblazen! Bovendien gebruik je die kennis op een verkeerde manier, nl. niet om God te dienen, maar om jezelf een zodanige positie aan te matigen, dat je denkt boven iedereen en alles te staan.
Oh wat een breinbreker voor deze man. Hij snapt maar niet dat God het toelaat hem zó te laten twijfelen.

Waarom is die leugenachtige satan toch zo machtig? Waarom lees ik deze onheilige zaken nog? Zo vraag ik er zélf om. Oh God help ... waarom komt er geen antwoord op mijn twijfels ... Oh Here geef toch opnieuw een krachtige opwekking in mijn hart. Oh Heer ... vervul mij opnieuw met Uw Geest ....
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:een taart met dwaas, lasteren, ontheiliging, walgelijk en een gebrek aan respect.
Vergeet het "besmetten" niet. :lol:

Handig trouwens om een Paulus bij de hand te hebben die de ongelovigen in een tirade beschuldigt. Zo kun je de grofste dingen tegen iemand zeggen en blijven je eigen handen toch mooi schoon.
Dit is dus van toepassing op mij:

Romeinen 1
"18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. 19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, 21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. 22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas 23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. 24 Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. 25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald. 28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. 29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen."
Born OK the first time
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Rereformed schreef:
Christen schreef: Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons.
Ik herinner mij dat er in het NT staat dat de Here Jezus zegt dat ook de Vader niet oordeelt.

Als ge uw bijbel beter had gekend Rere, dan had ge hier mooi lik op stuk kunnen geven.
Laatst gewijzigd door Ali op 29 sep 2010 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

Beste, hiermee sluit ik af. Je beslist zelf over je leven hier op Aarde, maar je weet dat dit zeer begrensd is (meestal nog geen 100 jaar), en daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons. En bedenk: God wederstaat de hoogmoedigen, doch de nederigen schenkt Hij genade.
Vriendelijke groeten,"
Die vriendelijke groeten zijn toch echt uit het hart gegrepen. Je proeft het gewoon in ieder woord.
Er is een tijd geweest dat ik (ongelovige) van een pas bekeerde "naaste" te horen kreeg dat ik het pad van de duivel bewandelde, dat het niet mijn schuld was maar dat ik bezeten was door demonen...en dat god het mij wellicht daarom zou vergeven....ik keek de persoon in kwestie verbijsterd aan, voelde een enorme schok van pijn, verdriet en woede. Het was vlak voor ik het boek van Rereformed tegen kwam dat mij de ogen opende hoe duister, bizar, kronkelig en glibberig de religieuze denkbeelden en de zg "Heilige boeken" zijn en hoe naief ongelovigen (én niet echt bekend met de "Heilige boeken".... ik dus) respecteren dat er mensen zijn die een andere overtuiging hebben.

Ik citeer een klein stukje uit wat ik vlak daarna meemaakte
Ze gingen naar een baptistengemeente en ze vroegen ons op zeker moment of we/ik niet een keer mee wilde(n) gaan naar hun kerk. Het kostte mij enige moeite de rest van het gezin mee te krijgen, maar zowaar, voor de eerste keer in 45 jaar ging dit ganse gezin ter kerke. Het bleek of leek iig reuze mee te vallen allemaal, het was niet stijf en/of truttig, de mensen waren niet onaardig, de voorganger hield een aardige preek, geen donder, hel en verdoemenis, maar gewoon een overdenking op de zondagochtend, zal ik maar zeggen, na afloop kregen we koffie en een ik voerde een verduidelijkend gesprekje met de voorganger, die mijn mening respecteerde of iig deed alsof........

Een kleine drie maanden later werd ik gebeld door ********

Het was iets waar ik al maanden bang voor was geweest en we zijn er met een rotgang naartoe gereden. Ik heb de hele avond met hen gepraat en toen we diep in de nacht eindelijk weer buiten stonden zeiden ***** tegen mij...... Jij bent "meer christen" als wij zijn! Toen beschouwde ik het nog als een soort van compliment, het werd met de beste intenties en vol bewondering gezegd en eerlijk gezegd streelde het mijn ego op dat moment, nou was ik op dat moment in grote verwarring, dus het valt me iets minder hard aan te rekenen hoop ik, maar ik was op dat moment niet in staat om uit te leggen, hoe ik de zaken zag, al ondernam ik nog wel een poging daartoe.
Zo naief van mij.....lieve bovenste beste brave borsten van mensen.....zooo overtuigd dat ALLEEN christenen goede mensen kunnen zijn en zelfs wanneer je zoals ik geen christen bent maar je gewoon op jonge leeftijd hebt voorgenomen een "goed mens" te willen zijn...je dan door sommige goedwillende christenen toch vereenzelvigd wordt mét christenen....alsof moraal ALLEEN aan hen is voorbehouden. Het is mi iig wel de overtuiging van religieuzen.....moraal komt van god en de bijbel (of andere "heilige boeken") .....alle andere mensen zijn immoreel!!!....en ALS er dan "per ongeluk" toch iets of veel liefde en goeds in ongelovigen zit....dan zijn ze dus feitelijk toch christen. Hoe een (vaak ongewild) arrogant denkbeeld....over hoogmoed gesproken!! :angel12:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ali schreef:Ik herinner mij dat er in het NT staat dat de Here Jezus zegt dat ook de Vader niet oordeelt.

