Staan moslims te weinig open voor zelfkritiek?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Staan moslims te weinig open voor zelfkritiek?

Bericht door vegan-revolution »

Hier een recensie van het boek een moslima ontsluiert van Naema Tahir, waarin staat:
De auteur wijst op het totale gebrek aan zelfkritiek bij moslims welke volgens haar te wijten is aan het paternalisme, de vrouwenhaat en het religieuze obscurantisme binnen de islamgemeenschap. Ook wijst zij de vinger naar de autochtone gemeenschap die tot heden het probleem van de socio-culturele emancipatie nooit openlijk heeft willen (durven) bespreken. Mede daardoor heeft de moslimgemeenschap nooit aan zelfkritiek gedaan en blijft zij zich grotendeels vastklampen aan de eigen cultuur, traditie en religie.
Hier een voorbeeld van een zelfkritisch geluid binnen een islamitische gemeenschap.

Hoe openlijk zelfkritisch zijn moslims echter doorgaans onderling of jegens niet-moslims (bijvoorbeeld over wandaden die in het verleden door moslims zijn begaan)? De indruk bestaat dat die openlijke zelfkritiek er nauwelijks is, maar is dat ook zo?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
gerard_m
Superposter

Re: Staan moslims te weinig open voor zelfkritiek?

Bericht door gerard_m »

Ik heb nooit iets gemerkt van enige zelfkritiek van moslims. Wel van moslimstroming 1 t.o.v. moslimstroming 2, maar dan heb je het eigenlijk ook al over een ander clubje dat wordt bekritiseerd.

Wanneer een moslim een wandaad begaat, is de reactie doorgaans dat het "geen echte moslim is, want een moslim doet zoiets niet".
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ook verborgen zelfkritiek lijkt niet te bestaan.
De meeste moslims weten niets van hun geschiedenis. Behalve wat glorieuze veldslagen. Zij zijn er ook niet in geïnteresseerd heb ik de indruk. Hun dagelijkse leven is genoeg.
De meer fundamentalistische moslims weten meer van de geschiedenis, maar zien alles als positief. De kolonisering van de landen om hen heen zien ze niet als kolonisatie, maar als landen die zich bij de glorieuze islam hebben aangesloten. Ze zitten nog steeds te simmen, dat Spanje van ze afgenomen is. Het leven in de kalifaten was een paradijs, tot het westen zich er mee ging bemoeien en het midden-oosten in een diep dal stortten.
Dat vanaf Mohammed het midden-oosten voortdurend in oorlog was en dat er voortdurend opstanden waren en dat het dagelijks leven, de economie, de wetenschap en het leger zwaar leunde op slaven en niet-arabieren lijkt ze te ontgaan.

Ik heb in Turkije een paar Koranscholen bezocht. Leuke leraren en leraressen, leuke kinderen, maar het hoofdvak was Koran en Islam. De rest waren bijvakken, niet van echt belang. Je moest je voorbereiden op het hiernamaals. Waarom leren en werken in dit korte bestaan? Dat leidde maar af van je werkelijke taak: Allah en Mohammed aanbidden (ja, ze noemen Mohammed aanbidden anders, maar ze lijken niet te beseffen, dat ze Mohammed vergoddelijken en aanbidden. Hij staat in de dagelijkse gebeden en denken naast, zo niet boven Allah).

Wij herinneren ons het eigen verleden altijd anders – vaak rooskleuriger, soms dramatischer – dan het was. Lange- of kortetermijngeheugen maakt voor moslims overigens niet zoveel uit. Lange termijn is kruistochten. Middentermijn is kolonisatie. Korte termijn is (economische) krisis. Drie k’s. Drie slachtofferperioden. De tijd is aangebroken voor de vierde k: kritiek. Aanstormende generaties jonge moslims dienen hun eigen geschiedenis en eigen literatuur kritisch onder de loep te nemen. Moslims als ‘ras’, zoals in Bosnië, is niet aan de orde. We kruipen niet langer weg achter racisme en discriminatie, maar zetten onze tanden in de werkelijkheid. Dat vraagt van ons antwoorden op de bestaande kritiek. Omdat we die serieus nemen.
A. van Bommel

http://www.nieuwemoskee.nl/2010/08/de-e ... discussie/
Ik heb deze link al eens eerder geplaatst.

Opvallend is, dat kritiek op de Koran nog steeds uit den boze is, gezien de zin:
Net als Lubbers en Van Agt, werd Van Koningsveld pas bij zijn afscheid en na zijn emeritaat slagvaardig. Overigens wel met twee meesterlijke bijdragen op hoofdpunten van islamkritiek. Bij zijn afscheid keerde hij zich tegen revisionistische opvattingen, zoals het komische duo Mulder en Milo in hun boek De omstreden bronnen van de islam verwoorden.

