Schreef Jane Austen (1775-1817) over zwarten?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

egmond codfried
Banned

Re: Schreef Jane Austen (1775-1817) over zwarten?

Bericht door egmond codfried »

The Prophet schreef:Hallo Egmond, fijn dat je er weer bent.

Kun je mij eens uitleggen waar die zwarte adel zomaar ineens vandaan komt? Zijn die geparachuteerd vanuit Afrika? En waarom was juist de adel zwart en het gewone volk niet? En waarom was Jane Austen de enige die er melding van maakte?
Afbeelding

[Maria Jacoba van Goor (1687-1737); lid van een Amsterdamse regentenfamilie en de oma van barones Belle van Zuylen]

Met zo een beleefd antwoord vol normale vragen kan ik uit de voeten!

De Europese adel ontstond tussen 1100-1200.

Er hebben altijd zwarten in Europa geleefd, sinds het einde van de Tweede Ijstijd, want oude teksten uit de Vroege Middeleeuwen (500-1000) maken steeds melding van zwarte en bruine personen. Ook onder de Vikingen. Er waren blijkbaar ook landstreken met uitslutend zwarte Europeanen. Zij werden als Blauwe mannen aangeduid. Aan het eind van de Middeleeuwen spreekt men van Blauw bloed en ik leg een link met deze blauwe mannen. Een deel van hun nakomelingen besl;oten zich te verenigen als adel, op basis van hun blauw bloed. Ze trouwden slechts onderling, behoudens als een witte bruid heel veel geld had...

Afrika ligt heel dicht bij Europa, en de oudste skeletten in Europa van 43.000 jaar oud, tonen Afrikaanse typen. De witte skeletten zijn 6000 jaar oud en zij komen uit Centraal Azie.

Misschien vonden deze zwarte europeanen dat zij meer recht hadden. Wellicht hadden zij meer beschaving dan de binnentrekkende nomaden.

Jane Austen is niet de enige die melding hiervan maakt. Ik lees Jane Austen. Daarvoor las ik Belle van Zuylen, die ik op het spoor kwam via haar zwart ogende oma; Maria Jacoba van Goor (1687-1737)
Mijn huidige avatar is Queen Charlotte Sophie van Mecklenburg Strelitz (1744-1818), echtgenote van George III; beschreven als ‘a true mulatto face.’ Hertogin van Brunswick-Lüneburg en keurvorstin van het Heilige Roomse Rijk.
egmond codfried
Banned

doctorwho schreef:
egmond codfried schreef:
Kan doctorwho iets doen tegen de beledegende teksten in mijn draden aub?
Ik lees dit nu net even als pauzenummer onder het werk. Welke beledigende teksten bedoel je precies?
Erik schreef:
Joe Hn schreef:http://www.youtube.com/watch?v=cHI7QTfpRXo !!!

Alle negers zijn duitsers.
De vraag is dan:
Is Egmond een nazi of een gewone racist?
Mijn huidige avatar is Queen Charlotte Sophie van Mecklenburg Strelitz (1744-1818), echtgenote van George III; beschreven als ‘a true mulatto face.’ Hertogin van Brunswick-Lüneburg en keurvorstin van het Heilige Roomse Rijk.
egmond codfried
Banned

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rene Descartes

Hoewel geen klassieke afrikaanse trekken behalve zijn zwarte huid, beschouw ik hem als een zwarte europeaan, een lid van een gefixeerde mulatten natie, lid van de elite binnen een systeem van de omgekeerde apartheid. Er zijn veel verschillende soort portretten, waardoor het niet duidelijk is hoe er hij er precies uitzag. Vandaag hoefde hij niet te solliciteren als nieuwslezer!
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Dude.......................... Laat maar zitten.....

............Dus al ik het goed begrijp waren een heleboel lui uit de goeden eeuw en daarvoor negers???

Nou dan zijn die dus ook verantwoordelijk voor al die koloniale bestialiteiten uit die tijd. Slavenhandel landje pik genocides etc etc.

Ze hadden dus eigelijk die (zwarte) elite moeten afmaken! Had een hoop leed bespaart :D
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
egmond codfried
Banned

Chinaman schreef:Dude.......................... Laat maar zitten.....

............Dus al ik het goed begrijp waren een heleboel lui uit de goeden eeuw en daarvoor negers???

