Een bijzondere, interessante conversatie

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Simon_Magus
Geregelde verschijning

Re: Een bijzondere, interessante conversatie

Bericht door Simon_Magus »

Mijn reacties van op OI:
Kijk, ik heb nu al vaak dit soort kant en klare tekstjes gelezen. Van zowel theïsten als atheïsten.

En het werkt nogal zwaar op mijn zenuwen. De formule is altijd hetzelfde. Telkens wordt de tegenstander afgeschilderd als een soort van gek die alles meent te weten en de eigen partij als een kritisch, denkend iemand.

Maar wat wil men hier nu uiteindelijk mee bereiken? Men doet net alsof ze een soort van goed argument hebben, maar het is gewoon een nieuwe manier om de tegenstander zwart te maken. Het vergiftigt gewoon elke poging om een degelijke discussie te voeren!

Just my two cents.

Met vriendelijke groet.

Simon Magus.

"Het principe achter zo'n tekst is makkelijk. Laat ik het er dan maar eens vingerdik opleggen met een paar rake clichés en karikaturen."

Dit is een discussie tussen de briljante -, theïstische professor 'Slimpie Slim' die honderd miljoen miljard euries per maand verdient aan de supermegamaximale universiteit der theïsme en Jantje Janssens. Een jong-, in lompen gekleed-, atheïstisch weeskind.

Jantje Janssens bezocht de universiteit tijdens een van zijn vele bedelrondes. De discussie vond plaats in een overvolle aula.

Professor Slimpie Slim beval dat al het atheïstisch gespuis dat op dat moment in de aula aanwezig was tot bij hem moest komen. Jantje Janssens stapte zonder twijfelen naar het podium waar de professor zich bevond. Billie Billiart, een ietwat verlegen student met rood haar en sproeten, volgde aarzelend het voorbeeld van Jantje.

Professor Slimpie Slim (met spottende toon):

Wel... Wel... Wel... Wat hebben we hier. 2 Goddeloze heidenen? (De hele zaal begint te lachen. De professor gaat dichter bij Billie staan en fluistert met een duistere stem in zijn oor.) Dus jij bent een Godloochenaar?

Billie Billiart (huiverend van angst):

J-ja meneer.

Professor Slimpie Slim (Trekt met veel show een desert eagle .45. Plaatst de loop tussen de ogen van Billie. Begint te schreeuwen.):

Ga dan maar terug naar den duivel en het vuur! Waar ge thuishoort! Gij Godslasterende sproetenkop!

* Knal *

(het publiek juicht)

Professor Slimpie Slim (maakt een lichte buiging. Richt zich vervolgens tot Jantje):

En kleine jongen? Zijt ge nu bang? Enkel DEN HEER kan je nu nog redden. Geloof in Hem en misschien spaar ik je leven.

Jantje Janssens (rustig):

Sorry professor, maar dat zou op intellectueel vlak niet eerlijk zijn. Ik kan niet zomaar gaan geloven omdat u mij bedreigt.

Professor Slimpie Slim (eerst van zijn stuk gebracht. Herstelt zich. Dan spottend):

Zo... Dus we hebben een atheïst die niet bang is van den loopgraaf?

(het publiek begint te lachen)

Professor Slimpie Slim (met een kleine lach op zijn gezicht):

We kunnen jouw soort goed gebruiken. Sluit je aan bij het goede kamp men jongen.

Jantje Janssens (beleefd):

Tja... Als ik zou zeggen dat ik in God geloof, zou ik liegen.

Professor Slimpie Slim (spuwt op de grond. Richt zich uitdagend tot Jantje):

Goed dan beste jongen. Je lijkt me een stuk slimmer dan de rest van jouw domme-, verachtelijke soort. Laat ons in discussie gaan! Geef mij een bewijs dat God niet bestaat!

Jantje Janssens (rustig):

Sorry professor. Maar zo werkt het niet. Wie met de bewering komt moet het bewijs leveren. Niet omgekeerd. Anders zou je immers alles kunnen beweren nietwaar?

Professor Slimpie Slim (kijkt hem niet begrijpend aan.):

Draai niet zo rond de pot jij goddeloze heiden!

Jantje Janssens (beleefd):

Ok. Laat ik het aantonen met een voorbeeld. Stel nu dat ik zou beweren dat er een standbeeld van mij rond de maan zweeft. Zou het dan redelijk zijn om te stellen dat u moet bewijzen dat dat standbeeld niet bestaat?

