fbs33 en Uncle Rat zitten ernaast wat betreft het woord 'verschillig' in de tegenstelling tot 'onverschillig'.
De verwervingscampagne die de VARA al sinds augustus/september 2008 voert heeft hen blijkbaar niet bereikt en heeft de volgende doelstelling:
"De VARA maakt zich druk over het gebrek aan mededogen in onze maatschappij. En maakt daarom programma's die mensen aan het denken zetten. Met de campagne 'Wees verschillig!' worden kijkers en luisteraars uitgedaagd om stelling te nemen en lid te worden. Want een VARA is tegen onverschilligheid."
Het woord 'verschillig' in de tegenstelling tot 'onverschillig' komt dus nog altijd voor in het vocabulaire van VARA-programmamakers en -leden en bestaat ook in de spreektaal van niet-Varaleden (als ik).
Uncle Rat:
Sterker nog: het woord bestaat niet eens. Tenminste, de Online Van Dale kent het woord niet.
Het is een taalvondst en op zich kan ik taalvondsten wel waarderen.
Het ene bijvoorlijk naamwoord 'islamofilisch' dat niet in de Online Van Dale staat en dat ik door Uncle Rat opgeplakt krijg is dus vervangen door een ander neologisme, 'verschillig', dat ik als collega-islamkriticus verkies als bijvoeglijk naamwoord. Maar het woordenboek-argument heeft ook zo z'n pragmatische grenzen, want woordenboeken worden in nieuwe edities steeds aangepast aan de spreektaal en zonodig uitgebreid met taalvondsten van nieuwe woorden wanneer het gebruik van die woorden is aangeslagen en ingeburgerd.
Maar deze term geeft blijk van een stuitende arrogantie. Het moreel gelijk wordt middels het predicaat 'verschillig' geclaimd en nooit meer ter discussie gesteld. De zelfbenoemde 'verschilligen' ontlenen aan hun zelfbedachte eretitel een welhaast heilig superioriteitsgevoel.
Alle anderen dan de 'verschilligen' worden als onverschillig en dus immoreel in de hoek gezet.
Misschien dat jou het niet is opgevallen, Uncle Rat, maar twee postings geleden was het pas de 1e keer in al onze discussies dat ik van jou de eretitel 'islamkriticus' werd vergund. Blijkbaar werkt het predicaat 'verschillig' in de tegenstelling met 'onverschillig' in de westerse islamkritiek net zo irritatiewekkend op de bestempelde als het predicaat 'islamofilisch' - dwz kritiekloos tov de islam- in de tegenstelling met het predicaat 'islamofobisch' voor de 'superieure' islamkritici. Wie de bal kaatst...
Rustig aan zeg, immoreel in de hoek gezet?
Ik heb duidelijk gezegd dat zowel de verschillige islamkritici als de onverschillige of islamofobe islamkritici de tolerante samenleving verdedigen dmv kritiek op (1) de intolerante islam van jihadisten.
fbs33, begrijp ik het goed dat jij een evolutionair/lichamelijk-atheïstisch standpunt inneemt, verdedigt en 'evangeliserend' uitdraagt met het doel om het wereldgebeuren religievrij te maken en alle problemen van de samenleving benadert vanuit het standpunt van het evolutionair/lichamelijk-atheïstische individu?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens