de bijbel goed lezen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
antoon
Banned
Contacteer:

Re: de bijbel goed lezen

Bericht door antoon »

Destinia Ik zie het zo.
Je was in een samenleving van gelijkgezinden met diverse gewoonten feesten en/of gebruiken, je kunt je welliswaar afvragen of dat ook allemaal bijbelse ondersteuning heeft maar dat is een andere zaak.
Vanuit die gemeenschappen net zoal je ook vaak bij de EO ziet wordt vaak geluk geclaimd, zij voelen zich goed in hun vel, en de rest niet, zo ziet in grote lijnen hun vaststelling eruit
Kijk, ik geloof daar geen zier van, een christen is niet per definitie gelukkiger dan een ander, wel kan het het geval zijn, maar het is geen must, wel heb je een hoop op betere tijden, wat de belofte van de schrift is. Als je je focust op geluk, dat je gelukkig moet zijn kom je voor een zware mentale val, want het kan wel eens het omgekeerd het geval zijn, wat doen veel mensen dan, afgeven op de bijbel, de bijbel zou niet kloppen, er worden boeken van critici omarmd, en dat moet dan je nieuwe zekerheid zijn.
Zelf lach ik om die critici, ik volg het spoor van hen maar ook het voetspoor van ernstige archeologen, en door beschouwing kom je steeds tot de conclusie dat de bijbel de gewoonte heeft om gelijk te krijgen, dan wonderen, daar kan ik niets mee, ik kan jou nooit overtuigen, en omgekeerd kan niemand van de critici mij overtuigen.

Inderdaad, de voorwaarde is namelijk dat je er gelovig voor moet zijn.
Het heeft niets van doen met de werkelijkheid.
niet mer de werkelijkheid, zoals jij je nu voorstelt.
Wat gelovigen vervolgens doen is met alle mogelijke en onmogelijke toeren proberen de zichtbare werkelijkheid in hun eigen geloofs-sjabloon te persen. Koortsachtig hun 'overtuiging' aannemelijk en voor "waar" proberen te houden van iets wat zij al reeds voor waarheid hebben aangenomen.

Ik heb een grondige bijbelstudie gehad, het past echt niet in het beeld dat je geeft, wel als je een onjuiste studie gehad hebt volgens mij, dan kom je voor problemen, theologisch, ook geschiedkundig als je in evolutie blijft geloven.
Ook Leerstellig, als je niet verlost ben van denkbeelden die niet in het bijbels plaatje passen, zoals de drie-eenheid, nee ik evangeliseer niet voor JG. steeds meer kerken verwerpen ook verkeerde leringen.

Bijbelstudie's heb ik zat gedaan. Ik ben ruim 15 jaar een evangelisch christen geweest en evangeliseerde een paar vrije weekenden per maand op straat en bij paranormale beurzen. Ik schreef zelfs een groot deel van de folders die werden uitgedeeld op straat. De bijbelstudie's waren handig om deze folders "geloofwaardig" te krijgen. Ik was dol op "eindtijdfolders" over "de antichrist en armaggedon". Een lekker inleidend stukje over Nostradamus ofzo die ik dan als vals profeet "aan de kaak stelde" om vervolgens en prachtig verhaal te schrijven over de "ware profetieën" die er in de bijbel te vinden waren, met als afsluiter de weg (Jezus) te vinden uit deze komende "hel op aarde". Brrrrrr ...... Ik was behoorlijk de weg kwijt dat ik dat in de tijd allemaal geloofde.

Je was behoorlijk de weg kwijt, dat kan ik mij voorstellen, je ging er helemaal in op, het is ook niet makkelijk om voor jeself het juiste spoor te vinden.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Kijk, ik geloof daar geen zier van, een christen is niet per definitie gelukkiger dan een ander, wel kan het het geval zijn, maar het is geen must, wel heb je een hoop op betere tijden, wat de belofte van de schrift is. Als je je focust op geluk, dat je gelukkig moet zijn kom je voor een zware mentale val, want het kan wel eens het omgekeerd het geval zijn, wat doen veel mensen dan, afgeven op de bijbel, de bijbel zou niet kloppen, er worden boeken van critici omarmd, en dat moet dan je nieuwe zekerheid zijn.
Hoi Antoon,

Ik ben net als destinesia een afvallig evangelisch christen. En ik ben er achter gekomen dat de bjbel niet klopt. ik ken de uitspraak: God heeft je geen rustige vaart belooft maar wel een behouden thuiskomst. maar als ik de bijbel goed lees staan er heel veel beloftes voor een rustige vaart. Er is een hele lijst met beloftes voor gebedsverhoring, beloftes van de zorg van god voor de mensen. (Werp uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u, lelieen op het veld e.d.) zijn oog is op u, en ga zo maar door. Maar waar zit die zorg van God dan in? Ik heb er nooit van van gemerkt dat Hij voor me zorgt. Als je voor iemand zorgt, dan zorg je ervoor dat het goed gaat met hem.

Alleen al de belofte: God is een beloner voor hen die Hem oprecht zoeken klopt niet. Ik heb harstikke oprecht gezocht, maar hoe meer ik zocht, hoe minder ik vond. God is niet te vinden. En ik heb zeker geen beloning gekregen voor mijn oprechte zoeken. En geloof me, ik wilde Hem ontzettend graag vinden.

De Geest zou overtuigen. MIJN geest heeft me overtuigd. en dat was geen overtuiging dat God bestaat.

En als de beloftes voor het aardse leven al niet klopppen, klopt de belofte voor betere tijden dan wel?

Groet Kristel
Destinesia

Bericht door Destinesia »

antoon schreef:Destinia Ik zie het zo.
Je was in een samenleving van gelijkgezinden met diverse gewoonten feesten en/of gebruiken, je kunt je welliswaar afvragen of dat ook allemaal bijbelse ondersteuning heeft maar dat is een andere zaak.
Vanuit die gemeenschappen net zoal je ook vaak bij de EO ziet wordt vaak geluk geclaimd, zij voelen zich goed in hun vel, en de rest niet, zo ziet in grote lijnen hun vaststelling eruit
Waar héb je het in vredesnaam over? Reageer je hier "grondig" op iets wat ik heb gezegd?
Zo ja wat precies? Ik wil graag een quote zien zodat er een "grondige studie" blijkt uit hetgeen ik schrijf.

antoon schreef:Kijk, ik geloof daar geen zier van, een christen is niet per definitie gelukkiger dan een ander, wel kan het het geval zijn, maar het is geen must, wel heb je een hoop op betere tijden, wat de belofte van de schrift is. Als je je focust op geluk, dat je gelukkig moet zijn kom je voor een zware mentale val, want het kan wel eens het omgekeerd het geval zijn
Ik focuste mij helemaal niet op geluk. Waar haal jij dit "grondig" vandaan? Nogmaals op wat precies reageer je nu "grondig" uit mijn bericht? Nergens op geen enkel bericht reageer je "grondig" op ook maar iets van wat ik "grondig" aandraag.
antoon schreef:wat doen veel mensen dan, afgeven op de bijbel, de bijbel zou niet kloppen, er worden boeken van critici omarmd, en dat moet dan je nieuwe zekerheid zijn.
"De bijbel klopt niet" is een kritiek die mag worden weerlegd. Maar 'het mooie' van de bijbel is dat het "vast" moet blijven staan. Daardoor komt de bijbel in grote problemen.

Critici zijn derhalve een deugd voor de mensheid om de simpele reden dat critici mogen worden bekritiseerd!!!

Als critici het "grondig" mis hebben dan mogen zij namelijk gezellig hun foutieve conclusies weer inslikken waarna deze netjes word vervangen door een verbeterde 'waarheid'. Vervolgens mag deze 'waarheid' opnieuw worden verbeterd als daar "grondig" niets van klopt!

antoon schreef:Zelf lach ik om die critici

Ah ... je bent kritisch! Wel? Is hun mening vervangen door jouw "grondige" en betere conclusie?
antoon schreef:ik volg het spoor van hen maar ook het voetspoor van ernstige archeologen, en door beschouwing kom je steeds tot de conclusie dat de bijbel de gewoonte heeft om gelijk te krijgen, dan wonderen, daar kan ik niets mee, ik kan jou nooit overtuigen, en omgekeerd kan niemand van de critici mij overtuigen.
Serieus! Ik stel een eerlijke vraag aan jou. Wat is je doel hier op Freethinker?
Destinesia schreef:Wat gelovigen vervolgens doen is met alle mogelijke en onmogelijke toeren proberen de zichtbare werkelijkheid in hun eigen geloofs-sjabloon te persen. Koortsachtig hun 'overtuiging' aannemelijk en voor "waar" proberen te houden van iets wat zij al reeds voor waarheid hebben aangenomen.
antoon schreef:Ik heb een grondige bijbelstudie gehad, het past echt niet in het beeld dat je geeft, wel als je een onjuiste studie gehad hebt volgens mij, dan kom je voor problemen, theologisch, ook geschiedkundig als je in evolutie blijft geloven.
Je kunt niet eens "grondig" een discussie aan. Hoe geloofwaardig ben je dan in je 'grondig afstuderen' als je niet eens gewoon kunt antwoorden in een gewone discussie. Jij geeft een 'reactie' maar gaat nooit echt inhoudelijk in op wat er tegen je wordt gezegd. In bovenstaande quote 'reageer' je, maar je 'zegt' niets. Je orakelt en herhaalt krachteloze niet overtuigende bijbelse stellingen die in je hoofd zijn 'geprint' en die voor JOU onwrikbaar vasstaan. Ze moeten wel vaststaan anders beërf je de nieuwe aarde niet en wordt je volgens je geloofsgenoten voor eeuwig ''vernietigd". Je bent alleen maar "grondig bang" voor Jehova.
antoon schreef:Je was behoorlijk de weg kwijt, dat kan ik mij voorstellen, je ging er helemaal in op, het is ook niet makkelijk om voor jeself het juiste spoor te vinden.
Je weet wat ik hierop zou kunnen zeggen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Waar héb je het in vredesnaam over? Reageer je hier "grondig" op iets wat ik heb gezegd?
Zo ja wat precies? Ik wil graag een quote zien zodat er een "grondige studie" blijkt uit hetgeen ik schrijf.
Destinia
Je hebt voor jezelf een vaststelling gemaakt dat de bijbel niet klopt, ik ben geen bekeerder dus ik kan er weinig mee, wel als je een concreet punt noemt buiten de wonderen zoals theologie of geschiedenis kan ik je misschien helpen, of gewoon debateren.

Ik denk dat je het zwaar hebt, maar geloof mij je bent niet de enigste.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

antoon schreef:Destinia
Destinesia, moeilijk he, goed lezen? :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Je kunt niet eens "grondig" een discussie aan. Hoe geloofwaardig ben je dan in je 'grondig afstuderen' als je niet eens gewoon kunt antwoorden in een gewone discussie. Jij geeft een 'reactie' maar gaat nooit echt inhoudelijk in op wat er tegen je wordt gezegd. In bovenstaande quote 'reageer' je, maar je 'zegt' niets. Je orakelt en herhaalt krachteloze niet overtuigende bijbelse stellingen die in je hoofd zijn 'geprint' en die voor JOU onwrikbaar vasstaan. Ze moeten wel vaststaan anders beërf je de nieuwe aarde niet en wordt je volgens je geloofsgenoten voor eeuwig ''vernietigd". Je bent alleen maar "grondig bang" voor Jehova.
schreef Destinesia
Alweer een vaststelling van je , hierop kan ik niet reageren niet ik maar jij brengt geen concreet punt ter sprake, je leest en/of bestudeert mijn post niet of nauwelijks anders had je geweten dat ik wel degelijk to the point reageer, en het gaat erook niet om of het mijn wereldbeeld is, het is het wereldbeeld dat jij ook kan waarnemen, verder ben ik niet bang, niet banger dan een gemiddelde atheïst, het bestuderen van de bijbel geeft mij voldoening dat dingen kloppen, verder blijf ik het zeggen, en het gaat ook voor mijn persoon op, ook voor Vuurdoorn, wiens post ik met meer dan belangstelling gelezen hebt, ik kan geen ijzer met handen breken en er is geen makkelijke weg alleen een moeilijke, dat gaat op voor studeren, maar ook voor de christelijke levenswijze, en dan kan het lijken of god doof is, of geen enkele belangstelling heeft voor naar jullie mening oprecht zoeken, ik begrijp het, ik heb ook vragen, maar om als alternatief geloof te stellen in critici of broodschrijvers (die ik kan weerleggen) daar heb ik ook geen zin in.nogmaals met klem ik begrijp jullie, en wie ben ik om het jullie kwalijk te nemen..
Destinesia

"Goed de bijbel lezen" heet deze discussie. Je hoeft niet altijd de bijbel goed te lezen om te weten dat de bijbel niet betrouwbaar is. Ik laat eerder al blijken dat ik me niet een hoofdpijn op wil lopen met discussiëren over de vraag of Jezus nu sandalen of laarzen droeg.

Ik wil helemaal niet zo diep gaan. ik wil me niet "vastlopen" in een dikke laag. Ik wil graag luchtig commentaar leveren waar jij op mág reageren. Maar wil wél graag mijn eigen mening geven hier.

Antoon, een aantal berichten eerder zei ik al
Destinesia schreef:Bovendien heb ik er het geduld niet voor. En het kost zeeën van verspilde tijd. Verzanden in details. Het weerleggen van belegen kruimels. Beter zou jij eens zelfstandig een paar goede boeken lezen die het christelijk geloof beargumenteren. Sommige schrijvers kunnen dat ook veel beter dan ik.
Ik wil het helemaal niet hebben over tijds lijnen, heersers (in de tijd van) een aarde van 6000 jaar oud, fossielen, enz. Grafieken over de zoon van de zoon van de zoon van de zoon van de zoon van .....

Daar mogen anderen met jou over praten.Ik loop daar niet zo warm voor. Saai man ...

Ik lees over de staf van Mozes die in een slang veranderd en jij gaat praten over de houtsoort! Snap je?

En o.a.:
Ik loop er bepaald niet warm voor om al die wonderverhalen en "alternate story's" door te lezen. Het bestaan ervan alléén al is reeds voldoende om de hele handel naar het land der fabelen te verwijzen
Ok?
antoon schreef:Destinia. Je hebt voor jezelf een vaststelling gemaakt dat de bijbel niet klopt, ik ben geen bekeerder dus ik kan er weinig mee, wel als je een concreet punt noemt buiten de wonderen zoals theologie of geschiedenis
Ik wil het concreet wél over wonderen hebben. Daar gaat het mij juist om.

Wat heeft het voor zin om aan geschiedkundige (eventueel van mijn part juiste) data vast te stellen of bijvoorbeeld een opgestane Jezus samen met de gestorven Mozes en Elia op een berg aan zijn apostelen verscheen? Of Saulus op weg naar Damascus werd aangesproken in een donderstem en werd verblind en zich vervolgens bekeerde.

1 Een "verheerlijkte" Jezus sprak met Saulus op weg naar Damascus
2 Damascus is een bestaande stad

Jouw grondige conclusie: Het verhaal van de verblinde Saulus is dus waar.
Enz. enz.
Antoon schreef:Ik denk dat je het zwaar hebt, maar geloof mij je bent niet de enigste.
Ja ik heb het zwaar met je om uit te leggen dat ik niet de Vedische geschriften "grondig" moet hebben doorgespit met een gedegen studie om wel onderlegd in allerlei zweverigheden uiteindelijk tot de briljante conclusie te komen dat de god Vishnu zich daadwerkelijk heeft geïncarneerd in o.a. Matsya, Kurma, Varaha, Narasimha,Vamana, Parashurama, en Rama.
a.r.

Bericht door a.r. »

27583 berichten zijn geplaatst in de afdeling christendom/judaisme, vele daarvan zijn met kennis van zaken geschreven door vooraanstaande mensen op dit forum. Toch blijf jij doorgaan met het "bestuderen" van de bijbel en je kop in het woestzijnzand steken en je trekt je niets aan van alle kritieken. Jij blijft wanhopig puzzelstukjes verknippen en andere aan elkaar proberen te plakken om jouw puzzeltje toch maar passend te krijgen. Het MOET immers kloppen Antoon, anders heb je je levenlang in een leugen geloofd en het zou toch echt verschrikkelijk zijn wanneer je je uit dat woestijnzand zou moeten graven en op eigen benen zou moeten gaan staan. Ik herhaal de vraag van Destinesia ....Wat doe je op dit forum?
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het is een beetje onzinnig de Bijbel als een dik waarheidsgetrouw boek te zien. Het bestaat uit verscheidene geschriften. Het is dus niet enkel een kwestie van - zoals Destinesia stelt - "pratende slang, ribje dat Eva wordt, Noachje in z'n ark, Mozes die water uit een rots slaat, tot aan Jezus toe die op een wolk door de dampkring zweeft". Dat is een duidelijke stroman. Destinesia, hier doe je precies hetzelfde als al die creationisten die zeggen: "dus eerst was er niets, en dat ontplofte ook nog?" De geschriften in de Bijbel zijn uit verschillende periodes, geschreven door verschillende mensen, met allen hun verschillende levensvisies. Het heeft heel weinig zin om, wanneer er wordt gesproken over de historiciteit van Koningen en Kronieken (bijv.), daar het scheppingsverhaal bij te halen, of de hemelvaart van 'Onze Lieve Heer'. Het evangelische perspectief op het christelijk geloof is slechts één van de vele, en - samen met veel meer stromingen - vreselijk eenzijdig. Gelukkig zijn er binnen elke stroming wel mensen die het in een breder perspectief weten te plaatsen en zo vrijdenkender zijn dan mensen die in elke discussie weer vertellen wat een onzin zij in de Bijbel zien staan. De geschriften in de Bijbel zijn net als alle andere geschriften: er staan juiste zaken in, er staan onjuiste zaken in. Je kunt er wat van leren, maar hebt het niet persé nodig.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Destinesia

Nee het is niet bedoeld als stroman. Hoe kom je erop? Ik probeer bewust op mijn eigen wijze en in eigen stijl de zaken te versimpelen met opzet. De zogenaamde 'wonderen' en 'fictie' in een juist perspectief te stellen t.o.v. historie. Jij hebt het over stroman? Dan ga ik een beetje flauw doen op mijn beurt en heb ik het over occam's razor. Zie eens hoe deze discussie van het begin aan af verloopt? Ik heb geen zin om mee te "vorsen" in ellenlange verhandelingen over diepgaande bijbelse vraagstukken. Te verzanden in details die puur on-nozel zijn. Ik leg uit dat anderen die daar meer kaas van gegeten hebben en zin hebben in zo'n tijdloze discussie met Antoon, dat vooral moeten doen als ze geen andere dingen te doen hebben dit weekend. Ik léés die discussies wel maar neem er simpelweg de tijd niet voor om me daarin te willen verdiepen. Ik woon nu eenmaal niet in een bibliotheek en ik moet ook heel af en toe eten. Ik vind het pas een "stroman" als Antoon stelt dat ik éérst een "grondige studie" moet hebben genoten alvorens ik eindelijk "recht van spreken heb" de bijbel af te wijzen als een puur menselijk product. Want dát is mijn inbreng.

Nota bene onderstreep ik dat met de uitspraak:
Destinesia schreef: Ja ik heb het zwaar met je om uit te leggen dat ik niet de Vedische geschriften "grondig" moet hebben doorgespit met een gedegen studie om wel onderlegd in allerlei zweverigheden uiteindelijk tot de briljante conclusie te komen dat de god Vishnu zich daadwerkelijk heeft geïncarneerd in o.a. Matsya, Kurma, Varaha, Narasimha,Vamana, Parashurama, en Rama.
CXT schreef:Het heeft heel weinig zin om, wanneer er wordt gesproken over de historiciteit van Koningen en Kronieken (bijv.), daar het scheppingsverhaal bij te halen, of de hemelvaart van 'Onze Lieve Heer'.
Maar het mag wel? Ik verkies graag mijn eigen inbreng CXT. Of waren er bepaalde regels voor deze discussie die me niet zijn opgevallen? Gaat deze discussie dan alléén over geschiedenis? En zo ja welke geschiedenis? Moet ik me dan automatisch ook schikken aan de 'authenticiteit' van de wolkenwagen van Jezus? Zit die in het totaalpakket aan het einde van deze verhandeling? Dát is mijn vraag!
Het evangelische perspectief op het christelijk geloof is slechts één van de vele, en - samen met veel meer stromingen - vreselijk eenzijdig.

Ik weet niet. De rode draad door de bijbel heen in een notendop is toch wel dat "de mens" sinds de zondeval reddeloos verloren is, en voortdurend wegwandelt van Gods Wegen en Wil en naar eigen inzicht afgoden narent. En als je uiteindelijk niet van zonden wordt vergeven door het vergoten bloed van Jezus op Golgotha dan hoor je er niet bij. En ik dacht óók dat dát een heel helder gegeven is. Een vrijzinnige mag daar gezellig een eigen modernistische draai aan geven maar die verwerpt simpel wat hij leest.

Zo ik ga even eten! :wink:
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

27583 berichten zijn geplaatst in de afdeling christendom/judaisme, vele daarvan zijn met kennis van zaken geschreven door vooraanstaande mensen op dit forum. Toch blijf jij doorgaan met het "bestuderen" van de bijbel en je kop in het woestzijnzand steken en je trekt je niets aan van alle kritieken. Jij blijft wanhopig puzzelstukjes verknippen en andere aan elkaar proberen te plakken om jouw puzzeltje toch maar passend te krijgen. Het MOET immers kloppen Antoon, anders heb je je levenlang in een leugen geloofd en het zou toch echt verschrikkelijk zijn wanneer je je uit dat woestijnzand zou moeten graven en op eigen benen zou moeten gaan staan. Ik herhaal de vraag van Destinesia ....Wat doe je op dit forum?
AR.
War ik hier doe ?
Geen gekke vraag overigens
Ik zal een voorbeeld geven
Stel jij je nu eens in dat je een imker bent, je hebt een plaats in de beroeps vereniging en productschap en je schrijft artikelen.
Nu komt jouw vak in diskrediet, wilde beschuldigingen verdraaide waarheden over jou biznis worden je bijna dagelijks voorgeschoteld, wat zou jij dan doen je reageert en schrijft tegenartikelen, en beargumenteerd dat de critici van jouw vak het mis hebben.

Dat doe ik nu hier met de bijbel in het hol van de leeuw van bijbelcritici, FT. en ik beweer niet meteen dat het allemaal loze beschuldigingen zijn, maar het overgrote deel kan ik met de wetenschappelijke data weerleggen, en of dat nu komt van theologen of wat jij noemt ter zake kundige mensen of wie dan ook, ik neem geen blad voor de mond, maar laat zien dat die knelpunten, op te lossen zijn door de geschiedenis en de bijbel goed te lezen, de waarheid is mij lief, ik beschouw het als een missie, ik schrijf iedereen aan sitemasters van critici of het nu christenen zijn of niet, Evolutionistische wetenschappers zoals mevr. Gerdien de Jong, waarmee ik een aardige uitwisseling van gedachten had.
Denk in dit verband aan de forum regels

Wat hier gepropageerd wordt dat doe ik, daarbij neem ik ook geen christenschrijvers of welke groepering in bescherming in bescherming

• Het stimuleren van kritisch en vrij kunnen denken over maatschappelijke kwesties vanuit een wetenschappelijk, logisch, skeptisch en rationeel oogpunt. De rede voert de boventoon, waarbij argumenten en feiten de grootste rol spelen.
• Het bieden van een discussieplatform van hoog niveau over wetenschap, vrijdenken, spiritualiteit, (verlichtings)humanisme, kritisch denken, religie, skepticisme, atheïsme en agnosticisme, maatschappelijke onderwerpen en daaraan verwante filosofie.
• Het nuanceren of weerleggen van de excessen, waarheidsclaims en drogredeneringen van georganiseerde groepen. Onder deze groepen verstaan wij ook religieuze en levensbeschouwelijke bewegingen.

Ben ik nu aan het treiteren zoals Tsjok.45 opperde, helemaal niet ik hou mij aan bovenstaande regels.
Ben ik een zelf benoemde doctorandus zou dezelfde persoon zeggen helemaal niet, mijn onderbouw moet ik halen bij intellectuelen die daarvoor bestudeert hebben, een onderbouw die ook weleens heel aardig in elkaar zit, maar die voor verschillende opvattingen vatbaar zijn, ik zoek de juiste opvatting uit die data, maar je mag altijd een zakelijk tegenargument ten berde brengen

Zou ik willen dat de panelen hier verschuiven, dat hoeft van mij niet, laat het hier maar een vrijplaats voor atheïsten zijn, maar men zal wel verschillende feiten onder ogen moeten zien om intellectueel eerlijk te blijven.
Net zomin als ik ambieer om overwinningen te boeken, ik probeer het zo diplomatiek mogelijk te brengen, dat het niet altijd lukt, dat is menselijk
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Hallo Antoon,

Je hebt heel veel geschreven over de bijbel. en eerlijk gezegd heb ik het allemaal maar amper gelezen. Het is voor mij idd niet zo belangrijk of jezus sandalen aan heeft gehad, of dat er een zons of maansverduistering was. Het geeft me mijn geloof niet terug.

