Kip kwam echt vóór het ei’

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Uitgegeven: 14 juli 2010 13:12
Laatst gewijzigd: 14 juli 2010 15:22

AMSTERDAM – Wat was er nu eerst, de kip of het ei? Het eeuwenoude raadsel is nu dan toch eindelijk opgelost, althans dat claimen Britse wetenschappers. Zij zeggen het onomstotelijke bewijs te hebben gevonden dat de kip toch echt eerst kwam.
© ANPDit melden diverse Britse media woensdag.

Onderzoekers aan de Universiteiten van Sheffield en Warwick hebben ontdekt dat een bepaald eiwit essentieel is voor de vorming van de eierschaal.
Dit eiwit wordt geproduceerd in de eierstokken van een zwangere kip, dus daaruit kan worden afgeleid dat de kip eerder kwam dan het ei. Helaas wijst het onderzoek niet uit hoe de kip die het eiwit produceert dan is ontstaan.
Katalysator
Met behulp van een hightech computer, genaamd HECToR, hebben de wetenschappers de moleculaire structuur van een eierschaal bekeken.

Hiermee ontdekten ze dat het eiwit, met de naam OC-17, werkt als een katalysator die de vorming van de eierschaal versnelt. Deze harde schaal is essentieel voor het kuikentje dat zich binnenin het ei ontwikkelt.

“Er werd lange tijd gedacht dat het ei eerst kwam, maar nu hebben we wetenschappelijk bewijs dat laat zien dat de kip eigenlijk eerst kwam”, vertelt professor Colin Freeman van de Universiteit van Sheffield.
Proces
“Het eiwit was al eerder bekend en de link met de vorming van een ei was ook gelegd, maar door het nader te bestuderen hebben we kunnen zien hoe het eiwit het proces beheerst. Het is erg interessant om te zien dat verschillende vogelsoorten een variatie van het eiwit lijken te hebben dat hetzelfde werkt”, aldus Freeman.
Zijn collega John Harding voegde hieraan toe dat de ontdekking ook voor andere toepassingen zou kunnen worden gebruikt. “Begrijpen hoe kippen eierschalen maken is fascinerend op zich, maar het kan ook leiden naar het ontstaan van nieuwe materialen.”

De ontdekking werd onthuld in het essay Structural Control Of Crystal Nuclei By An Eggshell Protein.

(bron NU.nl)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kiwi
Forum fan

Re: Kip kwam echt vóór het ei’

Bericht door Kiwi »

Doet me denken aan dit schrijfsel van Ben Hobrink
Afbeelding
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

doctorwho schreef:Kip kwam echt vóór het ei’

AMSTERDAM – Wat was er nu eerst, de kip of het ei? Het eeuwenoude raadsel is nu dan toch eindelijk opgelost, althans dat claimen Britse wetenschappers. Zij zeggen het onomstotelijke bewijs te hebben gevonden dat de kip toch echt eerst kwam.
Lijkt me grote onzin. De dinosauriërs legden al eieren eeuwen voor kippen eindelijk ten tonele verschenen. Dus het ei was er eerder dan de kip.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
siger

Bericht door siger »

doctorwho schreef:Kip kwam echt vóór het ei’
Die datums lijken me toch wat bij het haar getrokken.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef:De dinosauriërs legden al eieren eeuwen voor kippen eindelijk ten tonele verschenen. Dus het ei was er eerder dan de kip.
Hiermee ontdekten ze dat het eiwit, met de naam OC-17, werkt als een katalysator die de vorming van de eierschaal versnelt. Deze harde schaal is essentieel ............
Heb jij het hier over kippeneieren of over reptieleneieren?
Tegenwoordig zijn reptielen-eieren leerachtig.

Weet je zeker dat het eiwitmateriaal, waaruit de kippen-eierschaal bestaat en dat in de eierstokken van de kip gevormd wordt, hetzelfde is als dat van de dinoos?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mariakat schreef:
axxyanus schreef:De dinosauriërs legden al eieren eeuwen voor kippen eindelijk ten tonele verschenen. Dus het ei was er eerder dan de kip.
Hiermee ontdekten ze dat het eiwit, met de naam OC-17, werkt als een katalysator die de vorming van de eierschaal versnelt. Deze harde schaal is essentieel ............
Waarom moet ik dat onderscheid maken. Zowel kippeneieren als reptieleieren zijn eieren.
Mariakat schreef:Weet je zeker dat het eiwitmateriaal, waaruit de kippen-eierschaal bestaat en dat in de eierstokken van de kip gevormd wordt, hetzelfde is als dat van de dinoos?
En een ei waarvan de schaal uit ander eiwitmateriaal is opgebouwd, dat is geen ei meer?

En de eerste kip die met deze mutatie geboren werd. Die kwam toch uit een ei! Was dat dan geen kippenei?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
siger

Bericht door siger »

Mariakat schreef:Weet je zeker dat het eiwitmateriaal, waaruit de kippen-eierschaal bestaat...
Is de schaal van bruine eieren ook van eiwit?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef:[Lijkt me grote onzin. De dinosauriërs legden al eieren eeuwen voor kippen eindelijk ten tonele verschenen. Dus het ei was er eerder dan de kip.
Het gaat natuurlijk over kippeneieren en kippen zijn weer sterk verwant aan de dinosauriërs. Maar het staat onder het kopje goed nieuws in komkommertijd, tropenkolder en onweersbeestjes. Dus til er niet al te zwaar aan :wink:
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef:
Mariakat schreef:
Waarom moet ik dat onderscheid maken. Zowel kippeneieren als reptieleieren zijn eieren.
Mariakat schreef:Weet je zeker dat het eiwitmateriaal, waaruit de kippen-eierschaal bestaat en dat in de eierstokken van de kip gevormd wordt, hetzelfde is als dat van de dinoos?
En een ei waarvan de schaal uit ander eiwitmateriaal is opgebouwd, dat is geen ei meer?

En de eerste kip die met deze mutatie geboren werd. Die kwam toch uit een ei! Was dat dan geen kippenei?
Voor ik verder ga.

Wordt in de topic opener nu een kippenei (harde schaal) besproken of een reptielenei (leerachtige schaal, eerder een taai vel)?

Het ei veralgemeniseren naar "alle eieren ooit gelegd" is in dit verband niet juist, daar duidelijk gesproken wordt over de substantie, die het kippenei zijn "hardheid" geeft.

Hooguit mag je verder gaan over andere vogeleieren met dezelfde eigenschappen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

siger schreef:
Mariakat schreef:Weet je zeker dat het eiwitmateriaal, waaruit de kippen-eierschaal bestaat...
Is de schaal van bruine eieren ook van eiwit?
Heel goede en intelligente vraag =D> =D>
Moet je "Sheffield en Warwick" ea. vragen. :D
Ik ben geen bioloog.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

doctorwho schreef:
axxyanus schreef:[Lijkt me grote onzin. De dinosauriërs legden al eieren eeuwen voor kippen eindelijk ten tonele verschenen. Dus het ei was er eerder dan de kip.
Het gaat natuurlijk over kippeneieren en kippen zijn weer sterk verwant aan de dinosauriërs.
Net zo verwant als kippen zijn aan hagedissen en slangen en schildpadden?
:D
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mariakat schreef: Het ei veralgemeniseren naar "alle eieren ooit gelegd" is in dit verband niet juist, daar duidelijk gesproken wordt over de substantie, die het kippenei zijn "hardheid" geeft.
Waarom zou dat in dit geval zo bepalend zijn? Blijkbaar is die eerste kip die een hard ei legde, uit een zachter ei gekomen. Was dat zachter ei dan geen kippenei?

Mariakat schreef:Hooguit mag je verder gaan over andere vogeleieren met dezelfde eigenschappen.
Ik zie niet in waarom. Als de oorsprong van de harde schaal terug te voeren is naar de kip (of vogel) dan betekent dat dat er ooit kippen (of vogels) waren die zachte eieren legden. Dat zijn dan ook kippeneieren (of vogeleieren).

Als de wetenschappers resultaten hebben gevonden dat de harde schaal van kippeneieren een redelijk recente mutatie is, op een moment dat we al van een kip konden spreken, mij goed. Maar heel dat gedoe over de vraag wat er het eerste was de kip of het ei dat er bij de haren bij wordt getrokken, is gewoon onzin.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

De kip werd door het Vliegende Spaghetti Monster geschapen met de opdracht genoeg eieren te leggen voor alle pastaproducten die de mens dient te verorberen om aldus het Vliegende Spaghetti Monster te aanbidden.
QED, al weet ik niet precies wat.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
bassie76

Bericht door bassie76 »

Theropoda, een groep van tweevoetige dino's, legden eieren met een harde schaal. Laten nu net de vogels van deze groep afstammen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Juist en die tweevoetige dino's waren dus geen kippen, die kip stamt daarvan af. Op een gegeven moment komt er dus een vogel die we kip kunnen noemen uit een ei, op dat moment dus nog steeds een ei van een voorloper van de kip, het ei dat deze kip vervolgens dan legt, is het eerste echte kippenei. De kip was er dus eerder dan het kippenei. Want een kippenei kan tenslotte alleen maar gelegd worden door een kip.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie