Siger schreef:Doordachte atheisten verwerpen buitennatuurlijke oorzaken, maar onderzoeken alle verschijnselen. Wat zich ook voordoet, zij weten dat het zich in de natuurlijke wereld afspeelt. Zij zijn integrale materialisten.
Siger schreef:De term monisme zegt dat er eenheid is, maar kan verder alles betekenen, vanaf dat de werkelijke wereld ideëel is, tot dat alles een gedachte van god is, tot dat je materie en geest samen neemt. Het zegt feitelijk dat er eenheid is, niet wat er is. Daarom verkies ik "integraal materialisme".
Sorry, volgens mij betekent monisme dat men geen onderscheid maakt tussen geestelijke en materiele substantie. Er zijn daarin mijns inziens twee smaken; Idealisme, dat de geestelijke substantie als de enige ziet, en materialsme, dat de materiele substantie als de enige ziet. Het probleem daarbij is, dat enerzijds - wetenschappelijk gezien - de geest niets anders is dat wat de materiele substantie genaamd hersenen doet, terwijl wij ons anderszijds slechts direct bewust zijn van de ideeënwereld. Het kan mij niet schelen hoe je deze laatste zienswijze noemt, maar het is de mijne. Ik noem mijzelf meestal simpelweg materialist, maar wie een beter woord weet de mag het uitproberen,
Crossing-over schreef:Daarom dat mensen als Dennett ook vaak zo irrationeel zijn. Ze verwerpen zogezegd het Cartesianisme, maar gebruiken zelf wel een zeer mechanistische filosofie.
Sorry, maar wat is er irrationeel aan een mechanistische filosofie? Mijns inziens is de werking van de hersenen best mechanistisch te verklaren, net zoals het weer. Voor beiden geldt echter dat we onvoldoende kennis bezitten om de toekomstige werking te voorspellen. Het weer wil soms nog wel een paar dagen lukken, jullie (=alle andere schrijvers op dit forum) hersenen kan ik soms helemaal niet volgen Al is het meestal weer wel voorspelbaar dat men het doorgaans niet eens wordt.
Ali schreef:siger schreef:Doordachte atheisten verwerpen buitennatuurlijke oorzaken
Uit onbenul.
Er zijn
geen bevredigende (materialistische) verklaringen voor uiteenlopende bijzondere ervaringen die talloze mensen rapporteren.
Daarom is jouw integrale materialisme niets meer dan bagger. Klinkt cru, maar zo simpel is het.
Beste Ali, wat heb jij dan voor benul dat wij niet hebben?
Er zijn ongetwijfeld ervaringen die mensen rapporteren waar geen materiaistische verklaringen voor zijn, en er zijn ongetwijfeld materialistische verklaringen die (jou?) niet bevredigen. Bevredigende dualistische en idealistische verklaringen zijn er wat mij betreft echter helemaal niet, met name omdat die verklaringen pretenderen de oorzaak te hebben gevonden in iets dat niet aantoonbaar is, en dat niet gemeten kan worden. Dat is in mijn optiek niet bevredigender dan "De kaboutertjes hebben het gedaan".
Of je werkelijk zo simpel denkt ,lijkt me te cru om te concluderen, maar materialisme is op zich iets spiritueels (het hoort thuis in de ideënwereld). Bagger daarentegen is iets materieels, net als hersencellen. Het is datgene dat een baggermolen van de bodem van de waterweg afschraapt. (een wel erg mechanistische verklaring om jou te kunnen bevredigen, maar volstrekt juist)
Met die laatste zin heb je dus simpelweg ongelijk
Ik hoor graag of iemand iets serieus aan te merken heeft op een van mijn standpunten.