Handig! Omgekeerd gristenfilter

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Re: Handig! Omgekeerd gristenfilter

Bericht door fbs33 »

Demiurg schreef:Het atheisme heeft een aantal gezamelijke uitgangspunten en daarnaast ideologen die dat uitgewerkt hebben naar een programma. Er is een fundament en dus heb je fundamentalisten.
Geen uitgangspunten, maar een uitgangspunt!
Nml. Datgene wat de mens is, beschouwd in het licht v.h. rationele bewustzijn v.d. resp. atheist!

Vanuit dit fundamentele punt spelen de ongelijke vermogens v.d. mens een verhinderende rol om tot eensluidende ideologisch fundamentele uitgangspunten te komen die als leitmotiv kunnen dienen voor iedere atheist om daarmee een machtsfactor te worden!
Ze bestaan derhalve dus ook niet (pogingen tot vereniging worden keer op keer doorkruisd door die ongelijkheid [van vooral de materie die de achtergronden van een ideologie vormen en voor verdeeldheid zorgen!]
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Theoloog schreef:Nee, omdat de propositie "-p" niet hetzelfde is als een propositie waarin p ontbreekt.

Als het 'niet-hebben van een geloof in het bestaan van goden' atheïsme is, dan zijn kippen ook atheïsten!
Klinkt absurdistisch, maar als je het nuchter beschouwt is dat natuurlijk ook gewoon zo.
Je kan evengoed zeggen dat kippen agnosten zijn.

Vermoedelijk kennen kippen geen godsgeloof, dus zullen zij in principe weldegelijk agnostisch/atheïstisch zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Theoloog schreef:Het niet-verzamelen van postzegels is misschien geen hobby, maar als je continue praat over hoe dom en slecht het verzamelen van postzegels is, boeken leest over wat een klotehobby postzegelverzamelen wel is, op discussiefora met andere niet-postzegelverzamelaars argumenten uitwisselt waarom postzegelverzamelen zuigt, en naar filmpjes verwijst waarop niet-postzegelverzamelaars hetzelfde doen, dan begint het natuurlijk verdacht veel te lijken op een hobby.
Maar dan ben je alweer met iets bezig, en niet met niets, zoals de ongeïnteresseerde.
Dan ben je anti-postzegelverzamelaar, en heb je daar je hobby van gemaakt.

Hoe moeilijk is het om te zien dat "niet" iets anders is dan "anti"?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Socratoteles schreef:Wat moet je kunnen reproduceren? Bewijsmateriaal? Waarom? We kunnen kosmische achtergrondstraling niet reproduceren, maar daarom is het niet minder bewijsmateriaal voor een Big Bang.
Is het niet meetbaar dan?
Ook dat is reproduceerbaarheid.
Ik hoef jou toch niet uit te gaan leggen hoe de wetenschappelijke methode werkt, hoop ik?
Als ik je in het oor fluister dat ik een slang als huisdier heb, dan is dat bewijsmateriaal dat ik een slang als huisdier heb. Ook als ik mijn gefluisterde boodschap niet wil herhalen, en het dus niet reproduceerbaar is.
Nee hoor, dat heb je me pas bewezen zodra ik je slang heb gezien.
Je kan me wel een verhaal op de mouw spelden, al herhaal je het 1000 keer.
Misschien ben je niet helemaal ovetuigd van mijn eerlijkheid, en natuurlijk weet je niet 100% zeker dat ik een slang als huisdier heb, maar het blijft bewijsmateriaal. En op basis daarvan zou je kunnen geloven dat ik een slang als huisdier heb.
Het enige bewijsmateriaal wat je me op dat moment levert, is bewijs voor de boodschap die je wil overbrengen.
Niet voor de slang zelf.

Het zou sterk van de persoon afhangen of ik geneigd ben met deze mee te gaan of niet.
Dit op basis van de betrouwbaarheid van eerdere boodschappen van die persoon.
Natuurlijk. Maar als jij gelooft dat die god niet bestaat, dan dien jij te bewijzen dat die godheid niet bestaat. Van die plicht ben je alleen ontslagen als je enkel niet gelooft dat die godheid bestaat (zonder te geloven dat hij niet bestaat), oftewel, wanneer je het gewoon niet weet.
Dat klopt, en daarom zeg ik dat je dat per definitie niet met recht zeker kan weten.
Je kan alleen een waarschijnlijkheidsraming maken.
Probleem is dat er duizenden manieren zijn om te verkondigen dat er een soort van god bestaat, terwijl er maar één manier is om te verkondigen dat deze niet bestaat.
Alle gelovigen kunnen elkaar daarmee in beginsel dus hun regels op trachten te leggen, terwijl het geloven dat god niet bestaat geen specifieke leefregels met zich meebrengt.

Tegelijkertijd is het niet hanteren van godsdientige regels in een samenleving de enige manier om een leefbaar geheel te krijgen, omdat uiteindelijk niet iederéén gelijk kan hebben.

Daarom heeft het niet op maatschappelijk niveau accepteren van godsdienstige regels het privilege als enige ontslagen te zijn van de plicht tot een existentiële bewijsvoering, bij een gebrek aan bewijzen vóór goden.
Ik heb dus geen tegenbewijs nodig om die regels van de ander op persoonlijk vlak af te wijzen.
Ik hoef je toch niet uit te leggen dat het niet aanvaarden van een claim niet hetzelfde is als geloven dat de claim onwaar is? Als jij niet wordt overtuigd door godsbewijzen, dan ben je gewoon niet overtuigd. Meer niet. Het zou een mooie boel worden als gebrek aan bewijs automatisch sterk bewijs is voor het tegendeel (behalve als het onredelijk is dat bewijs zou ontbreken wanneer de claim waar is). Mind you, je zei zelf dat je geen bewijsmateriaal hebt voor het niet-bestaan van God. Een theist kan dus precies hetzelfde doen als jij, en redeneren: mijn theisme is slechts een afwezigheid van het geloof dat God niet bestaat. De bewijslast van dit geloof ligt bij de godsontkenner, en deze kan geen bewijzen leveren om de geldigheid van die claim aan te tonen. De kans dat de godsontkenner gelijk heeft, komt me dus voor als nihil.
Dat kan, maar dat slaat de plank dus mis, omdat het uitgangspunt van het existentiële automatisch het voordeel heeft van een theoretische kans om ooit bewezen te worden, boven het non-existentiële.
Nogmaals, reproduceerbaarheid is een verdwaasd ideaal als je het tot maatstaf neemt voor kennis. Over bedroevend weinig factoren in de wereld hebben we zoveel controle, dat we bewijsmateriaal kunnen reproduceren. We kunnen niet de hele evolutionaire geschiedenis in een lab herhalen, om fossielen te reproduceren, we kunnen niet.. ach.. de boodschap zou wel duidelijk moeten zijn. Kennis en geloof is niet gelijkwaardig aan elkaar, en dat heb ik ook geen moment gesteld. Kennis is waar geloof (true belief), maar er wanneer mag je een geloof kennis noemen? Ik zou zeggen, in het geval van maximale confirmatie. En nee, dat ga ik hier niet uitwerken.
Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent van wat reproduceerbaarheid in wetenschappelijke zin inhoudt.
Alles wat je meten kan, is daarmee in principe al reproduceerbaar en deelbaar.

En evolutionaire wetten zijn weldegelijk te reproduceren.
Er bestaan al veel computersimulatie's die dit fenomeen reproduceren.
Daarnaast is er inmiddels ook genetica.
Het bestaan van evolutie zit zo dicht bij een feit als wetenschappelijk gezien maar mogelijk is.
Nee, het is niet 100% zeker. Misschien wordt ik bedrogen door een kwade demon, die mijn waarneming manipuleert. Nou en? Niemand die bij zijn volle verstand is, eist zo'n 100% zekerheid. Ik ben tevreden met mijn bewijs dat er geen groen kaboutertje op mijn bureau zit, ook al heb ik niet bewezen dat er geen onzichtbaar kaboutertje op mijn bureau zit. Maar dat ik dat laatste niet kan bewijzen, maakt mijn bewijs voor het eerste natuurlijk niet op magische wijze ongeldig.
Een gebrek aan bewijs is en blijft altijd zwakker dan een bewijs.
Een gebrek aan bewijs laat tal van wegen over, waar bewijs dit uitsluit.
Open de link, en al uw vragen zullen worden beantwoord.
Ik kan de autoriteit van die site niet erkennen, want ze erkennen het bestaan van negatieve claims niet.
Men beweert er dat zelfs een vacuüm nog "iets" is, en dat het "niets" iets zou moeten zijn dat bestaat.
Ja hoor.
Ik dwing je in geen enkele houding. Maar als jij a) niet gelooft dat God bestaat, en b) niet gelooft dat God niet bestaat, dan moet je je gewoon geen atheist noemen. Als je daarentegen a) niet gelooft dat God bestaat, en b) wel gelooft dat God niet bestaat (ook al heb je daar geen bewijzen voor), dan moet daar ook gewoon eerlijk voor uitkomen.

En ja, dit heeft minstens zoveel met eerlijkheid als met moed te maken. So, what's it gonna be, boy?
Mijn geloof in een god is afwezig, en het bestaan van een god lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Welk etiket je daarop wil plakken, laat ik aan jou.
Ondertussen blijf ik het mijne hanteren.
Laatst gewijzigd door Jagang op 08 jul 2010 16:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Socratoteles schreef:
Maar je wilt tegelijkertijd toch ook niet beweren dat het niet-bestaan van Bigfoot is aangetoond omdat er nog nooit uitwerpselen en voetafdrukken van zo'n geval zijn gevonden?
Jawel, dat wil ik wel. Als Bigfoor het soort van wezen is dat sporen achterlaat, en zulke sporen worden niet gevonden (ondanks veel zoekwerk), dan is er genoeg reden om het geloof te rechtvaardigen dat er zich geen Bigfoot ophoudt in het doorzochte gebied.
Dankjewel.

Ik stelde een existentiële vraag, en jij begint over locatie's.
De vraag was of diegenen die beweren dat een bigfoot bestaat, een even sterk punt hebben als degene die beweren dat deze niet bestaat.
Niet of ze in een bepaald gebied misschien wel of niet voorkomen.

Je hebt de aarde nooit helemaal uitgekamd, en bovendien altijd het theoretische risico, hoe klein ook, dat het onderwerp van discussie "niet thuis" is op het moment dat je er naar zoekt.

Het definitieve verwerpen is wetenschappelijk gezien dus per definitie onmogelijk.
Men houdt zich in die wereld dan ook alleen bezig met het aantoonbare, en niet met ontkenning.

Zoals ik al zei: Een gebrek aan bewijs is altijd zwakker dan een bewijs.

Zie de coelacanthen die lang uitgestorven werden geacht, en die in de jaren '30 van de afgelopen eeuw opeens toch weer opdoken.
Al die tijd is er geen bewijs geweest van hun bestaan, maar toch moeten ze er al die tijd al zijn geweest, waar ze zich dan ook ophielden.

Was het geloof dat de vis was uitgestorven gerechtvaardigd?
Met terugwerkende kracht: Nee dus.
http://www.harryvanleffe.net/coelacanth.htm

Kan je een negatief aantonen?
Nee dus.
Maar dat de vis bestaat is dus wél aantoonbaar.

Zie daar het antwoord op je vraag inzake de asymmetrie tussen ja-claimers en anti-claimers.

De werkelijkheid, voor zover kenbaar, is niet onderworpen aan wat wij al dan niet hebben gezien.
Ze staat buiten onze subjectiviteit, op eigen benen.
Henry Ford
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Jagang schreef:Ik stelde een existentiële vraag, en jij begint over locatie's. De vraag was of diegenen die beweren dat een bigfoot bestaat, een even sterk punt hebben als degene die beweren dat deze niet bestaat.
Niet of ze in een bepaald gebied misschien wel of niet voorkomen.
Durf jij te stellen dat kaboutertjes niet bestaan, dat draken niet bestaan, dat eenhoorns niet bestaan, en dat er geen monster van Loch Ness is?

Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat is het verschil met stellen dat God niet bestaat?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Theoloog schreef:Durf jij te stellen dat kaboutertjes niet bestaan, dat draken niet bestaan, dat eenhoorns niet bestaan, en dat er geen monster van Loch Ness is?

Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat is het verschil met stellen dat God niet bestaat?
Dat verschil is er ook niet, en het lijkt me allemaal even onwaarschijnlijk.
Wat wil je er verder eigenlijk mee zeggen?

Wat was in de context van de de jaren '20 der afgelopen eeuw het verschil tussen beweren dat god niet bestaat, en beweren dat coelacanthen niet meer bestaan?

Vandaar 99/1 en niet 100/0.
Henry Ford
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Jagang schreef:Kan je een negatief aantonen?
Nee dus.
Al jouw voorbeelden hebben betrekking op universele claims: 'er bestaat geen X' vertaalt zich als 'overal is iets anders dan X'. Het probleem met 'overal' is, dat je.. ehm.. overal moet testen.

