vegan-revolution schreef:siger schreef:Wat aan processen binnen mezelf niet geautomatiseerd is, is oa. dat ik mijn adres bewust moet opdiepen uit mijn geheugen, op vraag van de taxichauffeur. Bij dat belangrijk gebeuren heb ik een grote vrijheid.
Ten eerste : hoe kun je weten dat het bewust opdiepen niet óók een geautomatiseerd proces is?
Ik denk dat ik het al gezegd heb, maar goed: alle waarnemingen wijzen erop dat het niet geautomatiseerd is, en jij brengt geen waarnemingen aan die anders zeggen.
Het is zoals wanneer ik een boom zie, en iemand zegt: dat is je inbeelding. Dan verwacht ik dat die persoon zijn bewering op een simpele manier kan hard maken. Als ik daarentegen aan de boom kan schudden en appelen rapen, is de kous voor mij af. Goed, misschien zijn die appelen en mijn spijsvertering ook illusies, maar dan neem ik dat niet aan en ga gewoon verder met de ervaringen en waarnemingen die ik heb.
De waarneming en ervaring van mijn vrije keuze wordt niet ontkracht, er wordt enkel maar gezegd "het is een illusie", terwijl niemand er in slaagt (althans niet zonder wilde metafysische sprongen doorheen het universum) een goede theorie voort te brengen en aan te tonen in de trant van:
"toen je dacht dat de taxichauffeur je adres vroeg en je in je herinnering naar je adres zocht, het adres vond en het meedeelde, en toen je daarop door de taxi afgezet werd aan de voordeur van je eigen huis, had je feitelijk niets in de pap te brokken, want hier zijn de hersenscans en beelden van verborgen cameras als wetenschappelijk bewijs."
Je zal antwoorden dat mijn onvrijwilligheid zich achter een metafysisch gordijn bevindt waar ik geen kijkje kan nemen, maar dan herhaal ik weer de vraag: waartoe dient zo'n theorie? Welk verschil maakt ze? Wat kan je er mee? (dit zijn ernstige vragen, geen nukkig gemopper. Antwoordt aub)
Met voldoende verbeelding kan alles anders zijn dan wat we ervaren, waarnemen en beleven. Zulke beweringen hoeven niet meteen weggelachen te worden, maar
men mag wel vragen dat ze aangetoond worden.
vegan-revolution schreef:Ten tweede: zelfs als het bewust opdiepen geen geautomatiseerd proces is, wil jij dan beweren dat er helemaal niets, maar dan ook helemaal niets, ten grondslag ligt aan het proces van het bewust opdiepen? Gebeurt dit bewust opdiepen zomaar vanzelf, of liggen aan dit bewust opdiepen óók weer processen ten grondslag die gebonden zijn aan natuurwetten?
Nee, dat beweer ik niet. De overgrote meerderheid van de processen van mijn wezen zijn onbewust. Dat is heel mooi geregeld zo, want het zou een triest zijn als ik elke hartslag, elke adem, elke voetstap bewust moest bevelen aan mijn organen en lichaamsdelen. Maar ik zie niet in hoe dat zou kunnen aantonen dat ook mijn bewuste daden onbewust zijn.
In tegendeel.
Want hoe komt het dat processen als hartslag en ademen, net die processen waar geen bijzondere beslissingen genomen dienen te worden, zich automatisch, onbewust afspelen, terwijl net die processen, waarbij keuzen gemaakt moeten worden, zoals het kiezen van de korstse weg, zich bij mensen in het bewustzijn afspelen?
Bewustzijn en vrije keuze bestaan net in die processen, waar ze evolutionair voordeel bieden.