Ik heb het boek ook gelezen en ik vond het een gedegen studie van de verschillende literatuurbronnen. Heel wat waarschijnlijker dan de mythe (!), die de moslims verspreiden en waar ze heilig in geloven.

Maar ik vrees, dat zelfs de voorzichtige kritiek van van Bommel tegen dovemansoren is gericht.

En als je de stukjes van Izz ad-Din Ruhulessin leest, dan hoop ik maar, dat hij de enige moslim in het westen is, die zo denkt. Hij pleit ongezouten voor een Islamitisch Kalifaat der Nederlanden met niet-moslims in een dhimmie rol.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
egmond codfried
Banned

Bericht door egmond codfried »

Vilaine schreef:Ook verborgen zelfkritiek lijkt niet te bestaan.
De meeste moslims weten niets van hun geschiedenis. Behalve wat glorieuze veldslagen. Zij zijn er ook niet in geïnteresseerd heb ik de indruk. Hun dagelijkse leven is genoeg.
De meer fundamentalistische moslims weten meer van de geschiedenis, maar zien alles als positief. De kolonisering van de landen om hen heen zien ze niet als kolonisatie, maar als landen die zich bij de glorieuze islam hebben aangesloten. Ze zitten nog steeds te simmen, dat Spanje van ze afgenomen is. Het leven in de kalifaten was een paradijs, tot het westen zich er mee ging bemoeien en het midden-oosten in een diep dal stortten. Dat vanaf Mohammed het midden-oosten voortdurend in oorlog was en dat er voortdurend opstanden waren en dat het dagelijks leven, de economie, de wetenschap en het leger zwaar leunde op slaven en niet-arabieren lijkt ze te ontgaan.
.
De meeste Nederlanders weten niets van hun geschiedenis. Behalve wat glorieuze veldslagen. Zij zijn er ook niet in geïnteresseerd heb ik de indruk. Hun dagelijkse leven is genoeg.
De meer fundamentalistische Christenen weten meer van de geschiedenis, maar zien alles als positief. De kolonisering van de landen om hen heen zien ze niet als kolonisatie, maar als landen die zich bij het glorieuze christendom hebben aangesloten. Ze zitten nog steeds te simmen, dat Spanje de moslims in Spanje waren. Het leven in de Nederland was een paradijs, tot de allochtonen zich er mee ging bemoeien en Europa in een diep dal stortten. Dat vanaf Willem van Oranje het Nederland voortdurend in oorlog was en dat er voortdurend opstanden waren en dat het dagelijks leven, de economie, de wetenschap en het leger zwaar leunde op Surinaamse slaven en andere gekleurde volkeren lijkt ze te ontgaan.
Mijn huidige avatar is Queen Charlotte Sophie van Mecklenburg Strelitz (1744-1818), echtgenote van George III; beschreven als ‘a true mulatto face.’ Hertogin van Brunswick-Lüneburg en keurvorstin van het Heilige Roomse Rijk.
vegan-revolution
Superposter

Aardig verzonnen. Ben je met me eens Egmond dat niet alle allochtonen moslims zijn? En ben je ook met mij eens dat niet alle moslims de mensenrechten aan hun laars lappen en dat ze daarmee dan duidelijk afstand moeten nemen van mensenrechtenschendende islamitische voorschriften?

Het gaat hier over de islam en eventueel over moslims, maar niet over allochtonen, tenzij die allochtonen toevallig moslim blijken te zijn.
egmond codfried
Banned

Praat je wel met zwarte, gekleurde en moslimmedemensen? Of zie/zag je ze alleen bij NOVA en Netwerk etc
Mijn huidige avatar is Queen Charlotte Sophie van Mecklenburg Strelitz (1744-1818), echtgenote van George III; beschreven als ‘a true mulatto face.’ Hertogin van Brunswick-Lüneburg en keurvorstin van het Heilige Roomse Rijk.
vegan-revolution
Superposter

Ja, ik maak geen onderscheid. Het hangt er trouwens van af of mensen überhaupt wel met mij willen praten, want dat is niet altijd het geval. En dan hangt het er nog van af hoe mensen met mij willen praten. Het liefst praat ik in termen van wederzijds gelijkwaardig respect. Als dat niet blijkt te kunnen, dan haak ik in sommige gevallen af.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 09 sep 2010 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
egmond codfried
Banned

vegan-revolution schreef:Ja, ik maak geen onderscheid. Het hangt er trouwens van af of mensen überhaupt wel met mij willen praten, want dat is niet altijd het geval. En dan hangt het er nog van af hoe mensen met mij willen praten. Het liefst praat ik in termen van wederzijds gelijkwaardig respect. Als dat niet blijkt te kunnen, dan haak ik in sommige gevallen af.
Dit is de omgekeerde wereld. jij hebt de witte meerderheid achter je en dagelijkse lasterlijke uitzendingen over allochtonen, maar jij bent dus het slachtoffer. Als je eens wist hoe bloeddorstig en moordzuchtig men hier klinkt en dat een hele internet site gewijd is aan verspreiden van deze haat, door mensen die ervoor zorgden dat 80% van hun joden werden omgebracht. Dezelfde bezwaren als toen tegen weer een andere groep mensen.