Maar dat heeft niets met negatieve of positieve formulering te maken. Positieve claims kunnen ook universeel zijn: 'overal bestaat X', 'alle X-en hebben eigenschap P', enzovoorts.
Ik kan de autoriteit van die site niet erkennen, want ze erkennen het bestaan van negatieve claims niet.
Voor de meelezers, ik linkte naar dit artikel van Richard Carrier: http://www.infidels.org/library/modern/ ... heory.html . Hierin wordt Jagang's claim dat je het niet-bestaan van iets nooit kunt bewijzen, met wat elementaire logica ontkracht:
I know the myth of "you can't prove a negative" circulates throughout the nontheist community, and it is good to dispel myths whenever we can. As it happens, there really isn't such a thing as a "purely" negative statement, because every negative entails a positive, and vice versa. Thus, "there are no crows in this box" entails "this box contains something other than crows" (in the sense that even "no things" is something, e.g. a vacuum). "Something" is here a set restricted only by excluding crows, such that for every set S there is a set Not-S, and vice versa, so every negative entails a positive and vice versa. And to test the negative proposition one merely has to look in the box: since crows being in the box (p) entails that we would see crows when we look in the box (q), if we find q false, we know that p is false. Thus, we have proved a negative. Of course, we could be mistaken about what we saw, or about what a crow is, or things could have changed after we looked, but within the limits of our knowing anything at all, and given a full understanding of what a proposition means and thus entails, we can easily prove a negative in such a case. This is not "proof" in the same sense as a mathematical proof, which establishes that something is inherent in the meaning of something else (and that therefore the conclusion is necessarily true), but it is proof in the scientific sense and in the sense used in law courts and in everyday life.
Maar als je geen elementaire logica accepteert, dan wordt het natuurlijk lastig discusseren over dit onderwerp.
Mijn geloof in een god is afwezig, en het bestaan van een god lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Welk etiket je daarop wil plakken, laat ik aan jou.
Ondertussen blijf ik het mijne hanteren.
Dan draag ik je graag over aan drs. Geslepen Theist (GT).

GT: "Mijn theisme is eigenlijk enkel de afwezigheid van het geloof dat God niet bestaat. Ik ben eenvoudig nooit overtuigd geraakt door het bewijsmateriaal van Godsontkenners voor de stelling dat Hij niet zou bestaan. Natuurlijk heb ik ook geen bewijs voor de stelling dat Hij wel bestaat. Ik durf dus niet te zeggen dat ik geloof dat God bestaat. Maar het niet-bestaan van God lijkt me zeer onwaarschijnlijk. U ziet, agnosticisme en theisme is eigenlijk precies hetzelfde".
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Jagang schreef:Wat was in de context van de de jaren '20 der afgelopen eeuw het verschil tussen beweren dat god niet bestaat, en beweren dat coelacanthen niet meer bestaan?

Vandaar 99/1 en niet 100/0.
Wat is het verschil tussen de uitspraak van een bioloog die in de jaren '20 gezegd zou hebben van overtuigd te zijn dat de Coelacanth uitgestorven is, maar dat als er morgen één levende gevonden wordt, hij zijn mening zou moeten bijstellen, en van Richard Dawkins, die zegt dat hij overtuigd is dat God niet bestaat, maar dat als morgen het bewijs voor God geleverd wordt, hij zijn mening moet bijstellen?

Wat jij voortdurend door elkaar lijkt te halen, zijn de werkelijkheid (is iets zo, of is het niet zo) en de vraag naar de rechtvaardiging van overtuigingen.

