morgen is een nieuwe dag
MVG, LD.
Moderator: Moderators
Om maar weer eens een open deur in te trappen, gaap.Maarten schreef:Wetenschap evolueert en verbetert zich dankzij onverklaarbare raadsels. De wetenschap is een geheel van theorieën voor wat vroeger onverklaarbare raadsels waren voor wetenschappers toen. En dat is het mooie: wetenschap laat zich verbeteren.
He-is schreef:
Vooral in het Westen is er een onbewuste gedachte ontstaan dat luidt: 'Alles wat (nog) niet wetenschappelijk onderbouwt kan worden is onwaar.'
Ah. Ik denk dat het volgende van belang is hier:Wat ik wel veroordeel is de zeer extreme, in mijn ogen ziekelijke drang naar logische verklaringen en daardoor alles wat (op het eerste gezicht) niet logisch zou kunnen zijn bestempelen als onjuist of waarschijnlijkheden bedenken om onze wetenschappelijke resultaten in stand te houden. Foute boel!
Ik plukte dit ooit van het internet. Ik heb er geen bron bij helaas. Ik vond het pakkend en voegde het toe aan mijn citaten bestand.Scientism
Unlike the use of the scientific method as only one mode of reaching knowledge, scientism claims that science alone can render truth about the world and reality. Scientism's single-minded adherence to only the empirical, or testable, makes it a strictly scientifc worldview, in much the same way that a Protestant fundamentalism that rejects science can be seen as a strictly religious worldview. Scientism sees it necessary to do away with most, if not all, metaphysical, philosophical, and religious claims, as the truths they proclaim cannot be apprehended by the scientific method. In essence, scientism sees science as the absolute and only justifiable access to the truth.
Dat van die linker- en rechter hersenhelften is óók een soort populair dogma, hoor...Variform schreef:He-is schreef:
Vooral in het Westen is er een onbewuste gedachte ontstaan dat luidt: 'Alles wat (nog) niet wetenschappelijk onderbouwt kan worden is onwaar.'Ah. Ik denk dat het volgende van belang is hier:Wat ik wel veroordeel is de zeer extreme, in mijn ogen ziekelijke drang naar logische verklaringen en daardoor alles wat (op het eerste gezicht) niet logisch zou kunnen zijn bestempelen als onjuist of waarschijnlijkheden bedenken om onze wetenschappelijke resultaten in stand te houden. Foute boel!
Ik plukte dit ooit van het internet. Ik heb er geen bron bij helaas. Ik vond het pakkend en voegde het toe aan mijn citaten bestand.Scientism
Unlike the use of the scientific method as only one mode of reaching knowledge, scientism claims that science alone can render truth about the world and reality. Scientism's single-minded adherence to only the empirical, or testable, makes it a strictly scientifc worldview, in much the same way that a Protestant fundamentalism that rejects science can be seen as a strictly religious worldview. Scientism sees it necessary to do away with most, if not all, metaphysical, philosophical, and religious claims, as the truths they proclaim cannot be apprehended by the scientific method. In essence, scientism sees science as the absolute and only justifiable access to the truth.
Ik vind het belangrijk dat een individu zowel zijn linker als zijn rechter hersenhelft inzet om tot inzicht te komen. Logica en intuïtie verenigen zich om tot een duidelijker en breder beeld te komen. Dogma is iets vreselijks, zo ook wetenschappelijk dogma.
Het vinden van een verklaring stelt je beter in staat op het fenomeen te anticiperen. Naarmate deze verklaring beter werkt kunnen we beter anticiperen op wat er om ons heen gebeurd. Nu blijken wetenschappelijke en logische verklaringen doorgaans beduidend beter te werken dan niet-wetenschappelijke en onlogische. Vind je het gek dat we naar logische verklaringen zoeken? Met het antwoord "zo heeft God het gewild" op de vraag "waarom stijgt de zeespiegel in de laatste decennia?" schieten we niet veel op.He-is schreef:Wetenschap vind ik goed. Het heeft de mens ver gebracht, ik veroordeel het ook absoluut niet. Wat ik wel veroordeel is de zeer extreme, in mijn ogen ziekelijke drang naar logische verklaringen en daardoor alles wat (op het eerste gezicht) niet logisch zou kunnen zijn bestempelen als onjuist of waarschijnlijkheden bedenken om onze wetenschappelijke resultaten in stand te houden. Foute boel!
