organen doneren
Moderator: Moderators
-
human2005
- Forum fan
Re: organen doneren
Ik ben sinds enige tijd ingeschreven als donor, puur omdat ik het prima vind dat na mijn dood anderen mijn, dan nog, bruikbare organen krijgen. Ik ben dan toch dood, wat moet ik er dan anders mee?
Maar ik vind dat iedereen zelf die afweging moet maken om wel of niet donor te zijn. Dus ben ik principieel tegen het systeem dat iedereen donor wordt.
Naar aanleiding van een reportage over de illegale orgaanhandel, waarbij roemeense kinderen gedood werden voor hun organen (was bij eenvandaag in 2002/3 geloof ik, maar ik zoek het nog op als ik tijd heb) ben ik grootvoorstander van xenotransplantie.
Ook ben ik er groot voorstander van tissue enginering het kweken van organen in laboratoria, meer hierover op http://en.wikipedia.org/wiki/Tissue_engineering. Maar deze techniek zal pas over enkele decennia beschikbaar zijn, dus tot die tijd zie ik dus xenotransplantatie als alternatief.
Hoewel ik zelf donor ben, ben ik er niet zo op om zelf een transplantatie te ondergaan, voorop gesteld dat ik in die situatie zou belanden.
Maar ik vind dat iedereen zelf die afweging moet maken om wel of niet donor te zijn. Dus ben ik principieel tegen het systeem dat iedereen donor wordt.
Naar aanleiding van een reportage over de illegale orgaanhandel, waarbij roemeense kinderen gedood werden voor hun organen (was bij eenvandaag in 2002/3 geloof ik, maar ik zoek het nog op als ik tijd heb) ben ik grootvoorstander van xenotransplantie.
Ook ben ik er groot voorstander van tissue enginering het kweken van organen in laboratoria, meer hierover op http://en.wikipedia.org/wiki/Tissue_engineering. Maar deze techniek zal pas over enkele decennia beschikbaar zijn, dus tot die tijd zie ik dus xenotransplantatie als alternatief.
Hoewel ik zelf donor ben, ben ik er niet zo op om zelf een transplantatie te ondergaan, voorop gesteld dat ik in die situatie zou belanden.
"Reality is not a democracy"
Volgens mij zij Devious dat om een reactie uit te lokken.Ongeloveloos schreef:Devious schreef:
Ik ben 37 maar heb het lichaam van een achttienjarige
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maar het is toevallig wél waar. 
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Ongeloveloos
- Banned
Kitty schreef:Maar het is toevallig wél waar.
Oh... vertel ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Wat valt hierover te vertellen? Ik weet het gewoon. 
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- Ongeloveloos
- Banned
Weet je man ook dat je dat weet ?Kitty schreef:Wat valt hierover te vertellen? Ik weet het gewoon.
Ik ga me hier niet in mengen.Ongeloveloos schreef:Weet je man ook dat je dat weet ?Kitty schreef:Wat valt hierover te vertellen? Ik weet het gewoon.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- LordDragon
- Bevlogen
Kitty kan niet alleen toveren ze is ook helderziende
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jawel hoor, hij weet het ook. Maar dit is allemaal nogal offtopic. Het gaat hier over het doneren van organen en niet over het goddelijke lichaam van onze Devious.
On topic dus weer graag!
On topic dus weer graag!
- Ongeloveloos
- Banned
Kitty schreef:Jawel hoor, hij weet het ook. Maar dit is allemaal nogal offtopic. Het gaat hier over het doneren van organen en niet over het goddelijke lichaam van onze Devious.![]()
On topic dus weer graag!
Dan stem ik voor om dat goddelijke lichaam te doneren ! Zijn we meteen weer on-topic
In mijn donor-codicille staat dat mijn eventuele nabestaanden maar moeten beslissen wat ze met mijn lichaam willen doen na mijn dood. De afgelopen jaren begin ik mij steeds meer te beseffen dat dit eigenlijk hetzelfde is als anderen opzadelen met het probleem en dat geen orgaandonor te willen zijn misschien wel de verstandigste keuze is.
Ik ben zelf 36 maar heb het lichaam van een 23-jarige omdat ik heel gezond sport en heel bewust eet.
Ik ben zelf 36 maar heb het lichaam van een 23-jarige omdat ik heel gezond sport en heel bewust eet.
Kun je dit eens toelichten ?OpSafari schreef:.... en dat geen orgaandonor te willen zijn misschien wel de verstandigste keuze is.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
om mensen niet te confronteren met moeilijke beslissingen die tot familieruzies kunnen leiden.
om geen aanstoot te geven aan gelovige nabestaanden.
1 -- Je zou ook kunnen redeneren, dat als jij het vastlegt voor je dood, de familie dit zal respecteren.
2 -- Als jij nu zegt, dat zij dat later maar moeten uitmaken met zijn allen als het zover is, dan heb je geheid tweespalt.
3 -- Als je nu zwijgt, omdat je geen problemen wil oproepen, reken er dan maar op dat je in zijn geheel de grond of de lucht ingaat.
Dus...
Wat is het wat JIJ wil?
Argumentaties ad 2 en ad 3,
zoals hierna op een rijtje gezet, zullen er beide toe leiden, dat je geen donor zult zijn.
En die wordt gerespecteerd.
2 -- Als jij nu zegt, dat zij dat later maar moeten uitmaken met zijn allen als het zover is, dan heb je geheid tweespalt.
3 -- Als je nu zwijgt, omdat je geen problemen wil oproepen, reken er dan maar op dat je in zijn geheel de grond of de lucht ingaat.
Dus...
Wat is het wat JIJ wil?
Argumentaties ad 2 en ad 3,
zoals hierna op een rijtje gezet, zullen er beide toe leiden, dat je geen donor zult zijn.
Dan is dat nu JOUW keuze.om mensen niet te confronteren met moeilijke beslissingen die tot familieruzies kunnen leiden.
En die wordt gerespecteerd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ah, dat laatste had ik er niet bij bedacht. Dat eerste begrijp ik, maar zag ik (losstaand) niet als reden om dan maar de keus te maken om geen donor te zijn. Dan zou het voldoen om een keuze te maken. Maar als je geen aanstoot wil geven aan gelovige nabestaanden en daarbij op de koop toe neemt dat een onbekende wellicht de dood vind ...OpSafari schreef:om mensen niet te confronteren met moeilijke beslissingen die tot familieruzies kunnen leiden.
Ach, ieder z'n eigen overwegingen.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.