Een zucht van opluchting

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Re: Een zucht van opluchting

Bericht door siger »

Kitty schreef:@Theoloog, ik kan het Hooglied nu niet direct benoemen als een verhaal dat seksualiteit vies en bedoezeld omschrijft. Of heb jij daar andere ideeën over.
Het Hooglied toont aan dat je de mensen die je vandaag tegenover je hebt niet kunt afleiden uit de oude geschriften waar ze elkaar (en zichzelf) mee om de oren slaan.

Een gesprek met moslimas over hun sexuele bevrijding (of de onmogelijkheid daartoe) zou ons meer vertellen. Lezen Vera of Oem nog mee?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:@Theoloog, ik kan het Hooglied nu niet direct benoemen als een verhaal dat seksualiteit vies en bedoezeld omschrijft. Of heb jij daar andere ideeën over.
Nee, dat klopt. Het boek is zo erotisch als wat. Daarom werd het ook eeuwenlang wegvergeestelijkt, want zulke vleselijke zaken, dat kon natuurlijk nooit zo bedoeld zijn in de bijbel. En dan krijg je dus bijvoorbeeld Luthers uitleg dat het bundeltje mirre tussen de twee borsten van het bruidje vertaald wordt als Christus die tussen het Oude en Nieuwe Testament rust.

Weet jij trouwens aan welke gruwelijke ziekte Europese mannen wegteerden in 1844? En de grootste grap is nog: dit kwam niet weg bij dominees, maar bij artsen.

Het vrouwelijk orgasme werd in die tijd niet eens als zodanig erkend, maar als een middel om hysterie te verdrijven.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Zolang dit hier http://www.time.com/time/world/article/ ... 38,00.html ergens gebeurt is er voor mij geen zucht van opluchting.

De wereld is nog net zo vol achterlijkheid en zaken om van te walgen. En de islam staat achteraan in het verbeteren ervan. "In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle" is wellicht de grootste leugen van die religie.
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Weet jij trouwens aan welke gruwelijke ziekte Europese mannen wegteerden in 1844? En de grootste grap is nog: dit kwam niet weg bij dominees, maar bij artsen.
In 1844 Theoloog? Maar de islam staat vrijer tegenover deze kwaal? Van welk jaar dateren de wijsheden hieronderndenk je?

http://www.youtube.com/watch?v=ke4qu9Pswtc
Samengevat: wie masturbeert (sorry, toegeeft aan zijn kwade lusten) is vervloekt.
Hij krijgt bevende ledematen, incontinentie, degeneratie van het zenuwstelsel, blindheid, wordt vroegtijdig oud, breekt zijn natuurlijke weerstand af, krijgt hartkwalen, leverkwalen, maagklachten, bloedarmoede, wordt impotent, onvruchtbaar, verlies van zaad door natte dromen, wisselende stemmingen, ondermijnd zelfvertrouwen, studiemoeheid etc... etc...

Maar voor vrouwen is masturberen nog erger, want het kan leiden tot verstoting:
http://www.youtube.com/watch?v=Flz0dwhfujY
Maar dit is een breeddenkend geleerde: ze moet hoogstens gegeseld worden ("At the most,she should be flogged....".)

Hallo zeg, dit speelt zich niet af in 1844 maar in 2010 en West Europese burgers pikken die waanzin vandaag.

Ah sorry, ik was het vergeten, we mogen natuurlijk alleen maar veralgemenen als het niet over de islam gaat. Dé islam bestaat niet. Al de rest wel.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:Hallo zeg, dit speelt zich niet af in 1844 maar in 2010 en West Europese burgers pikken die waanzin vandaag.
Wat precies? Een youtube-videootje? Iets met vrijheid van meningsuiting enzo (een humanistische waarde die jij maar niet in je systeempje lijkt te kunnen krijgen).

Verder zeggen alle religies dat masturbatie fout is. Ook het jodendom, ook het christendom. Ja, ook nog in 2010. Jezus zegt: "Wie ook maar begerig kijkt naar een vrouw, heeft in gedachten al overspel gepleegd."
Ja mensen, God ziet en oordeelt alles: ook wat je denkt en fantaseert.

