Bloed in Spanje

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alogos

Bloed in Spanje

Bericht door Alogos »

Gisteren ongeveer 40 gewonden, een paar ziekenhuisopnames (waaronder een 10-jarig jongetje), en een hoop paniek in Navarra, Spanje, nadat een stier bij het culturele evenement "stierspringen" het publiek in dook. Er is zelfs een dode gevallen: de stier die na afloop werd "vernietigd".

Ik realiseer me tot enige schrik dat ik bij het lezen van dit nieuws en het zien van de beelden de volgende duistere gedachte niet kon onderdrukken: "jammer dat de stier niet eerst een flink aantal toeschouwers (liefst zowel 'locals' als toeristen) naar de eeuwige jachtvelden heeft kunnen sturen".
Alogos

Re: Bloed in Spanje

Bericht door Alogos »

Ik heb hierbij twee discussiepunten die ik wil voorleggen:
1. Mijn reactie is wellicht niet gepast, maar is het begrijpelijk? Of reageerde ik ietswat gestoord? ;)
2. Willen we dergelijke dierenmishandeling ter vermaak in Europa verbieden, en in hoeverre zou dit legitiem zijn als het om cultuuruitingen gaat die in een land over het algemeen geaccepteerd zijn, maar elders over het algemeen afschuw wekken?
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Die reactie krijg ik ook wel eens, hoewel ik besef dat dat toch wat ver gaat.

Op het nieuws gisteren zeiden ze dat de Spaanse overheid erover denkt het te verbieden de stier te doden bij een stierengevecht, maar ik betwijfel ten zeerste of dat zo fijn voor die stier is. Ik heb meer het idee dat die dood een verlossing uit het lijden is. Dus afschaffen dat hele spel? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het is een traditioneel spel in Spanje.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
siger

Bericht door siger »

Stierenvechten zijn toch al een beetje op de terugweg. Na de Canarische Eilanden wordt het binnenkort ook in de Catalaanse provincie (Barcelona) verboden. (http://nos.nl/artikel/174694-catalonie- ... chten.html)

Afbeelding

In 2005 zouden nog 17.715 stieren gedood zijn in de arena. (http://www.elmundo.es/elmundo/2010/08/1 ... 37956.html)

Zondag is er een naaktmanifestatie in San Sebastian tegen stierengevechten in Baskenland.
siger

Bericht door siger »

Helaas gebeurde het ongeluk net bij een soort stierengevecht waar in principe geen bloed vloeit, het "recortes" of stierspringen, een bijna vierduizend jaar oud element in de mediterrane cultuur.

Afbeelding
Plaats reactie