de bijbel goed lezen
Moderator: Moderators
Re: de bijbel goed lezen
Misschien kunnen verschillende mensenmassa's worden opgedeeld, om zo inzichtelijk te maken waar het meer of minder goed/slecht gaat. Zo is bekend dat van de allochtonen in Nederland een groter deel te maken krijgt met politie en justitie. Maar wat als we kijken naar verschillende groepen gelovigen en andere levensbeschouwelijke groepen? Zijn boeddhisten beter dan boomknuffelaars? Doen atheisten meer aan vernieling dan moslims? Zitten joden vaker met alcohol op achter het stuur dan christenen .... ?
Iemand weet van cijfers en grafieken? Of anders een richting/bron waar ik zoeken kan ... ?
Iemand weet van cijfers en grafieken? Of anders een richting/bron waar ik zoeken kan ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Door de eeuwenlange invloed van het Christendom, de bijbelse boodschap. Deze boodschap, het opkomen voor slachtoffers, slachtofferhulp enz.. is zo diep ingeslepen in onze westerse cultuur (geassimileerd) dat de meeste mensen niet of nauwelijks beseffen dat het joodse en christelijke wortels heeft en de bron daarvan de bijbel is. Daar komt geen Confucius aan te pas.collegavanerik schreef:Verklaar dan ook eens waarom het zo wonderbaarlijk vaak goed gaat in de wereld?
Waarom 90% van de Nederlanders zich zonder problemen aan de afgesproken regels houdt?
Onze westerse secularisatie heeft christelijke wortels. Zonder invloed van het Christendom, geen secularisatie.CvE schreef: Terwijl we de grootste secularisatie van de wereld meemaken?
Secularisatie is een typisch westers fenomeen. De Islamitische cultuur kent geen secularisatie zoals die in het westen. Dus CvE, jouw atheïsme komt daaruit voort. De bijbel is in zekere zin atheïstisch, het is anti-religieus,een anti-heidense getuigenis. Dit is een feit, CvE. Talloze westerse intellectuelen bevestigen dat.
Alleen verstokte atheïstische zeloten met hun rabiate haat tegen alles wat met religie te maken heeft, vooral tegen het christendom (ze maken van het christendom een zondebok), proberen dit zoveel mogelijk, op krampachtige wijze, te minimaliseren en tegelijkertijd het christendom te demoniseren. Maar dit is een niet al te serieus te nemen onderneming.
Wat dacht je van het hardnekkig, onuitroeibare neiging om eentje in de klas buiten te sluiten en tot zondebok te maken.En hoeveel kinderen durven dan niet partij te kiezen voor het slachtoffer, de enkelingen die dit wel doen zijn op één hand te tellen (aangeboren, CvE ??)CvE schreef:Natuurlijk zijn er oppportunistische criminelen, maar ga maar eens na: Hoeveel kinderen uit je klas zijn op het slechte pad terecht gekomen?
Bespaar mij je "exegese". Want dit raakt kant nog wal...CvE schreef:"Ik ben de waarheid en het leven niemand komt tot de Vader tenzij door mij" en vervolgens vervloekt Jezus een vijgeboom omdat die buiten het seizoen geen vrucht draagt.
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Maar wat is jouw maatstaf dan om vast te stellen dat het zo wonderbaarlijk vaak goed gaat in de wereld CVE?collegavanerik schreef:
Verklaar dan ook eens waarom het zo wonderbaarlijk vaak goed gaat in de wereld?
Verklap dat eens, ik ben zo benieuwd dat te vernemen beste brave CVE.