Nou dan zijn die dus ook verantwoordelijk voor al die koloniale bestialiteiten uit die tijd. Slavenhandel landje pik genocides etc etc.

Ze hadden dus eigelijk die (zwarte) elite moeten afmaken! Had een hoop leed bespaart :D
Van mij zal je nooit horen, zwarten zijn goed en witten zijn slecht of omgekeerd.

Ik probeer aan de hand van de vele aanwijzingen te reconstrueren wat er mogelijk in de periode 1500-1789 speelde.

Het ancien regime was een zwart regime, racisme is een overdreven bevrijdingsideologie die in 1760 begon tegen de zwarte elite. Het waren niet allemaal puur klassieke afrikaanse typen, maar zij beschouden zichzelf als zwart uit Afrika.

Nu lees ik Jane Austen als bron en iedere bibliotheek heeft haar boeken, waarin de personen als gekleurd staan beschreven. Dat moet verklaard worden.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Ik maakte maar een grapje, maar idd die periode die jij noemt is zo ongeveer wel de gouden eeuw.

Zit er misschien toch waarheid in de onzin die ik verkondigde :lol: , maar stoor je vooral niet aan mij, heel af en toe (eerlijk toegegeven veel van je posts lees ik niet echt) zeg je wel interresante dingen (tenminste in mijn ogen dan) waar ik wel wat van leer...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
egmond codfried
Banned

Chinaman schreef:Ik maakte maar een grapje, maar idd die periode die jij noemt is zo ongeveer wel de gouden eeuw.

Zit er misschien toch waarheid in de onzin die ik verkondigde :lol: , maar stoor je vooral niet aan mij, heel af en toe (eerlijk toegegeven veel van je posts lees ik niet echt) zeg je wel interresante dingen (tenminste in mijn ogen dan) waar ik wel wat van leer...

Je bent toch geen allemansvriendje?
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Ik heb tot dusverre hier nog geen "vijanden" en eerlijk gezegd heb ik die ook niet zo snel, dit is het internet, en veel dingen neem ik met een korrel zout, ik zit hier voor om wat te leren en entertainment, niet om me op te laten fokken...

Een heleboel onzin discussies ga ik ook niet aan of bemoei me er niet mee, omdat ik uit ervaring weet dat ik er niks uit leer of er iets mee opschiet...

The internet is full of weirdos like me, FUCK EM ALL :wink:
reposteeltje

Bericht door reposteeltje »

Kan een verklaring voor Austens omschrijvingen misschien te maken hebben met de gewoonte uit die tijd om de adel volledig uit de zon te houden en/ of hun gezicht wit te schminken?
Dan is iemand met een kleurtje al snel bruin of zwart.

Een gebrek aan glans heeft misschien ook te maken met ongezonde omstandigheden en voeding, anderen hadden misschien last van geelzucht? ( sallow/ jaundiced?).

Wij zeggen ook weleens over iemand die gebruind terugkomt van vakantie: je lijkt wel zwart...
Maar we bedoelen dit niet letterlijk.

Maar dit is natuurlijk water naar de zee dragen, want je wil geloof ik wel erg graag gelijk hebben?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

egmond codfried schreef:
doctorwho schreef:
egmond codfried schreef:
Kan doctorwho iets doen tegen de beledegende teksten in mijn draden aub?
Ik lees dit nu net even als pauzenummer onder het werk. Welke beledigende teksten bedoel je precies?
Erik schreef:
Joe Hn schreef:http://www.youtube.com/watch?v=cHI7QTfpRXo !!!

Alle negers zijn duitsers.
De vraag is dan:
Is Egmond een nazi of een gewone racist?
Nu heb je mij naar het youtubefilmpje laten kijken. Eerder hilarisch, camp of cult dan beledigend lijkt mij. De reactie van Erik lijkt mij ook geen belediging maar meer een vraag?? Het is lastig ik weet het maar er zijn op dit forum een aantal talenten die satire hoog in het vaandel hebben staan. Ik denk dat je je tenen een beetje moet intrekken als je niet wil dat men er op gaat staan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
egmond codfried
Banned

reposteeltje schreef:Kan een verklaring voor Austens omschrijvingen misschien te maken hebben met de gewoonte uit die tijd om de adel volledig uit de zon te houden en/ of hun gezicht wit te schminken?
Dan is iemand met een kleurtje al snel bruin of zwart.

