Intieme vraag

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Freida

Re: Intieme vraag

Bericht door Freida »

Joe Hn schreef:Freida, heb je die dromen opgeschreven? Hoe weet je of de herinneringen aan die voorspellende dromen kloppen?
Ja, hoe moet ik het vertellen. Ik weet dat sommige mensen hun dromen niet of nauwelijks kunnen herinneren en anderen weer heel goed kunnen onthouden.

Ik kan een voorbeeld geven van toen ik een keer om 6:00 uur aan het ontbijten was met mijn vrouw. Ik vertelde haar over mijn droom van Amerika en dat er alles in puin lag en dat het daar niet meer zou zijn zoals het eerst was. 's Middags om 15:00 uur hoorde ik wat dingen op de radio in de auto. Dat was op 11 september. 's Avonds zei ik tegen mijn vrouw weet je nog wat ik vanmorgen vertelde? Toen was ze stil.

Toeval allemaal? Nee, want de dromen kwamen dagelijks uit.

En wat ik er van vind om een klein stukje in de toekomst te kijken? Het is best interessant.
Jinny

Bericht door Jinny »

Freida schreef:Om on topic te blijven:

Op aarde hebben heel wat schurken (AD, Stalin Cengiz K, Nero enz.)rondgelopen en misdaden tegen de mensheid gepleegd. Miljoenen mensen is onrecht aangedaan. Vinden jullie niet dat sommigen nog iets te verantwoorden hebben? Nog een reden om in God te geloven?
Nee, omdat we moeten streven om dit soort figuren in het hier en nu te berechten.
Geloven in een god zou impliceren dat we kunnen zeggen dat die persoon straks na de dood wel gestraft zal worden en we hem/haar daarom nu niets hoeven te doen.

Dat gaat tegen mijn rechtsgevoel in.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Freida schreef:
Joe Hn schreef:Freida, heb je die dromen opgeschreven? Hoe weet je of de herinneringen aan die voorspellende dromen kloppen?
Ja, hoe moet ik het vertellen. Ik weet dat sommige mensen hun dromen niet of nauwelijks kunnen herinneren en anderen weer heel goed kunnen onthouden.

Ik kan een voorbeeld geven van toen ik een keer om 6:00 uur aan het ontbijten was met mijn vrouw. Ik vertelde haar over mijn droom van Amerika en dat er alles in puin lag en dat het daar niet meer zou zijn zoals het eerst was. 's Middags om 15:00 uur hoorde ik wat dingen op de radio in de auto. Dat was op 11 september. 's Avonds zei ik tegen mijn vrouw weet je nog wat ik vanmorgen vertelde? Toen was ze stil.

Toeval allemaal? Nee, want de dromen kwamen dagelijks uit.

En wat ik er van vind om een klein stukje in de toekomst te kijken? Het is best interessant.
De dag erna, 12 september, wat is er toen gebeurd wat je die nacht ervoor gedroomd hebt? Of anders eergisteren?

En "droom van Amerika en dat er alles in puin lag en dat het daar niet meer zou zijn zoals het eerst was" is natuurlijk wel een beetje een voorspelling à la Nostradamus ...

Hoe weet je of de herinneringen aan die voorspellende dromen kloppen?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Freida schreef:En wat ik er van vind om een klein stukje in de toekomst te kijken? Het is best interessant.
Voor de buitenwereld wordt het pas interessant als je de konsekwenties eens doordenkt en toetsbaar maakt :
Er is een biologisch apparaat gelabeled Freida, dat te kennen geeft dat de toekomst, of delen daarvan nu al waarneembaar zijn.
Freida neemt daartoe deel aan een serie wetenschappelijke proeven om vast te leggen voor wat voor aspecten van de toekomst hij ontvankelijk is en of deze gevoeligheid gerelateerd is aan variabele en instelbare omstandigheden.

Het vreemde is vanzelf dat het voorspellen van de toekomst zo verrekte moeilijk is dat ik niet eens weet welk van mijn buren overmorgen welke boodschappen gaat doen.
Dus begin eens AL je voorspellingen op te schrijven en ook te turven welke niet uitkomen.
Zet ook eens een paar weken een zilverpapieren muts op om te toetsen of je dan wel/geen contact kunt maken met de database waar de toekomst zich bevindt.

Is er gelijkenis misschien met de morfogenetische velden ?
Kan het zijn dat je ook dingen omschrijft die geheel niet bestaan ?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Freida kan natuurlijk ook, indien hij een droom heeft die ook door ons te traceren is, die droom hier neer zetten, dan zien we vanzelf of die de volgende dag uitkomt. Dus Freida mocht je nog eens een droom hebben net als die 9/11 droom, schrijf hem dan hier voordat het morgen is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Freida schreef:Om on topic te blijven:

Op aarde hebben heel wat schurken (AD, Stalin Cengiz K, Nero enz.)rondgelopen en misdaden tegen de mensheid gepleegd. Miljoenen mensen is onrecht aangedaan. Vinden jullie niet dat sommigen nog iets te verantwoorden hebben? Nog een reden om in God te geloven?
Zou prettig zijn. Maar als dat een reden moet zijn om in een God of oordeel na het leven te geloven, maak ik me schuldig aan wensdenken. Als iets prettig zou zijn, is dat dus een reden dat het waar is?

Het is te vergelijken met niet in kernfusie te geloven, omdat het afschuwelijk is wat er in Hiroshima en Nagasaki is gebeurd.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Daniel
Geregelde verschijning

Bericht door Daniel »

Freida schreef:Toen gebeurde het. Iedere avond na het lezen van een stukje Koran zag ik 's nachts in mijn droom wat er overdag ging gebeuren. Niet een keer, niet twee keer, nee echt iedere keer. Wat ik 's nachts droomde gebeurde overdag in het echt. Uiteindelijk zag ik soera 's in de Koran, nee dat kan geen mens bedacht of geschreven hebben.
Betekent dit dat Allah jou heeft uitverkoren om met dit wonder ongelovigen te overtuigen van zijn bestaan en van het feit dat de Koran met goddelijke inspiratie is geschreven, of betekent dit dat iedereen die de Koran goed leest deze gave zal krijgen?
Freida schreef:Heel lang geleden heb ik de gehele plaatselijke bibliotheek uitgelezen maar de Koran kan ik er niet mee vergelijken. De combinaties van woorden, de wetenschappelijke dingen (en nee, niet de "wetenschappelijke" dingen op islamitische site die je wel eens ziet), ik was overtuigd, God bestaat, ik twijfel er niet en nooit over.
Ik neem aan dat je dan ook boeken als The Origin of Species en The Descent of Man van Charles Darwin, en relevante werken van Bertrand Russell en Richard Dawkins hebt gelezen, en op dit forum pittige wetenschappelijke discussies hierover kunt voeren. Of was deze bibliotheek zo plaatselijk dat er alleen streekromans en kinderboeken te leen waren?
Als het leven geen zin heeft, dan máákt het maar zin!
Gertjan van Leeuwen
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blackadder schreef:
Het geloof erin is volkomen weg, en ik realiseer me steeds meer dat het er nooit echt geweest is vanaf een jaar of 13 ofzo, wel heb ik er nog lange tijd naar gezocht als jong volwassene, maar dat was meer het navolgen van de mensen in mijn directe omgeving, ik heb er geen enkele interne behoefte aan, integendeel ik heb juist van jongs af aan een hevige interne behoefte aan het zo veel mogelijk rationeel verklaren van alles om me heen.
Ja, een goede samenvatting van wat ik ook denk.
Lang dacht ik dat ik gelovig was van af mijn vroege jeugd maar tegenwoordig begin ik ook te beseffen dat dit wel erg oppervlakkig was.
Pas toen ik begon te twijfelen, ik was toen al tegen de dertig was er een opstandig gevoel van geloof tegenover ongeloof.
Lang bleef het ingehamerde geloof na zeuren maar uiteindelijk heeft de rede gewonnen.
Ik denk dat "De bijbel als mythe" de allerlaatste restjes twijfel die nog ergens in mijn onderbewuste rondwaarden weg gepoetst heeft.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Freida schreef:Is het toeval dat er zoveel mensen op aarde zijn gekomen (bijv. Abraham, Noach, Mozes, Jezus, Mohammed) die zeiden dat ze de profeet van de ene God waren?
Freida, aangezien je nogal een zoektocht gemaakt zegt te hebben, zou ik je nog één boek aan willen raden.
De bijbel als mythe

Zie ook:
Zev Herzog, een archeoloog verbonden aan de universiteit van Tel Aviv, publiceerde in november 1999 een artikel in de Maariv, waarin hij schreef dat vijftig jaar onderzoek in Israël geen bewijs heeft opgeleverd dat de verhalen in de Bijbel ondersteunt. Hij meent dat Abraham, Izaäk en Ismaël als legendarische figuren moeten worden opgevat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham
Laatst gewijzigd door Fish op 20 jun 2010 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kitty schreef:Freida kan natuurlijk ook, indien hij een droom heeft die ook door ons te traceren is, die droom hier neer zetten, dan zien we vanzelf of die de volgende dag uitkomt. Dus Freida mocht je nog eens een droom hebben net als die 9/11 droom, schrijf hem dan hier voordat het morgen is.
Lijkt mij een strak idee, Freida die elke ochtend, hier, even de droom van die nacht opschrijft.

@Freida je kunt ons dan in een week tijd overtuigen van jouw gaven, en als bonus gaat heel deze atheistische gemeenschap zich bekeren tot de Islam!
Dit is een aanbod dat je niet kan weigeren, maar wel gaat doen. =D>
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Of er nog een stukje over is? Misschien, ik ben agnost, omdat ik atheïsme een stapje te ver vind gaan. Nu is het wel een vrij schrale en spiritueel dode vorm van agnosticisme. De conclusie is dat, als er goden bestaan, dat totaal niet relevant is voor mensen. De miljarden gelovigen op deze planeet laten zien dat er 0 concensus is over God, ergo God, als hij/zij/het al bestaat, is onkenbaar, ergo je hoeft er geen rekening mee te houden verder....
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

Marinus schreef:De conclusie is dat, als er goden bestaan, dat totaal niet relevant is voor mensen. De miljarden gelovigen op deze planeet laten zien dat er 0 concensus is over God, ergo God, als hij/zij/het al bestaat, is onkenbaar, ergo je hoeft er geen rekening mee te houden verder....
Mee eens. Het feit dat er meerdere vormen van God/Allah bestaan in het monotheïsme, toont al aan dat je eerder de mens aan het werk ziet dan 'God'. God/Allah heeft een sterk ego omdat de mens dat ook heeft, daar sprak Feuerbach ook al over. Cognities (God is Alwetend), en persoonseigenschappen (God is liefdevol, of wraakzuchtig) zijn wellicht niets meer dan eigenschappen geplakt aan een fictieve god dankzij diepe inherente innerlijke gevoelens in de mens zelf.

Als er al een Hoger Wezen is, dan ben ik van mening dat de pantheïsten er nog het dichtst bij zitten. Een God in het Al zonder een ego is immers iets wat wel degelijk boven de mens staat, in tegenstelling tot de traditionele God. En tevens ongrijpbaar, wat impliceert dat je inderdaad niet compulsief bezig hoeft te zijn met zo'n God. Des te beter, en des te veiliger. Je bent een rund als je met God stunt :evil3:
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
siger

Bericht door siger »

Leegte schreef:
Marinus schreef:De conclusie is dat, als er goden bestaan, dat totaal niet relevant is voor mensen. De miljarden gelovigen op deze planeet laten zien dat er 0 concensus is over God, ergo God, als hij/zij/het al bestaat, is onkenbaar, ergo je hoeft er geen rekening mee te houden verder....
Mee eens....Als er al een Hoger Wezen is, dan ben ik van mening dat de pantheïsten er nog het dichtst bij zitten....
Niet mee eens dus. Handig maar doorzichtig.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

God is onkenbaar: misschien is het wel een kwaadaardig of krankzinnig wezen. Of misschien is het iemand die uit nieuwsgierigheid, enkel op het knopje oerknal drukte 14,4 miljard jaar geleden. Of misschien is het zo anders dat dat soort labels zinloos zijn. Ik kan geen er in i.i.g. geen wijs uit worden met wat ik weet van dit universum.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Freida,

Kitty en mezelf samenvattend:
Je gaat hier telkens vroeg in de ochtend verslag geven van al je voorspellende dromen (nummeren svp en een paar sleutelwoorden) plus je goddelijke influisteringen op soortgelijke manier.

Na een halfjaar gaan we eens bezien hoe een en ander valt af te checken en wat jou per gave binnenkomende uitspraken waard zijn.

Misschien zinvol om een apart topic te openen met jouw droomregistraties zodat die onvervuild door commentaar kunnen worden verzameld.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gesloten