axxyanus schreef:Als Belg ben ik niet zo op de hoogte van de Nederlandse partijprogramma's. Kan je wat toelichten welke aanpassingen dat zijn?
De belangrijkste aanpassingen zijn in deze context :
- Godsdiensten die vooral het karakter hebben van een politieke ideologie voor de wet niet behandelen als een godsdienst.
- Geen immigratie toestaan uit landen die zo'n godsdienst als omschreven bij 1. als staatsgodsdienst hebben.
axxyanus schreef:vegan-revolution schreef:Tuurlijk. Wel met kritiek komen, maar niet met oplossingen. Een vooraanstaand socioloog als Pim Fortuyn had daar wel uitgesproken ideeën over. Kun jij je daar achter scharen?
Ik vind dit een rare reactie. Ten eerste heb jij mij naar hier uitgenodigd met het verzoek op jouw bijdrage te reageren. Ik ben niet naar hier gekomen met de bewering zelf een oplossing te hebben. Wat is dan het probleem als ik mij beperkt tot waar ik voor uitgenodigd ben, namelijk reageren op jouw bijdrage?
Het is geen probleem als je je daartoe wilt beperken.
axxyanus schreef:Ten tweede dat ik zelf geen oplossing heb, doet de kritiek op de voorgestelde oplossing niet te niet. Als iemand beweert dat 98727631287362186 * 92340234832904804 = 39. Dan denk ik dat ik alle recht heb om te stellen dat die oplossing niets voorstelt ook al zou ik zelf geen idee hebben wat nu wel de juiste oplossing van die vermenigvuldiging is.
De oplossing van een vermenigvuldiging is natuurlijk nog wel even iets anders als de medeverantwoordelijkheid die je als burger draagt met betrekking tot de richting waarin de maatschappij zich beweegt.
axxyanus schreef:Voor de rest als je graag mijn mening wil over bepaalde ideeën, zou ik het waarderen als je die ideeën specifiek zou vermelden i.p.v. er op een redelijk vage manier naar te verwijzen zoals naar "de ideeën van Pim Fortuyn." Dat maakt het voor mij gemakkelijker om op concrete ideeën te reageren.
Hier vind je vanaf
"Kijk op islam en vreemdelingenbeleid" tot en met de alinea die eindigt met
"Lijst Pim Fortuyn" zijn standpunten met betrekking tot de islam.
axxyanus schreef:vegan=revolution schreef:Verder zullen sociologen met elkaar van mening verschillen. Als burger zal je dan dus toch uiteindelijk zelf een keuze moeten maken. Niet kiezen is natuurlijk ook een keuze.
Ja maar ik denk dat je als burger eerst en vooral moet weten wat je prioriteiten zijn. Ik denk dat de meeste mensen wel een voorkeur zullen hebben voor een staat die redelijk veilig is tegen staatsgreeppogingen dan het alternatief al de rest buiten beschouwing gehouden. Maar wat als nu blijkt dat een bepaalde vermindering van dat risiko enkel kan bekomen worden door onze burgerrechten in te perken. Misschien dat heel wat mensen dan kiezen om dat risiko niet verder te verminderen omdat ze het behoud van onze burgerrechten belangrijker vinden. Voor hen zou de oplossing (die gepaard gaat met het beknotten van onze burgerrechten) erger zijn dan de kwaal (een bepaald risiko op een staatsgreep). Je mag je als burger niet blindstaren op één aspect.
Met de laatste zin kan ik het geheel eens zijn. Het zal natuurlijk van je persoonlijke inschatting afhangen welke maatregelen jij als burger als meest effectief beschouwt in het beschermen van burgerrechten, waarbij je dan ook de mogelijke effecten
op langere termijn in ogenschouw moet nemen. Het is in mijn ogen onwenselijk om een geboden oplossing vooraf te ridiculiseren en te criminaliseren, zonder dat je de voors en tegens van een geboden oplossing gedegen hebt afgezet tegen de voors en tegens van een andere oplossing. En zelfs dàn kun je nog respecteren dat een ander er een andere inschatting op na houdt dan jij, zonder daarbij de inschatting van de ander te demoniseren.
axxyanus schreef:Het is niet omdat we niet in een ideale situatie leven en we dus steeds een vorm van repressie nodig zullen hebben, dat enkel repressie een werkbare oplossing zal leveren.
Je zult mij niet horen zeggen dat repressie het enige middel is dat ingezet moet of kan worden. Het valt echter niet uit te sluiten dat je er in bepaalde gevallen niet aan ontkomt om repressie als middel in te zetten.