Een gebrek aan glans heeft misschien ook te maken met ongezonde omstandigheden en voeding, anderen hadden misschien last van geelzucht? ( sallow/ jaundiced?).

Wij zeggen ook weleens over iemand die gebruind terugkomt van vakantie: je lijkt wel zwart...
Maar we bedoelen dit niet letterlijk.

Maar dit is natuurlijk water naar de zee dragen, want je wil geloof ik wel erg graag gelijk hebben?
Beste, Ik heb bronnen gepubliceerd. Verder staat het iedereen die vindt dat zij mogen meepraten vrij om de boeken van jane austen ook daadwerkelijk te lezen. Niet alleen schrijft zij sallow (lichtbruin), brown, very brown en black, maar ze wijdt ook uit hoe mooi haar personages zijn. En hoe de kleur van Emma Watson 'an annihilation of every grace' was voor sommigen. Verder schrijft ze over huidbleken, welke praktijk ik alleen ken als iets dat zwarte en gekleurde mensen doen. Er bestaat zo een grote behoefte om mij als kwaadwillend af te schrijven. Waarom? Lees toch gewoon de boeken van Austen en kijk of je mijn observaties kan bevestigen. Door mij aan te vallen of verdacht te maken verandert de tekst van Jane Austen niet.
egmond codfried
Banned

doctorwho schreef:
Nu heb je mij naar het youtubefilmpje laten kijken. Eerder hilarisch, camp of cult dan beledigend lijkt mij. De reactie van Erik lijkt mij ook geen belediging maar meer een vraag?? Het is lastig ik weet het maar er zijn op dit forum een aantal talenten die satire hoog in het vaandel hebben staan. Ik denk dat je je tenen een beetje moet intrekken als je niet wil dat men er op gaat staan.
Ondertussen vraag ik mij af of Freethinker eigelijk PVVthinker zou moeten heten, of erger...
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

egmond codfried schreef: Ondertussen vraag ik mij af of Freethinker eigelijk PVVthinker zou moeten heten, of erger...
Ik denk af en toe meer aan de familie spamalot
http://www.youtube.com/watch?v=cFrtpT1mKy8
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
egmond codfried
Banned

Afbeelding

[William Knibbs (1803-1845)]

Jane Austen’s godfather was JAMES LANGFORD NIBBS 1738-1795. He owned a plantation on Antigua. Jane’s father, the Reverend George Austen was a trustee of this plantation. A Knibb was also former student of George Austen
The NIBBS family were sugar plantation owners in Antigua at the time. I learned originally from Lester PARRY that Jane AUSTEN's father was at Oxford with James Langford NIBBS. He became a trustee of the estate and taught a son George NIBBS, who lived for a time with the AUSTEN family at Steventon Rectory. George was in fact a godson to Jane's father as was Jane's elder brother to James Langford NIBBS. It is therefore most likely that the sugar plantation referred to in 'Mansfield Park' is none other than the NIBBS property.

http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... page3d.htm

I have found portraits of Reverend William Knibb (1803-1845), a anti-slavery campaigner, who was born in England and related to Mr. J.L. Nibb. What interests me most is his Black looks. There are even darker looking ones. He identified himself as a Black man.
"I look upon the question of slavery only as one of religion and morality. All I ask is, that my African brother may stand in the same family of man; that my African sister shall, while she clasps her tender infant to her breast, be allowed to call it her own; that they both shall be allowed to bow their knees in prayer to that God who has made of one blood all nations as one flesh"

From William KNIBB's speech at Exeter Hall, The Strand, London on 15 August 1832, at which he raised to the full view of the 3,000 present, iron slave shackles, which he hurled deafeningly to the floor. Those same shackles were over 70 years later donated to the BMS and were lent to the Kettering Manor House Museum in 2003 for their exhibition as part of the bicentenary celebrations of William's birth.
http://img638.imageshack.us/i/nibb.jpg/

http://en.wikipedia.org/wiki/William_Knibb
reposteeltje

Bericht door reposteeltje »

Er bestaat zo een grote behoefte om mij als kwaadwillend af te schrijven. Waarom? Lees toch gewoon de boeken van Austen en kijk of je mijn observaties kan bevestigen. Door mij aan te vallen of verdacht te maken verandert de tekst van Jane Austen niet.
Als je in redelijke vragen een aanval herkent heeft verder reageren geen zin!
Plaats reactie