Ik geloof in 'godachtige' wezens, wat voor mij echter niets te maken heeft met religie of geloof, zoals hier op aarde...lanier schreef:Dat is iets heel anders dan geloven in een God. Wanneer je gelooft in een God ga je uit van een bovennatuurlijk 'wezen' wat het heelal heeft geschapen en alom aanwezig is. Tenminste dat is de gangbare redenering. Om ons heen zien we buiten de zon andere sterren en nu ook planeten. Waarom zou je uitgaande van de situatie op aarde anders moeten denken over intelligent leven op een andere planeet? Het gaat in de eerste instantie om de voorwaarden die aanwezig moeten zijn en dat zijn 'aardse zaken'. Dat staat helemaal los van bovennatuurlijke krachten. In het heelal komen overal de bouwstenen voor die we hier op aarde ook hebben. We kunenn er dus rustig vanuit gaan dat er ergens anders in het heelal ook (intelligent) leven is, maar we kunnen slechts fantaseren over hoe dat eruit zal zien.Waarschijnlijk geloof je ook niet in buitenaards 'intelligent' leven, ook al worden er nu 'indirekt' honderden planeten ontdekt bij andere sterren, die langzamerhand een ander beeld gaan laten zien...
Deze discussie gaat overigens over het goed lezen van de bijbel. Graag daar verder over discussiëren aub.
Wat betreft de bijbel goed lezen, inderdaad ik hoef er niet veel moeite voor te doen om dat boek te doorgronden, en om te kunnen zien dat het ook een gewelddadig boek is, met een snufje geschiedenis, wetgeving en geinspireerd op iets. Ik heb eens ruzie gehad met iemand die op een gegeven moment alleen maar bijbelse teksten kon geven als reactie. Mijn reactie daarop was ook in de bijbel te duiken en te pareren met gelijke teksten, en dan ben ik vrijwel een atheist zonder bijbelkennis...
Waar het echter aankomt op feiten vergelijken in de bijbel aan de werkelijkheid, mist menig gelovige volledig, maar dan ook volledig de plank. Ze hebben de kennis gewoon niet, geloven blind in de bijbel, en als je dan een simpele vraag stelt dat als de aarde 6000 jaar oud moet zijn, de zondvloed dus 4000 jaar geleden gebeurd moet zijn, waar dan de bewijzen zijn van die zondvloed. Erger nog, als je de gebeurtenissen van volkeren uit die tijd met elkaar vergelijkt is er helemaal geen gebeurtenis geweest. Echter zijn er wel overleveringen overal op aarde 'blijkbaar' waar men wel spreekt over zoiets. Spreekt men daarbij over 1 gebeurtenis, bijvoorbeeld het einde van de ijstijd, spreekt men over verschillende cataclysmische gebeurtenissen in verschillende tijden op verschillende plekken, en is het zondvloedverhaal niets anders dan een overlevering van eerdere tijden...
Overigens heb ik een bijbel, heb ik een koran. Ik heb die boeken inderdaad gekocht om er meer over te weten te komen. Te weten waar de gelovige het over heeft, en inderdaad, de gelovige is inderdaad in staat met z'n bijbelkennis zand in de ogen te strooien van de 'leek'. Zodra die 'leek' echter ook maar het kleinste deel van de bijbel heeft gelezen, eerlijk, logisch denkend en open is, en de juiste vragen stelt, dan blijkt gewoon dat de gelovige z'n verhaal steeds ongeloofwaardiger wordt. Ik heb dat meermalen meegemaakt. Ze kunnen dan niets anders doen dan je uitmaken voor godslasteraar, heiligschennispleger, valsvriendelijk en wat al meer. Dat is echter hun probleem...
Ik vindt het dus interessant om de bijbel te lezen, de koran te lezen, en ze van repliek te dienen, ze tegenstand te bieden, en ze te verslaan met hun eigen woorden.
Ook vindt ik het interessant om die boeken met andere ogen te lezen. Er over na te denken wat er nu precies staat, en of dat niet gewoon een andere betekenis heeft, zoals 'zonen van de goden'. Gaat dat over andere 'goden' waarin men toen geloofde, of heeft men het over 'goden' niet afkomstig van deze planeet, 'buitenaardse goden'. Daar filosofeer ik graag over...
Als ik dus bepaalde delen van de bijbel lees, lees ik een verhaal, wat net zo goed 'buitenaards' kan zijn, of gaat over een eerdere hoogstaande beschaving...
Hebr 6: