Beste theoloog,
Als kritisch onderzoeker mag je de onderstaande tekst ook even nalopen. En even krachtig onderuit halen. Ik wacht op een reactie.
Mvg,
Tjeerdo.
De belangrijkste grondlegger van het christendom kwam uit Tarsus. Een oude stad in Cilicië. Het huidige Turkije. Deze plek aan de rivier, de Cydnus, had een bijzonder band met het Romeinse rijk. De inwoners noemden hun stad zelfs Juliopolis. Ook keizer Augustus begunstigde Tarsus. Een extreem pro-Romeinse stad dus. Waar zelfs bevoorrechte mensen het Romeinse burgerrecht kregen. En de Jood Saulus was hier één van. Zijn eigenlijke beroep was tentenmaker. Tenten die de Romeinen Cilicium noemden naar de streek waar Tarsus in lag.
Maar goed Saulus had dus enige opvoeding genoten in Tarsus. En wat schetst onze verbazing. De plek stond bekend om de uitbundige vieringen van allerlei religieuze stromingen. Binnen deze festiviteiten speelde de verering van Herakles, de zoon van Zeus een belangrijke rol. Al ver voor het begin van onze jaartelling, werd Herakles in Tarsus op een voetstuk geplaatst.
Binnen de verhalen van de schrijver Saulus uit Tarsus, blijkt heel goed dat hij op de hoogte was van het Hellenistische gedachtengoed. Hij citeert diverse malen Griekse dichters. De Kretenzer Epimedes wordt in Titus 1:12 geciteerd. Maar ook Aratus die afkomstig was uit Soloi, vlak bij Tarsus wordt aangehaald. De Stoicijnse school was Saulus niet onbekend.
Dus gezien Saulus zijn kennis van het Hellenistische gedachtengoed is het bijna vanzelfsprekend dat hij de belangrijkste figuur van Tarsus tot in den treure kon beschrijven.
Over deze Herakles ga ik een korte biografie wijden. Waarbij overeenkomsten met Jezus centraal komen te liggen. De geweldenaar Herakles die allerlei proeven moest doorstaan laat ik buiten beschouwing. Bepaalde bevolkingsgroepen zullen wellicht roepen: “Wij kijken naar de verschillen”. Ik kijk naar overlappende aspecten van iemands geschiedschrijving.
Zoals ik al zei, had Herakles een God als vader. Zeus was de naam. Maar hij had ook een aardse vader, met de naam Amphitryon, die weer was verloofd met een vrouw die nog maagd was genaamd Alkmene.(1) Op een zekere dag werd Alkmene bevrucht door Zeus(2). Hierna trekken Alkmene en Amphitryon naar Thebe.(3) Dus Herakles wordt niet geboren in Mykenae, waar zijn “ouders” woonachtig waren maar elders.
Groot gevaar loopt Herakles tijdens zijn jeugd door een vijand, die het koningschap van de jongen vreest(4).
Daarna loopt het verhaal zoals wij het elders kennen niet gelijk. Want Alkmene legt het kind te vondeling.
Het verhaal van Prodicus gaat verder met de anekdote dat de god Hermes de Jongeling meeneemt naar een hoge berg waar hem de rijken van Zeus en de tiran Typhon worden getoond.(5) Waarschijnlijk hemel en aarde.
Deze machtsferen doorstaat de jongeling glansrijk en hij wordt aan alle kanten bejubeld.
Daarna komt de bekende jeugdgeschiedenis van Herakles. Zeus zendt Herakles om Eurystheus te dienen. Bij Epictetus komt dit tot uiting in de woorden: “„Durf den blik omhoogslaan en tot Zeus te zeggen: „Gebruik mij verder, waartoe gij wilt, ik ben één van zin met U; ik ben van U. Ik onttrek mij aan niets van wat U goeddunkt. voer mij waarheen Gij wilt; hang mij het kleed om, dat Gij wilt“ ).(6)
Om het verhaal niet eindeloos te verlengen. Leg ik nog een paar opmerkelijke gebeurtenissen neer.
Deianara die zich in het verhaal ophangt omdat deze persoon zich bewust is geworden van haar zonde. Na het verraden van Herakles.(7)Zijn verzoening wordt voltooid, door de zegepraal
op de Dood zelf. Zijn tocht naar Hades is het zwaarste
van al zijn werken. (.8) In de geschiedschrijving (Hesiodus) wordt hij de beste genoemd, die het zwaarste lot ondergaat om de mensheid te hulp te komen. Ook wordt van Herakles gezegd dat hij rondtrok om de braven te helpen en de dwazen te onderrichten en wiens arbeidszaam en moeilijke bestaan de mensheid ten goede komt.(9)
Bij de dood van herakles is zijn lievelingsdiscipel aanwezig: Philoktetes, die daarna de beschermheer wordt van Alkmene.(10)Over Herakles hemelvaart is het volgende bekend.
Dat een wolk hem opnam onder gerommel van de donder en hem ten hemel
omhoogvoerde.(11) De geschiedschrijving van Herkles vertoont nog talloze overeenkomsten met het verhaal over Jezus. Toch enigszins opmerkelijk voor iemand die uit Tarsus kwam en een zeer discutabele reputatie genoot onder de eerste christenen. En die op handen werd gedragen door de Romeinen. “Vanuit gevangenschap brieven schrijven en ondertussen werken aan de Romeinse staatsgodsdienst”. Het blijft verbazingwekkend dat iemand uit Tarsus die bekend was met verering van Herakles later een persoon gaat omschrijven, die hij zelf nooit heeft ontmoet maar die toch zeer sterke Heraklesiaanse trekjes vertoont.
De overeenkomsten kort uiteengezet:
1. Jezus, had een god als vader, Jahwe was zijn naam. En een aardse vader met de naam Jozef,
die verloofd was met een maagd genaamd Maria.
2 Op zekere dag wordt Maria bevrucht door Jahwe.
3 Jezus wordt niet in Nazareth geboren maar in Bethlehem.
4 Vluchtten Jozef en Maria niet uit angst voor Herodus.
5. Denk maar aan mattheus 4:8. De verzoeking van de duivel op de hoge berg.
6. Jezus werd gezonden door Jahwe, waarbij de nadruk ligt op het begrip “gods wil geschiedde”.
7. Denk aan de rol van Judas die na het verraad zichzelf ophangt.
8. Jezus, daalt af naar de hel en overwint de dood.
9. Naastenliefde en verlossingsleer zijn kenmerken die terug komen bij Jezus.
10. Bij de dood van Jezus is zijn lievelingsdiscipel aanwezig Johannes. Die daarna de beschermeling wordt van Maria.
11. Een wolk nam Jezus op voor hun ogen.
Als bron heb ik het onderstaande stuk gebruikt, mensen die meer willen weten over de overeenkomsten kunnen hieruit voldoende parallellen halen.
http://www.radikalkritik.de/Hercules.pdf