Als ge uw bijbel beter had gekend Rere, dan had ge hier mooi lik op stuk kunnen geven.

De bijbel zegt zoveel Ali, studeer er nog maar eens beter op. :wink:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

a.r. schreef:Zo naief van mij.....lieve bovenste beste brave borsten van mensen.....zooo overtuigd dat ALLEEN christenen goede mensen kunnen zijn en zelfs wanneer je zoals ik geen christen bent maar je gewoon op jonge leeftijd hebt voorgenomen een "goed mens" te willen zijn...je dan door sommige goedwillende christenen toch vereenzelvigd wordt mét christenen....alsof moraal ALLEEN aan hen is voorbehouden. Het is mi iig wel de overtuiging van religieuzen.....moraal komt van god en de bijbel (of andere "heilige boeken") .....alle andere mensen zijn immoreel!!!....en ALS er dan "per ongeluk" toch iets of veel liefde en goeds in ongelovigen zit....dan zijn ze dus feitelijk toch christen. Hoe een (vaak ongewild) arrogant denkbeeld....over hoogmoed gesproken!! :angel12:
Persoonlijk heb ik dezelfde ervaringen. Vrome christenen denken inderdaad zo.
Born OK the first time
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Rereformed schreef:
Ali schreef:Ik herinner mij dat er in het NT staat dat de Here Jezus zegt dat ook de Vader niet oordeelt.

'De bijbel zegt zoveel',

zei Rere.

:shock:

(Natuurlijk ben ik nou na deze dreun meteen helemaal om).

Lig ik, 'voor Pampus'.

Maar niet heus.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ali schreef:
Rereformed schreef:

'De bijbel zegt zoveel',

zei Rere.

:shock:

Wel een beetje bot.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ali schreef:
Rereformed schreef:De bijbel zegt zoveel Ali, studeer er nog maar eens beter op. :wink:
Ali schreef:Wel een beetje bot.
Waarom moet ik het werk allemaal doen? Ik ga er vanuit dat iemand die tegen mij zegt de bijbel beter te moeten kennen zelf de bijbel uitstekend onder de knie heeft en met even nadenken een hoop kanttekeningen kan plaatsen bij zijn geopperde eerste gedachte.

OK, hier het uitspellen van mijn opmerking:

De bijbel zegt zoveel over 'oordelen'. Bijvoorbeeld dat Jezus in Mt 25 zichzelf die rol toebedeelt:

Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. .... 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. ...46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

In het Johannesevangelie laat Jezus weten dat zijn woorden de personen die hem afwezen zullen oordelen: "Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen."
Ook leuk voor de verandering.

In de Korinthebrief staat echter dat God de Vader zal oordelen over de ongelovigen: "Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: 'Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.' "

In een hoofdstuk later kun je opeens lezen dat de gelovigen zullen oordelen over de wereld: "Weet u dan niet dat Gods heiligen over de wereld zullen oordelen?"
En nog weer even later dat de gelovigen over engelen zullen oordelen: "Weet u niet dat wij over engelen zullen oordelen?"
Wie dus wijs wordt uit Paulus is wel heel wijs.
(Maar dit is aardig van hem: hij heeft helemaal geen weet van de Jezus uit de evangeliën, en weet dus ook helemaal niets over de hel.)

Maar de schrijver van de brief aan Timotheüs is weer van mening dat Jezus zal oordelen: "Ik roep je dringend op, ten overstaan van God en van Christus Jezus, die zal oordelen over de levenden en de doden..." (2 Tim 4:1)

De schrijver van de Hebreeënbrief, ook niet de domste, vindt echter weer dat je niet moet knoeien met zaken, in het OT staat duidelijk dat God zelf zal oordelen: "‘Het is aan Mij om te wreken, Ik zal vergelden,’ en ook: ‘Jahweh zal oordelen over zijn volk.’ " (Heb. 10:30)

Indien je mij nog even laat weten naar welke tekst jij verwijst is het christelijke carroussel prachtig aan het draaien.

Maar één ding is zeker: christenen hebben een obsessie met oordelen. Diezelfde evangeliën waarin Jezus zegt 'Oordeelt niet' staan ten slotte bol van de oordelen. :lol:
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Christen schreef:Beste, hiermee sluit ik af. Je beslist zelf over je leven hier op Aarde, maar je weet dat dit zeer begrensd is (meestal nog geen 100 jaar), en daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons. En bedenk: God wederstaat de hoogmoedigen, doch de nederigen schenkt Hij genade.
1) Het is alleen voor niets geweest als je je gehele leven hebt gegeven aan de leugen die religie heet!

2) De gevolgtrekking klopt niet, je kunt net zo min zeggen: "Het hekje is niet rood dus is het groen".

Verder vergeet hij mogelijkheid 3:
Je zult branden in de hel van de andersgelovigen. :D

Je moet eigenlijk vreselijk medelijden hebben met dit soort mensen!
Hoe erg moet het zijn om te lijden onder de constante kwelling van de angst voor de twijfel gezaaid door het geloof?!
Onder de fobieën is de godfobie toch wel 1 van de meest schadelijke en voorkomende fobieën van alle.
Gelukkig zijn er medicijnen zoals rede, ratio, wetenschap en welbespraakte intelligente vrijdenkers en atheïsten die voor genezing kunnen zorgen. 8*)
Rereformed schreef:Afval in de afvalbak doen is effectiever dan het oppoetsen en laten staan.
Zoals de amerikanen treffend zeggen: "Je kunt een drol poetsen, het blijft een drol".
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Rereformed schreef:
Indien je mij nog even laat weten naar welke tekst jij verwijst is het christelijke carroussel prachtig aan het draaien.
U vraagt, wij draaien:

Johannes 5:22

:wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ali schreef:
Rereformed schreef:
U vraagt, wij draaien:

Johannes 5:22

:wink:
Maar hoe zou ik deze persoon 'lik op stuk' kunnen geven via deze tekst? Deze tekst van jou zegt dat niet de Vader zal oordelen, maar Jezus zelf het zal doen. Een kniesoor die daarover gaat muggenziften. Het resultaat is uiteraard hetzelfde.

Indien je met 'lik op stuk' bedoelt dat je de gelovige via die tekst met een contradictie confronteert, dan heeft de gelovige daar natuurlijk geen oren naar en snoer je hem geenszins zijn mond. Hij weet heus wel de touwtjes aan elkaar te knopen. Christenen hebben tenslotte al bijna 2000 jaar op hun teksten geoefend en gegoochel met woorden is hun liefhebberij. Jezus oordeelt, maar hij doet dat uiteraard namens de Vader, dus die oordeelt ook, Hij oordeelt via of door Jezus. Zoals Jezus elders zegt in het Johannesevangelie: "Jezus had luid en duidelijk gezegd: ‘Wie in mij gelooft, gelooft niet in mij, maar in hem die mij gezonden heeft, en wie mij ziet, ziet hem die mij gezonden heeft." En elders "De Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen maar doen wat hij de Vader ziet doen." Het is bij Johannes dus allemaal één pot nat, en voor een ongelovige maakt het ook weinig uit of Jezus of God de Vader hem nu naar de hel stuurt. :wink:

De dreiging die de christen boven mijn hoofd plaatste was gebaseerd op 1 Petrus 1:17 waar Petrus schrijft dat God de Vader iedereen zonder aanzien des persoons naar zijn werk oordeelt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn eigen laatste reaktie aan de vrome gelovige was overigens deze:

Beste christen,
Wat Psalm 14:1 betreft, je leest een te verouderde versie ervan. De tegenwoordige mens weet wel beter. De verbeterde versie moet luiden:

Dwazen denken: ik heb een persoonlijke relatie met God.

( Zie hier voor meer eigentijdse versies van de Psalmen)

Een mens kan overigens nooit genoeg intelligentie hebben. Enkel wanneer je een geloof aanhangt dat de armen van geest zalig spreekt kun je zo bizar over intelligentie spreken.
Een intelligenter mens had overigens meteen veel meer mogelijkheden gezien dan jouw twee alternatieven, en daarmee zou de plausibiliteit van je geloof met elke verdere mogelijkheid weer onwaarschijnlijker geworden zijn. Intelligentie en christelijk geloof zijn dan ook nooit goede vriendjes geweest.

Aangezien ik niet aan bijgeloof doe hebben je vermaningen weinig nut. Je zou de dreigementen en beloningen beter voor jezelf kunnen overdenken. Bedenk jij vooral: God wederstaat de hoogmoedigen, doch de nederigen schenkt Hij genade. Als ik als buitenstaander namelijk even kijk naar hoe jij je in de briefwisseling tegenover mij hebt opgesteld, dan kan ik er niet onderuit daar toch wel wat geestelijke hoogmoed en gebrek aan nederigheid te bespeuren. Maar ja, mijn gezond verstand kan wel verduisterd zijn hoor. :wink:

Verder wens ik je een prettige gevangenschap in gedachten toe,

Rereformed
Born OK the first time
Ali
Banned

Bericht door Ali »

:lol:
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ali schreef::lol:
Alleen een dwaas lacht om zijn eigen domheid.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie