Rereformed schreef:Voor mij staat het buiten kijf dat Kuitert het christelijk geloof achter de rug heeft en atheïst is op dezelfde manier als bijvoorbeeld ikzelf atheïst ben.
Nee Rereformed. Het klassieke dogmatische godsbeeld, van zijn scheppingsbeeld die hij vroeger in 1950 huldigde: Schepping is 6000 jaar oud, enz.... Dat heeft hij helemaal achter zich gelaten. Maar het kenmerkende van Kuitert is als Godzoeker dat hij NIET is stil blijven staan, zoals vele atheïsten.
Vele hedendaagse gelovigen '(door jou aangeduid al "vrijzinnig" en dus geen echte gelovige, maar een "wazige" gelovige) zijn , zoals Kuitert , niet stil blijven staan (atheïsten wel op het moment dat zij er afscheid van namen), en verder gegaan met onderzoeken en nadenken waardoor hun godsbeeld is veranderd in de loop der jaren.
Dus Kuitert is nog lang geen atheïst. Verre van dat. Anders had hij dat wel letterlijk aangegeven in het interview.
Bij lange na dus geen atheïst. Het gaat bij hem om een goed verstaan van de bijbel: Je moet God niet los zien van de bijbelverhalen. Dat is wat hij bedoelde met verbeelding.
Een losse God naast de verhalen bestaat niet.Maar er is iets wat
boven de verbeeldig uitstijgt;
"....een soort saamhorigheid ; een innerlijke kracht, of zekerheid, een vertrouwen (Geloven = vertrouwen heb ik al eens gezegd) die helpt overeind te blijven als mens, maar als mens die getypeerd wordt doordat hij HOORT, zijn medemens in nood, ook al zegt hij (medemens) niets."Deze ervaring wordt religieus aangeduid met het Transcendente, wat niet te vatten is of onder woorden te brengen is, alleen via verbeelding, symboliek en met metaforen.
Lees maar ook eens wat van Emmanuel Levinas.
Daarom werkt God door mensen. Zonder mensen kan God niet, maar de mens kan ook niet zonder God.
De mens heeft God nodig voor zijn menszijn (wording).
(zie wat door mij werd aangegeven betreft "imitatio Dei") In het NT is dat "Imitatio Christi".
rereformed schreef:Alles in het geloof is verbeelding, en kan dienen als troost, zoals alle kunst als troost kan werken, en moet nooit letterlijk genomen worden.
Waarom neem jij dan zo'n afstand van symboliek en verbeelding in de bijbel en dus dwangmatig vashoudt aan de letterlijke lezing ??
Rereformed schreef:Het interview wordt besloten met zijn opmerking dat dood dood is, dat de dood een natuurlijk gebeuren is, en dat hij niet meer in het hiernamaals gelooft.
De joodse bijbel (TeNaCH) heeft het ook niet over een 'hiernamaals' (vagevuur) zoals dat werd voorgesteld in de christelijke traditie.In de gehele TeNaCH , de joodse bijbel spreekt men als verbeelding over het Beloofde Land, een land van melk en honing, in het NT heet dat het Koninkrijk van God hier op aarde (Adama) , die werkelijkheid kan worden als mensen het willen.
Job
P.S.: voor de duidelijkheid: ik heb diverse boeken van Kuitert in de boekenkast staan ('Schiften' bijv.) en nog veel meer dan dat.Ook een ouder boekje van hem:
"De spelers en het spel", gaat over het goed verstaan van bijbelse woorden en termen. Kan ik jou, als beginneling aanraden.