- collegavanerik
- Superposter
er zijn veel meer mensen buiten de gevangenis dan binnen?Ali schreef:Maar wat is jouw maatstaf dan om vast te stellen dat het zo wonderbaarlijk vaak goed gaat in de wereld CVE?collegavanerik schreef:
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- collegavanerik
- Superposter
Lijkt mij anders het fundament van het christendom.Job schreef:Bespaar mij je "exegese". Want dit raakt kant nog wal...CvE schreef:"Ik ben de waarheid en het leven niemand komt tot de Vader tenzij door mij" en vervolgens vervloekt Jezus een vijgeboom omdat die buiten het seizoen geen vrucht draagt.
nog eentje dan:
Andere wang toekeren maar wel amok maken in de tempel?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
- collegavanerik
- Superposter
Was jij dat bewuste kind, job?Job schreef:Wat dacht je van het hardnekkig, onuitroeibare neiging om eentje in de klas buiten te sluiten en tot zondebok te maken.En hoeveel kinderen durven dan niet partij te kiezen voor het slachtoffer, de enkelingen die dit wel doen zijn op één hand te tellen (aangeboren, CvE ??)CvE schreef:Natuurlijk zijn er oppportunistische criminelen, maar ga maar eens na: Hoeveel kinderen uit je klas zijn op het slechte pad terecht gekomen?
En vond je toen troost bij je Onzichtbare Vriend?
Nee, ik ben werkzaam in het onderwijs en ik maak het regelmatig mee.collegavanerik schreef:Was jij dat bewuste kind, job?Job schreef:Wat dacht je van het hardnekkig, onuitroeibare neiging om eentje in de klas buiten te sluiten en tot zondebok te maken.En hoeveel kinderen durven dan niet partij te kiezen voor het slachtoffer, de enkelingen die dit wel doen zijn op één hand te tellen (aangeboren, CvE ??)CvE schreef:Natuurlijk zijn er oppportunistische criminelen, maar ga maar eens na: Hoeveel kinderen uit je klas zijn op het slechte pad terecht gekomen?
Reageer nu eens inhoudelijk, CvE. Of beperk je weer tot een paar slogans...??
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Met die loze kreet onderbouw je toch niet op welke wijze je een trend meet?collegavanerik schreef:er zijn veel meer mensen buiten de gevangenis dan binnen?Ali schreef:Maar wat is jouw maatstaf dan om vast te stellen dat het zo wonderbaarlijk vaak goed gaat in de wereld CVE?collegavanerik schreef:
Ik kan je gerust stellen. CvE is echt niet van plan om wat dan ook maar iets te onderbouwen.Ali schreef:Met die loze kreet onderbouw je toch niet op welke wijze je een trend meet?collegavanerik schreef: er zijn veel meer mensen buiten de gevangenis dan binnen?
Hij is dol op loze kreten. Hij wil alleen maar een beetje jennen !
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- collegavanerik
- Superposter
Are you talking to me?Job schreef:Ik kan je gerust stellen. CvE is echt niet van plan om wat dan ook maar iets te onderbouwen.Ali schreef:Met die loze kreet onderbouw je toch niet op welke wijze je een trend meet?collegavanerik schreef: er zijn veel meer mensen buiten de gevangenis dan binnen?
Hij is dol op loze kreten. Hij wil alleen maar een beetje jennen !
Job
En gaan we bij gebrek aan argumenten maar op de man spelen?
Het kenmerk van het christendom is dat het continu hamert op de "zondigheid" en "onvolkomenheid" van de mens. Ik heb met de opvoeding van mijn kinderen geleerd dat je zo niet moet handelen. En ik heb ervaren dat de overgrote meerderheid van de mensen die ik tegenkom goede bedoelingen heeft.
Maar zoals de de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.
"Aardige mensen, hoe ga je er mee om?" Misschien iets voor jou job?
Wat dacht je ?collegavanerik schreef: Are you talking to me?
Gaan we kinderachtig doen ?
Dan deze kleinzielige cynische smakeloze opmerking:
Je weet helemaal niet waar je het over hebt. Dus zo aardig ben je niet, CvE !!CvE schreef:"Deze dan was jij dat bewuste kind, job?
"En vond je toen troost bij je Onzichtbare Vriend?"
http://www.chris.nl/index.php?pagina_id=3072
Is het soms niet waar wat ik in mijn vorige reactie schreef.CvE schreef:En gaan we bij gebrek aan argumenten maar op de man spelen? "
Haal jij daarom nu het "op de man spelen" van stal ??
Bijv. Laten we afspreken dat bijv. pestgedrag vrij schadelijk kan zijn, soms met fatale consequenties en dat bestempelen als zondig! De vervolgers, dictators op kleine en op wereldschaal doen hetzelfde, maar dan in een overtreffende trap. Dit geldt ook voor doden, stelen, bedriegen enz.... Zou dat tegenwoordig niet meer voorkomen denk je ? "Heb uw naaste lief, gelijke uzelf" (Lev.19)CvE schreef:Het kenmerk van het christendom is dat het continu hamert op de "zondigheid" en "onvolkomenheid" van de mens.
Je bedoelt natuurlijk wat ik hierboven schreef ?CvE schreef: Ik heb met de opvoeding van mijn kinderen geleerd dat je zo niet moet handelen.
Mooi, want dan bouw je vetrouwen op in de ontmoeting met andere mensen.CvE schreef:En ik heb ervaren dat de overgrote meerderheid van de mensen die ik tegenkom goede bedoelingen heeft.
En weet je, geloven (Hebr.= "Anan")betekent niet zozeer in geloven dat God /wel/niet bestaat, maar geloven betekent dat je vertrouwen (vertrouwelijke omgang) toont in andere (mede-mensen.) Dit is de oorspronkelijke betekenis van het woordje geloof Dus, CvE, misschien ben jij wel geloviger (in bijbelse zin) dan je zelf beseft
Maar vertouwen kan ook beschadigd worden.
De bijbel, CvE. Wellicht iets voor jou.CvE schreef:"Aardige mensen, hoe ga je er mee om?" Misschien iets voor jou job?
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- collegavanerik
- Superposter
Ja ja, "God bestaat niet maar gebeurt", a la Klaas Hendrikse.Job schreef:Mooi, want dan bouw je vetrouwen op in de ontmoeting met andere mensen.CvE schreef:En ik heb ervaren dat de overgrote meerderheid van de mensen die ik tegenkom goede bedoelingen heeft.
En weet je, geloven (Hebr.= "Anan")betekent niet zozeer in geloven dat God /wel/niet bestaat, maar geloven betekent dat je vertrouwen (vertrouwelijke omgang) toont in andere (mede-mensen.) Dit is de oorspronkelijke betekenis van het woordje geloof Dus, CvE, misschien ben jij wel geloviger (in bijbelse zin) dan je zelf beseft![]()
Jij bent dus atheistischer dan je zelf beseft.
Weet wel dat ik ooit was waar jij nu bent, en jij nog niet geweest bent waar ik nu ben.
Ik zal me proberen onthouden van persoonlijke aanvallen.
a la de Bijbel.Zie hieronder:collegavanerik schreef: Ja ja, "God bestaat niet maar gebeurt", a la Klaas Hendrikse.
Nee, geloviger, of anders 'proberen om me geloviger te gedragen".CvE schreef:Jij bent dus atheistischer dan je zelf beseft.
Hieronder wordt het uitgelegd wat ik bedoel met de oorspronkelijke betekenis van geloof:
In de Evangeliën horen we Jezus continue zijn discipelen aanspreken op hun gebrek aan 'geloof', i.t.t de niet-joden, wier geloof hij prijst en die Hem beter lijken te begrijpen dan zijn medejoden.Voor hij een wonder kan doen, moet degene die om genezing vraagt 'geloven'. "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp," baden sommigen. Deze preoccupatie met 'geloof' zie je nooit bij andere grote tradities. Waarom hechtte Jezus er zo'n belang aan?? Het antwoord is eenvoudig: dat deed hij niet. Het Griekse woord dat in het NT als 'geloof' wordt vertaald is pistis (werkwoordsvorm: 'pisteuo'), dat 'vertrouwen, loyaliteit, engagement, verbintenis' betekent. Jezus vroeg mensen niet in zijn goddelijkheid te 'geloven', want hij maakte helemaal geen aanspraak op goddelijkheid. Hij vroeg om engagement. Hij wilde dat zijn discipelen zich met heel hun hart aan zijn missie verbonden, alles wat ze hadden aan de armen zouden geven, de hongerigen zouden voeden, zich niet zouden laten beperken door familiebanden, hun trots zouden opgeven, hun eigenwaan en hun gevoel ergens recht op te hebben terzijde zouden leggen, te leven als vogels in de lucht en de lelies op het veld en dat ze vertrouwden op hun vaderlijke God. Ze moesten het goede nieuws over het koninkrijk aan iedereen in Israël brengen, zelfs aan de hoeren en de tollenaars, en leven leiden van mededogen, waarbij ze hun goedwillendheid niet zouden beperken tot degenen die in conventionele zin deugdzaam en respectabel waren. Zulke pistis kon bergen verzetten en in mensen ongekende krachten losmaken.
(Hier, CvE, zie je het verschil met mensen die gewoon alleen maar aardig zijn en mensen die verder gaan (gelovigen))
Toen Hiëronymus (circa 242-420) het NT van het Grieks in het Latijn vertaalde, werd pistis fides ('loyaliteit'). Fides had geen werkwoordsvorm, dus voor pisteuo gebruikte hij het latijnse werkwoord credo, dat van cor do kwam: 'Ik geef mijn hart'. Toen de Bijbel in het Engels werd vertaald , werden credo en pisteuo in de King James-Bijbel (1611) 'I Believe', 'Ik geloof'. Maar het werkwoord 'to believe' heeft sindsdien een betekenisverandering ondergaan. In het Middelengels betekende bileven 'loven', 'waarderen', 'prijs stellen op'. Het was (net als het Nederlandse 'geloven', vert.) verwant aan het Duitse belieben ('liefhebben'), Liebe ('Liefde') en het Latijnse libido. Dus 'I believe' betekende oorspronkelijk 'loyaliteit aan iemand aan wie men door belofte of plicht verbonden is.'
Aan het eind van de 17e eeuw echter, toen ons idee van kennis veel theoretischer werd, kreeg het woord 'geloof' de betekenis van intellectuele aanvaarding van een, veelal dubieuze, hypothetische bewering. De eersten die het woord zo gebruikten waren uitgerekend wetenschappers en filosofen. In een religieuze context hielden het Latijnse credere en het Engelse 'to believe'(Ned. 'geloven') tot ver in de 19e eeuw hun oorspronkelijke betekenis.
Helaas, CvE. Ik moet concluderen dat jij nog niet eens aan het begin staat van dit proces.CvE schreef:Weet wel dat ik ooit was waar jij nu bent, en jij nog niet geweest bent waar ik nu ben.
Jij begrijpt nu wel dat jij in je kinderlijke geloof uit je jeugd bent blijven steken en niet verder nagedacht hebt hoe het nu wél zit.
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Ik ben het hier helemaal met je eens CVE. Maar ik haal dat niet uit de overgeleverde woorden van J.collegavanerik schreef:
Het kenmerk van het christendom is dat het continu hamert op de "zondigheid" en "onvolkomenheid" van de mens. Ik heb met de opvoeding van mijn kinderen geleerd dat je zo niet moet handelen. En ik heb ervaren dat de overgrote meerderheid van de mensen die ik tegenkom goede bedoelingen heeft.
Maar zoals de de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.
Goed gezien Job. Tsjong, wat kan CVE toch soms (ongewild) pedant overkomen. Zoudiedatzelfwelbeseffe?Job schreef:Helaas, CvE. Ik moet concluderen dat jij nog niet eens aan het begin staat van dit proces.CvE schreef:Weet wel dat ik ooit was waar jij nu bent, en jij nog niet geweest bent waar ik nu ben.
Jij begrijpt nu wel dat jij in je kinderlijke geloof uit je jeugd bent blijven steken en niet verder nagedacht hebt hoe het nu wél zit.