God en vrije wil

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: God en vrije wil

Bericht door The Prophet »

Heeft God een vrije wil??
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Neen! Die moet zich aan zijn woord houden dus heeft Zichzelf behoorlijk beperkt.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Kochimodo schreef:Neen! Die moet zich aan zijn woord houden dus heeft Zichzelf behoorlijk beperkt.
Poor logic.

Zelfbeperking uit vrije wil. Ja dat kan.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

miklo3000 schreef:Beste Jangnag,

Als je alle 3 de Religies bestudeerd volgen ze allemaal de God van Abraham de stam vader. De Ene God de Schepper.
De Islam erkent géén drie-eenheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
Terug naar de studietafel dus.
Ik vind het echt jammer dat veel mensen een afkeer hebben van Religie ik denk dat het net zoals wetenschap een rol speeld in ons leven. Direct of indirect
Alsof een rol spelen alleen al voldoende is om het tot een positief iets te bestempelen.
Dan zijn allerlei nare ziekte's dus ook positief?
De aard van de rol lijkt me veel belangrijker dan een rol an sich.
"Een rol" is niet iets met een intrinsieke waarde.
, ik denk dat er voor de mensheid uit beide veel geleerd kan worden , waarom zou de wetenschap God uitsluiten en andersom? Onze wetenschap is toch begrensd enkel theoretisch is er veel mogelijk de mogelijkheden lijken oneindig op sommige vlakken (heelal etc) . Om een compleet beeld van Het Leven en het Ontstaan van het leven te krijgen zou De Schepper het Laatste puzzelstuk kunnen zijn.
Ook van stomme fouten kan je leren, dus het is zeer zeker niet uitgesloten dat men van religie ook wat kan leren.
Wat je nooit meer moet willen, bijvoorbeeld.
Het labelen van kinderen.
Hen angst aanjagen met hel en verdoemenis, gevolgd door een suikerglimlach, en de frase "Maar God houdt van je."

De wetenschap is in ieder geval verwoestend voor alle traditionele godsbeelden.
Een god die constant wonderen verricht, en actief ingrijpt in ieder's leven, kan ook aan de toets der wetenschap voldoen.
Claimen dat zo'n god bestaat, is bij uitstek een wetenschappelijke claim. Maar "evidence" ontbreekt volkomen.

En in dat geval is elke godheid slechts een aanname, en is het zinloos om een als waarheid verpakte gooi te doen naar wie de juiste aanbidt.

Ook zijn Scriptie-literalisme en wetenschap wederzijds totaal verwoestend.
De Young-Earth mythe en de biologie en geografie, kunnen niet met elkaar door één deur.
het grootst van de mensen op de wereld geloofd ook in God , dus is het een hersenspinsel die wij delen.Ik denk dat jij ook in een God of een Hogere Macht geloofd ?? of helemaal niet?

Hij valt in iedergeval niet uit tesluiten .
Gelukkig ga je nog net niet over tot een ad-populum, hierboven.
Ik geloof niet dat er zoiets is als een schepper, en ik meen uit jouw introductie hier dat jij er ook niet in gelooft.

Of ik god kan uitsluiten?
God is niet eens eenduidig gedefiniëerd, dus wat moet ik eigenlijk uitsluiten?
Er zijn op zich goden genoeg die weldegelijk uit zijn te sluiten, gewoon omdat de claims van volgelingen niet worden waargemaakt, of omdat een boek barst van de historische fouten, al dan niet bewust, om een rammelend varhaal weer "kloppend" te maken.

Of ik het bestaan van één (willekeurige, vorm-en gezichtsloze) God kan uitsluiten?
Tsja, uiteindelijk kan je kabouters, gnomen en Heilige Roze Eenhoorns ook niet uitsluiten, hé?
Is dat een reden om een willekeurige mythe maar serieus te nemen?
Wat is rechtvaardig wie is het Rechtvaardigst , een echte gelovige zal nooit zeggen dat hij Rechtvaardig is maar dat enkel de Schepper dit is .
Wellicht dat een echte gelovige ook zal zeggen dat de aarde zo'n 6000 jaar geleden in 6 dagen geschapen is.
Who cares?

Ook onzichtbare vriendjes zitten uiteindelijk gewoon tussen de oren.
Goden zijn het me namelijk maar al te vaak eens met de mensen die uit hun naam handelen. (bewezen!!)
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/42820649/
De moraal uit een boekje is een illusie.
Scriptie vormt hooguit een dankbare katalysator voor projectie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

De Islam erkent géén drie-eenheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
Terug naar de studietafel dus.
Inderdaad als je de Leer van Jezus bestudeert erkent hij dit ook niet , de leer van Noach ook niet, de Leer van Abraham ook niet . De 3-eenheid is een verzonnen Leer door Paulus .

In elk iets in het leven zit iets positiefs ook in nare ziektes.

Je kan religie wel uitsluiten van de wetenschap , maar als je het ontstaan van het leven gaat onder zoeken loop je vast enkel Religie heeft hier een antwoord en een verklaring voor.

Bewijs voor iets is te geven, enkel het aanemen ervan is voor jouw blijkbaar er moeilijk.

Terwijl je de Evolutie Theorie slikt terwijl hier ook geen sluitend bewijs voor is. :?

Je praat over een Religeus boek met Historische Fouten welk boek bedoel je en heb je hier voorbeelden van?

Ik raad je aan om The Purpose of Life een keer te bekijken op Youtube. Een lezing van Khalid Yassin ben benieuwd wat je daarvan vind .

Persoonlijk in mijn studie naar religie , heb ik deze lezing gevolg op aanbeveling van een Islamtitische vriend.

Los van wat iemand geloofd spreekt deze man over het Doel van het Leven. Wel erg interessant.

Persoonlijk houd ik ervan om kennis over alle zaken op te doen zoals wetenschap en Religie , ik hoop dat ik hierdoor een antwoord krijg op de eeuwige vraag , WAAROM ZIJN WIJ HIER !

Vraag jij jezelf dit nooit af ??? Ik wel .

De Young Earth theorie kan zeker wel met wetenschap door de deur . Als je je zou verdiepen in relatieviteits theorie van Einstein . Zie je dat het wel degelijk mogelijk kan zijn dat de aarde jonger is dan we denken , als de tijd vroeger anders was dan nu is dat zeker mogelijk.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

WAAROM ZIJN WIJ HIER !
Het Islamitische antwoord is dat Allah geen behoeftes heeft, maar dat wij hier zijn om Allah te dienen.

Is dit een bevredigend antwoord voor je?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

miklo3000 schreef:
WAAROM ZIJN WIJ HIER!.
Kiest u maar

"I don't know why we are here, but I'm pretty sure that it is not in order to enjoy ourselves" (Ludwig Wittgenstein)

of een optimistische

"I'm here to help the others. Why the others are here, I don't know" (van wie was deze ook weer, kan hem niet vinden)

deze is ook leuk

"Om te nintendo-en!" (Youp v.h. Hek)

Nee maar even serieus: er is niet zoiets als waarom zijn wij hier. Daar zijn mensen te divers voor, en een ieder heeft daar zijn of haar eigen antwoord op.
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Oke dan Gerad dus dat is volgens de Islam , en hoe zit het met het Christendom en het Jodendom ??

Hebben die een andere Reden?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Het punt is dat er in het algemeen helemaal geen reden is. De individuele mens geeft/ziet reden tot bepaalde dingen. Kan ik voor jou bepalen wat de reden van je leven is ... ?
The Prophet schreef:Heeft God een vrije wil??
Goede vraag! Ik ben vooral benieuwd hoe gelovigen hierover denken.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Oke dan Gerad dus dat is volgens de Islam , en hoe zit het met het Christendom en het Jodendom ??

Hebben die een andere Reden?
Ik sluit me aan bij Leegte en Joe Hn. Ieder mens is verschillend en volgt zijn eigen pad, en ieder mens vindt zijn eigen zingeving.
Lijkt me wel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

gerard_m schreef:
Lijkt me wel.
Waarom lijkt dat jou van wel ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Ik denk als God bestaat hij zeker een vrije wil heeft , enkel denk ik dat de Schepper van het Universum zo Groots is dat het voor onze miniscule hersentjes nauwelijks te bevatten valt .

Zoals wij niet een het universum kunnen bevatten , hoe zouden wij dan in vredes naam de Creator kunnen bevatten . We zouden het pas weten als Hij het ons zou vertellen?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

miklo3000 schreef:Ik denk als God bestaat hij zeker een vrije wil heeft ,
Waarom denk je dat god een vrije wil heeft, als hij zou bestaan?
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

k sluit me aan bij Leegte en Joe Hn. Ieder mens is verschillend en volgt zijn eigen pad, en ieder mens vindt zijn eigen zingeving.
Dus je weet niet of dit in het Christendom anders is en in het Jodendom.

Ben je zelf gelovig ??
miklo3000
Geregelde verschijning

Bericht door miklo3000 »

Waarom denk je dat god een vrije wil heeft, als hij zou bestaan?
Onze vrije wil is beperkt , ik denk als God bestaat hij de Ultieme vrije Wil heeft.

Als hij bestaat zal hij vast allmachtig zijn , en zal zijn Wil wet zijn .

Hij zou immers de creator van alles zijn , alles zou gecreerd zijn met zijn wil en er zal niets boven hem staan
Plaats reactie