Help de moderatie

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Victor Onrust
Forum fan
Contacteer:

Help de moderatie

Bericht door Victor Onrust »

Ik maak reclame voor de goede zaak van dit forum bij de Vrije Gedachte. Onder andere omdat op dit forum gemodereerd wordt. Voordat ik een post deed op "filosofie" heb ik daar als nube eens rondgekeken en stuitte op "Een nieuwe ethiek...". Behalve dat het met 692 posts in nog geen twee maanden volstrekt duidelijk is dat het medium "forum" dat toch al niet erg geschikt is voor dit soort discussies op deze wijze de mist in gaat wilde ik ook weten waarom er een slot op zat. Ik vond:

Bericht door Kitty » 07 jan 2010 15:23

"Het statement dat dieren eten veel erger is dan de dood van 6 miljoen joden in de holocaust geeft voor mij de doorslag deze discussie te staken. Hier gaat dus nu echt een slot op!"

Volgens mij krijg je als je iets dergelijks op Geen Stijl zegt onmiddellijk een "Weggejorist en opgerot" te zien. Ik vind een dergelijke maatregel dan ook onvoldoende. Ik zie (na enig zoeken) dat deze persoon gebanned is, maar dat is niet zichtbaar in zijn profiel. Daar zou "banned" (liefst rood) moeten staan in plaats van "unstoppable". Zijn profiel zelf zou niet meer "actief" moeten zijn, dwz er zouden geen privéberichten meer aan hem verzonden moeten kunnen worden e.d. Op die profielpagina dient ook de reden van de ban te worden vermeld zoals die nu in de banlijst staat.

Verwijderen van deze reacties (of in dit geval de hele post) lijkt me aangewezen. In dit geval niet naar de prullenmand. Daar zie ik diverse andere threads die daar kennelijk naartoe zijn verplaatst (hoewel sommige nog open staan) en waar deze niet bij gezet is. Het lijkt me dat threads in de prullenmand per definitie gesloten moeten zijn en dat het bericht waarom ze gesloten zijn bovenaan moet staan (eventueel als edit van de oorspronkelijke tekst als dat makkelijker is).

Nu lijkt het mij een hele klus om een forum met deze omvang fatsoenlijk te monitoren. Ik wil nog een suggestie doen voor verbetering in de hoop dat die technisch en organisatorisch mogelijk is.

Geef degene die een thread start moderatierechten op die thread: hij mag bijdragen verwijderen en personen van de thread bannen. Van deze acties zou een automatische melding aan de moderatoren moeten worden gemaakt zodat die overzicht krijgen van wie te veel schrapt en banned (kan waarschuwing of erger krijgen) en wie (terecht) veel geschrapt en gebanned wordt (kan overgenomen worden tot een forumbrede schorsing of definitieve verwijdering.)

Daarnaast: Ik weet niet of op dit moment de vijand-aanduiding (idd graag een andere term) door de moderatie bekeken wordt maar als die aanduiding door meerdere deelnemers aan een persoon wordt gegeven dan zou daar misschien ook op gereageerd kunnen worden.
Victor Onrust = kijk ook eens op hardewoorden.nl =
Volg mij @VictorOnrust
Toen hij de top van zijn streven een belangrijk man te worden misschien iets dichterbij voelde komen, werd hij van daaraf begroet door het geniale renpaard dat hem voor was geweest. -- (Musil)
Kitty
Ontoombaar

Re: Help de moderatie

Bericht door Kitty »

Het bannen of het verwijderen van postings en het sluiten van berichten willen wij graag in handen laten blijven van het beheer. Indien wij elke topicstarter moderatierechten voor hun eigen topic geven, dan is het forum helemaal niet meer te modereren. En discussies staan dan open aan de willekeur van ieder die hier een topic start. Dat is een situatie die wij niet willen en die ook heel onwenselijk zou zijn voor het forum.
Wij laten discussies, ook als die gesloten zijn, graag leesbaar voor iedereen, zodat ieder na kan lezen hoe zo'n discussie is gelopen en waarom deze gesloten is. Waarom iemand is geband, is zichtbaar in de banlijst.

Je hebt gelijk dat duidelijker zou moeten zijn of een deelnemer geband is. Maar het verwijderen van een account is ongewenst aangezien er dan geen berichten meer terug te zoeken zijn via de ledenlijst. En dit kan wel eens nodig zijn voor de moderatie. Ook is dan niet meer duidelijk of iemand binnenkomt onder een IP waar al eerder onder een andere nick gepost is. Wat ook duidelijk moet zijn voor een moderator indien men na een ban weer binnen huppelt onder een andere nick.

Of er een notatie kan worden gegeven bij een gebande gebruiker, zal ik bespreken met het beheer.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
333/ILPP4BJP0
Banned
Contacteer:

Bericht door 333/ILPP4BJP0 »

• victor50 schreef:
Geef degene die een thread start moderatierechten op die thread: hij mag bijdragen verwijderen en personen van de thread bannen. Van deze acties zou een automatische melding aan de moderatoren moeten worden gemaakt zodat die overzicht krijgen van wie te veel schrapt en banned (kan waarschuwing of erger krijgen) en wie (terecht) veel geschrapt en gebanned wordt (kan overgenomen worden tot een forumbrede schorsing of definitieve verwijdering.)
Ik vind dit een goed punt, maar toch zeker niet perfect.
waarom iemand bannen, schorsen of een bericht schrappen?
In overleg moet er volgens mij, tot een wederzijds respect gekomen worden.
Wanneer men berichten ontvangt die men niet bevallen, houd dit in dat niet iederéén het ermee eens is.
En dat houd in dat men aan de redenering van het gevoel moet werken, om het diegene wel duidelijk te maken.
Maar natuurlijk zal er van beide kanten, aan de andere kanten geschaaft moeten worden.
Eén iemand zal als eerste moeten buigen, alvorens hij wat terug krijgt.
Misschien niet systematisch overzichtelijk, maar toch lijkt het mij logisch.
Mijn wereld; met als createur Niccolò Machiavelli, welkom.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In overleg moet er volgens mij, tot een wederzijds respect gekomen worden.
Wanneer men berichten ontvangt die men niet bevallen, houd dit in dat niet iederéén het ermee eens is.
En dat houd in dat men aan de redenering van het gevoel moet werken, om het diegene wel duidelijk te maken.
Dat is een beetje te simpel gedacht. Sommige mensen zijn niet voor rede vatbaar, gaan niet in op vragen, evangeliseren alleen maar, jagen mensen bewust op de kast etc. De mods en admins zijn geen psychiaters, daarvoor moet men ergens anders terecht. Ook is het niet te doen om de hele dag te modereren (vaak tegen beter weten in) als mensen niet willen luisteren. Dan volgt een waarschuwing, vervolgens een tweede en tenslotte een ban. Men heeft genoeg tijd en kansen dan gehad om in te zien dat hun gedrag hier op het forum niet wenselijk is en wordt afgekeurd. Modereren is en blijft een taak van mods en admins, er is voor ons geen reden om dat te veranderen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

De manier van http://www.gitaarnet.nl/forum/ lijkt mij ook wel werkzaam voor moderators. Ieder subforum heeft een aantal moderators. Sommige moderators beheren meer dan 1 subforum. Op het drukste subforum (12.000 onderwerpen vanaf 2003 in "off-topic", zeg maar de babbelhoek hier) zitten 3 mods. Dit subforum is echter alleen voor leden zichbaar.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

We hebben gekozen voor niet teveel moderatoren en iedereen kan elk sub forum modereren. Eerst hadden we gekozen voor een mod voor een aantal sub fora maar dit bleek in de praktijk niet te werken.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie