Kerstverhaal is plagiaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

Kerstverhaal is plagiaat

Bericht door Gerard »

Gelezen op Brights.nl
De oorsprong van het kerstverhaal
De EO maakt zich zorgen over de wijze waarop mensen het kerstfeest
vieren. Om ruchtbaarheid aan deze zorgen te geven zijn ze een viral
campagne begonnen met een arabisch sprekende kerstman 'hakbar' die het
op sinterklaas heeft voorzien. Mensen moeten weer het verhaal over de
maagdelijke geboorte van Jezus, de ster en de herders horen. Ook al is
het kerstfeest oorspronkelijk een heidense lichtjesfeest om de terugkeer
van het licht te vieren. Maar komt dat kerstverhaal eigenlijk wel
oorspronkelijk uit de bijbel? Niet als je je in de eeuwenoude mythe
rondom de Egyptische God Horus verdiept, waarvan hier een korte
samenvatting van zijn geboorte:

Horus werd geboren uit een maagd die luisterde naar de naam Meri, in een
grot. Hij stamde af van een koning. Die geboorte werd aangekondigd door
een engel en een ster, herders waren getuigen en drie zonnegoden kwamen
hem bezoeken.

Over het punt dat Horus uit een maagd geboren zou zijn zijn de
deskundigen het niet eens. De rest van het verhaal is wel degelijk
teruggevonden in eeuwenoude hierogliefen en tabletten van de Egyptenaren.
Meer over dit onderwerp is onder andere hier te lezen.

Ik vraag me af hoeveel Christenen op de hoogte zijn van deze wel heel
erg opmerkelijke paralellen.
Hieronder een Egyptisch beeld van de moeder Isis met het kindje Horus.
In ieder geval: prettige feestdagen!

http://www.brights.nl/weblog/index.php

Nog meer opmerkelijke overeenkomsten zijn te vinden op:
http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5.htm
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

En ik blijf erbij toch de enigste met bewijs geboren te zijn te Sirius op het water tussen de Sterren.

(Nee geen paniek, ik ben geen Harry, het tijdelijke onderkomen van m'n ouders een woonboot genaamd Sirius in de de Starrevaart)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Wat is je oordeel dan over de verhalen over Mohamed? Over zijn dematerialisatie van mekka naar Jeruzalem waar hij van een steedn opsteeg naar de 'het paradijs'.?
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag GH,

Nog niet zo heel lang geleden heb ik hier een stelletje bijdragen geplaatst over de oud-Egyptische god Horus (ik ga het nu niet allemaal herhalen), diens geboorte uit een maagd, in een stal met ster en bezoekende 'wijzen' (allemaal hieroglyfen) en de hele rambam om aan te geven dat het evangelieverhaal niet zo 'origineel' is.
Ik vraag me nu af: waarom deed ik dat eigenlijk allemaal? Nieuwe bezoekers en dus maar weer eens van voor af aan beginnen? :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
human2005
Forum fan

Bericht door human2005 »

We kunnen gerust stellen dat het christendom in zn geheel plagiaat is. Van vrijwel alle gerbruiken en princiepes in het gristendom zijn terug te vonden in andere cultussen van ouder datum. Kerst is gestolen van de mitras cultus, pasen vd joden, verscheidene (katholieke) feesten zijn eveneens gestolen. De gedachte hierachter was dat de christelijke kerk er niet in slaagde heidense gewoonten in hun geheel uit te roeien daarom paste ze maar hun betekenis aan.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

human2005 schreef:We kunnen gerust stellen dat het christendom in zn geheel plagiaat is. Van vrijwel alle gerbruiken en princiepes in het gristendom zijn terug te vonden in andere cultussen van ouder datum. Kerst is gestolen van de mitras cultus, pasen vd joden, verscheidene (katholieke) feesten zijn eveneens gestolen. De gedachte hierachter was dat de christelijke kerk er niet in slaagde heidense gewoonten in hun geheel uit te roeien daarom paste ze maar hun betekenis aan.
Het christendom is een paganistische stroming die zonder inbreng van andere culturen geen enkele leerstelling had kunnen formuleren.
Eigenlijk is er sprake van geestelijke armoede i.p.v. rijkdom. Want men heeft een cultuur van bedelen en ritselen zonder eigen inbreng. De Donner's, Geel's en Knevel's mogen in deze tijd anders beweren. Maar ze beschermen alleen zichzelf, als oprechte deelnemers aan deze diefstal van andermans octrooien.

Groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
human2005
Forum fan

Bericht door human2005 »

Tjeerdo, precies wat jij zegt!!!
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

FonsV schreef:Nog niet zo heel lang geleden heb ik hier een stelletje bijdragen geplaatst over de oud-Egyptische god Horus (ik ga het nu niet allemaal herhalen) :?.
Ik lees niet alle topics. Dat betekent dan wel dat mij wel eens iets van belang ontgaat, zoals in dit geval. Misschien kun je mij de link sturen zodat ik het allemaal nog eens kan nalezen.
Groeten,
Gerard.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Christiaan
Geregelde verschijning

Bericht door Christiaan »

Hoi allemaal,

Heb net ff op wikipedia gezocht naar Horus. Daar kon ik bijna geen enkele van de genoemde gelijkenissen met Jezus vinden. Men schrijft op wikipedia zelf het volgende over Jezus en Horus.

Horus and Jesus
A connection between Jesus and Horus-Osiris is frequently raised by critics of the historicity of Jesus. Superficially, the death and resurrection of Horus-Osiris, and Horus' nature as both the son of Osiris and Osiris himself, appear to be a template for the idea that this occurred in Jesus. However, there is much more to both deities than this, and so such basic comparisons are not terribly persuasive to most academics.

Deeper similarities between Horus and Jesus, which are not at all obvious to those who are not completely familiar with ancient egyptian mythology and linguistics, have been said by some to mean that certain elements of the story of Jesus were embellishments, which were copied from the Horus as syncretism. Indeed, according to a few more radical scholars, Jesus was copied from Horus wholesale, and made into a Jewish teacher. In particular, it is said that Horus is the basis for the elements assigned to the M Gospel (the bits in Matthew which are not in the Q Gospel or Mark) and the L Gospel (the bits in Luke which are not in the Q gospel or Mark), especially the infancy narratives.

Ook de tweede site die wordt genoemd heb ik bekeken. Hier stonden idd een verbazingwekkende hoeveelheden gelijkenissen op. Hierbij waren echter nog wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. Dit is dan ook gebeurt bij het boekreview op amazone.com (enkele punten uit deze review worden ook op de site genoemd). Er kwam iemand op het idee om 20 egyptologen te vragen wat zij van de paralellen vonden. Enkele conclusies die de boekreviewer trok uit de antwoorden:

1. The responding scholars were unanimous in dismissing the suggested etymologies for Jesus and Christ.
2. Virtually none of the alleged evidence for the views put forward in "The Pagan Christ" is documented by reference to original sources. The notes refer mainly to Kuhn, Higgins, Massey, or some other long-out-of-date work.
3. Only one of the ten experts who responded to my questions had ever heard of Kuhn, Higgins or Massey!

Dat we dus uit dit alles de conclusie kunnen trekken dat het kerstverhaal plagiaat is lijkt me vrij omstreden.

@FonsV
Ik ben net als GH nieuwsgierig over je verhalen over Horus. Zou je me kunnen vertellen waar deze staan en wat de bronnen bij deze verhalen zijn.

Met vriendelijke groet,

Christiaan
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

FonsV schreef: Nog niet zo heel lang geleden heb ik hier een stelletje bijdragen geplaatst over de oud-Egyptische god Horus (ik ga het nu niet allemaal herhalen), diens geboorte uit een maagd, in een stal met ster en bezoekende 'wijzen' (allemaal hieroglyfen) en de hele rambam om aan te geven dat het evangelieverhaal niet zo 'origineel' is.
Ik vraag me nu af: waarom deed ik dat eigenlijk allemaal? Nieuwe bezoekers en dus maar weer eens van voor af aan beginnen? :? .
Ik heb er even naar gezocht, maar kon het niet zo snel vinden, omdat ik de topictitle niet weet. Ik hoop dat Fons de link even weer wil plaatsen.

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Gerard,
Je schreef:Misschien kun je mij de link sturen zodat ik het allemaal nog eens kan nalezen.
Ik weet niet beter te doen dan dit:
* Open de rubriek Christendom/Judaïsme.
* Klik onderaan op het cijfer 7. Je bent dan terug halfweg 2004.

Daar beginnen de bijdragen over de (mogelijke) verbanden tussen de Egyptische mythen en de christelijke leer. Het begint met een ‘los’ aanloopje getiteld ¶ 1. Heidenen. Daarna begint het eindeloze verhaal telkens met het teken ¶ en dan de titel b.v. ¶ 1. MYTHEN 1. Mythen en waarheid; ¶ 1. MYTHEN 2. Waarheid als geheim. En zo verder t/m 5.

Op pag 6. van het archief begint ¶ II. CHRISTENDOM EN CHRISTENISME 1. Het begin en zo maar verder.

Het ‘hele gedoe’ eindigt op pag. 4 met een ‘toegift’: $ PROEVE VAN EXEGESE 1 t/m 4.

Wel een hele lap tekst hoor! En… veel van de ideeën en theorieën komt van heren als Gerald Massey en Alvin Kuhn (1880-1963). In ieder geval de laatste heeft een theosofische achtergrond, heeft op een theosofische universiteit gezeten, meen ik. Als je de kritieken op zijn werken leest, gegeven door de voorvaderen van degenen die nu in Amerika ID propageren, kun je wel vermoeden dat er geen spaan van overblijft. :wink:

Champollion had in 1822 ontdekt hoe hiëroglyfen te ontcijferen en beide genoemde heren lazen hiëroglyfen zoals wij de ochtendkrant lezen en deden verbluffende ontdekkingen.

Ene Tom Harpur, bekend journalist van ‘The Toronto Star’ schreef het boek ‘The Pagan Christ’ waarin de theorieën van Massey en Kuhn heel aardig zijn samengevat. Niet dat je het in alles met hem eens dient te zijn; daarom gaat het ook niet. Het zou best kunnen dat hier en daar een en ander genuanceerd mag/moet worden. Wat is wetenschap?
Maar… er blijkt wel veel en veel meer onder de zon te zijn dan we beseffen. Veel oude ‘wijsheden’ lijken vakkundig onder de mat geveegd en tot ‘heidens’ verklaard. De vraag prangt: ‘Was dat wel zo terecht als we lang hebben gedacht (hebben moeten denken)?’ :)

Groeten.

Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 26 jan 2006 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Om niet alles te hoeven typen even wat jatwerk van een club paganisten:

Life events shared by Jesus and another god-man
Some stories appear both in Jesus' biography and in the legends of a single god man:

Mother's pregnancy: It was a common belief among early Christians that Mary was pregnant for only seven months. This legend is preserved in the Gospel of the Hebrews. Although this gospel was widely used by early Christians, it was never accepted into the official canon. Semele, mother of Dionysus, was also believed to have had a 7 month pregnancy.
Virgin birth: Author William Harwood has written that Jesus' "equation in Greek eyes with the resurrected savior-god Dionysos led an interpolator to insert a virgin-birth myth into the gospel now known as Matthew." 1
Birth Witnesses: The gospel of Matthew records that Jesus was visited by an unknown number of wise men, called Magi. Authors Freke & Gandy identify them as followers of the god man Mithras from Persia. 4
Most other sources believe that they were Zoroastrian priests from Persia who were experts in astrology. There is a Zoroastrian belief "that a son of Zoroaster will be born many years after his death by a virgin...This son will apparantly [sic] raise the dead and crush the forces of evil. Later Christians got rather excited about this apparant [sic] pagan prophecy of the coming of the Messiah..." 2

The gospel of Luke records that Jesus was visited by three shepherds. Mithra the god man from Persia was also visited shortly after birth by three shepherds.
The magi brought gold, frankincense and myrrh. A Pagan belief from the 6th century BCE states that these are the precise materials to use when worshiping God.

Healing: Jesus is recorded throughout the gospels as healing the sick and restoring the dead to life. So was Asclepius, a Greek god man. Pagans and early Christians debated who was the more effective healer.
Ministry: Jesus appeared as a wandering holy man who is later transfigured in the presence of some of his disciples. Dionysus was portrayed in the same manner in Euripides' play The Bacchae, written in 410 BCE.
Miracles: Both Jesus and Empedocles were recorded as teaching spiritual truths, curing illness, foretelling the future, controlling the wind and rain, and raising people from the dead.
Both Mithra and Jesus performed many healings of the sick and mentally ill; both raised the dead. 3
Mark, chapter 5 describes Jesus driving demons from a man into a herd of about 2,000 pigs who rushed over a cliff and drowned. In Eleusis, about 2,000 initiates would bathe in the sea. Each had a young pig to which the believers' sins would be transferred. The pigs were then chased over a chasm and killed.

Fishing: John 21:11 records that Jesus performed a miracle which enabled Simon Peter to catch exactly 153 fish. The Pagan Pythagoras considered 153 a sacred number. The ratio of 153 to 265 was referred to by the Pagan Archimedes as "the measure of the fish." That ratio is used to generate a fish-like shape using two circles. The sign of the fish was used by the early Christians as their main symbol.
Arrest: Both Dionysus and Jesus celebrated a Last Supper with his 12 disciples before his death.
Dionysus is described in Euripides' play The Bacchae as bringing a new religion to the people, being plotted against by the leaders, being arrested and appearing before the political ruler. Dionysus said to his captors "You know not what you are doing..," almost replicating Jesus' words at the cross. He was unjustly accused and executed. All of these themes are seen in the Gospels.

Crucifixion & resurrection: Jesus' body was wrapped in linen and anointed with myrrh and aloe. Osiris was also said to have been wrapped in linen and anointed with myrrh.

Again, the god men myths had been circulating well before Jesus birth. The Christians would have copied earlier Pagan material, not vice-versa.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

A fucking lot of stuff to read and study dus.
Dat ik het niet eerder gezien heb komt waarschijnlijk omdat ik half 2004 dit forum nog niet kende.
Interessant is de 7 maanden zwangerschap. Zit daar ook nog een bepaalde betekenis achter? Iets als een teken van heiligheid? .
In dat geval ben ik nl ook benieuwd naar de betekenis van een 6 of 8 maanden durende zwangerschap.
Onze eerste zoon werd namelijk na 6 maanden geboren, mijn tweede na 8 maanden, de resterende twee bleven redelijk in de buurt vd standaard 9 maanden.

Ik zal in ieder geval, als ik de tijd heb, de postings die Fons noemt eens doorlezen. Het onderzoek van Christiaan volg ik daarnaast ook met belangstelling.
Friedrich Nietzsche
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Alles leuk en wel, maar ik heb het oorspronkelijke verhaal over de link Horus/Jezus even gevolgd, via de website Religious Tolerance naar Amazon.com. Religious Tolerance geeft namelijk helemaal onderaan in twee regels te kennen dat iemand het nagetrokken heeft, en van tien Egyptologen hoorde dat er helemaal niets van klopte. Hier het verhaal:

Amazon book Review Tom Harpur The Pagan Christ. Recovering the Lost Light

Did Christianity Get All of Its Good Ideas From Pagans??, July 30, 2004Reviewer: Ward Gasque (Seattle WA USA) - See all my reviews

Tom Harpur began his career as an (evangelical) Anglican priest and professor of New Testament at Wycliffe College, Toronto. Just over 30 years ago, he moved from academia into journalism. Today, he is perhaps the leading religion writer in Canada.

"The Pagan Christ" is the story of his discovery of the writings of one Alvin Boyd Kuhn (1880-1963) and two earlier writers (Godfrey Higgins [1771-1834] and Gerald Massey [1828-1907]), who argued that all of the essential ideas of both Judaism and Christianity came primarily from Egyptian religion.
Toward the end of the third Christian century, the leaders of the church began to misinterpret the Bible. Prior to this, no one ever understood the Bible to be literally true. Earlier, in keeping with all other religions, the narrative material of the Hebrew and Greek Bible was interpreted as myth or symbol, read as allegory and metaphor rather than as history.

According to Harpur, there is no evidence that Jesus of Nazareth ever lived. He claims that virtually all of the details of the life and teachings of Jesus have their counterpart in Egyptian religious ideas. He does not quote any contemporary Egyptologist or recognized academic authority on world religions nor appeal to any of the standard reference books in Egyptology or to any primary sources. Rather, he is entirely dependent on the work of Kuhn (and Higgins & Massey).

Who is Alvin Boyd Kuhn? He is given the title `Egyptologist' and is regarded by Harpur as "one of the single greatest geniuses of the twentieth century" [who] "towers above all others of recent memory in intellect and his understanding of the world's religious."

As it turns out, Kuhn was a high school language teacher who was an enthusiastic proponent of Theosophy, a prodigious author and lecturer, who self-published most of his books.

Not being myself an expert in Egyptian religion, I consulted those who are about their views of contribution that Kuhn, Higgins and Massey have made to Egyptology and whether they thought some of the key ideas of "The Pagan Christ" well grounded. So I sent an email to twenty of the leading Egyptologists - in Canada, USA, UK, Australia, Germany, and Austria.

I noted as a sample the following claims put forth by Kuhn (and hence Harpur):

That the name of Jesus was derived from the Egyptian "Iusa," which means "the coming divine Son who heals or saves".

That the god Horus is "an Egyptian Christos, or Christ.... He and his mother, Isis, were the forerunners of the Christian Madonna and Child, and together they constituted a leading image in Egyptian religion for millennia prior to the Gospels."

That Horus also "had a virgin birth, and that in one of his roles, he was 'a fisher of men with twelve followers.'"

That "the letters KRST appear on Egyptian mummy coffins many centuries BCE, and ... this word, when the vowels are filled in., is really Karast or Krist, signifying Christ."

That the doctrine of the incarnation "is in fact the oldest, most universal mythos known to religion. It was current in the Osirian religion in Egypt at least four thousand years BCE"

Only one of the ten experts who responded to my questions had ever heard of Kuhn, Higgins or Massey!

Professor Kenneth A. Kitchen of the University of Liverpool pointed out that not one of these men is mentioned in M. L. Bierbrier's "Who Was Who in Egyptology" (3rd ed, 1995), nor is any of their works listed in Ida B. Pratt's very extensive bibliography on Ancient Egypt (1925/1942).

Another distinguished Egyptologist wrote: "Egyptology has the unenviable distinction of being one of those disciplines that almost anyone can lay claim to, and the unfortunate distinction of being probably the one most beleaguered by false prophets. He goes on to refer to Kuhn's "fringe nonsense."

The responding scholars were unanimous in dismissing the suggested etymologies for Jesus and Christ.

Ron Leprohan, Professor of Egyptology at the University of Toronto, pointed out that while "sa" means "son" in ancient Egyptian and "iu" means `to come," but Kuhn/Harpur have the syntax all wrong. In any event, the name `Iusa' simply does not exist in Egyptian.

The name `Jesus' is Greek from a universally recognized west Semitic name ("Jeshu'a"), born not merely by the central figure in the New Testament but also by many other people in the first century.

While all recognize that the image of the baby Horus and Isis has influenced the Christian iconography of Madonna and Child, this is where the similarity stops. There is no evidence for the idea that Horus was virgin born.

There is no evidence for the idea that Horus was `a fisher of men' or that his followers (the King's officials were called `Followers of Horus") were ever twelve in number.

KRST is the word for "burial" ("coffin" is written "KRSW"), but there is no evidence whatsoever to link this with the Greek title "Christos" or Hebrew "Mashiah".

There is no mention of Osiris in Egyptian texts until about 2350 BC, so Harpur's reference to the origins of Osirian religion is off by more than a millennium and a half. (Elsewhere Harpur refers to "Jesus in Egyptian lore as early as 18,000 BCE" and he quotes Kuhn as claiming that "the Jesus who stands as the founder of Christianity was at least 10,000 years of age." In fact, the earliest extant writing that we have dates from about 3200 BCE.)

Kuhn/Harper's redefinition of "incarnation" and rooting this in Egyptian religion is regarded as bogus by all of the Egyptologists with whom I have consulted. According to one: "Only the pharaoh was believed to have a divine aspect, the divine power of kingship, incarnated in the human being currently serving as the king. No other Egyptians ever believed they possessed even `a little bit of the divine'."

Virtually none of the alleged evidence for the views put forward in "The Pagan Christ" is documented by reference to original sources. The notes refer mainly to Kuhn, Higgins, Massey, or some other long-out-of-date work.

Furthermore, Harpur's notes abound with errors and omissions. If you look for supporting evidence for a particular point made by the author, it is not there. Many quotations are taken out of context and interpreted in a very different sense from what their author originally meant (especially the early church fathers).

In short, "The Pagan Christ" tells us more about Tom Harpur's spiritual pilgrimage than about the origins of Christianity.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Beste theoloog,

Als kritisch onderzoeker mag je de onderstaande tekst ook even nalopen. En even krachtig onderuit halen. Ik wacht op een reactie.

Mvg,

Tjeerdo.

De belangrijkste grondlegger van het christendom kwam uit Tarsus. Een oude stad in Cilicië. Het huidige Turkije. Deze plek aan de rivier, de Cydnus, had een bijzonder band met het Romeinse rijk. De inwoners noemden hun stad zelfs Juliopolis. Ook keizer Augustus begunstigde Tarsus. Een extreem pro-Romeinse stad dus. Waar zelfs bevoorrechte mensen het Romeinse burgerrecht kregen. En de Jood Saulus was hier één van. Zijn eigenlijke beroep was tentenmaker. Tenten die de Romeinen Cilicium noemden naar de streek waar Tarsus in lag.

Maar goed Saulus had dus enige opvoeding genoten in Tarsus. En wat schetst onze verbazing. De plek stond bekend om de uitbundige vieringen van allerlei religieuze stromingen. Binnen deze festiviteiten speelde de verering van Herakles, de zoon van Zeus een belangrijke rol. Al ver voor het begin van onze jaartelling, werd Herakles in Tarsus op een voetstuk geplaatst.

Binnen de verhalen van de schrijver Saulus uit Tarsus, blijkt heel goed dat hij op de hoogte was van het Hellenistische gedachtengoed. Hij citeert diverse malen Griekse dichters. De Kretenzer Epimedes wordt in Titus 1:12 geciteerd. Maar ook Aratus die afkomstig was uit Soloi, vlak bij Tarsus wordt aangehaald. De Stoicijnse school was Saulus niet onbekend.

Dus gezien Saulus zijn kennis van het Hellenistische gedachtengoed is het bijna vanzelfsprekend dat hij de belangrijkste figuur van Tarsus tot in den treure kon beschrijven.

Over deze Herakles ga ik een korte biografie wijden. Waarbij overeenkomsten met Jezus centraal komen te liggen. De geweldenaar Herakles die allerlei proeven moest doorstaan laat ik buiten beschouwing. Bepaalde bevolkingsgroepen zullen wellicht roepen: “Wij kijken naar de verschillen”. Ik kijk naar overlappende aspecten van iemands geschiedschrijving.

Zoals ik al zei, had Herakles een God als vader. Zeus was de naam. Maar hij had ook een aardse vader, met de naam Amphitryon, die weer was verloofd met een vrouw die nog maagd was genaamd Alkmene.(1) Op een zekere dag werd Alkmene bevrucht door Zeus(2). Hierna trekken Alkmene en Amphitryon naar Thebe.(3) Dus Herakles wordt niet geboren in Mykenae, waar zijn “ouders” woonachtig waren maar elders.
Groot gevaar loopt Herakles tijdens zijn jeugd door een vijand, die het koningschap van de jongen vreest(4).
Daarna loopt het verhaal zoals wij het elders kennen niet gelijk. Want Alkmene legt het kind te vondeling.
Het verhaal van Prodicus gaat verder met de anekdote dat de god Hermes de Jongeling meeneemt naar een hoge berg waar hem de rijken van Zeus en de tiran Typhon worden getoond.(5) Waarschijnlijk hemel en aarde.
Deze machtsferen doorstaat de jongeling glansrijk en hij wordt aan alle kanten bejubeld.
Daarna komt de bekende jeugdgeschiedenis van Herakles. Zeus zendt Herakles om Eurystheus te dienen. Bij Epictetus komt dit tot uiting in de woorden: “„Durf den blik omhoogslaan en tot Zeus te zeggen: „Gebruik mij verder, waartoe gij wilt, ik ben één van zin met U; ik ben van U. Ik onttrek mij aan niets van wat U goeddunkt. voer mij waarheen Gij wilt; hang mij het kleed om, dat Gij wilt“ ).(6)

Om het verhaal niet eindeloos te verlengen. Leg ik nog een paar opmerkelijke gebeurtenissen neer.
Deianara die zich in het verhaal ophangt omdat deze persoon zich bewust is geworden van haar zonde. Na het verraden van Herakles.(7)Zijn verzoening wordt voltooid, door de zegepraal
op de Dood zelf. Zijn tocht naar Hades is het zwaarste
van al zijn werken. (.8) In de geschiedschrijving (Hesiodus) wordt hij de beste genoemd, die het zwaarste lot ondergaat om de mensheid te hulp te komen. Ook wordt van Herakles gezegd dat hij rondtrok om de braven te helpen en de dwazen te onderrichten en wiens arbeidszaam en moeilijke bestaan de mensheid ten goede komt.(9)
Bij de dood van herakles is zijn lievelingsdiscipel aanwezig: Philoktetes, die daarna de beschermheer wordt van Alkmene.(10)Over Herakles hemelvaart is het volgende bekend.
Dat een wolk hem opnam onder gerommel van de donder en hem ten hemel
omhoogvoerde.(11) De geschiedschrijving van Herkles vertoont nog talloze overeenkomsten met het verhaal over Jezus. Toch enigszins opmerkelijk voor iemand die uit Tarsus kwam en een zeer discutabele reputatie genoot onder de eerste christenen. En die op handen werd gedragen door de Romeinen. “Vanuit gevangenschap brieven schrijven en ondertussen werken aan de Romeinse staatsgodsdienst”. Het blijft verbazingwekkend dat iemand uit Tarsus die bekend was met verering van Herakles later een persoon gaat omschrijven, die hij zelf nooit heeft ontmoet maar die toch zeer sterke Heraklesiaanse trekjes vertoont.

De overeenkomsten kort uiteengezet:

1. Jezus, had een god als vader, Jahwe was zijn naam. En een aardse vader met de naam Jozef,
die verloofd was met een maagd genaamd Maria.
2 Op zekere dag wordt Maria bevrucht door Jahwe.
3 Jezus wordt niet in Nazareth geboren maar in Bethlehem.
4 Vluchtten Jozef en Maria niet uit angst voor Herodus.
5. Denk maar aan mattheus 4:8. De verzoeking van de duivel op de hoge berg.
6. Jezus werd gezonden door Jahwe, waarbij de nadruk ligt op het begrip “gods wil geschiedde”.
7. Denk aan de rol van Judas die na het verraad zichzelf ophangt.
8. Jezus, daalt af naar de hel en overwint de dood.
9. Naastenliefde en verlossingsleer zijn kenmerken die terug komen bij Jezus.
10. Bij de dood van Jezus is zijn lievelingsdiscipel aanwezig Johannes. Die daarna de beschermeling wordt van Maria.
11. Een wolk nam Jezus op voor hun ogen.

Als bron heb ik het onderstaande stuk gebruikt, mensen die meer willen weten over de overeenkomsten kunnen hieruit voldoende parallellen halen.

http://www.radikalkritik.de/Hercules.pdf
Plaats reactie