YepLordDragon schreef: nja, was hier weer meer dan een week niet geweest, maar het staat genoteerd, tante kitty![]()
toch zou ik graag weten of egbert al die talen zelf meester is![]()
en dan krijg ik dus dit
van iemand die de hele tijd over drogreden aan het roepen is ?Ik spreek geen Aramees maar ik weet er veel meer van dan Erik en Reformed samen.
MVG, LD.

De drogreden van autoriteit is zich beroepen op andermans autoriteit toch?
Ik weet lang niet zo veel als de echte Aramisten.
Maar ik mag toch terecht zeggen, dat ik onderzoek heb gedaan naar wat 4 verschillende Aramisten hebben geschreven en gezegd. Daarom ken ik vele argumenten en heb ze beoordeeld.
Ik sta open voor inhoudelijke reacties en zal ook eerlijk zeggen als ik iets niet wist.
Overigens heb ik er 2 jaar over gedaan dit denkbeeld te accepteren. Niemand heeft me overtuigd, ik snapte gewoon niet waarom er zoveel -varianten- in het Grieks zijn.
Voorbeeld: Nederlands 'bank' betekent 'zandbank', 'zitbank' en 'geldbank' (dat vertaal je met context informatie en cultuur informatie)
In het Aramees zijn er woorden, die naar soms wel 4 verschillende Griekse woorden vertaald -kunnen- worden!
Andersom zijn er -geen- voorbeelden van 1 Grieks woord naar Aramese varianten want er is maar 1 Aramese grondtekst (en dan verspreid in Turkije, en Iran/Irak)
Hier blijft het helaas bij 'concensus' en dat is helaas een zwak argument.
Als iedereen 'concensus' zou roepen, dan zou wetenschap nog middeleeuws zijn.
Goed nog één voorbeeldje:
Jezus zegt in het Grieks tegen de Farizeeën: "Jullie verslinden de huizen van weduwen in de schijn van lange gebeden." (Logisch???)
In het Aramees staat er: "Jullie verslinden de huizen van weduwen tegen offers voor lange gebeden."
A ha, nu is het logisch. Ze lieten zich betalen! (Hee, bekend fenomeen toch?)
Het Aramese woord voor 'offers' kan makkelijk mislezen worden voor 'schijn van'
Dit woord kan ik invoeren via een woordenboek en ZELF controleren of de schrijver die het beweert niet zit te kletsen. Ik hoef dus geen Aramees te lezen, maar wel de tools goed te gebruiken.
O ja , reformed. Heb jij nog een lijstje met Syriac 'scholars' die zeggen dat Grieks de basistaal was voor de Aramese Bijbel? Want, fantasietjes zijn niet nieuw hoor. Ze komen ook voor in encyclopediën.
Ik ken namelijk vooraanstaande Scholars, die heel wat anders beweren.
George Lamsa
E. Erricone
Paul Younan
G.D. Bauscher
Andrew Gabriel Roth
Er zijn slechts WEINIG Griekse primacisten die de discussie beleefd voeren helaas.
Hier is er één waar men wel poogt inhoudelijk te zijn. Toch blijft het steeds bij: "Het oudste Bijbelfragment is Grieks, dus het origineel is..."
http://www.peshitta.org/forum/viewforum ... 5933d57a0e