Hoeveel mensen kunnen erop de planeet aarde wonen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Hoeveel mensen kunnen erop de planeet aarde wonen?

Bericht door vegan-revolution »

Jagang schreef:@ Vegan: We moeten niet beginnen aan nieuwe oplossingen die de aarde nog verder opvreten.
Ook niet als dit heel langzaam gaat.

Want als kernfusie inderdaad erg succesvol zou blijken, blijft men er natuurlijk weer in hangen tot het opnieuw problematisch wordt.
Dat "erin blijven hangen" zou natuurlijk kunnen, maar het is geen wet dat het zo zal gaan. Maar zonder kernfusie is er natuurlijk nog altijd de Sahara, waarin ook genoeg aanwendbare energie opgewekt kan worden. Dus de energievoorziening lijkt mij op termijn sowieso niet HET probleem.
Jagang schreef:Ik geloof persoonlijk overigens ook niet meer zo in kernfusie als tijdelijke oplossing.
Men is er al decennia lang mee bezig, en echte resultaten blijven vooralsnog uit.
Ik zou er mijn geld niet op inzetten.
Dat geeft voor de leek inderdaad weinig vertrouwen, maar dat wil niet zeggen dat er op een gegeven moment niet toch een cruciale doorbraak kan komen. De één zal zeggen "binnen 10 jaar" en de ander zal zeggen "in nog geen 1000 jaar". We zullen het gewoon moeten afwachten. Ondertussen is er wel zonneënergie in overvloed. Het zal alleen nog wel enige tijd vergen om het benutten van die zonneënergie op grote schaal goed op de rails te krijgen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Jagang schreef: Dat honger reeds een realiteit is, is me bekend.
Dit jaar schijnt het overigens relatief mee te zijn vallen, omdat de oogsten vrij goed waren, op globaal niveau.
Maar ik besef dat dat een momentopname is.
volledig mee eens.
Jagang schreef:Evenwel ben ik niet zo overtuigd van een scenario waarbij opeens de gehele westerse beschaving in elkaar dondert, en we hiervan het een op het andere jaar opeens met grote hoeveelheden hongerende burgers zitten.
Mmmmh ik heb daar andere gedachtes over en zie de westerse (en andere beschavingen) kwetsbaarder dan jij, en nee dat gaat niet op het een op het andere jaar, dat beweer ik niet, wellicht 5 jaar, of tien jaar of twintig, kort genoeg om het allemaal nog mee te maken ... 65 jaar terug was er honger in Nederland, zo lang terug is dat niet.
In een paar jaar tijd zie trouwens steeds meer voedselbanken in NL, ik geloofde in eerste instantie het concept niet, tenminste dat zoiets in NL zou kunnen bestaan, ongelofelijk in Nederland??? Nee dat kon niet. Tegenwoordig schijnen er steeds meer te komen en schijnt er soms zelfst gebrek te zijn aan voedsel bij de voedselbanken, nee, ik formuleer het verkeert, ik heb het artikel nu voor me, er staat "Dreigende tekorten bij voedselbanken door crisis"...

Dit is een duidelijk teken dat de welvaart afneemt, ik zeg niet dat dit direct naar honger vertaalt, maar het zet mij zeker aan het denken. Als je 15 jaar terug in Nederland iemand dit concept "voedselbank" voor Nederlanders uitlegde, denk ik dat de kans groot is dat je spontaan werd uitgelachen...
Jagang schreef:Maar dat de kansen niet beter worden wanneer we niet op tijd zijn met alternatieven op het gebied van energie en bevolkingsbeleid, is zeker.
geheel mee eens.
Jagang schreef:Honger is natuurlijk geen nieuw probleem, en de problemen zullen het eerst verergeren op plekken waar het nu al niet best toeven is.
Mee eens, op sommige plaatsen is het nu al zeer zeer zeer extreem, en de problemen schijnen zich verder uit te "waaien" dan dat ze kleiner worden...