Afbeelding

Dit is waarop ik doel.
vegan-revolution
Superposter

Hoewel ik een blanke autochtoon ben zit ik als atheïst en veganist (en zeker in die combinatie) nogal eens in het verdomhoekje en wordt ik regelmatig door mensen gestigmatiseerd. Toch probeer ik begrip en beleefdheid op te brengen voor die mensen die mij stigmatiseren. Dezelfde houding verwacht ik ook van anderen naar mij toe. Zeker verwacht ik dat naar mij toe, omdat ik er nooit blijk van geef te stigmatiseren en een open houding naar anderen toe heb.

Zoals je zult weten zijn veganisten op de televisie ook niet bepaald als gezond denkende mensen afgeschilderd. Spreek jij wel eens met een veganist of zie je die alleen maar op de televisie?
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 09 sep 2010 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
egmond codfried
Banned

Afbeelding

Missschien moet men eerst vragen HOE men overkomt. In mijn oren uitzonderlijk onaangenaam. Ik hoor een gefrustreerd haatdragend typetje, een nobody, die zich botviert op mensen die zich niet mogen verdedigen. Het is nu geaccepteerd dat zulke losers hun shit op allochtonen mogen dumpen, maar geen kritiek op hun eigen soort, regering, wetten, Beatrix hebben. In de WWII werden alle losers lid van de NSB zodat zij in de mooie, gebeubileerde huizen van de vergaste Joden konden intrekken. Zonder dat zij een poot hadden uitgestoken, werden ze opeens huizenbezitter. Dus, dit is de motivatie die ik hier bespeur.
Laatst gewijzigd door egmond codfried op 09 sep 2010 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

egmond codfried schreef:Ik hoor een gefrustreerd haatdragend typetje, een nobody, die zich botviert op mensen die zich niet mogen verdedigen.
Over wie heb je het nu?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Staat vegan-revolution te weinig open voor zelfkritiek?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
vegan-revolution
Superposter

The Prophet schreef:Staat vegan-revolution te weinig open voor zelfkritiek?
Waar haal je dàt vandaan?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Egmond:

Je kunt nog tal van plaatjes over walgelijke geschiedenis plaatsen, maar niemand hier (en vrijwel niemand in Europa) ontkent deze geschiedenis (de holocaust wordt, ironisch, wel her en der in de islamitische wereld ontkent).

Daar zit het verschil.

Vraag een christen naar de kruistochten, en hij zal er 95% zeker afstand van nemen en erkennen dat dit fout was. Zal een gemiddelde moslim ook zo reageren als je vraagt naar de veroveringen van Noord Afrika, Spanje, India, etc.

Ik snap trouwens ook niet waarom je er een witte autochtoon vs. gekleurde allochtoon discussie van maakt. Waarom begin jij steeds over rassen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De meeste Nederlanders weten niets van hun geschiedenis. Behalve wat glorieuze veldslagen. Zij zijn er ook niet in geïnteresseerd heb ik de indruk. Hun dagelijkse leven is genoeg.
De meer fundamentalistische Christenen weten meer van de geschiedenis, maar zien alles als positief. De kolonisering van de landen om hen heen zien ze niet als kolonisatie, maar als landen die zich bij het glorieuze christendom hebben aangesloten. Ze zitten nog steeds te simmen, dat Spanje de moslims in Spanje waren. Het leven in de Nederland was een paradijs, tot de allochtonen zich er mee ging bemoeien en Europa in een diep dal stortten. Dat vanaf Willem van Oranje het Nederland voortdurend in oorlog was en dat er voortdurend opstanden waren en dat het dagelijks leven, de economie, de wetenschap en het leger zwaar leunde op Surinaamse slaven en andere gekleurde volkeren lijkt ze te ontgaan.
Allemaal waar, behalve de eerste zin. En het gaat hier over zelfkritiek. We nemen duidelijk afstand van kolonialisatie, bieden onze excuses aan aan de vroeger gekolonialiseerde landen en aan de nakomelingen van de slaven, we hebben zelfs een slavenmonument. Over het algemeen zien ook de fundamentalistische christenen de kolonialisatie niet meer als positief en zeker niet de oorlogen.
Ook op de oorlogen in Afghanistan en Iraq is in ruime mate kritiek. Uitgezonderd is wellicht de 80-jarige, die we als bevrijdingsoorlog zien en niet als veroveringsoorlog.
Je verhaal qua geschiedenis klopt wel, maar m.i. niet waar het de zelfkritiek betreft. En daar gaat het in deze topic om. Wellicht heeft het toch iets met ons christelijke schuldbesef te maken?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Plaats reactie