Kitty schreef:Tja, ik heb ook de aanvallen gehoord op de PvdA die dus de middeninkomens fors pakt. Ik gooi al die aanvallen toch vooral op voornamelijk verkiezingsretoriek. De VVD staat nu in de vuurlinie, net alsof je er bij links niet op achteruit zal gaan.
Zitten we hier toch op een forum dat feiten (en onderzoek naar feiten) hoog in het vaandel heeft staan, en dan ga jij niet even onderzoeken (alle partijprogramma's zijn op iedere willekeurige stemwijzer in te zien) of de claims al of niet terecht zijn?
Stel je eens voor dat in het creatie-evolutie debat er mensen zijn die zeggen: niks mee te maken met dat evolutionisten kritiek hebben op de schepping. Ik heb ook creationisten gehoord die kritiek hebben op de evolutie. Ik gooi al die aanvallen op retoriek en blijf gewoon in de schepping geloven.
Zou het misschien toch niet handig zijn om onderzoek naar de feiten te doen?
Eerder in deze discussie heb ik een paar rekenvoorbeelden gegeven van gezinnen, en hun inkomensontwikkeling
per maand bij uitvoering van het VVD-programma. Nog even samengevat, met daarachter hetzelfde bij uitvoering van het GroenLinks-programma:
modaal inkomen, tweeverdieners, 2 kinderen tussen 5 en 12 jaar: -24 euro (= -1%). Bij GL +178 euro (= +7%)
modaal inkomen, eenverdiener, 2 kinderen tussen 5 en 12 jaar: -207 euro (= -9%). Bij GL +52 euro (= +2%)
minimumloon, tweeverdiener, 2 kinderen tussen 5 en 12 jaar: -62 euro (= -4%). Bij GL +209 euro (= +12%)
minimumloon, eenverdiener, 2 kinderen tussen 5 en 12 jaar: -245 euro (= -15%). Bij GL +11 euro (= +1%)
bijstand, gezin met 2 kinderen tussen 5 en 12 jaar: -352 euro (= -21%). Bij GL +75 euro (= +4%)
Voordat je weer aan het ontkennen gaat: deze cijfers zijn o.a. gepubliceerd in De Volkskrant, zijn daarna door vele politici (van vrijwel alle partijen) gebruikt in debatten (opvallend daarbij is dat het eerst een dag of 5 duurde voordat ze dit deden; kennelijk hebben ze het eerst even nagerekend).
VVD-campagneleider Stef Blok heeft deze cijfers niet ontkend (!), maar kon er slechts tegenover stellen dat de VVD de meeste banen schept in 2040 (ja, over 30 jaar pas). Dat is in ieder geval een stuk eerlijker dan Rutte die liegt door de inkomensterugval bij de middengroepen en alles wat daar onder zit te ontkennen.
Overigens is het uiteraard niet zo dat bij GL iedereen er op vooruit gaat. Daar zijn ze heel eerlijk in, en ik heb het ook gisteren weer direct uit de mond van Halsema gehoord: bij GL gaan de hogere inkomens er op achteruit. En zo hoort het: keuzes maken en erbij vertellen voor wie het niet goed uitpakt.