Wat ik wél belangrijk vond is of de BELOFTES uit de bijbel kloppen. Is er een God die begaan is met de mensen. Is er een God die bij me is, die voor me zorgt, die naar mijn gebeden luistert, die me geeft wat goed voor me is, die me beter kent dan ik me zelf ken. Is het in de wereld merkbaar dat er een god is.

God is een beloner voor hen die Hem oprecht zoeken.

Heb jij God oprecht gezocht? Hij heeft het in zijn woord beloofd! Maakt hij zijn beloftes waar?

Mijn antwoord was NEE. Hij maakt zijn beloftes NIET waar!

En nogmaals, als de aardse beloftes niet kloppen, kun je dan nog vertrouwen op de hiernamaalse belofte?

Maar mocht jij hem wél vinden, laat me even weten waar Hij zit, want ik heb nog een appeltje met Hem te schillen!

Groet Kristel
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

antoon schreef: Destinia. Je hebt voor jezelf een vaststelling gemaakt dat de bijbel niet klopt, ik ben geen bekeerder dus ik kan er weinig mee, wel als je een concreet punt noemt buiten de wonderen zoals theologie of geschiedenis
antoon schreef:en ik beweer niet meteen dat het allemaal loze beschuldigingen zijn, maar het overgrote deel kan ik met de wetenschappelijke data weerleggen,
OK, een concreet punt dan maar.
Daarna mag jij het met wetenschappelijke data weerleggen.

Was het na de zesdaagse oorlog, dat christelijke en joodse archeologen met de bijbel in de hand de plaatsen waar de Joden na de uittocht uit Egypte gebivakeerd hadden gingen onderzoeken?
Jaren later moesten ze toegeven dat er niets te vinden was. Nu ja, niets? Ze vonden wel restanten achter gelaten door kleine groepjes rondtrekkende herders som wel van 1000 jaar voordat de uittocht had plaats gevonden.
600.000 mannen met hun vrouwen en kinderen zouden enorme hoeveelheden afval achter laten dit zou onmogelijk over het hoofd gezien kunnen worden. Maar niets werd gevonden?

Twee en een half millioen mensen (Joden) op een geschatte bevolking van 6 a 7 millioen Egyptenaren zou volgens mij (ik ben geen econoom) een totale ineenstorting van de maatschappij veroorzaken als die ineens zouden verdwijnen, dat zou in de historie van Egypte duidelijk waarneembaar moeten zijn. Niet dus.

Mijn idee is dat ten tijde van Joshia, toen er behoefte was aan een helden-epos voor Juda, de oude verhalen over families die tijdens perioden van schaarste en hongersnood hun heil in Egypte zochten, daar soms (en soms niet) slecht behandeld werden en dan wegvluchten (daar zijn wel vonsten over gedaan), dat die verhalen opgeblazen zijn tot dat epos.

Wat denk jij?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Bericht door a.r. »

Stel jij je nu eens in dat je een imker bent, je hebt een plaats in de beroeps vereniging en productschap en je schrijft artikelen. Nu komt jouw vak in diskrediet, wilde beschuldigingen verdraaide waarheden over jou biznis worden je bijna dagelijks voorgeschoteld, wat zou jij dan doen je reageert en schrijft tegenartikelen, en beargumenteerd dat de critici van jouw vak het mis hebben
Wel Antoon, welke wilde beschuldigingen heb jij dan zoal ontkracht? Ik lees jouw stukken nou nooit zo heel secuur omdat het imho gezwatel is dat telkens weer keihard onderuit gehaald wordt. Ik heb bijv Rereformed en Lanier, telkens weer lappen goed onderbouwde argumenten aan je zien schrijven en telkens weer spring je eroverheen en begint vrolijk weer aan nieuw Antoonbabbelprojektje, dat dan wederom onderuitgehaald wordt, het lijkt mij onmogelijk dat je dat allemaal ontgaan is? Men mag toch aannemen dat je zo langzamerhand wel eens zou zijn gaan nadenken over al al die omgekegelde overdenkingen van je?
Destinesia

Sst .. Stil nou. Haal me nou niet uit mijn concentratie. Ik zit nog steeds met m'n ogen dicht me in te beelden dat ik een imker ben.
Plaats reactie