Een zeebioloog die in de jaren '20 overtuigd was dat de Coelacanth uitgestorven was, had - achteraf gezien - ongelijk, maar hij was wel volledig gerechtvaardigd ervan overtuigd te zijn. Omgekeerd zou een zeebioloog die meende dat de Coelacanth nog wel eens kon bestaan - achteraf gezien - gelijk hebben gehad, maar hij had geen enkele rechtvaardiging voor die overtuiging.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Theoloog schreef:Wat is het verschil tussen de uitspraak van een bioloog die in de jaren '20 gezegd zou hebben van overtuigd te zijn dat de Coelacanth uitgestorven is, maar dat als er morgen één levende gevonden wordt, hij zijn mening zou moeten bijstellen, en van Richard Dawkins, die zegt dat hij overtuigd is dat God niet bestaat, maar dat als morgen het bewijs voor God geleverd wordt, hij zijn mening moet bijstellen?
Wat is het verschil precies met mijn stellingname dan?
Als je de mogelijkheid openhoudt dat je je mening moet bijstellen, ga je in feite toch niet verder dan ik?
Het erkennen van die mogelijkheid staat gelijk aan twijfel, en dus agnosticisme.
Ik doe niets anders dan deze kant wat meer belichten.
Wat jij voortdurend door elkaar lijkt te halen, zijn de werkelijkheid (is iets zo, of is het niet zo) en de vraag naar de rechtvaardiging van overtuigingen.
Ik acht de werkelijkheid uiteindelijk als de doorslaggevende factor inzake de juistheid existentiële claims.
De persoon Dawkins die je hierboven beschrijft, doet dat in wezen niet anders.
Ook Dawkins heeft in zijn documentaire's en in diverse intervieuws gezegd dat hij, als je het héél strikt neemt, technisch gezien eigenlijk agnost is, maar alleen omdat hij geen harde bewijzen heeft voor het tegendeel.
Dawkins is niet meer/minder agnost/atheïst dan ik dat ben.
http://sandwalk.blogspot.com/2006/11/ag ... himps.html
This is what Dawkins means when he says, "I am agnostic only to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden" (p. 51). He makes the same point a few pages later when he says,
That you cannot prove God's non-existence is accepted and trivial, if only in the sense that we can never absolutely prove the non-existence of anything. What matters is not whether God is disprovable (he isn't) but whether his existence is probable. That is another matter. Some undisprovable things are sensibly judged far less probable than other undisprovable things.
Niettemin agnostisch dan, en werkend met een mate van waarschijnlijkheid, net als ik.
Eigenlijk zet hij hetzelfde, maar dan met andere woorden.
Een zeebioloog die in de jaren '20 overtuigd was dat de Coelacanth uitgestorven was, had - achteraf gezien - ongelijk, maar hij was wel volledig gerechtvaardigd ervan overtuigd te zijn. Omgekeerd zou een zeebioloog die meende dat de Coelacanth nog wel eens kon bestaan - achteraf gezien - gelijk hebben gehad, maar hij had geen enkele rechtvaardiging voor die overtuiging.
Niettemin zat de eerste zeebioloog fout, en dat is het hele verhaal, en het enige dat noodzakelijk is om te weten.
Laatst gewijzigd door Jagang op 08 jul 2010 18:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Jagang schreef:Niettemin zat de eerste zeebioloog fout, en dat is het hele verhaal, en het enige dat noodzakelijk is om te weten.
Nee, die eerste zeebioloog zat dus niet fout. Hij had volkomen gelijk dat hij het bestaan van een levende Coelacanth afwees, want er was geen enkel bewijs voor en een grote hoeveelheid bewijs tegen.

Bovendien, als we jouw logica volgen kun je eigenlijk nergens over zeggen dat je weet dat het zo is. Want morgen kan wel blijken dat het allemaal anders zit.

Dan zou je dus ook niet mogen zeggen dat je weet dat kaboutertjes niet bestaan.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Socratoteles schreef:Al jouw voorbeelden hebben betrekking op universele claims: 'er bestaat geen X' vertaalt zich als 'overal is iets anders dan X'. Het probleem met 'overal' is, dat je.. ehm.. overal moet testen.
Dat moet ook.
Een claim dat iets niet bestaat, is per definitie universeel, en moeten dus ook universeel getest worden alvorens er een definitief tegenbewijs is.
Waar iets voorkomt is een ander verhaal dat pas komt na het vaststellen dat iets bestaat.
Maar dat heeft niets met negatieve of positieve formulering te maken. Positieve claims kunnen ook universeel zijn: 'overal bestaat X', 'alle X-en hebben eigenschap P', enzovoorts.
Maar positieve existentiële claims zijn niet per definitie universeel, zoals negatieve existentiële claims dat wel zijn.
Als iets niet bestaat, bestaat het nergens.
Als iets wel bestaat, bestaat het altijd ergens.
Voor de meelezers, ik linkte naar dit artikel van Richard Carrier: http://www.infidels.org/library/modern/ ... heory.html . Hierin wordt Jagang's claim dat je het niet-bestaan van iets nooit kunt bewijzen, met wat elementaire logica ontkracht:
Oh, joy!
I know the myth of "you can't prove a negative" circulates throughout the nontheist community, and it is good to dispel myths whenever we can. As it happens, there really isn't such a thing as a "purely" negative statement, because every negative entails a positive, and vice versa. Thus, "there are no crows in this box" entails "this box contains something other than crows" (in the sense that even "no things" is something, e.g. a vacuum).
Hier gaan ze al verkeerd.
Een theoretisch vacuüm is gewoon niets, en niet "iets".
Dát is elementaire logica.
Een vacuüm is een volkomen afwezig zijn van materie.
Niets meer, en minder kan niet.

De these dat niets ook iets is, is volkomen uit de lucht gegrepen.
Het is als beweren dat geen overtuiging ook een overtuiging is, en dat transparant ook een kleur is.
"Something" is here a set restricted only by excluding crows, such that for every set S there is a set Not-S, and vice versa, so every negative entails a positive and vice versa. And to test the negative proposition one merely has to look in the box: since crows being in the box (p) entails that we would see crows when we look in the box (q), if we find q false, we know that p is false. Thus, we have proved a negative. Of course, we could be mistaken about what we saw, or about what a crow is, or things could have changed after we looked, but within the limits of our knowing anything at all, and given a full understanding of what a proposition means and thus entails, we can easily prove a negative in such a case. This is not "proof" in the same sense as a mathematical proof, which establishes that something is inherent in the meaning of something else (and that therefore the conclusion is necessarily true), but it is proof in the scientific sense and in the sense used in law courts and in everyday life.
Maar als je geen elementaire logica accepteert, dan wordt het natuurlijk lastig discusseren over dit onderwerp.
Ik stel meteen mijn mening bij.
Soms is een negatief aan te tonen, maar vaak ook niet.
Dat kost me een pionnetje.
Maar het is nog steeds niet zo dat een gebrek aan bewijs vóór automatisch hetzelfde is als een bewijs tégen.

Je kan toch niet onder het voorbeeld van de coelacanthen uit, hoe je het ook wendt of keert.
Dan draag ik je graag over aan drs. Geslepen Theist (GT).
Dan neem ik Dawkins mee. :wink:
GT: "Mijn theisme is eigenlijk enkel de afwezigheid van het geloof dat God niet bestaat. Ik ben eenvoudig nooit overtuigd geraakt door het bewijsmateriaal van Godsontkenners voor de stelling dat Hij niet zou bestaan. Natuurlijk heb ik ook geen bewijs voor de stelling dat Hij wel bestaat. Ik durf dus niet te zeggen dat ik geloof dat God bestaat. Maar het niet-bestaan van God lijkt me zeer onwaarschijnlijk. U ziet, agnosticisme en theisme is eigenlijk precies hetzelfde".
Een geslepen theïst is dus gelukkig geen fundamentalist. :twisted:
Laatst gewijzigd door Jagang op 08 jul 2010 19:03, 8 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Theoloog schreef:Nee, die eerste zeebioloog zat dus niet fout. Hij had volkomen gelijk dat hij het bestaan van een levende Coelacanth afwees, want er was geen enkel bewijs voor en een grote hoeveelheid bewijs tegen.
Hij heeft het mis gehad, en DUS zat hij fout.
Hoe simpel wil je het hebben? Fout is fout, ook als je gokt, en op het verkeerde paard wedt.
Welk bewijs was er tegen dan?
Bovendien, als we jouw logica volgen kun je eigenlijk nergens over zeggen dat je weet dat het zo is. Want morgen kan wel blijken dat het allemaal anders zit.
En zo is het toch ook, geheel volgens Popper's wetenschapsfilosofie?
Dan zou je dus ook niet mogen zeggen dat je weet dat kaboutertjes niet bestaan.
Dat is inderdaad niet met 100% zekerheid te zeggen.
Laatst gewijzigd door Jagang op 08 jul 2010 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Praktisch gesproken mogen we wel zeggen dat we redelijk zeker zijn dat er geen kabouters bestaan buiten de natuurlijke wereld.

Hoeveel meer zekerheid heeft iemand nodig, om wat mee te doen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Praktisch gesproken mogen we wel zeggen dat we redelijk zeker zijn dat er geen kabouters bestaan buiten de natuurlijke wereld.

Hoeveel meer zekerheid heeft iemand nodig, om wat mee te doen?
Niets, maar we zijn hier filosofisch aan het kommaneuken, en dan wordt het opeens heel belangrijk.
men maakt dat wat ik zeg werkelijk groter dan het is.
Het is grappig hoe het richten van het vergrootglas op andere delen van wat vooraanstaande atheïsten (of moet ik vanaf nu zeggen: agnosten?) zeggen, en met wie ik het aardig eens ben, een gesprek een totaal andere wending geeft.

Neuk je mee? :lol:
Henry Ford
Plaats reactie