Ik ben van mening dat alternatieven zoals Zonne energie etc een groot deel kunnen opvangen, (zoals vegan revolution in deze draad met de Sahara en ITER op de proppen kwam) maar helaas kun je met die nieuwe energie bronnen geen mest maken naar mijn weten... De groene revolutie heeft ons nog afhankelijker van van olie gemaakt, wat op termijn m.i. niet verstandig is...

Oude technieken om landbouw te bewerkstelligen zijn allang vergeten bij de meeste burgers in het westen, men word steeds afhankelijker van de staat en de multinationals voor zowat alles. en de grond die in het westen gebruikt word is veelal verarmt waardoor een goede yield zonder kunstmest bijna niet mogenlijk is, aan de positieve kant zijn er steeds meer mensen bezig met moestuinen, en biologische voeding. Dat soort know how is van vitaal belang zou er iets gebeuren...

Maar zolang er politiek gezien niet veel verandert, verandert de negatieve tendens ook niet. De politiek zou een hardere wetenschappelijke basis moeten hebben, maar om dat te realiseren is moeilijk zoals ik heb proberen aan te tonen in mijn voorgaande posts in dit topic.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
vegan-revolution
Superposter

Chinaman schreef:en de grond die in het westen gebruikt word is veelal verarmt waardoor een goede yield zonder kunstmest bijna niet mogenlijk is,
Zoals ik ergens al eerder aangaf kun je steengruis (rock dust) ter verrijking van de bodem gebruiken. We hebben helemaal geen kunstmest op basis van olie nodig, dat is allemaal onzin. Voor info over landbouw, zie bij bioakker en bij Remineralize the Earth.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Bedankt vegan revolution, maar wat landbouw betreft weet ik wel het een en ander, (al moet ik toegeven dat ik soms de Nederlandse termen niet beheers, maar de Chinese :lol: ), Rock dust is nieuw voor me, tenminste deze term... Ik het het even vluchtig bekeken, en er kwamen snel wat vragen bij me op, ik neem aan dat jij met een naam als vegan revolution mij er wel meer over kan vertellen.

1. Is deze "grondstof" veel aanwezig???
2. Waar kan men deze grondstoffen vinden
3. Is het moeilijk te verkrijgen (note, het kost tegenwoordig ontzettend veel geld om olie uit de aarde of zeebodem te krijgen), heb je een estimatie van hoe dat allemaal werkt
4. Is het net zoiets als turf of meer mineralen die zorgen dat bepaalde stoffen beter vastgehouden kunnen worden (soms kun je bijvoorbeeld (steen) kolen over het veld strooien in stofvorm zodat de bodem beter ijzer wasthoudt
5. Hoe lang werkt het voordat ik het eventueel weer opnieuw moet toevoegen.

Zeer interresant.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:Dat "erin blijven hangen" zou natuurlijk kunnen, maar het is geen wet dat het zo zal gaan.
Jawel, want dat doen mensen.
Als eenmaal iets op enig moment succesvol is gebleken, blijven we dat toepassen tot op het moment dat dat problemen gaat opleveren.
Dit is een van de sleutelfactoren bij het verdwijnen van beschavingen.

We moeten dus een bron zien te vinden die we nooit kunnen "opkauwen", zodat onze neiging om onze levenswijze op te hangen aan successen, in die zin geen problemen meer zal kunnen opleveren.
Menselijk gedrag verander je uiteindelijk niet, en daarom moeten we bronnen vinden die zo veel mogelijk passen bij het menselijke gedrag zoals dit is.
Maar zonder kernfusie is er natuurlijk nog altijd de Sahara, waarin ook genoeg aanwendbare energie opgewekt kan worden. Dus de energievoorziening lijkt mij op termijn sowieso niet HET probleem.
De Sahara bevindt zich deels in een instabiele regio.
Daarnaast kan je je de vraag stellen of we voldoende silicium hebben om de hele sahara vol te planten met zonnepanelen.
Het lijkt me zowieso vrij slecht om alle energie van één centraalgeplaatste bron te willen betrekken.
Dat zou de energievoorziening knap kwetsbaar maken.
Jagang schreef:Ik geloof persoonlijk overigens ook niet meer zo in kernfusie als tijdelijke oplossing.
Men is er al decennia lang mee bezig, en echte resultaten blijven vooralsnog uit.
Ik zou er mijn geld niet op inzetten.
Dat geeft voor de leek inderdaad weinig vertrouwen, maar dat wil niet zeggen dat er op een gegeven moment niet toch een cruciale doorbraak kan komen. De één zal zeggen "binnen 10 jaar" en de ander zal zeggen "in nog geen 1000 jaar". We zullen het gewoon moeten afwachten. Ondertussen is er wel zonneënergie in overvloed. Het zal alleen nog wel enige tijd vergen om het benutten van die zonneënergie op grote schaal goed op de rails te krijgen.[/quote]
Ik verkies te kijken naar zaken waar groei/progressie in zit.
Voor de kortere termijn denk ik aan algenolie.
Mits van meet af aan duidelijk is dat het een tussenoplossing zal zijn, met op de lange termijn een marginale functie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Chinaman schreef: Mmmmh ik heb daar andere gedachtes over en zie de westerse (en andere beschavingen) kwetsbaarder dan jij, en nee dat gaat niet op het een op het andere jaar, dat beweer ik niet, wellicht 5 jaar, of tien jaar of twintig, kort genoeg om het allemaal nog mee te maken ... 65 jaar terug was er honger in Nederland, zo lang terug is dat niet.
Toen was net de tweede wereldoorlog voorbij.
Ik vind niet dat je dat echt kan vergelijken met de huidige situatie.

Voor de rest is het ongeveer wat de gek gokt.
Als het zo ver komt, zullen we het vanzelf wel zien.
In een paar jaar tijd zie trouwens steeds meer voedselbanken in NL, ik geloofde in eerste instantie het concept niet, tenminste dat zoiets in NL zou kunnen bestaan, ongelofelijk in Nederland??? Nee dat kon niet. Tegenwoordig schijnen er steeds meer te komen en schijnt er soms zelfst gebrek te zijn aan voedsel bij de voedselbanken, nee, ik formuleer het verkeert, ik heb het artikel nu voor me, er staat "Dreigende tekorten bij voedselbanken door crisis"...
Voedselbanken zijn dan ook afhankelijk van donatie's.
Deze donatie's worden vaak gedaan vanuit winkels en distributiecentra, en betreft vaak materiaal dat over is gebleven, of dat van de kwaliteit "tweede keus" is. (bananen met een vlekje, bijvoorbeeld)
De financiële crisis heeft er voor gezorgd dat er meer mensen zonder werk kwamen, en dat er een groei van bijstandsuitkeringen kwam. Maar het aantal donatie's groeide niet.
En het is vooral dáár waar de krapte vandaan komt.
Dit is een duidelijk teken dat de welvaart afneemt, ik zeg niet dat dit direct naar honger vertaalt, maar het zet mij zeker aan het denken. Als je 15 jaar terug in Nederland iemand dit concept "voedselbank" voor Nederlanders uitlegde, denk ik dat de kans groot is dat je spontaan werd uitgelachen...
De welvaart neemt af, maar dat komt ook omdat een hoop zaken steeds zwaarder belast worden, onder het mom van "duurzaamheid". En ook deels door de stijgende olieprijs natuurlijk, die zich, na een jaartje spotgoedkoop te zijn geweest, weer ongeveer op het niveau van begin 2009 bevindt.
Ik ben van mening dat alternatieven zoals Zonne energie etc een groot deel kunnen opvangen, (zoals vegan revolution in deze draad met de Sahara en ITER op de proppen kwam) maar helaas kun je met die nieuwe energie bronnen geen mest maken naar mijn weten... De groene revolutie heeft ons nog afhankelijker van van olie gemaakt, wat op termijn m.i. niet verstandig is...
Zonder aardolie kunnen er op aarde nu eenmaal flink wat minder mensen leven.
Dat is een realiteit die men niet eens moet proberen te omzeilen; het IS nou eenmaal zo.
Misschien kan men in plaats daarvan weer eens wat meer dierlijke mest gebruiken, zodat men niet hoeft te doen alsof men zonder kunstmest helemaal niets heeft.
Maar zolang er politiek gezien niet veel verandert, verandert de negatieve tendens ook niet. De politiek zou een hardere wetenschappelijke basis moeten hebben, maar om dat te realiseren is moeilijk zoals ik heb proberen aan te tonen in mijn voorgaande posts in dit topic.
Politici hebben in de regel helemaal geen sjoege van wetenschap.
Er bestaat ook niet zoiets als een opleiding/studie tot politicus.

Misschien moest dat er maar eens komen; een verplichte academische achtergrond voor politici.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef: Politici hebben in de regel helemaal geen sjoege van wetenschap.
Onderbouwing?
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Jagang schreef: Toen was net de tweede wereldoorlog voorbij.
Ik vind niet dat je dat echt kan vergelijken met de huidige situatie.
Dat is jouw goed recht, maar als ik reacties op andere draadjes hier lees, zitten Westerse landen al in oorlog met een hoop landen en hebben die verloren... (waar ik het eigenlijk niet mee eens ben, maar goed) de huidige situatie.................. Dus praten over problemen die door overbevolking kunnen ontstaan en zegge over 20 jaar hun impact hebben, daar kan ik met jou niet over debateren, ok.
Jagang schreef:Voor de rest is het ongeveer wat de gek gokt.
Als het zo ver komt, zullen we het vanzelf wel zien.
dat is jouw filosofie erover, de mijne ziet er anders uit. Ik bereid me liever voor op wat eventueel zou kunnen gaan gebeuren, zoiets zie je ook in de zakenwereld, sommigen verdienen daar een hoop geld mee... Op de korte termijn als op de lange termijn word flink geinvesteert...
Jagang schreef: Voedselbanken zijn dan ook afhankelijk van donatie's.
Deze donatie's worden vaak gedaan vanuit winkels en distributiecentra, en betreft vaak materiaal dat over is gebleven, of dat van de kwaliteit "tweede keus" is. (bananen met een vlekje, bijvoorbeeld)
De financiële crisis heeft er voor gezorgd dat er meer mensen zonder werk kwamen, en dat er een groei van bijstandsuitkeringen kwam. Maar het aantal donatie's groeide niet.
En het is vooral dáár waar de krapte vandaan komt.
Dat zal ik je op jouw woord geloven.
Jagang schreef: De welvaart neemt af, maar dat komt ook omdat een hoop zaken steeds zwaarder belast worden, onder het mom van "duurzaamheid". En ook deels door de stijgende olieprijs natuurlijk, die zich, na een jaartje spotgoedkoop te zijn geweest, weer ongeveer op het niveau van begin 2009 bevindt.
Mee eens.
Jagang schreef: Zonder aardolie kunnen er op aarde nu eenmaal flink wat minder mensen leven.
Dat is een realiteit die men niet eens moet proberen te omzeilen; het IS nou eenmaal zo.
Mee eens
Jagang schreef:Misschien kan men in plaats daarvan weer eens wat meer dierlijke mest gebruiken, zodat men niet hoeft te doen alsof men zonder kunstmest helemaal niets heeft.
er is meer kunstmest dan dat er dierlijk mest is, dierlijk mest heeft wel degelijk een grote industrie, maar kunstmest gaf/geeft een hoger yield, vandaar de groene revolutie.
Jagang schreef: Politici hebben in de regel helemaal geen sjoege van wetenschap.
Er bestaat ook niet zoiets als een opleiding/studie tot politicus.

Misschien moest dat er maar eens komen; een verplichte academische achtergrond voor politici.
Ik zou het prettig vinden als er meer politici zouden zijn met een technische achtergrond...
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:
Onderbouwing?
Om een voorbeeld te noemen; de uitspraak van Minister Cramer ontrent het klimaatrapport was vrij tekenend voor de kloof tussen politiek en wetenschap.

http://www.stichtingmilieunet.nl/anders ... schap.html

"ik moet blind kunnen varen op.."

Dat zou idealiter helemaal niet het geval moeten zijn.
Men zou in staat moeten zijn om eigen analyse's los te laten op aangereikte informatie, en een vermogen moeten tonen om daar vragen over te stellen.
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Chinaman schreef:Bedankt vegan revolution, maar wat landbouw betreft weet ik wel het een en ander, (al moet ik toegeven dat ik soms de Nederlandse termen niet beheers, maar de Chinese :lol: ), Rock dust is nieuw voor me, tenminste deze term... Ik het het even vluchtig bekeken, en er kwamen snel wat vragen bij me op, ik neem aan dat jij met een naam als vegan revolution mij er wel meer over kan vertellen.

1. Is deze "grondstof" veel aanwezig???
2. Waar kan men deze grondstoffen vinden
3. Is het moeilijk te verkrijgen (note, het kost tegenwoordig ontzettend veel geld om olie uit de aarde of zeebodem te krijgen), heb je een estimatie van hoe dat allemaal werkt
4. Is het net zoiets als turf of meer mineralen die zorgen dat bepaalde stoffen beter vastgehouden kunnen worden (soms kun je bijvoorbeeld (steen) kolen over het veld strooien in stofvorm zodat de bodem beter ijzer wasthoudt
5. Hoe lang werkt het voordat ik het eventueel weer opnieuw moet toevoegen.

Zeer interessant.
  1. De grondstof is gewoon natuursteen, dus veel aanwezig. Het moet dan nog wel vergruisd worden. Als goede basis kan basalt gebruikt worden. De voorraden basalt op de wereld zijn enorm, zie bijvoorbeeld hier.

citaat:
    The Deccan Traps in India consist of over 2,000,000 cubic kilometers of basaltic lava flows, in some areas reaching a thickness of over 2,400 meters. Estimates of annual basalt production range from 2 to 8 cubic kiolmeters per year.
  2. Stenen zijn er bijna overal, bijvoorbeeld als afzettingesteente in rivieren. "Volcanic rock dust" op basis van basalt schijnt een goede werking te hebben.
  3. Op basis van de prijs zou je zeggen dat het relatief makkelijk gewonnen moet kunnen worden. Hier wordt gezegd:
    A ton of rock dust costs anywhere between nothing at all and $8.00 and only needs to be applied every 1–10 years, depending on the application. Compare this to chemical fertilizers, which cost over $400 per ton and need to be applied at least once each season.
  4. Het is vooral bedoeld om de bodem van extra mineralen te voorzien, zodat de mineralendichtheid van de erop groeiende planten groter wordt, waardoor ze voedzamer worden.
  5. Zie bijvoorbeeld deze website van enkele Schotse pioniers. In dit filmpje, ongeveer 5 minuten vanaf het begin van het filmpje, zegt Cameron Thomson: "8 pounds a square yard lasts 10 years". Dit komt neer op 4 kilo per vierkante meter iedere 10 jaar, of ieder jaar 4 ton per hectare.
Hier wordt aangegeven dat de huidige oppervlakte die wereldwijd voor verbouw van gewassen gebruikt wordt 1,5 miljard hectare is. Hier staat dat de dichtheid van steen 3 keer zo hoog is als die van water.

Voor het totale wereldoppervlak waarop gewassen worden verbouwd heb je per jaar dus nodig:

1,5 miljard * 4 / 3 kubieke meter steen = 2 kubieke kilometer steen.

Als je nagaat dat alleen al op het Deccan plateau in India daar al een miljoenvoud van ligt, dan kunnen we dus, zelfs als de wereldbevolking zou verdubbelen, nog minstens honderdduizenden jaren voort. Dus de bewering dat er zonder olie minder mensen gevoed zouden kunnen worden lijkt dus je reinste kolder te zijn. Als we wereldwijd op veganisme overschakelen kunnen er op die manier minstens 20 miljard mensen gevoed worden.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 17 sep 2010 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Jagang schreef:
vegan-revolution schreef:Dat "erin blijven hangen" zou natuurlijk kunnen, maar het is geen wet dat het zo zal gaan.
Jawel, want dat doen mensen.
Als eenmaal iets op enig moment succesvol is gebleken, blijven we dat toepassen tot op het moment dat dat problemen gaat opleveren.
Dit is een van de sleutelfactoren bij het verdwijnen van beschavingen.
Jij denkt niet dat, een zich in duizenden jaren tijds ontwikkelende mensheid (en de niet te vergeten ontwikkelde techniek), van enige invloed kan zijn op hoe mensen in de toekomst met zaken omgaan?
Jagang schreef:De Sahara bevindt zich deels in een instabiele regio.
Zoiets had ik ook al door laten schemeren. Hopelijk verandert dat nog eens. In China hebben ze ook aardig wat woestijngrond op breedtegraden die vergelijkbaar zijn met die in Spanje. Daar zouden ze dus ook heel wat zonneënergie moeten kunnen opwekken.
Jagang schreef:Daarnaast kan je je de vraag stellen of we voldoende silicium hebben om de hele sahara vol te planten met zonnepanelen.
Zand bestaat voor het overgrote deel uit siliciumdioxide. Daar ligt de Sahara dus vol mee.
Jagang schreef:Het lijkt me sowieso vrij slecht om alle energie van één centraalgeplaatste bron te willen betrekken.
Dat zou de energievoorziening knap kwetsbaar maken.
Helemaal mee eens. We kunnen in Nederland ook wel wat meer zonneënergie-toepassingen gebruiken.
Jagang schreef:Ik verkies te kijken naar zaken waar groei/progressie in zit.
Dat is natuurlijk prima, maar dat wil niet zeggen dat je dan helemaal blind moet zijn voor nog niet helemaal uitontwikkelde veelbelovende technieken.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Bedankt Vegan Rvolution, ik zal het bekijken.
Vegan Revolution schreef:Dus de bewering dat er zonder olie minder mensen gevoed zouden kunnen worden lijkt dus je reinste kolder te zijn.
Daar ben ik nog altijd niet geheel van overtuigd, maar dat kan eventueel veranderen...

Ik ga er nu vanuit dat jij dus relatief veel weet van landbouw, er zijn dus op de wereld een heleboel verschillende bodems, met verschillende samenstellingen, en daarom dus ook een zeer diverse flora en fuana etc, (natuurlijk begrijp je dat, ik wil alleen wat inleiden) een van de redenen van de groene revolutie komt vanwege het feit dat de crops veelal helemaal niet zo biodivers zijn en geschikt voor bepaalde bijv granen etc.

Maar vanwege de chemische aard zijn die kunstmesten wel zeer gemakkelijk hoe zal ik het zeggen "divers" te maken, de ene akker gebruikt ander spul dan de andere.

Wat ik gelezen heb in jouw betoog, daar denk ik uit te halen dat Rock dust dus redelijk "universeel" is in zijn samenstelling (daar kan ik me in vergissen), nou heb je bij landbouw en gronden soms het probleem dat er van bepaalde mineralen er TEVEEL erin zitten waardoor de plant andere mineraalstoffen juist weer niet kan opnemen (heeft met osmose etc te maken). In zulke gronden zou rock dust wellicht niet werken??? Of moet je ontzettend veel van dat spul gebruiken

Daarnaast zeg je dat het bij sommige gronden bijna elk jaar toegevoegd moet worden (behalve dan als je steeds beter ecologisch verantwoord plant en oogst, waarbij de grond kwalitatief steeds beter word), daar zitten dus transportkosten bij die voorlopig uit olie bestaan. Maar ok andere technieken van energie opwekken kunnen die oplossen, dus wat jou theorie betreft moet dat geen probleem zijn.

Bedankt, ik zal het allemaal bekijken, alleen die You tube clip kan ik nu niet bekijken, daar moet ik dan weer een weer proxy voor zoeken, en daar heb ik nu ff geen zin in.

Ik had trouwens een filmpje in dit draadje geplaatst over een andere manier van bodemverbetering, weet niet of je die al gezien hebt, zal het nog maar eens plaatsen, wat vind je ervan???
http://hopeinachangingclimate.org/watch ... index.html
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Vegan Revolution schreef:Hier (Hier geef je een link) staat dat de dichtheid van steen 3 keer zo hoog is als die van water.
Er staat niet specifiek wat the dichtheid van rockdust is, over het algemeen heeft vulkanisch gesteente een veel lagere dichtheid naar mijn weten... Maar ok is maar een detail.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

vegan-revolution schreef:
Jagang schreef:Daarnaast kan je je de vraag stellen of we voldoende silicium hebben om de hele sahara vol te planten met zonnepanelen.
Zand bestaat voor het overgrote deel uit siliciumdioxide. Daar ligt de Sahara dus vol mee.
Zonnepanelen hebben niet perse zulke siliciumdioxide of andere grondstoffen die schaars zijn nodig. met "solar thermal technology" kun je het ook, heb je veel spiegeltjes voor nodig, wat niet een probleem zou moeten zijn, helaas kan het in NL niet...

Hier een voorbeeld van een bestaand project dat 354 MW levert...

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Ener ... ng_Systems
vegan-revolution
Superposter

Chinaman schreef:Ik ga er nu vanuit dat jij dus relatief veel weet van landbouw, er zijn dus op de wereld een heleboel verschillende bodems, met verschillende samenstellingen, en daarom dus ook een zeer diverse flora en fuana etc, (natuurlijk begrijp je dat, ik wil alleen wat inleiden) een van de redenen van de groene revolutie komt vanwege het feit dat de crops veelal helemaal niet zo biodivers zijn en geschikt voor bepaalde bijv granen etc.
Ik ben als ICT-er uiteraard geen landbouwkundig ingenieur, maar dit soort zaken zijn mij wel bekend. Ik baseer mijn wetenschap op ervaringen van landbouwkundigen, zoals bijvoorbeeld lanbouwkundig ingenieur Jan van Arragon van bioakker, tevens tientallen jaren praktiserend boer.
Chinaman schreef:Maar vanwege de chemische aard zijn die kunstmesten wel zeer gemakkelijk hoe zal ik het zeggen "divers" te maken, de ene akker gebruikt ander spul dan de andere.
De mineralensamenstellingen van kunstmesten zijn doorgaans vrij eenzijdig.
Chinaman schreef:Wat ik gelezen heb in jouw betoog, daar denk ik uit te halen dat Rock dust dus redelijk "universeel" is in zijn samenstelling (daar kan ik me in vergissen), nou heb je bij landbouw en gronden soms het probleem dat er van bepaalde mineralen er TEVEEL erin zitten waardoor de plant andere mineraalstoffen juist weer niet kan opnemen (heeft met osmose etc te maken). In zulke gronden zou rock dust wellicht niet werken??? Of moet je ontzettend veel van dat spul gebruiken.
Voor zover ik kan nagaan is wat je hier zegt juist. In dat geval zou je de toplaag geheel moeten vervangen, maar dat is nogal bewerkelijk.
Chinaman schreef:Ik had trouwens een filmpje in dit draadje geplaatst over een andere manier van bodemverbetering, weet niet of je die al gezien hebt, zal het nog maar eens plaatsen, wat vind je ervan???
http://hopeinachangingclimate.org/watch ... index.html
Het is indrukwekkend en hoopgevend. Het belang van bomen en bos wordt inderdaad nogal eens onderschat. Ook hier was het vee weer de boosdoener. Dit kan ik als veganist uiteraard niet nalaten om te zeggen.
Plaats reactie