God en vrije wil

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leegte
Forum fan

Re: God en vrije wil

Bericht door Leegte »

Hmmm stel dat de christelijke God bestaat. En dat Hij de mensen vrije wil gegeven heeft. Beperkt Hij dan niet Zijn eigen wil? Immers, gelovigen doen van alles met ZIjn Bijbel, waar Zijn wil in beschreven staat. Er wordt gecherry-picked, geplukt, geinterpreteerd, gefilterd, en er wordt van alles gezegd en gedaan in Zijn naam.

Wil Hij dat ook? Zit dat ook in Zijn grote Plan, m.a.w. kan Zijn plan verpest worden?
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Ik denk het niet , onze vrije wil beperkt zich tot alles hier op aarde , het plan van God zou veel groter zijn en niet door ons te beinvloeden .
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Is onze beperkte vrije wil dan een reden om te zeggen dat de wil van god volkomen vrij is ... ?

Als .... dan "zal hij vast" ... Dat is toch ook geen argument of reden?

Het kan toch ook vast wel zo zijn, dat zo'n god alles gemaakt heeft en boven alles staat, maar toch niet vrij is in zijn wil? Mochten ze bestaan, dan kunnen zelfs goden niet anders willen, dan ze willen.

Dat plan van god, valt daar tegenin te bidden/hopen/verlangen ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
a.r.

Bericht door a.r. »

miklo3000 schreef:Ik denk als God bestaat hij zeker een vrije wil heeft , enkel denk ik dat de Schepper van het Universum zo Groots is dat het voor onze miniscule hersentjes nauwelijks te bevatten valt .

Zoals wij niet een het universum kunnen bevatten , hoe zouden wij dan in vredes naam de Creator kunnen bevatten . We zouden het pas weten als Hij het ons zou vertellen?
Gesteld dát er een creator van het immens grote nog steeds uitdijend, miljarden jaren oud universum zou bestaan of ooit heeft bestaan...zou die creator zich dan ook maar een seconde druk maken over wat er op dat ene miezerige kiezeltje dat door de diersoort mens Aarde genoemd wordt, door de individuele mens wordt uitgespookt? :wink:
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Aangezien wij tot nu toe de enige planeet zijn waar leven is , waarom niet ??

Wat ik al zei als er een Schepper is dan zullen wij zonder zijn Leiding nooit instaat zijn , Zijn beweeg redenen te ontrafelen.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

miklo3000 schreef:Aangezien wij tot nu toe de enige planeet zijn waar leven is , ...
Dat weten we niet en is een heel ander onderwerp ;

http://www.google.nl/#q=site%3Afreethin ... uitenaards
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Het tegen deel is niet bewezen er zijn enkel theorien?? Maar het zou wel verklaren waarom een God in ons geintresseerd is he ??
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Nee.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

miklo3000 schreef:Het tegen deel is niet bewezen er zijn enkel theorien?? Maar het zou wel verklaren waarom een God in ons geintresseerd is he ??
Het een volgt niet uit het ander. Drogredenering dus.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

miklo3000 schreef:Ik denk het niet , onze vrije wil beperkt zich tot alles hier op aarde , het plan van God zou veel groter zijn en niet door ons te beinvloeden .

Waarom zou een algoede, alwetende en almachtige schepper nu in 'hemelsnaam' een wereld scheppen terwijl hij van te voren al de vreselijke onuitspreekbare ellende (ik hoef niet met voorbeelden te komen denk ik) die overal tezien is van verre ziet aankomen?
Wie anders dan een sadist zou zo iets verzinnen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Waarom denk jij dat wij slim genoeg zijn om een Goddelijk plan te doorzien ??

Wellicht heeft hij een verrassing voor ons in petto !

We zullen het zien als het onvermijdelijke toeslaat . De Dood!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

miklo3000 schreef:Waarom denk jij dat wij slim genoeg zijn om een Goddelijk plan te doorzien ??

Wellicht heeft hij een verrassing voor ons in petto !

We zullen het zien als het onvermijdelijke toeslaat . De Dood!
Dit :roll: noemen ze geloof ik een dooddoener.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

miklo3000 schreef:In elk iets in het leven zit iets positiefs ook in nare ziektes.
Zoals?
Dat er een einde aan komt, bijvoorbeeld?
Afgezien daarvan kan ik me weinig bedenken, maar je gaat me vast verder helpen?
Je kan religie wel uitsluiten van de wetenschap , maar als je het ontstaan van het leven gaat onder zoeken loop je vast enkel Religie heeft hier een antwoord en een verklaring voor.
Nee, dat heeft religie niet.
Ja, een antwoord misschien.
Maar niet elk antwoord is ook een verklaring.

Als je mij vraagt hoe melk wordt gemaakt, kan ik zeggen dat dat in Oostenrijk wordt gewonnen uit een speciale magische bron.
Dan heb je je antwoord, maar is het een antwoord waar je zonder meer tevreden mee zou zijn?

Als de wetenschap iets niet kan verklaren, wil dit geenszins zeggen dat religie dat wél kan.
Bewijs voor iets is te geven, enkel het aanemen ervan is voor jouw blijkbaar er moeilijk.

Terwijl je de Evolutie Theorie slikt terwijl hier ook geen sluitend bewijs voor is. :?
Als creationisten net zoveel bewijs moesten opvoeren voor het bestaan van hun schepper, als dat zij eisen van evolutiewetenschappers, is dat equivalent aan een compleet cinematografisch verslag, vanaf de dag dat die schepper aan het werk ging, over het scheppen van het heelal, het maken van sterrenstelsels, planeten.
Hoe planten en dieren precies werden ontworpen en gemaakt..

Evolutiewetenschappers betichten van het niet hebben van sluitend bewijs, is een tu quoque in het kwadraat, en wordt door creationisten vaak misbruikt in de discussie, alsof het hen vrij zou pleiten van de plicht om bewijs voor hun eigen stelling aan te dragen.

Nogal een drogreden dus, en ik ken ook geen enkele gelovige die meent zulk een overweldigend bewijs voor het bestaan van een god te kunnen leveren.

Wijs je uitspraken van rechters ook af omdat de bewijzen op basis waarvan deze worden gedaan, zelden 100% sluitend zijn?

Evolutiewetenschap is meer vergelijkbaar met recherchewerk, en géén exact vak.
En ik kan je verzekeren dat Shariarechters met heel wat minder "bewijs" tevreden zijn te krijgen dan onze seculiere rechters.
Je praat over een Religeus boek met Historische Fouten welk boek bedoel je en heb je hier voorbeelden van?
http://www.thebibleskeptic.com/
Kan je weer opscheppen op OI.
Ik raad je aan om The Purpose of Life een keer te bekijken op Youtube. Een lezing van Khalid Yassin ben benieuwd wat je daarvan vind .

Persoonlijk in mijn studie naar religie , heb ik deze lezing gevolg op aanbeveling van een Islamtitische vriend.

Los van wat iemand geloofd spreekt deze man over het Doel van het Leven. Wel erg interessant.
Ik vind je nogal evangelistisch overkomen, voor iemand die zegt niet te geloven.

Dit terzijde: Alleen de titel is al voldoende om elke premature aandrang tot het bekijken van je lezing, de kop in te drukken.
Het boegbeeld, gevormd door de vooronderstelling dat het leven een doel heeft, doet vermoeden dat het eerder een preek is, dan een lezing.

Deze laat ik even aan me voorbij gaan.
Persoonlijk houd ik ervan om kennis over alle zaken op te doen zoals wetenschap en Religie , ik hoop dat ik hierdoor een antwoord krijg op de eeuwige vraag , WAAROM ZIJN WIJ HIER !

Vraag jij jezelf dit nooit af ??? Ik wel .
Nee, want je stelt de verkeerde vraag.
De vraag is niet WAAROM wij hier zijn, maar HOE we hier zo zijn gekomen.

Een "waarom"- vraag heeft geen zin zonder dat je weet "hoe".
De Young Earth theorie kan zeker wel met wetenschap door de deur . Als je je zou verdiepen in relatieviteits theorie van Einstein . Zie je dat het wel degelijk mogelijk kan zijn dat de aarde jonger is dan we denken , als de tijd vroeger anders was dan nu is dat zeker mogelijk.
Zegt die theorie dat de aarde jonger is dan 10.000 jaar?
Kan je dat aantonen?
En buiten dat: staat Einstein boven alle andere wetenschappers?

Ik begin me een beetje te ergeren aan je geroep zonder onderbouwingen.
Ik vraag me af of je misschien een undercover-moslim bent die het grapje eens wil omkeren.

Je gelovigheid begint wel erg doorzichtig te worden, met je Islamitische vrienden.
Eigenlijk was je al uitgegleden toen je zei dat je me al kende van OI, en dat mijn "commentaar" nergens over ging.

Kom nou maar uit die kast, want je bent ontmaskerd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

miklo3000 schreef:Ik denk het niet , onze vrije wil beperkt zich tot alles hier op aarde , het plan van God zou veel groter zijn en niet door ons te beinvloeden .
Het plan van god laat zich constant beïnvloeden.
Het is namelijk gewoon het plan van degene die claimt het uit naam van god te doen.

God zit tussen je oren.
God ben je zelf.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
a.r.

Bericht door a.r. »

miklo3000 schreef:Aangezien wij tot nu toe de enige planeet zijn waar leven is , waarom niet ??

Wat ik al zei als er een Schepper is dan zullen wij zonder zijn Leiding nooit instaat zijn , Zijn beweeg redenen te ontrafelen.
Dát is buitengewoon primitief gedacht imo. Religie aanhangers schijnen een Leider nodig te hebben en ik vraag me al jaren af waarom? Is het zo moeilijk om een moraal te ontwikkelen ?
Plaats reactie