Bezwaar KNMG jongensbesnijdenis

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Samsa
Bevlogen

Bezwaar KNMG jongensbesnijdenis

Bericht door Samsa »

Een eerste stap van het KNMG om besnijdenis op niet-therapeutische basis te ontmoedigen:

"Deze week heeft de KNMG een formeel standpunt ingenomen over niet-therapeutische jongensbesnijdenis. Het standpunt is genuanceerd maar helder: niet-therapeutische jongensbesnijdenis is een irreversibele, medisch niet-noodzakelijke ingreep bij een wilsonbekwame patiënt, die artsen in principe niet zouden moeten uitvoeren. Snijden in gezonde kinderen moeten we dan ook ontmoedigen. Er zijn goede redenen voor een wettelijk verbod, zoals dat ook bestaat voor tatoeages, piercings en vrouwelijke genitale verminking. Het gevaar van een wettelijk verbod is echter dat de ingreep ondergronds zal gaan, met alle gevolgen van dien voor de betreffende kinderen."

http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Nieuwsa ... edigen.htm
harstl

Re: Bezwaar KNMG jongensbesnijdenis

Bericht door harstl »

Eindelijk wordt er eens nagedacht over lichamelijke integriteit van kinderen. Dopen is tot daar aan toe, maar lichamelijk verminken draai je nooit meer terug. laat mensen pas beslissen over besnijden wanneer ze er bewust voor (of tegen) kunnen kiezen. Natuurlijk zal er wel weer geklaagd worden over vrijheid van godsdient en zo, maar het belang van een ongeschonden lichaam weegt volgens mij veel zwaarder. Later kun je altijd nog beslissen of je je wel of niet laat besnijden, tatoeeren,, piercen of wat je maar wilt.
Waar moet dat heen, hoe zal dat gaan?
Waar komt al die rotzooi toch vandaan?
(Barend Servet)
Samante

Bericht door Samante »

Als de besnijdenis ondergronds gebeurt, bij een niet-steriele imam of rabbijn ben je verder van huis. Die besnijdenis gaat hoe dan ook wel door vanwege de heersende waanvoorstellingen en tradities.
Jinny

Bericht door Jinny »

Imo, indien het ondergronds gebeurt kun je naderhand de ouders aanklagen.
Het komt immers uit via de schoolonderzoeken.
Daarbij zullen een deel vd ouders omdat het verboden is er vanaf zien.
Samante

Bericht door Samante »

Dat is natuurlijk ook weer zo.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samante schreef:Als de besnijdenis ondergronds gebeurt, bij een niet-steriele imam of rabbijn ben je verder van huis. Die besnijdenis gaat hoe dan ook wel door vanwege de heersende waanvoorstellingen en tradities.
Er zijn al zoveel tradities verdwenen waarom deze dan niet?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samante

Bericht door Samante »

Van mij mag die traditie van besnijden gisteren nog verdwijnen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Van mij ook, wie wel eens de verminkingen heeft gezien lust niet meer.
Probleempje is dat er in sommige landen er een medische financiële dwang achter zit. (VS oa)
Die doktoren zullen zich hun lucratieve velletje niet zomaar laten afnemen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Fishhook schreef:
Samante schreef:Als de besnijdenis ondergronds gebeurt, bij een niet-steriele imam of rabbijn ben je verder van huis. Die besnijdenis gaat hoe dan ook wel door vanwege de heersende waanvoorstellingen en tradities.
Er zijn al zoveel tradities verdwenen waarom deze dan niet?
Jammer dat mijn geheugen niet meer zo goed is!
Op de radio zat een rabbi hartstochtelijk jongensbesnijdenis van 8 dagen oude jongetjes te promoten.
(De religieuze schoft dacht ik daarbij, mij veel te veel opwindend op de A-4 richting Schiphol).
Nu weet ik dus niet meer of de 40% waar hij het over had nu hoorde bij de nederlandse joden die deze barbaarse praktijk voor de eigen kinderen hadden afgeschaft of juist niet.
In ieder geval is de trend van de nederlandse joden dat de piemelverminking van hun kinderen minder wordt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

Naar idee van Samsa,

Hier een pagina met wat foto's van besnijdenis operaties die niet geheel juist gingen.
Onnodige operaties imo.

http://www.circumstitions.com/Botched1.html
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Bedankt voor de foto's Jim, ik denk dat ik maar even afzie van mijn boerenkool en worst vanavond.

Volgens mij zitten we met de discussie in een tweespacht nu. Ik heb de indruk dat het hierom gaat:

1 - de medische kant (zoals beschreven in http://knmg.artsennet.nl/web/file?uuid= ... ntid=77973).

2 - de juridische en ethische kant: het in strijd zijn met de rechten van het kind (lichamelijke integriteit en autonomie)

3 - de religieuze kant

Over (1) hebben we volgens mij consensus hier. Wat betreft (2) valt er te discussieren in hoeverre ouders beslissingen mogen maken over het lichamelijk welzijn van het kind tegenover hun religieuze geboden en wat mij betreft is de belangrijkste vraag bij (3) of er een leeftijd gebonden is aan het verplicht zijn. Indien het een religieus gebod is, soit, maar dat kan toch ook op de 18e nog uitgevoerd worden volgens mij? (Iemand hier gegevens over m.b.t. de islam/het jodendom?) Volgens mij zijn er alleen overleveringen over besnijdenis en wordt er geen limiet aan gesteld.
Jinny

Bericht door Jinny »

Eet smakelijk Samsa. :D :D

Voor wat de rest, 1, inderdaad.
2, Domweg verbieden.
3, Wetten gaan voor religieuze (waan)regeltjes.
En anders niet voor de volwassenheid.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Jim schreef:Eet smakelijk Samsa. :D :D

Voor wat de rest, 1, inderdaad.
2, Domweg verbieden.
3, Wetten gaan voor religieuze (waan)regeltjes.
En anders niet voor de volwassenheid.
Ik zou zelf pleiten voor opschorting tot een leeftijd van 16-18 met voorlichting, net als bij piercings en tatoeages. Ik ben geen jurist die ik zou niet weten wat je met een verbod precies kan uithalen, aangezien het bekend is dat de meeste NTC's niet in Nederland plaatsvinden maar in het herkomstland. Ik weet dus niet of je daarvoor vervolgd kan worden dan als ouder, of dat het hier gaat om een verbod voor instellingen om het uit te voeren (als je me snapt, ik leg het nogal krom uit).
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Samsa schreef:Volgens mij zijn er alleen overleveringen over besnijdenis en wordt er geen limiet aan gesteld.
Volgens mij vergeet je nog een religie.
Genesis 17:18-12 schreef:Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde;

gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u.

Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: zowel wie in uw huis geboren is, als wie van enig vreemdeling vor geld is gekocht, doch niet van uw nageslacht is. (...)

Zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond.
En:
Leviticus 12:1-3 schreef:De HERE sprak tot Mozes:
Spreek tot de Israëlieten: Wanneer een vrouw moeder wordt en een kind van het mannelijk geslacht baart, dan zal zij zeven dagen onrein zijn; als in de tijd van haar maandelijkse afzondering zal zij onrein zijn.

En op de achtste dag zal het vlees van zijn voorhuid besneden worden.
Een wettelijk verbod zal dus op veel verzet stuiten. Reken daar maar op.
Jinny

Bericht door Jinny »

Of het nu wel of niet op verzet stuit, dat boeit niet.
Als het maar (net als vrouwenbesnijdenis) verboden wordt.

@ Samsa, Als je je dochter in het buitenland laat besnijden kun je tegenwoordig als ouder hier in NL vervolgt worden.
Dezelfde constructie kan ook voor jongensbesnijdenis.
Nog simpeler te constateren dan bij de dames, bij de schoolarts wordt altijd even de penis gecontroleerd.
Het hoeft alleen nog maar strafbaar gesteld te worden, de controle bestaat al.
Plaats reactie