Beste doctorwho,
Ik vind het juist relativerend te beseffen dat wij ook dieren zijn en daarmee zijn ook gelijk een aantal anatomische en mentale eigenaardigheden te verklaren.
Ik deel je mening dat een aantal zaken daarmee zijn te verklaren, ook het functioneren van instincten in dit verband spreekt boekdelen. Waarbij net als in het dierenrijk de 'mensen' veelal emotioneel, instinctief reageren en nauwelijks gebruik maken van de hersenen.
Het beter achten dan een dier op welk vlak zou zich dat moeten bevinden moraliteit, mededogen, opofferingsgezindheid of enkel op intellect.
Vreemd dat mensen altijd spreken in termen van beter, misschien had ik het woord 'beter' niet tussen haakjes moeten zetten, maar middels het begrip 'anders' moeten aanduiden. Dat wilde ik niet omdat ik daarmee het risico loop dat de 'ideologie van de Ander' te snel gekopieerd wordt op het dierenrijk. Waarom is een vlinder minder of beter dan een koe of een zwaluw minder of beter dan een paling? Het zijn vragen zonder inhoud over het topic wat ik heb aangekaart, namelijk
"wanneer is iets of iemand een mens".
leestip de filosoof en de aap van Frans de Waal
Ik citeer uit het Filosofie Magazine:
"De menselijke moraal vindt haar oorsprong in het dierenrijk. Dat uitgangspunt maakte Frans de Waal tot een van de honderd invloedrijkste personen van deze tijd. Als hij zich echter gaat wijden aan filosofische bespiegelingen, zo blijkt in zijn nieuwste boek, blijft hij oppervlakkig en maakt hij fouten." Ik deel de mening van Frans de Waal niet.
Het is jammer dat mensen zichzelf niet 'beter' achten dan een dier. Het zegt iets over het zelfbeeld van die mensen.
Waarom is dat jammer?
Omdat we dan onze mogelijkheden te kort doen. Omdat we daarmee een excuus creëren voor ons onbeschaafde gedrag. Omdat we daarmee veel intellectuele en spirituele wegen dichtgooien, wegen die nodig zijn om de mens en de wereld werkelijk te begrijpen.
Beste heeck,
Je hebt je best gedaan, dus licht ik de hoogtepunten eruit en sla het impliciete gescheld zo goed mogelijk over.
Dank voor deze inspanning.
Waarbij de eerste twee opmerkingen al in de een of andere vorm waren beschreven (een is zelfs een citaat), maar ik ben blij dat ik met de laatste opmerking een nieuw hoogtepunt kon bereiken. Ik neem aan dat een Descartes adept als impliciet gescheld wordt gekenmerkt. Wat ik niet begrijp, maar dat zal aan mij liggen.
Je klutst duidelijk wat zaken door elkaar:
Dank voor de opheldering. Die je overigens niet toelicht, maar waar je wel op een heel relevante vraag komt
namelijk:
"en zou hooguit de vraag rechtvaardigen hoe dat bewustzijn zich in al onze voorouders zou hebben ontwikkeld.".
Ik zou deze vraag wat meer centraal willen stellen, door het anders te formuleren en wel op deze manier; zie jij dit bewustzijn als een constante of als een zich evoluerend bewustzijn?
Ik kan je vertellen dat er een aantal 'wetenschappers' mee bezig zijn geweest, zoals Steiner en Gurdjieff, maar ook nu zijn er wetenschappers die meer technisch het menselijk bewustzijn trachten te bewijzen, dan moet je denken aan mensen als William A. Tiller een voorloper in de Noëtische Wetenschappen in navolging van de eerder genoemde Vladimir Vernadski, David Bohm, Alain Aspect, Dr. Jack Sarfatti maar ook het Global Consciousness Project zijn allemaal wetenschappelijke initiatieven die dat bewustzijn aantonen en duiden.
Maar ik blijf benieuwd hoe jij twee lijnen van evolutie weet te verdedigen: eentje voor al het bekende leven zonder mensen en de andere voor de mensen die geen dieren zouden zijn.
Het zijn geen twee lijnen, maar een lijn, waar de mens in een later stadium is aangehaakt, zie het als een soort parasiet op een dierlijke stam. (qua beeldspraak)
Kan er misschien ook nog een linkje af naar onderzoeksresultaten die zo een duale evolutie, misschien ook wel duale abiogenese?, steunen?
Vreemde vraagstelling; Abiogenese is het (hypothetische) ontstaan van leven uit niet-levende materie. Ik zie beide als levend, waarbij ik wel twijfel over de betekenis van het begrip leven die jij zou kunnen hanteren. Maar ik begrijp dat dit misschien voor jou ook een gekluts van alles en nog wat is.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."