Gods Lasterings Wet in Ierland
Moderator: Moderators
Gods Lasterings Wet in Ierland
Er is sinds vorig jaar een vernieuwde godslasterings wet aangenomen in Ierland die het starfbaar feit van menings uiting over god strafbaar maakt met een boete van €25.000,-
Nu zou je denken ver van mijn bed en nou en zo'n klein landje met 4.5 millioen inwoners doet maar.
Maar wat is het geval? Indonesie en Pakistan willen nu via de VN godslastering internationaal verbieden en noemen hierbij de Ierse wet aan als reverentie. Ze zeggen nu dus dat als een moderne westerse democratie het kan waarom kan het dan niet internationaal.
Ik ben hier erg van geschrokken, gelukkig komt er een referendum om te kijken hoeveel draagkracht deze wet heeft en deze is bindend. Helaas zal dat pas volgend jaar of het jaar daarop plaats vinden.
Nu zou je denken ver van mijn bed en nou en zo'n klein landje met 4.5 millioen inwoners doet maar.
Maar wat is het geval? Indonesie en Pakistan willen nu via de VN godslastering internationaal verbieden en noemen hierbij de Ierse wet aan als reverentie. Ze zeggen nu dus dat als een moderne westerse democratie het kan waarom kan het dan niet internationaal.
Ik ben hier erg van geschrokken, gelukkig komt er een referendum om te kijken hoeveel draagkracht deze wet heeft en deze is bindend. Helaas zal dat pas volgend jaar of het jaar daarop plaats vinden.
Re: Gods Lasterings Wet in Ierland
Hello tulip010, graag 'godslastering' schrijven i.p.v. gods lastering. Verder meen ik mij uit de losse pols te herinneren dat de Here Jezus himself gezegd heeft dat het lasteren van God's naam niet aangerekend wordt.tulip010 schreef:Er is sinds vorig jaar een vernieuwde godslasterings wet aangenomen in Ierland die het starfbaar feit van menings uiting over god strafbaar maakt met een boete van €25.000,-
Cheers.
eh typ foutje in de titel, je had kunnen zien aan de post dat ik wel weet hoe het hoort.Ali schreef:Hello tulip010, graag 'godslastering' schrijven i.p.v. gods lastering. Verder meen ik mij uit de losse pols te herinneren dat de Here Jezus himself gezegd heeft dat het lasteren van God's naam niet aangerekend wordt.tulip010 schreef:Er is sinds vorig jaar een vernieuwde godslasterings wet aangenomen in Ierland die het starfbaar feit van menings uiting over god strafbaar maakt met een boete van €25.000,-
Cheers.
Maar wat heeft jou reactie met het onderwerp van doen? Het gaat niet over wat je-zus heeft gezegt of niet, het gaat er over een belachelijke wet die nu wordt gebruikt door andere fundmentalistische staten om een inetrnationale wet gedaan te krijgen, Tenzij je-zus daar wat over heeft gezegt zie ik je punt niet.
Daar ben ik blij om, verder schrijf je inderdaad godslastering keurig als één woord.tulip010 schreef: eh typ foutje in de titel, je had kunnen zien aan de post dat ik wel weet hoe het hoort.
Die VN resolutie is er al lang, en ik krijg de indruk dat die periodiek aan een referendum wordt onderworpen.tulip010 schreef:Maar wat is het geval? Indonesie en Pakistan willen nu via de VN godslastering internationaal verbieden en noemen hierbij de Ierse wet aan als reverentie. Ze zeggen nu dus dat als een moderne westerse democratie het kan waarom kan het dan niet internationaal.
Ik zou dolgraag naar het gerecht stappen (evt. met andere vrijdenkers) om aan te tonen dat een verbod op godslastering in strijd is met de vrijheid van godsdienst.
Als je godslastering verbied, schaf je de genoemde vrijheid ook af.
De gelovige van de kerk, is de blasfemist van de moskee, en vice versa.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Nou laten we wel wezen, ik ben het sowieso al niet eens met die wet, maar ik geleuf uit m'n heufd dat Jezus himself gezegd heeft dat het beschimpen van God niet aangerekend wordt.tulip010 schreef:eh typ foutje in de titel, je had kunnen zien aan de post dat ik wel weet hoe het hoort.Ali schreef:Hello tulip010, graag 'godslastering' schrijven i.p.v. gods lastering. Verder meen ik mij uit de losse pols te herinneren dat de Here Jezus himself gezegd heeft dat het lasteren van God's naam niet aangerekend wordt.tulip010 schreef:Er is sinds vorig jaar een vernieuwde godslasterings wet aangenomen in Ierland die het starfbaar feit van menings uiting over god strafbaar maakt met een boete van €25.000,-
Cheers.
Maar wat heeft jou reactie met het onderwerp van doen? Het gaat niet over wat je-zus heeft gezegt of niet, het gaat er over een belachelijke wet die nu wordt gebruikt door andere fundmentalistische staten om een inetrnationale wet gedaan te krijgen, Tenzij je-zus daar wat over heeft gezegt zie ik je punt niet.
In dat geval komt die internationale wet tegen godslastering er heel snel.gelukkig komt er een referendum om te kijken hoeveel draagkracht deze wet heeft en deze is bindend.
We weten immers allemaal wat er met referenda gebeurt.
Hallóóó,Moeders schreef:In dat geval komt die internationale wet tegen godslastering er heel snel.gelukkig komt er een referendum om te kijken hoeveel draagkracht deze wet heeft en deze is bindend.
We weten immers allemaal wat er met referenda gebeurt.
Die resolutie is er allang!
http://www.depers.nl/buitenland/48146/V ... ering.html
Kortom: Een resolutie om te negeren.
Je kan moeilijk hele landen tegelijk beboeten.
Zo'n systeem is niet te handhaven, los van de tegenstellingen die ik heb aangekaart.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Die Resolutie is er inderdaad al lang maar wordt nu dankzij deze wet in Ierland een nieuw leven ingeblazen, Indonesie heeft deze al vernoemd.
Het is inderdaad een aanslag op de vrijheids van meningsuiting. Bedankt voor de hele goede opmerking dat de ene godsdienst godslastering is voor de volgende. Ik gooi hem in de groep hier in Ierland!
Gelukkig heeft de wet weinig draagkracht in Ierland en is een referendum bindend hier!!
Daar kan Nederland nog wat van leren (al is dat het enige denk ik
)
Het is inderdaad een aanslag op de vrijheids van meningsuiting. Bedankt voor de hele goede opmerking dat de ene godsdienst godslastering is voor de volgende. Ik gooi hem in de groep hier in Ierland!
Gelukkig heeft de wet weinig draagkracht in Ierland en is een referendum bindend hier!!
Daar kan Nederland nog wat van leren (al is dat het enige denk ik
Jezus zelf of iemand anders die dat wel een aardig idee vond ?Ali schreef:[Nou laten we wel wezen, ik ben het sowieso al niet eens met die wet, maar ik geleuf uit m'n heufd dat Jezus himself gezegd heeft dat het beschimpen van God niet aangerekend wordt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Atheist_1984
- Ervaren pen
Het maakt me allemaal niet zoveel uit of het wel of niet. Ik blijf door gaan met blasfemie. Verboden of niet.
Exodus 12
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Het punt is ook niet of het wat uitmaakt voor ons, het punt is dat er nu een argument is om een UN resolitie nieuw leven in te blazen.Atheist_1984 schreef:Het maakt me allemaal niet zoveel uit of het wel of niet. Ik blijf door gaan met blasfemie. Verboden of niet.
En die wordt met beide handen aangegrepen.
Wat is godslastering? "God is dood"? Kan leuk worden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Athiest Ireland had 25 opmerking gepubliceerd.MNb schreef:Wat is godslastering? "God is dood"? Kan leuk worden.
http://www.atheist.ie/2010/01/25-blasph ... uotations/
Ze publiceerden deze om een proces uit te lokken maar de overheid is er niet op ingegaan. Waarschijnlijk zal er nooit iemand veroordeelt worden met deze wet. Het heeft helaas wel geleid tot verniewde pogingen om de UN resolutie er door te duwen.
-
Theoloog
Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen voorstander ben van deze wetgeving. Dat gezegd hebbende, vind ik wel dat we de zaken in proportie moeten zien.
Ten eerste: wat zegt die Ierse wet eigenlijk? Poster Tulip 010 laat dat geheel buiten beschouwing. Toch is het niet onbelangrijk, aangezien de verzoeken van Indonesië en Pakistan om godslastering strafbaar te stellen, gebaseerd zouden zijn op die Ierse wet. (Elke verwijzing naar een krantenartikel of tijdschrift waarin na valt te gaan of dit inderdaad zo is als Tulip beweert, ontbreekt trouwens)
Hier is die Ierse wet, en het wordt als snel duidelijk onder punt 2 dat het gaat om bijzonder grove uitlatingen over zaken die heilig worden geacht door een of andere godsdienst, met als enige bedoeling om hevige verontwaardiging uit te lokken. Zodra je redelijkerwijs kunt stellen dat de uiting literaire, artistieke, politieke, wetenschappelijke of academische waarde zit in de uiting, ben je van de haak.
Wie een advertentie plaatst van Mohammed die een hondendrol eet, zal dus €25,000 moeten afrekenen. Wie een crucifix in een bak pis op een galerie tentoon stelt, gaat echter vrijuit, omdat dit het beschermende aureool van de kunst geniet.
Dit hele verhaal - Hellup! de VN gaat ons onze vrijheden afnemen! - berust dus op slecht geïnformeerde bangmakerij.
Ten eerste: wat zegt die Ierse wet eigenlijk? Poster Tulip 010 laat dat geheel buiten beschouwing. Toch is het niet onbelangrijk, aangezien de verzoeken van Indonesië en Pakistan om godslastering strafbaar te stellen, gebaseerd zouden zijn op die Ierse wet. (Elke verwijzing naar een krantenartikel of tijdschrift waarin na valt te gaan of dit inderdaad zo is als Tulip beweert, ontbreekt trouwens)
Hier is die Ierse wet, en het wordt als snel duidelijk onder punt 2 dat het gaat om bijzonder grove uitlatingen over zaken die heilig worden geacht door een of andere godsdienst, met als enige bedoeling om hevige verontwaardiging uit te lokken. Zodra je redelijkerwijs kunt stellen dat de uiting literaire, artistieke, politieke, wetenschappelijke of academische waarde zit in de uiting, ben je van de haak.
Wie een advertentie plaatst van Mohammed die een hondendrol eet, zal dus €25,000 moeten afrekenen. Wie een crucifix in een bak pis op een galerie tentoon stelt, gaat echter vrijuit, omdat dit het beschermende aureool van de kunst geniet.
36.— (1) A person who publishes or utters blasphemous matter shall be guilty of an offence and shall be liable upon conviction on indictment to a fine not exceeding €25,000.
(2) For the purposes of this section, a person publishes or utters blasphemous matter if—
(a) he or she publishes or utters matter that is grossly abusive or insulting in relation to matters held sacred by any religion, thereby causing outrage among a substantial number of the adherents of that religion, and
(b) he or she intends, by the publication or utterance of the matter concerned, to cause such outrage.
(3) It shall be a defence to proceedings for an offence under this section for the defendant to prove that a reasonable person would find genuine literary, artistic, political, scientific, or academic value in the matter to which the offence relates.
(4) In this section “ religion ” does not include an organisation or cult—
(a) the principal object of which is the making of profit, or
(b) that employs oppressive psychological manipulation—
(i) of its followers, or
(ii) for the purpose of gaining new followers.
Wet? De VN vaardigt geen wetten uit en heeft ook geen middelen om wetten op te leggen. Ze kan hooguit sancties opleggen, maar dan moeten belangrijke landen als de VS daar wel mee akkoord gaan (Israël krijgt bijvoorbeeld nooit sancties opgelegd, in tal van landen vinden mensenrechtenschendingen plaats, en daar worden wel kritische rapporten over geschreven, maar ook die landen krijgen geen sancties opgelegd).tulip0101 schreef:Maar wat is het geval? Indonesie en Pakistan willen nu via de VN godslastering internationaal verbieden en noemen hierbij de Ierse wet aan als reverentie. Ze zeggen nu dus dat als een moderne westerse democratie het kan waarom kan het dan niet internationaal.
Ik ben hier erg van geschrokken, gelukkig komt er een referendum om te kijken hoeveel draagkracht deze wet heeft en deze is bindend.
Dit hele verhaal - Hellup! de VN gaat ons onze vrijheden afnemen! - berust dus op slecht geïnformeerde bangmakerij.