gerard_m schreef:Lange teksten hierboven, ik zal proberen kort te reageren...
@ Rereformed:
Allereerst maakt het mij niet uit wat iemand gelooft of niet gelooft, en mag iedereen elke religie onzin vinden. In het christendom zijn meerdere stromingen en opvattingen, ik leg slechts mijn eigen opvating uit. Zoals ik zei (en ik vermoed dat jij dit ook gekend hebt) zijn er ook christenen die denken dat iedere niet-christen naar de hel gaat.
Inderdaad, alle kleuren zijn te koop in het boekgeloof. Dat laat maar weer eens goed zien hoe onduidelijk het boek is dat God zogenaamd aan de mens heeft geopenbaard. Kon Hij nu echt niets beters afleveren?
De versen die hier boven zijn gegeven, ondersteunen die gedachte niet. Maar je kunt een vers als Marcus 16:16 best uitleggen als een veroordeling tot de eeuwige hel voor niet-christenen, veel kerken hebben dit ook gedaan. Die uitleg past (voor mij) niet in de context van de rest van het evangelie.
Maar hoe moet je die text dan uitleggen? Het lijkt mij dat de text in ieder geval inhoudt dat iedereen die met het evangelie geconfronteerd is en het niet aannam veroordeeld zal worden. Dat iedereen behouden zal worden kun je onmogelijk uit deze tekst halen.
Of houd je er dan een mening op na dat teksten die je wel aanstaan geïnspireerd zijn en teksten die je niet zo aanstaan niet?
De vraag is ook wat die "veroordeling" in Marcus 16 precies inhoudt - een eigen conclusie kan zijn " veroordeling door God tot de eeuwige hel" maar dat staat er niet.
Maar dit is overduidelijk een slinkse streek van je en niet erg eerlijke schriftuitleg.
Jezus spreekt vaak genoeg over het Gehenna en het veroordeeld worden tot die plaats. Die kun je dus niet weggummen uit je geloof. Het is dan ook helemaal geen vraag wat er met die veroordeling bedoeld wordt. Lees die andere teksten die ik hierboven aanhaalde. Jezus benadrukt juist het 'Vreest Hem!' vanwege dat veroordeling juist de veroordeling tot de hel inhoudt.
Het vers wordt gegeven in de context van de doop en het verspreiden van het evangelie.
Als je het over de context wil hebben moet je dat ook goed doen. Indien je wat meer van theologie hebt gelezen weet je ook
waarom het hier zo geformuleerd wordt: deze passage staat in het later aan het Marcusevangelie erbij geschreven gedeelte. Het oorspronkelijke evangelie eindigde op Marcus 16:8.
Het is er dus in een latere tijd bijverzonnen en laat helemaal niet de woorden van Jezus horen, maar de latere kerkleer die ontstaan was.
Het evangelie stelt dat geen mens op eigen kracht de hemel kan bereiken, aangezien geen mens vrij van zonde is.
Wel, dat is onzin, want er waren genoeg die tot Gods volk behoorden die het OT
rechtvaardig noemt en welzeker in de hemel komen. Noach en zijn familie zijn er getuigen van dat niet iedereen slecht is in de ogen van God en niet op eigen kracht gered kan worden. Bovendien haal je hierboven een oproep van Jezus aan: "Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is". Je wilt me toch niet wijsmaken dat hij ons hier zit te pesten en eigenlijk bedoelt te zeggen: "probeer het nu maar, jullie mislukken toch!" ? Bovendien doet Jezus in Lucas 7 deze uitspraak: "Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde." Dit laat zien dat volgens Jezus iemand wel degelijk op eigen kracht en zonder Jezus de hemel in kan.
Voorzover de christelijke leer dit denkbeeld van je dus verkondigt is ze schromelijk in strijd met de woorden van Jezus zelf én met het OT.
Tegelijk hoef je niet te boeten voor die zonde, als je aanvaart dat je dit niet hoeft. Dit is bedoeld als een boodschap van hoop.
Maar begrijp je de overduidelijke onzin ervan niet? eerst
creëert het NT een sfeer van bang moeten zijn dat je naar de hel moet door ons op te zadelen met een idioot denkbeeld dat we allemaal zo slecht zijn dat God ons moet veroordelen. En dan biedt ze ons hoop aan, -een geloof in Jezus- om er aan te ontsnappen! Dat is toch grotesk? Zoals je al zelf opmerkte: indien Jezus zelf ons leert dat we
om niet zouden moeten vergeven, dan zal toch zeker God ook tot zoiets in staat moeten zijn? En zoals Jezus al opmerkte: Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele,
want zij betoonde veel liefde.’ Dit laat al zien dat God helemaal geen probleem heeft met dat mensen niet perfect zijn. Hij denkt er blijkbaar net zo over als de atheïst Mojo hierboven.
Kortom, de christelijke theologie rammelt aan alle kanten. Er klopt echt niets van.
