Transgene Mensapen
Moderator: Moderators
-
human2005
- Forum fan
Transgene Mensapen
Een beetje science fiction misschien, maar het is in princiepe (op den duur) mogelijk om middels gentechnologie chimpansees/bonobo's dusdanig te modifcieren dat zij min of meer het intelligentie niveau hebben als dat van mensen.
Stel dat het zover is dat transgene mensapen een feit zijn, mogen we hen dan inzetten voor werk dat geen mens zou willen doen? Zoja welk werk dan? Of moeten we hen gewoon alle rechten geven die mensen ook hebben? Maar mogen mensapen dan ook bijv. mensen trouwen?
Stel dat het zover is dat transgene mensapen een feit zijn, mogen we hen dan inzetten voor werk dat geen mens zou willen doen? Zoja welk werk dan? Of moeten we hen gewoon alle rechten geven die mensen ook hebben? Maar mogen mensapen dan ook bijv. mensen trouwen?
Als Gorilla's, Bonobo's of Chimpansees Beethoven kunnen spelen, huizen kunnen bouwen, auto rijden, lezen, schrijven en rekenen, deel kunnen nemen aan dit forum, arts kunnen worden of advocaat, en hun dierlijke agressie enigzins in toom kunnen houden, dan zijn er volgens mij twee dingen die we kunnen doen. Of we roeien ze allemaal uit, óf we beschouwen ze als onze gelijken. Ik kies voor het laatste, want het eerste is fascisme, en dat vind ik verwerpelijk.
Vriendelijke groet...
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
human2005
- Forum fan
Transgene Mensapen
Welke persoon heeft eigenlijk voor slavernij gestemd? Ik zou graag argumenten van hem/haar horen, waarom?
Devious schreef:
an3sdej schreef:
Devious schreef:
Geheel mee eensAls Gorilla's, Bonobo's of Chimpansees Beethoven kunnen spelen, huizen kunnen bouwen, auto rijden, lezen, schrijven en rekenen, deel kunnen nemen aan dit forum, arts kunnen worden of advocaat, en hun dierlijke agressie enigzins in toom kunnen houden, dan zijn er volgens mij twee dingen die we kunnen doen. Of we roeien ze allemaal uit, óf we beschouwen ze als onze gelijken. Ik kies voor het laatste, want het eerste is fascisme, en dat vind ik verwerpelijk.
an3sdej schreef:
Wie moeten dat hogere niveau bereiken?Wat mij betreft kunnen zij de Marokkanen en Turken en alle andere niet hoogwaardig geschoolde gastarbeiders vervangen, totdat ze een niveau bereiken waarbij blijkt dat ook hogere opleidingen voor hen mogelijk zijn, dan krijgen ze een tijdelijk gastarbeiderschap, en mogen ze terug naar Congo na gedane arbeid en/of onderzoek hier
Ik sluit mij aan bij Doctorwho.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
-
human2005
- Forum fan
Transgene Mensapen
Hoewel ik hier erg speculeer is het over een termijn mogelijk.
Elke dag worden er nieuwe ontdekkingen gedaan op het gebied van de genetica van mens en primaat, daarnaast zoekt (en vindt) men betere methoden voor gentechniek.
Een aantal jaar geleden had ik es gelezen dat men een rhesusaapje had voorzien van een gen van een kwal.
Ik wil weten wat maakt een mens tot een mens? Intelligentie? Taal? Op grond van welke eigenschappen kennen we een wezen menselijke waardigheid toe? En als we een wezen maken die aan die 'fundamentele' eigenschappen voldoet moeten we hem dan ook dezelfde rechten als mensen geven?
Elke dag worden er nieuwe ontdekkingen gedaan op het gebied van de genetica van mens en primaat, daarnaast zoekt (en vindt) men betere methoden voor gentechniek.
Een aantal jaar geleden had ik es gelezen dat men een rhesusaapje had voorzien van een gen van een kwal.
Ik wil weten wat maakt een mens tot een mens? Intelligentie? Taal? Op grond van welke eigenschappen kennen we een wezen menselijke waardigheid toe? En als we een wezen maken die aan die 'fundamentele' eigenschappen voldoet moeten we hem dan ook dezelfde rechten als mensen geven?
Re: Transgene Mensapen
Wat mij betreft is zelfbewustzijn het kenmerk van 'mens' zijn. Zodra een aap of welk ander 'dier' dan ook in een spiegel kijkt, en weet dat hij/zij zichzelf ziet is het 'mijn gelijke' denk ik.human2005 schreef:Hoewel ik hier erg speculeer is het over een termijn mogelijk.