Ecologische voetafdrukken.
Moderator: Moderators
Tot voor een week had ik er nog nooit van gehoord.
Ik vraag me af wat de eenheid daarvan is.
Bijvoorbeeld als je lemenstrooien muren gaat vergelijken met bakstenen spouwmuren.
Bijvoorbeeld als je lemenstrooien muren gaat vergelijken met bakstenen spouwmuren.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Re: Ecologische voetafdrukken.
Vierkante meter.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
- LordDragon
- Bevlogen
* Forumoverzicht ‹ Discussies ‹ agnosticisme/atheïsme.
? Staat dit wel goed?
Kwil der echt best wel over discusieren mare
Goed eh cluny, misschien is het al die wijn
Stijn, als jij hier leest plaats nog es die cijfers ivm eco footprint, eventueel met links.
MVG, LD.
? Staat dit wel goed?
Goed eh cluny, misschien is het al die wijn
Viervoudige reducering CO2 uitstoot, RC waarde van lemen muur? Maar hebben we het daar al niet over in dat andere topic? Ik zie wel graten in een topic over ecologische voetafdruk, maar daarom hoeft er niet per sé van in het prille begin een leem en baksteen issue in.Bijvoorbeeld als je lemenstrooien muren gaat vergelijken met bakstenen spouwmuren.
Stijn, als jij hier leest plaats nog es die cijfers ivm eco footprint, eventueel met links.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk als mooi startpunt. Deze wikipagina bestaat nog maar sinds maart 2007.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
- Ongeloveloos
- Banned
Cluny schreef:Tot voor een week had ik er nog nooit van gehoord.
Grappig, iets waar je geen weet van hebt, start je een topic over
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Dit topic is verplaatst naar maatschappijkritiek waar het beter thuis hoort.
En het verbaast mij wel Cluny dat je daar nog nooit van hebt gehoord. De ecologische voetafdruk geeft aan in hoeverre jij als consument gebruik maakt van alles wat de aarde je biedt, en hoe groot jouw aandeel is in het opgebruiken van de bronnen en hoe groot de schade is die jij aanbrengt door de plek die je inneemt en je consumptiegedrag ten opzichte van een ander. De ecologische voetafdruk van iemand in het rijke westen is dus vele malen groter dan die van iemand in een arm derde wereld land. Hoe groter die voetafdruk hoe belastender je bent voor het algehele aardse milieu en de voorraden die er zijn.
En het verbaast mij wel Cluny dat je daar nog nooit van hebt gehoord. De ecologische voetafdruk geeft aan in hoeverre jij als consument gebruik maakt van alles wat de aarde je biedt, en hoe groot jouw aandeel is in het opgebruiken van de bronnen en hoe groot de schade is die jij aanbrengt door de plek die je inneemt en je consumptiegedrag ten opzichte van een ander. De ecologische voetafdruk van iemand in het rijke westen is dus vele malen groter dan die van iemand in een arm derde wereld land. Hoe groter die voetafdruk hoe belastender je bent voor het algehele aardse milieu en de voorraden die er zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Een volwassen menselijke voetafdruk heeft ongeveer een oppervlakte van 150 cm2.
Een beetje idioot om ecostappen dan in hectare uit te drukken.
En er dan nog CO2 gas eraan toe te voegen.
Het woord voet in dit begrip stoppen geeft rare associaties.
Leefruimte-eenheden lijkt mij een betere term.
Een beetje idioot om ecostappen dan in hectare uit te drukken.
En er dan nog CO2 gas eraan toe te voegen.
Het woord voet in dit begrip stoppen geeft rare associaties.
Leefruimte-eenheden lijkt mij een betere term.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Lebensraum, jawol ...
Leefruimte-eenheden dat is net als kastruimte-eenheden, ik kan er nooit genoeg van krijgen.Joe Hn schreef:Lebensraum, jawol ...
Ik moet eerlijksheidshalve bekennen dat ik ook intuïtief iets tegen de invulling/berekening van het begrip "ecologische voetafdruk" heb. Niet zozeer de associatie met voet, maar vooral de rare manier van het samenstellen van verschillende eenheden tot een "handig" pakketje waar de milieugestapo mee kan zwaaien. Zie ook de wikipagina mbt tot deze afdruk.
Maar, het is wel een (eerste) poging om een getal te geven aan het aardgebruik van de mens, met oog op een uitputtelijke planeet. En dat vind ik een goede zaak. Bij efficient gebruik van echt oppervlak, kan deze hypothetische voetafdruk toch groter worden. Zo kan het totaal aantal ecologische hectares groter zijn dan het oppervlak van de planeet waar wij op leven.
Maar, het is wel een (eerste) poging om een getal te geven aan het aardgebruik van de mens, met oog op een uitputtelijke planeet. En dat vind ik een goede zaak. Bij efficient gebruik van echt oppervlak, kan deze hypothetische voetafdruk toch groter worden. Zo kan het totaal aantal ecologische hectares groter zijn dan het oppervlak van de planeet waar wij op leven.
Leuk om te merken dat mijn (intuïtieve) afkeer voor het begrip ecologische voetafdruk niet uniek is.
Zou je me de contactgegevens willen PM-en van de milieugestapo? Ik hoor er vaak over praten maar heb ze nog nooit kunnen vinden.
Voetafdruk zal wel een iets te directe vertaling zijn van footprint, dat wat beter past.
Voetafdruk zal wel een iets te directe vertaling zijn van footprint, dat wat beter past.
Alo, alo zeg : dat loopt toch via Otto (Herr) Flick, die op zijn oude dag nog een bijbaantje nodig had, omdat zijn gestapo pensioen rechten wat tegenvielen?Chris H schreef:Zou je me de contactgegevens willen PM-en van de milieugestapo? Ik hoor er vaak over praten maar heb ze nog nooit kunnen vinden.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
- LordDragon
- Bevlogen
http://www.positieve-economie.be/portaa ... article=50De gemiddelde Belg heeft een voetafdruk van 4,9 hectare. De gemiddelde wereldburger heeft 2,2 ha.
Op vele sites zoals wwf vraagt men niet naar je afvalsorteringsgedrag, dat vind ik redelijk scheef, dus zocht ik verder en vond deze;
http://www.leefmilieubrussel.be/Templat ... gtype=2067
ik deed de test en kom uit op 2,7 hectare.
de commentaar
MVG, LD.Proficiat, je leeft blijkbaar al bijzonder milieubewust.
Maar kijk toch maar eens op de "tips" pagina, of op de site van BIM voor verdere inspiratie rond milieuvriendelijk huishouden?
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ik kwam op 1.7 met toch 4 a 5 keer per week vlees of vis eten. Het zit hem denk ik vooral in het weinig afval produceren en het zuinig omgaan met water en energie in een niet te grote goed geïsoleerde woning. En het feit dat we maar met zijn tweetjes zijn momenteel. We hadden dit jaar trouwens 16000 liter minder water verbruikt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)