Hoe dat zo?mrBE schreef: Dat van die linker- en rechter hersenhelften is óók een soort populair dogma, hoor...
Jij zet de tegenstelling wetenschap tegen geloof neer.Alogos schreef: Het vinden van een verklaring stelt je beter in staat op het fenomeen te anticiperen. Naarmate deze verklaring beter werkt kunnen we beter anticiperen op wat er om ons heen gebeurd. Nu blijken wetenschappelijke en logische verklaringen doorgaans beduidend beter te werken dan niet-wetenschappelijke en onlogische. Vind je het gek dat we naar logische verklaringen zoeken? Met het antwoord "zo heeft God het gewild" op de vraag "waarom stijgt de zeespiegel in de laatste decennia?" schieten we niet veel op.
Ik had ook een onlogische niet-gelovige verklaring kunnen geven. Het gaat erom dat logische en wetenschappelijk onderbouwde verklaringen doorgaans beter werken dan verklaringen die dat niet zijn.Variform schreef:Jij zet de tegenstelling wetenschap tegen geloof neer.Alogos schreef:Het vinden van een verklaring stelt je beter in staat op het fenomeen te anticiperen. Naarmate deze verklaring beter werkt kunnen we beter anticiperen op wat er om ons heen gebeurd. Nu blijken wetenschappelijke en logische verklaringen doorgaans beduidend beter te werken dan niet-wetenschappelijke en onlogische. Vind je het gek dat we naar logische verklaringen zoeken? Met het antwoord "zo heeft God het gewild" op de vraag "waarom stijgt de zeespiegel in de laatste decennia?" schieten we niet veel op.
Ik weet niet precies wat je met "minder waardig" bedoelt, maar het zou best een mogelijke indirecte verklaring kunnen zijn. Op basis van wat we van de wereld weten, kan de ene verklaring dus plausibler/waarschijnlijker zijn dan een andere verklaring. Daarvoor hoeven ze niet eens falsificeerbaar voor te zijn. Je kunt "ontevredenheid" trouwens best pogen te meten, (indirect) relateren aan zeespiegelstijging, of vergelijken met andere mogelijke indirecte verklaringen.Variform schreef:Wat denk je van deze als antwoord op die vraag:
'Wij voelen ons ontevreden.'
Dat is geen wetenschappelijk kwantificeerbaar antwoord maar is het daarom minderwaardig?
Ik had ook een onlogische niet-gelovige verklaring kunnen geven. Het gaat erom dat logische en wetenschappelijk onderbouwde verklaringen doorgaans beter werken dan verklaringen die dat niet zijn.[/quote]Alogos schreef:
Ik weet niet precies wat je met "minder waardig" bedoelt, maar het zou best een mogelijke indirecte verklaring kunnen zijn. Op basis van wat we van de wereld weten, kan de ene verklaring dus plausibler/waarschijnlijker zijn dan een andere verklaring. Daarvoor hoeven ze niet eens falsificeerbaar voor te zijn. Je kunt "ontevredenheid" trouwens best pogen te meten, (indirect) relateren aan zeespiegelstijging, of vergelijken met andere mogelijke indirecte verklaringen.[/quote]Variform schreef:Wat denk je van deze als antwoord op die vraag:
'Wij voelen ons ontevreden.'
Dat is geen wetenschappelijk kwantificeerbaar antwoord maar is het daarom minderwaardig?
De wetenschappelijke methode is volkomen rationeel en kan ook door leken begrepen en toegepast worden. Er is niets mysterieus aan wetenschap. En hun reconstructies, hun theorien, mogen niet tegen onze zintuigelijke waarnemingen en rede ingaan. Het moet geen aanleiding vormen tot weer 'een geloof.' Wetenschappers zitten nu op de troon van de priesters.Kitty schreef:@He-is
Indien iets een raadsel is voor de wetenschap, geeft dat geenszins de zwakte van de wetenschap aan. Het is dan juist onderwerp van onderzoek en men gaat op zoek naar een verklaring. Zolang die verklaring niet gevonden wordt, zal het dus het stempel 'onverklaarbaar fenomeen' krijgen. Aan een belangrijke voorwaarde is in ieder geval voldaan, er is namelijk bewijs dat het zo is dus zal het ook niet door de wetenschap als niet waar gelabeld worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld onbewezen subjectieve ervaringen, waar jij dit soort fenomenen mee lijkt te verwarren.
