Chinaman schreef: Mmmmh ik heb daar andere gedachtes over en zie de westerse (en andere beschavingen) kwetsbaarder dan jij, en nee dat gaat niet op het een op het andere jaar, dat beweer ik niet, wellicht 5 jaar, of tien jaar of twintig, kort genoeg om het allemaal nog mee te maken ... 65 jaar terug was er honger in Nederland, zo lang terug is dat niet.
Toen was net de tweede wereldoorlog voorbij.
Ik vind niet dat je dat echt kan vergelijken met de huidige situatie.
Voor de rest is het ongeveer wat de gek gokt.
Als het zo ver komt, zullen we het vanzelf wel zien.
In een paar jaar tijd zie trouwens steeds meer voedselbanken in NL, ik geloofde in eerste instantie het concept niet, tenminste dat zoiets in NL zou kunnen bestaan, ongelofelijk in Nederland??? Nee dat kon niet. Tegenwoordig schijnen er steeds meer te komen en schijnt er soms zelfst gebrek te zijn aan voedsel bij de voedselbanken, nee, ik formuleer het verkeert, ik heb het artikel nu voor me, er staat "Dreigende tekorten bij voedselbanken door crisis"...
Voedselbanken zijn dan ook afhankelijk van donatie's.
Deze donatie's worden vaak gedaan vanuit winkels en distributiecentra, en betreft vaak materiaal dat over is gebleven, of dat van de kwaliteit "tweede keus" is. (bananen met een vlekje, bijvoorbeeld)
De financiële crisis heeft er voor gezorgd dat er meer mensen zonder werk kwamen, en dat er een groei van bijstandsuitkeringen kwam. Maar het aantal donatie's groeide niet.
En het is vooral dáár waar de krapte vandaan komt.
Dit is een duidelijk teken dat de welvaart afneemt, ik zeg niet dat dit direct naar honger vertaalt, maar het zet mij zeker aan het denken. Als je 15 jaar terug in Nederland iemand dit concept "voedselbank" voor Nederlanders uitlegde, denk ik dat de kans groot is dat je spontaan werd uitgelachen...
De welvaart neemt af, maar dat komt ook omdat een hoop zaken steeds zwaarder belast worden, onder het mom van "duurzaamheid". En ook deels door de stijgende olieprijs natuurlijk, die zich, na een jaartje spotgoedkoop te zijn geweest, weer ongeveer op het niveau van begin 2009 bevindt.
Ik ben van mening dat alternatieven zoals Zonne energie etc een groot deel kunnen opvangen, (zoals vegan revolution in deze draad met de Sahara en ITER op de proppen kwam) maar helaas kun je met die nieuwe energie bronnen geen mest maken naar mijn weten... De groene revolutie heeft ons nog afhankelijker van van olie gemaakt, wat op termijn m.i. niet verstandig is...
Zonder aardolie kunnen er op aarde nu eenmaal flink wat minder mensen leven.
Dat is een realiteit die men niet eens moet proberen te omzeilen; het IS nou eenmaal zo.
Misschien kan men in plaats daarvan weer eens wat meer dierlijke mest gebruiken, zodat men niet hoeft te doen alsof men zonder kunstmest helemaal niets heeft.
Maar zolang er politiek gezien niet veel verandert, verandert de negatieve tendens ook niet. De politiek zou een hardere wetenschappelijke basis moeten hebben, maar om dat te realiseren is moeilijk zoals ik heb proberen aan te tonen in mijn voorgaande posts in dit topic.
Politici hebben in de regel helemaal geen sjoege van wetenschap.
Er bestaat ook niet zoiets als een opleiding/studie tot politicus.
Misschien moest dat er maar eens komen; een verplichte academische achtergrond voor politici.