Professor Slimpie Slim (boos. Weet niet zo goed uit zijn woorden te komen.):

Nou... Wel... Nee dat zou niet redelijk zijn. Maar we hadden het over God!

Jantje Janssens (rustig. Lacht vriendelijk.):

Juist, maar wat ik zei over dat standbeeld is toch ook bij een discussie over God van toepassing?

(het publiek kijkt gespannen toe.)

Professor Slimpie Slim (Ergert zich. Gromt vervolgens.):

Ja, ok. Maar dat doet op zich niets ter zake! (zoekt wanhopig naar andere argumenten) Neem de hemel en de hel bijvoorbeeld! Die moeten wel bestaan! Anders zouden al die ontsnapte misdadigers doorheen de geschiedenis geen straf hebben gekregen!

Jantje Janssens (rustig. Kijkt een beetje triest.):

Ja. Dat besef ik wel. Maar dat alles maakt het bestaan van een hemel of een hel niet waarschijnlijker. Hooguit wenselijker.

Professor Slimpie Slim (raakt in paniek):

Wel... Euh... Dat euh... Daar had ik nog niet aan gedacht... Euh...

* Boem! *

(Het hoofd van Slimpie Slim explodeert met een keiharde knal!)

(Het publiek begint te juichen. Jantje is de grootste held ter wereld.)

(Er stort een vliegtuig neer op de aula.)

* Knal * Pets * Kaboem *

(Iedereen is dood)

- Einde -
Rede. Logica. Wetenschap. Verwondering. Esthetica. Humanisme.

Ulquiorra Schiffer.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nu zijn we natuurlijk weer benieuwd naar de intelectuele reacties daar, Simon. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Simon_Magus
Geregelde verschijning

Fishhook schreef:Nu zijn we natuurlijk weer benieuwd naar de intelectuele reacties daar, Simon. :D
Verder was er wat gezeur en uiteindelijk sloot de topic. :-| (als ik mij niet vergis.)

Sowieso: balen dat je een ban hebt gekregen. :?

Ulquiorra Schiffer.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Yours schreef:@Oem-Imran,

Waar ik nog altijd stil van ben is dat Allah een pedofiele, verkrachtende en moordende man als verkondiger heeft. De temperatuur van mijn vertrouwen ligt dan ook op 273 graden onder nul.

Bij dit soort vragen of opmerkingen wordt het altijd heel stil bij Oem. Ik ben al dagen bezig een discussie met die strekking met haar te voeren, maar zonder succes. Ze huppelt gewoon vrolijk op naar een volgende topic en slaat te kritische vragen gewoon over. Die worden gewoon gedumpt in een zwart gat om in eeuwige vergetelheid te verdwijnen.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

maartje schreef:
Yours schreef:@Oem-Imran,

Waar ik nog altijd stil van ben is dat Allah een pedofiele, verkrachtende en moordende man als verkondiger heeft. De temperatuur van mijn vertrouwen ligt dan ook op 273 graden onder nul.

Bij dit soort vragen of opmerkingen wordt het altijd heel stil bij Oem. Ik ben al dagen bezig een discussie met die strekking met haar te voeren, maar zonder succes. Ze huppelt gewoon vrolijk op naar een volgende topic en slaat te kritische vragen gewoon over. Die worden gewoon gedumpt in een zwart gat om in eeuwige vergetelheid te verdwijnen.
@Maartje,

Oem-Imran kent alleen maar de prettige gevoelskanten van haar religie.
Hoe meer ze in het web van deze religie verstrikt raakt, hoe minder helder ze de in de naam van Allah gepleegde misdaden, van toen en nu, wil en kán zien.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Simon_Magus schreef:
Fishhook schreef:Nu zijn we natuurlijk weer benieuwd naar de intelectuele reacties daar, Simon. :D
Verder was er wat gezeur en uiteindelijk sloot de topic. :-| (als ik mij niet vergis.)

Ach.. MrBE en ExtraMedium zijn weer terug zag ik nog net voor ik er afgegooid werd. En er melden zich weer nieuwe mensen die die fundies daar een beetje tegengas geven.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Fishhook schreef:
Simon_Magus schreef:

Ach.. MrBE en ExtraMedium zijn weer terug zag ik nog net voor ik er afgegooid werd. En er melden zich weer nieuwe mensen die die fundies daar een beetje tegengas geven.

Dan wordt het misschien daar misschien toch nog een bijzondere, interessante conversatie.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Jinny

Bericht door Jinny »

En dat geleuven U?
Zodra het interessant wordt gooien de mods de discussie op slot en de interessante mening een ban.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jim schreef:En dat geleuven U?
Zodra het interessant wordt gooien de mods de discussie op slot en de interessante mening een ban.
Simon is de enige die nog niet gebannen is, maar die is ook een tijdje moslim geweest. :D
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef:
Simon is de enige die nog niet gebannen is, maar die is ook een tijdje moslim geweest. :D
Dat maakt hem dus afvallig.
Dat is volgens mij de enige categorie die nóg erger wordt gevonden dan "gewone ongelovigen".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef:
Fishhook schreef:
Dat maakt hem dus afvallig.
Dat is volgens mij de enige categorie die nóg erger wordt gevonden dan "gewone ongelovigen".

Hij was niet echt moslim, maar heeft een tijdje vrijwillig zo geleefd. En daarvan kond gedaan op OI.
Je begrijpt het was een en al stroop en honing van OI zijde.
En hij verpakt zijn kritiek ook een stuk slimmer. :wink:
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

@Simon Magus:
Waarom lees ik dit soort dingen altijd als ik cola drink? Geen pretje om die rotzooi in je neus te krijgen.... :D
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Simon_Magus
Geregelde verschijning

Fishhook schreef: Hij was niet echt moslim, maar heeft een tijdje vrijwillig zo geleefd. En daarvan kond gedaan op OI.
Je begrijpt het was een en al stroop en honing van OI zijde.
En hij verpakt zijn kritiek ook een stuk slimmer. :wink:
Die ervaring zorgt er wel voor dat ik bepaalde dingen van op OI beter kan relativeren. :-).

Ulquiorra Schiffer.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Student: Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.

(Je kon een speld horen vallen)

Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Professor : Ja. Wat is de nacht anders als het niet donker is?
Student : U heeft het verkeerd, meneer. Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch?
Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman?
Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede god en een slechte god is. U beziet het concept van Allah als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven. De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan.
Ik begrijp de argumentatie niet. Er wordt tweemaal -in een iets andere vorm - dezelfde beeldspraak gegeven en vervolgens toegepast op God en het leven die we niet als een dualiteit moeten zien. Vervolgens wordt gezegd dat de professor God als iets eindigs ziet, als iets dat we kunnen meten (alsof dat hetzelfde is als God beschouwen als dualiteit), en gesteld dat we nog niet eens kunnen verklaren wat een gedachte is (= we weten zo weinig en God is zo groot dus kunnen we niets over God zeggen).

Het tegenbetoog van de student is zo een ratjetoe aan niet-onderbouwde en niet-sluitende argumenten, die op geen enkele manier ingaan op het probleem wat de hoogleraar in het verhaaltje aan de orde stelt:

God is volkomen goed en God is almachtig, dus God zou een volmaakte wereld kunnen scheppen en we zouden ook verwachten dat Hij dat zou doen in al zijn goedheid. Toch leven er miljarden mensen in armoede en ellende, en creperen aan de meest verschrikkelijke ziekten. Ziekten die als onderdeel van de schepping ook door God gecreëerd zijn.

Wat de student lijkt te doen (maar dat wordt allemaal niet duidelijk) is dat wegtoveren met een conceptueel truukje door te stellen dat lijden en dood niet op zichzelf bestaan, maar een afwezigheid zijn van het leven. Ja, nou en? Van een almachtige en algoede God zouden we verwachten dat Hij dat verhindert.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

En dan nog iets: je hoeft maar 'atheist professor' in een zoekmachine (zoals Google) in te voeren, en er komen tientallen soortgelijke verhaaltjes bovendrijven waarin een hooghartige 'atheistische professor' zogenaamd predikt dat het geloof onzin is en een student tracht te vernederen, en die christelijke student de hoogleraar geweldig op zijn nummer zet met superieure logica of kennis van de evolutie theorie.

Soms komt dit zelf in de vorm van stripverhaaltjes:

Afbeelding

Afbeelding

Wat dergelijke verhaaltjes blootleggen is natuurlijk dat gelovigen (zowel christenen als moslims) terdege beseffen dat de wetenschap de stoelpoten onder hun geloof heeft uit gezaagd, en zich intellectueel machteloos voelen om daar iets aan te veranderen. Die machteloosheid vertaalt zich dan in verhaaltjes waarin de maatschappelijk zwakke student de arrogante professor met zijn air van geleerdheid en maatschappelijke positie verslaat.

Ja, in je dromen!
Plaats reactie