Transgene Mensapen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Wat doen we met transgene mensapen met menselijke intelligentie?

Gelijkwaardig stellen aan mensen dus inclusief mensenrechten
6
86%
Vrijheid geven maar zonder belangrijke politieke rechten
0
Geen stemmen
in slavernij houden
1
14%

Totaal aantal stemmen: 7

human2005
Forum fan

Transgene Mensapen

Bericht door human2005 »

Een beetje science fiction misschien, maar het is in princiepe (op den duur) mogelijk om middels gentechnologie chimpansees/bonobo's dusdanig te modifcieren dat zij min of meer het intelligentie niveau hebben als dat van mensen.
Stel dat het zover is dat transgene mensapen een feit zijn, mogen we hen dan inzetten voor werk dat geen mens zou willen doen? Zoja welk werk dan? Of moeten we hen gewoon alle rechten geven die mensen ook hebben? Maar mogen mensapen dan ook bijv. mensen trouwen?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dieren verdienen nu al voor een groot deel gelijke rechten en zeker onze medeprimaten,
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
human2005
Forum fan

Bericht door human2005 »

das duidelijk in elk geval
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

:idea:Wat mij betreft kunnen zij de Marokkanen en Turken en alle andere niet hoogwaardig geschoolde gastarbeiders vervangen, totdat ze een niveau bereiken waarbij blijkt dat ook hogere opleidingen voor hen mogelijk zijn, dan krijgen ze een tijdelijk gastarbeiderschap, en mogen ze terug naar Congo na gedane arbeid en/of onderzoek hier

:lol: :? :oops: .................. :wink:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Als Gorilla's, Bonobo's of Chimpansees Beethoven kunnen spelen, huizen kunnen bouwen, auto rijden, lezen, schrijven en rekenen, deel kunnen nemen aan dit forum, arts kunnen worden of advocaat, en hun dierlijke agressie enigzins in toom kunnen houden, dan zijn er volgens mij twee dingen die we kunnen doen. Of we roeien ze allemaal uit, óf we beschouwen ze als onze gelijken. Ik kies voor het laatste, want het eerste is fascisme, en dat vind ik verwerpelijk.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Mijn smileys waren toch wel duidelijk hoop ik :wink:
human2005
Forum fan

Transgene Mensapen

Bericht door human2005 »

Welke persoon heeft eigenlijk voor slavernij gestemd? Ik zou graag argumenten van hem/haar horen, waarom?
Devious schreef:
Als Gorilla's, Bonobo's of Chimpansees Beethoven kunnen spelen, huizen kunnen bouwen, auto rijden, lezen, schrijven en rekenen, deel kunnen nemen aan dit forum, arts kunnen worden of advocaat, en hun dierlijke agressie enigzins in toom kunnen houden, dan zijn er volgens mij twee dingen die we kunnen doen. Of we roeien ze allemaal uit, óf we beschouwen ze als onze gelijken. Ik kies voor het laatste, want het eerste is fascisme, en dat vind ik verwerpelijk.
Geheel mee eens
an3sdej schreef:
:idea:Wat mij betreft kunnen zij de Marokkanen en Turken en alle andere niet hoogwaardig geschoolde gastarbeiders vervangen, totdat ze een niveau bereiken waarbij blijkt dat ook hogere opleidingen voor hen mogelijk zijn, dan krijgen ze een tijdelijk gastarbeiderschap, en mogen ze terug naar Congo na gedane arbeid en/of onderzoek hier
Wie moeten dat hogere niveau bereiken?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik sluit mij aan bij Doctorwho.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Die apen Human.

............. Mijn reakties waren maar een geintje, ik vind dit zo een hypothetisch verhaal dat ik er wat belachelijk op reageerde, daarom koos ook ik voor 'slavernij'.
human2005
Forum fan

Transgene Mensapen

Bericht door human2005 »

Hoewel ik hier erg speculeer is het over een termijn mogelijk.
Elke dag worden er nieuwe ontdekkingen gedaan op het gebied van de genetica van mens en primaat, daarnaast zoekt (en vindt) men betere methoden voor gentechniek.
Een aantal jaar geleden had ik es gelezen dat men een rhesusaapje had voorzien van een gen van een kwal.
Ik wil weten wat maakt een mens tot een mens? Intelligentie? Taal? Op grond van welke eigenschappen kennen we een wezen menselijke waardigheid toe? En als we een wezen maken die aan die 'fundamentele' eigenschappen voldoet moeten we hem dan ook dezelfde rechten als mensen geven?
molleboon
Ervaren pen

Re: Transgene Mensapen

Bericht door molleboon »

human2005 schreef:Hoewel ik hier erg speculeer is het over een termijn mogelijk.
Elke dag worden er nieuwe ontdekkingen gedaan op het gebied van de genetica van mens en primaat, daarnaast zoekt (en vindt) men betere methoden voor gentechniek.
Een aantal jaar geleden had ik es gelezen dat men een rhesusaapje had voorzien van een gen van een kwal.
Ik wil weten wat maakt een mens tot een mens? Intelligentie? Taal? Op grond van welke eigenschappen kennen we een wezen menselijke waardigheid toe? En als we een wezen maken die aan die 'fundamentele' eigenschappen voldoet moeten we hem dan ook dezelfde rechten als mensen geven?
Wat mij betreft is zelfbewustzijn het kenmerk van 'mens' zijn. Zodra een aap of welk ander 'dier' dan ook in een spiegel kijkt, en weet dat hij/zij zichzelf ziet is het 'mijn gelijke' denk ik.
Plaats reactie