En dat is nog niet zo makkelijk om dit te aanvaarden. Van nature ga je ervan uit dat schulden vereffend moeten worden (zo ook de tijdsgenoten van Jezus ). Veel mensen kwellen zichzelf al met schuldgevoelens over iets dat ze ooit hebben gedaan. Ze voelen zich veroordeeld (wat ze in feite zelf doen). De boodschap is dat je niet hoeft te boeten voor je fouten. Wie dit gelooft, zal het oordeel niet voelen. Blijf je geloven dat je zelf zult moeten boeten, dan is dat je eigen keuze.
Wel, maar voor die boodschap heb je Jezus helemaal niet nodig. Als atheïst weet ik drommels goed dat schuld überhaupt helemaal niet te vereffenen
valt. Het is een uitermate domme redenering van het NT als zou morele schuld gelijk te stellen zijn aan financiële schuld. Geldelijke schuld van iemand kan vereffend worden door de schuldenaar zelf of door iemand anders. Maar
morele schuld (die geen kleinigheid is, zoals stelen of liegen), is nooit te vereffenen. Indien iemand mijn kind vermoord zal het nooit vereffend kunnen worden. Dat hierop straf moet komen heeft niets met vereffenen te maken. Straf aan een moordenaar wordt gegeven ofwel omdat de moordenaar gevaarlijk is en het nog eens een keer kan doen, oftewel het is dan een preventieve maatregel, óf het is wraakneming, iets waar ik persoonlijk boven zou willen staan.
Het NT denkbeeld van hel is uiteraard een uiting van primitief denken. Jammergenoeg heeft Jezus zich daar nooit bovenuit kunnen denken. Dat is dan ook één van de redenen dat hij voor mij te licht bevonden is.
Jij schijnt jezelf er wel bovenuit te kunnen denken. Maar wees dan eerlijk en klaag het NT aan. Ga niet op slinkse wijze proberen het NT te laten zeggen wat jij met je moderne opvattingen wil zeggen. Het NT komt uit de ijzertijd en kan wat hel betreft op de schroothoop.
Voor een atheist zal dit vermoedelijk een weinig zeggend verhaal zijn, maar in de tijd van Jezus waren er nog geen atheisten die het hele idee van "meer" dan het aardse leven afwezen.
Dan heb je blijkbaar je Oude Testament slecht gelezen. Dat was zogenaamd de openbaring van God. Welnu, God openbaart daar helemaal niets aangaande een leven na dit leven. Hemel en hel komen uit de heidense religies.
Bovendien laat het NT weten dat er Sadduceeën waren, mensen die niets van al die moderne heidense invloeden wilden weten, en zich enkel hielden aan de Torah, en zij verwierpen deze leringen.
Het is trouwens opvallend dat er nergens in het hele NT een openbaring van God staat waarin deze wetenswaardigheden worden gegeven. Jezus noemt de hel even tussen mond en lippen in Mt. 5 (de eerste keer dat erover gesproken wordt). Hij gaat uit van iets wat als bekend wordt verondersteld. Maar dit heeft juist geen enkele voet in de aarde, want het zijn heidense ideeën die het joodse geloof zijn binnengeslopen.
Men volgde in die tijd religies die uitgingen van schuld waarvoor geboet moet worden. Tegenover die boodschap is het een boodschap van hoop.
Onzin, want het OT had allemaal schuldoffers en andere geboden, zoals oog om oog, die er al voor zorgden hoe schuld vereffend kon worden. Men had dus helemaal geen hoop nodig. Alles was al in orde.
Ook vandaag de dag kwellen miljoenen mensen zichzelf met de angst dat ze afstraffing gaan krijgen voor iets dat ze ooit hebben gedaan.
Wel, die kunnen door een psycholoog geholpen worden. Waarom zou iemand daar een vreemd verhaal uit de ijzertijd voor nodig moeten hebben. Van dat verhaal klopt niets maar dan ook niets. Die mensen die zichzelf kwellen met ideeën over de afstraffing die ze krijgen ná dit leven zijn juist de
slachtoffers van godsdiensten zoals het christendom en de islam die die mensen juist hebben opgezadeld met groteske dreigementen.
Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat de hele gedachtegang niets zegt voor een atheist.
Deze christelijke gedachtengangen zeggen mij genoeg. Ik ben dertig jaar een evangelisch christen geweest.
Maar
jij schijnt het je nog helemaal
niet voor te kunnen stellen dat er een steekje los is aan de christelijke theologie. Je hebt nog nooit geprobeerd je eens uit te denken boven de christelijke theologie. Erover nadenken
alsof je een complete buitenstaander bent die er uit wijs probeert te worden. Dan zouden de schellen misschien van je ogen afvallen.
Of we het al of niet geloven, verandert niets aan de (on)waarheid van de bewering. Als jij gelooft dat het volgen van een andere boodschap jou redt, blijft de stelling even waar of onwaar.
Wel, jij blijft eenvoudig zitten met het feit dat mensen zoals ik NOOIT die christelijke waarheid zullen accepteren. Ik ben een antichrist. Ik persoonlijk kan onmogelijk uit het NT opmaken dat ik dan
toch naar de hemel zou gaan. En indien dit toch het geval zal zijn, dan is de zendingsopdracht die in het NT staat dus ook onzin.