God als misvatting

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

God als misvatting

Bericht door kiks »

Dinsdag 11 mei 23:25 - 00:15 Nederland 2: God als misvatting.
Van massaal bezoek aan een schemerige grot tot jezelf opblazen in een mensenmassa: de drijfveer is volgens atheïst Richard Dawkins altijd religie.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Kitty
Ontoombaar

Re: God als misvatting

Bericht door Kitty »

En deel 2 van bovenstaande documentaire zal worden uitgezonden op 18 mei.

Ik heb hiervan ook maar even melding gemaakt op het sugbforum De Vrije Gedachte, aangezien het hun zendtijd is. Typisch trouwens dat ze dat zelf niet doen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Weet je misschien of herhalingen van beide programmas misschien op het internet te zien zijn?
18 Mei zit ik in Afrika. Of neemt iemand het misschien op om via YouTube op het internet te zetten?

Alhoewel ik Richard Dawkins de wetenschapper prefereer boven Richard Dawkins de atheïst, wil ik de aflevering toch liever niet missen.

:?:
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:En deel 2 van bovenstaande documentaire zal worden uitgezonden op 18 mei.

Ik heb hiervan ook maar even melding gemaakt op het sugbforum De Vrije Gedachte, aangezien het hun zendtijd is. Typisch trouwens dat ze dat zelf niet doen.
Reden: Zie andere topics :twisted: . Hoeveel zendtijd hebben ze trouwens. Ik neem dat het ook op uitzending gemist terugkomt?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Geweldig eindelijk eens een normaal tegengeluid op tv tegen al de religieuze gevaarlijke onzin en waanideeën die bijvoorbeeld zo'n David Maasbach verspreid op zondagmorgen. Vind het nu al mooi dat het straks op "Uitzending Gemist" staat om naar te linken
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Destinesia schreef:Geweldig eindelijk eens een normaal tegengeluid op tv tegen al de religieuze gevaarlijke onzin en waanideeën die bijvoorbeeld zo'n David Maasbach verspreid op zondagmorgen. Vind het nu al mooi dat het straks op "Uitzending Gemist" staat om naar te linken
Alleen jammer dat het zo laat wordt uitgezonden! David Maasbach is veel te vroeg! Indoctrinatie op zondagochtend moet verboden worden!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Destinesia

lost and not found yet! schreef:Alleen jammer dat het zo laat wordt uitgezonden!
Uitzending Gemist. Je kan altijd kijken, en er iemand op attenderen. Mooi toch?
lost and not found yet! schreef:David Maasbach is veel te vroeg! Indoctrinatie op zondagochtend moet verboden worden!
Het is echt vreselijk. Er zijn er helaas genoeg die in de leugens en het bedrog van die man trappen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Destinesia schreef:
Het is echt vreselijk. Er zijn er helaas genoeg die in de leugens en het bedrog van die man trappen.
Zappen op zondagochtend geeft al weinig genot. Overal staan klonen van Johan M. te ouwehoeren. Laatst telde ik 9 zenders die de christelijke boodschap stonden te verkondigen. Zelfs de lokale omroep wordt door de plaatselijke pinkstergemeente (tegen betaling) gebruikt om het evangelie te verkondigen. Zie je je overbuurman met zijn arm omhoog op tv staan. Het doet me altijd denken aan een nare periode uit onze geschiedenis.
Destinesia

Ik baal nog steeds een klein beetje van het verkeerd vertaalde "God als Misvatting" ipv de oorspronkelijke en ware titel "The God Delusion" van zijn boek. Er moet één of andere rare vage reden geweest zijn dat de titel naar het "mild Nederlands" is vertaald. Maar de juiste titel zou dus moeten zijn: "God Als Waan".
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Destinesia schreef:Ik baal nog steeds een klein beetje van het verkeerd vertaalde "God als Misvatting" ipv de oorspronkelijke en ware titel "The God Delusion" van zijn boek. Er moet één of andere rare vage reden geweest zijn dat de titel naar het "mild Nederlands" is vertaald. Maar de juiste titel zou dus moeten zijn: "God Als Waan".
Klinkt nogal hard in het Nederlands. Of het de verkoopbaarheid vergroot moet je betwijfelen. Het stoot veel mensen af. Als ik de psychologie van een gemiddelde gelovige naar voren schuif. Dan komt er een krachtige verdedigingsreflex die elk gesprek blokkeert.
Destinesia

En het Engels komt het even hard over denk ik. Hebben zij daar minder moeite mee vraag je je dan af.
Maar er valt inderdaad wel wat voor te zeggen dat ze om die reden voor het woord: "misvatting" hebben gekozen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

PietV. schreef:
Kitty schreef:En deel 2 van bovenstaande documentaire zal worden uitgezonden op 18 mei.

Reden: Zie andere topics :twisted: . Hoeveel zendtijd hebben ze trouwens. Ik neem dat het ook op uitzending gemist terugkomt?
Ooit ergens gelezen dat de zendtijd 1 of 2 uur per jaar was. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik heb gezocht op uitzending gemist....helaas tot nu toe voor niets :(
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef: I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
'Alleen ik blijf over'. Voor hoe lang dan LD?
Plaats reactie