Dat is niet waar en puur afhankelijk van vakgebied en om welke ontwikkelingen het gaat. Wanneer er een nieuwe ontdekking is dan bestaat de kans dat een theorie nog aangescherpt moet worden. Maar uit de wetenschap zijn tal van theoriën voort gekomen die werkbaar zijn, hoe zijn we anders zo ver gekomen?De wetenschappers zijn het zelden met elkaar eens, waardoor je als leek toch je eigen gezond verstand moet volgen. Vaak worden zaken herroepen.
Wat maakt een wetenschapper tot een wetenschapper? Niet het toepassen, maar het uitwerken van een theorie. Iemand die een wetenschap toepast staat op een veel lager niveau dan een wetenschapper.De wetenschappelijke methode is volkomen rationeel en kan ook door leken begrepen en toegepast worden. Er is niets mysterieus aan wetenschap
Wetenschap is heel erg technisch geworden en menigeen moet zich specialeren. Je kunt niet van iemand verwachten dat hij/zij alle inzichten heeft op allerlei vakgebieden. Dom is dan ook een totaal verkeerd woord in deze. Gelukkig kan men dankzij internet meer relaties opbouwen met andere vakgebieden en is er veel openheid, maar er is ook een ongekende hoop materiaal waarin men moet spitten.kan men ontdekken waar de onderzoeker accenten op legt, wat hij totaal niet aanhaalt en/of hoe dom sommige van deze mensen zijn.
Huh? Dat is net WAAROM we wetenschap nodig hebben: om te achterhalen wáár onze zintuiglijke waarnemingen en rede tekort schieten of de mist in gaan.egmond codfried schreef:De wetenschappelijke methode is volkomen rationeel en kan ook door leken begrepen en toegepast worden. Er is niets mysterieus aan wetenschap. En hun reconstructies, hun theorien, mogen niet tegen onze zintuigelijke waarnemingen en rede ingaan.
Ik wacht vol spanning af te vernemen HOE je je "eigen gezonde verstand" in deze gebruikt hebt om tot die conclusie te komen.egmond codfried schreef:Wat ik echter ontdekte is dat de integriteit van de wetenschapper ook meespeelt en zijn intelligentie. De wetenschappers zijn het zelden met elkaar eens, waardoor je als leek toch je eigen gezond verstand moet volgen. Vaak worden zaken herroepen. Ik denk bv dat de profilatie van borstkanker in Nederland komt door het gebruik van de pil. Wat volgens de medische wetenschap, wetenschappelijk onderzoek betaalt door de medische industrie, veilig zou zijn.
Wat telt is dat het nog steeds mínder "dom" is dan elke andere benadering. Zo eenvoudig is het. Elke opmerking en kritiek die je op de wetenschappelijke onderneming kan maken, geldt in nog veel grotere mate voor de "alternatieven". De wetenschappelijke benadering is namelijk de enige die de moeite doet om corrigerende mechanismen in te bouwen die kunnen ingrijpen wanneer we weer maar eens ten prooi vallen aan de valkuilen in ons denken en doen. Het is de beste benadering die we hebben, en het is dan ook onredelijk om te verwijten dat ze niet perfect is.egmond codfried schreef:Wetenschap is niet waardevrij en iedereen, ook de zogenaamde 'objectieve' onderzoeker, heeft de waarden en normen van zijn eigen opvoeding, klasse, achtergrond, sexe. Als men de opgegeven bronnen en de literatuur van een onderzoek, een wetenschappelijk werk, gaat nalopen, kan men ontdekken waar de onderzoeker accenten op legt, wat hij totaal niet aanhaalt en/of hoe dom sommige van deze mensen zijn.