Maar daar zul je siger met zijn obsessie voor de islam die met youtube-videootjes onze vrije samenleving bedreigt, niet over horen.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Verder zeggen alle religies dat masturbatie fout is.
Dus je post over masturbatie in 1844 was baarlijke onzin? En nu mogen we weer veralgemenen naar alle religies? Zielig, mijn waarde Theoloog.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef:Verder zeggen alle religies dat masturbatie fout is.
Dus je post over masturbatie in 1844 was baarlijke onzin? En nu mogen we weer veralgemenen naar alle religies? Zielig, mijn waarde Theoloog.
Nee, schattebout, dat werd destijds vanuit de medische gemeenschap daadwerkelijk gepropageerd, met het type foldertjes waar ik naar linkte. En wat stel jij daar tegenover? Een lullig youtube-videootje.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:
Nee, dat klopt. Het boek is zo erotisch als wat. Daarom werd het ook eeuwenlang wegvergeestelijkt, want zulke vleselijke zaken, dat kon natuurlijk nooit zo bedoeld zijn in de bijbel. En dan krijg je dus bijvoorbeeld Luthers uitleg dat het bundeltje mirre tussen de twee borsten van het bruidje vertaald wordt als Christus die tussen het Oude en Nieuwe Testament rust.

Weet jij trouwens aan welke gruwelijke ziekte Europese mannen wegteerden in 1844? En de grootste grap is nog: dit kwam niet weg bij dominees, maar bij artsen.

Het vrouwelijk orgasme werd in die tijd niet eens als zodanig erkend, maar als een middel om hysterie te verdrijven.
Allemaal waar, maar dat is dus wel wat christenen er zelf van maakten, je kan daar de Bijbel toch niet de schuld van geven? Net als dat je altijd zegt dat moslims zelf de teksten en de bedoeling van de Koran verkeerd gebruiken. Je stelde dat seksualiteit in de Koran beter werd verwoord dan in de Bijbel, daar ging het om. Dat de geestelijkheid zich in allerlei bochten heeft gewrongen om de erotische teksten uit het Hooglied te verdraaien is dan niet aan de orde. De Bijbel maakt seksualiteit dus niet perse vies en bekrompen dan doen de mensen die geen raad met dit soort teksten wisten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:Je stelde dat seksualiteit in de Koran beter werd verwoord dan in de Bijbel, daar ging het om.
Misschien heb je me zo begrepen, maar dit is een (nogal grove) vertekening van wat ik heb gezegd. Ik heb noch de koran, noch de bijbel in dit verband zelfs ook maar genoemd.

Wat ik wel heb gezegd is dit:
Theoloog schreef:In het christendom is seks meer dan duizend jaar iets vies geweest (heeft ze trouwens vooral van het neoplatonisme overgenomen); in de islam is seks juist iets positiefs.
Theoloog schreef:Ik contrasteerde de (historisch) christelijke visie op seksualiteit als iets zondigs en vies met de islamitische visie op seksualiteit als iets positiefs, en ik schreef daarover: in de islam is seks juist iets positiefs.

Als ik dat nauwkeuriger had willen opschrijven, dan zou ik hebben gezegd: in de islam wordt seksualiteit en seksueel genot positief gewaardeerd (in tegenstelling tot het christendom, waar het altijd negatief werd gewaardeerd).
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Theoloog schreef:
Wat ik wel heb gezegd is dit:

Een draaikont ben je !
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Beste Siger en rest,

Volgens mij slaan jullie een goed deel van de werken van o.a. Abu-Nuwas al-Hasan ben Hani al-Hakami over. Diens gedichten zijn zeer expliciet sexueel en staan bekend als klassiekers van de Arabische literatuur. Hafid Bouazza heeft ze voor de liefhebbers zelfs vertaalt. Een voorproefje kan je hier vinden. Maar ook de verhalen van 1001 nacht zijn meer dan eens expliciet sexueel. Waarvoor zouden die geschreven zijn? Om alleen de mannen te behagen?
De Europese literatuur tot de Nieuwste Tijd bulkt ongeveer van de voorbeelden van de onbereikbare, verre, onmogelijke liefde die zelden expliciet wordt gemaakt. Voorbeelden te over: Lancelot en Guinevere, Tristan en isolde, Beatrice en Dante enz. Het is gewoon een grote preutse bende die zelden expliciet wordt. Dat gebeurt pas vanaf de late Renaissance.
Dus nee, de sexuele moraal was wel degelijk een heel stuk vrijer binnen de islamitische wereld dan op hetzelfde moment de christelijke wereld.

Groet,

Sararje
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ongeloveloos schreef:
Theoloog schreef:Wat ik wel heb gezegd is dit:
Een draaikont ben je !
Prima, laat dan maar zien waar ik zeg dat "seksualiteit in de Koran beter werd verwoord dan in de Bijbel".

Maar als je dat niet kunt - en dat kun je niet aangezien ik dat nergens heb gezegd - doe er dan liever het zwijgen toe. Het geeft geen pas lukraak beschuldigingen uit te kramen omdat iemands nuance inzake de islam je niet bevalt.

Kan Ongeloveloos er trouwens niet een eens keer op gewezen worden dat 'ie moet komen met inhoudelijke argumenten in plaats van ad hominems en one-liners?

Waarom wordt deze trol hier gedoogd? 't Zal toch niet enkel zijn omdat 'ie zo mooi conformeert aan de anti-religieuze attitude op het forum?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het Christendom maakt van seksualiteit iets vies en de Islam waardeert seksualiteit, dat is dus de stelling. De bijbel verwoordt seksualiteit op een erotische manier in Hooglied, maar de christenen maken hier iets anders van en hebben een puriteins idee over seksualiteit. Dus het idee van het Christendom over seksualiteit is niet direct conform de Bijbel. Waar halen zij hun puriteinsheid dan precies vandaan? En is Christendom dan niet gebaseerd op de Bijbel maar op eigen invulling? En dat is dus in de Islam anders? Die volgen wel de Koran in hun idee over seksualiteit? Dus dan zou de Islam zich meer conformeren aan hun heilige boek dan het Christendom doet, of maakt ik hier weer een denkfout.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Even voor alle duidelijkheid: het gedicht dat op de door mij aangehaalde site staat, is niet van Abu-Nuwas al-Hasan ben Hani al-Hakami maar is een anoniem gedicht. Echter, de bundel van Hafid Bouazza bevat ook erotische gedichten van hem.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef:
Theoloog schreef:Die kritiek is wel terecht, maar het doet niets af aan het feit dat de islam seksualiteit als iets positiefs beschouwt.
Maar ik vraag me af waarom je hier zo mee aankomt, en zo contrasteert met het christelijk geloof, want je weet ook wel, Theoloog, dat de moderne christenheid helemaal niet meer zit met die negativiteit van de sex, en sex ook als iets positiefs beschouwt. Zoals je weet is de negatieve kijk op de sex voornamelijk afkomstig van latere kerkvaders, met name Augustinus en die kunnen de moderne gelovigen gewoon aan de kant zetten als passé.
Terwijl het moslimgeloof, ondanks de theoretische positieve kijk op de sex juist een praktijk oplevert die door Petals als benauwend en beknellend wordt ervaren.
Ik kom hier dan weer terug op mijn bovenstaande eerdere post die Theoloog volledig genegeerd heeft, maar wel degelijk als een zinnige post blijft staan. De bijbel beschouwt sex helemaal niet als iets negatiefs. Zoals Theoloog zelf al oplepelde is die negativiteit te danken aan het neoplatonisme, het filosofische denken van de eerste eeuwen waarmee het christendom vervlochten werd.

Ook deze opmerking blijft staan: de moderne christenheid zit absoluut niet met een negatieve kijk op de sex. Ik vraag me dus andermaal af waarom Theoloog hier met dit zogenaamde contrast aankomt.

In plaats van die contrasten te zien met het christendom heb ik -vanwege mijn fundamentalistische achtergrond altijd sterker ervaren dat de fundamentalistische (conservatieve) islam en het fundamentalistische (conservatieve) christendom veelal dezelfde kijk op de zaken hebben. Zo wordt in fundamentalistische kringen de masturbatie inderdaad ook anno 2010 nog bestreden. Zie http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/2b.htm#_ftn2 voor de geweldige christelijke discussies daarover.
Born OK the first time
Plaats reactie