Jagang schreef:
ik heb niets met postmodernistisch "filosoferen". (Want het is bepaald geen wijsbegeerte: Het is juist bedoeld om het hele concept van "weten", kennis en wijsheid onderuit te halen..
Het staat je vrij om postmodernistisch filosoferen, of boeddhistische filosofie, tegenover wijsheid/kennis te zetten, of als zweverij te bestempelen. Maar dat raakt me geenszins. Ik houd me zelfs de illusie niet voor dat ik bij machte ben jouw stelling onderuit te halen.
Jagang schreef:
Alles wat het doet is zaken in twijfel trekken, zonder dat daar ooit iets "positiefs" uit voortkomt..
kalmte, rust, innerlijke wijsheid, een rem op begeerte, compassie.....Niet dat ik die zaken bezit, maar ik vind het op zijn minst een nobel streven.
Jagang schreef:
Ja, misschien is de hele wereld wel een produktie van je eigen gedachten, en ben ik in werkelijkheid gematrixed..
Ben gematrixed? Door wie dan?
Jagang schreef:
Het onderscheid tussen aannemelijk en niet aannemelijk vervalt hiermee ook meteen, dus is elke dicussie zinloos.
Aannemelijkheid is toch iets heel anders als objectiviteit, of het willen zien van harde essenties en ego's. Discussies zijn daarmee nog helemaal niet zinloos.
Jagang schreef:
Ik ga er liever vanuit dat ons brein deels op een bepaalde manier werkt, omdat het is vormgegeven door een wereld waarin we moeten navigeren.
Dus postmodernistische filosofen, of (sommige) boeddhisten zijn 'kastplantjes' die daar niets van willen weten?
Mvg Maurice