De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Bericht door Maria »

Solist schreef:
sofia schreef:Nu ja, dan laat ik mijn gedachten verder maar gewoon de vrije loop, wat eerst een onsamenhangend rommeltje 'Tagesresten' oplevert dat vanzelf verdwijnt, waarna datgene bovenkomt waar het op dat moment om gaat, en dat dus wel belangrijk is.
En dat is dan altijd iets waar ik bewust niet mee bezig ben geweest, maar onbewust kennelijk wel.
dat is heel herkenbaar. er zijn dingen die me dwars zitten, onbewust.
dat werkt door in de stemming en veroorzookt een onrust, een onbehagen.
en heel onverwacht, alsof de zon doorbreekt, letterlijk een opheldering,
krijg je in de gaten waar de schoen wringt. overigens zonder mediteren.
Dat is voor de gelukkigen onder ons heel fijn.
Anderen die niet zo helder van geest zijn en waar de gedachten vaak een rommeltje zijn hebben vaak een ander techniekje gevonden om hun geest helder en rustig te krijgen.

Ik zelf ben heel gelukkig, dat ik in de loop van mijn leven verschillende mechanismen heb ontdekt die mijn geest weer geschikt krijgen om op volle toeren te draaien.
Al die verschillende manieren hebben veel mensen spontaan van zichzelf of hebben het hier of daar geleerd.
Ontspanningsoefeningen mbv. ademhaling, spierontspanning, autogene training, meditatie dmv. mantra.
Lichaamlijke grote inspanning doet ook de geest tot rust komen en slaap verbeteren.

Ik denk dat iedere mens verschillend is en dus ook verschillende methodes nodig zal hebben.
De kunst is uit te zoeken welke.

Zeker is dat je niet kunt zeggen, dat jezelf veel baat hebt bij één methode en dat dat voor iedereen zou gelden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Kitty schreef:Sofia, is niet zo geïnteresseerd in de wetenschap en houdt er liever haar eigen gedachte spinsels over zielen en zo op na. Dat mag hoor, maar verwacht niet van anderen die wel wat wetenschappelijker onderbouwd zijn, dat die je dan al te serieus gaan nemen. Naar mijn mening zitten de simpele zielen ergens anders.

Nou, nou, Kitty, iets minder neerbuigend over Sofia's gedachtengoed zou je niet misstaan.

En over wetenschappelijk gesproken: wie heeft er ooit kunnen bewijzen dat er een ziel bestaat of dat er geen ziel bestaat? Dat we het een noch het ander tot op heden niet wetenschappelijk hebben kunnen bewijzen wil niet zeggen dat we het antwoord weten.

Je kunt hetzelfde beweren over het begrip liefde. Bestaat er zoiets als liefde dat hormonale processen overstijgt? Of bedoelt Sofia met "ziel" misschien meer zoiets als "karakter". Daarvan weten we ook niet waar het zit en hoe het precies ontstaan is behalve dat het een combinatie van DNA en omgevingsfactoren zal zijn.
Het is een illusie dat alles in het leven vanwaaruit wij reageren "evidence based is". We worden geleefd, we worden geademd, ons hart wordt geklopt, we weten niet waarvan we ons niet bewust zijn. Het is toch onzin om te beweren dat je alleen maar in wetenschappelijke termen zou mogen denken? Mag je niet uit je levenservaring putten, hoe subjectief die ook zal zijn? Levenservaring is ook een vorm van leren en kennen en als mensen dat niet gekund hadden was het menselijk ras al heel snel uitgestorven.

Een paar dagen geleden kwam Mariakat nog voorbij met een opmerking dat ze zoveel waarde hechtte aan haar instincten. Als er nou iets is wat ik wantrouw dan zijn het juist de instincten, een mens brengt door zijn denkvermogen toch wel iets meer mee in dit leven behalve instincten?
En dan hebben we het over de kunsten met de grote K nog helemaal niet gehad.

Allemaal braaf je bordje leeg eten nu, en niet kibbelen :lol:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

sofia schreef:Dus jouw psyche is een verzameling van hersenprocessen en verder niets. Nu, dat is dan gauw bekeken, hè? Een simpele ziel zonder ziel? :lol:
Ik reageerde hierop weetniet. Over neerbuigend gesproken. :roll:

Maar ieder mag zweven waarheen hij wil. Maar nogmaals, ik neem dat niet serieus.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Weetniet schreef:En over wetenschappelijk gesproken: wie heeft er ooit kunnen bewijzen dat er een ziel bestaat of dat er geen ziel bestaat? Dat we het een noch het ander tot op heden niet wetenschappelijk hebben kunnen bewijzen wil niet zeggen dat we het antwoord weten.
Als je ziet wat de neurowetenschappen presteren op grond van de theorie dat de klus daarboven in onze hersenpan integraal door onze hersenen wordt geklaard, dan kan je moeilijk ontkennen dat die theorie enige waarde heeft.

Kan je zelf niet zonder zieltje, verzin er dan gerust een voor jezelf. Ik doe het wel zonder, en ik ken evengoed emoties, liefde, geluk, ... !
Weetniet schreef:Je kunt hetzelfde beweren over het begrip liefde. Bestaat er zoiets als liefde dat hormonale processen overstijgt? Of bedoelt Sofia met "ziel" misschien meer zoiets als "karakter". Daarvan weten we ook niet waar het zit en hoe het precies ontstaan is behalve dat het een combinatie van DNA en omgevingsfactoren zal zijn.
Klaarblijkelijk heb je de boeken van Mark Nelissen nog niet gelezen.
Weetniet schreef:Het is een illusie dat alles in het leven vanwaaruit wij reageren "evidence based is". We worden geleefd, we worden geademd, ons hart wordt geklopt, we weten niet waarvan we ons niet bewust zijn. Het is toch onzin om te beweren dat je alleen maar in wetenschappelijke termen zou mogen denken? Mag je niet uit je levenservaring putten, hoe subjectief die ook zal zijn? Levenservaring is ook een vorm van leren en kennen en als mensen dat niet gekund hadden was het menselijk ras al heel snel uitgestorven.
Wie zegt dat we alleen maar in wetenschappelijke termen zouden mogen denken ? Dat is de grootste drogreden (stroman) die er is ! Maar als je de objectieve realiteit wil beschrijven, dan doe je dat best toetsbaar. Of, met andere woorden, evidence based ! Maar dat is inderdaad niet de ideale toonaard voor een romantisch etentje op je huwelijksverjaardag. De kunst bestaat er in om je denkpatroon aan te passen aan de behoefte van het moment en een balans te zoeken tussen het emotionele en het rationele. Al zal die behoorlijk verschillen al naar gelang de omstandigheden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Ach, mijn ziel zou toch maar pikzwart zijn, Digit! En ik vind het heel interessant om te lezen over hersenonderzoek en daar af en toe over te praten met Dick Swaab die altijd zegt: wij zijn onze hersenen en daar hoort alles wat wij denken en voelen en hopen bij. En hij zegt ook altijd: we weten nog ontzettend veel niet van wat er allemaal in onze hersenen gebeurt en hoe het allemaal in elkaar grijpt. Dus blijft nog veel ruimte over voor uitwisseling van ideeën, humor, fantasie en speculatie want ons brein denkt nu eenmaal niet alleen in termen van "Science".

En verder vind die afkeer van het woord, ziel, geloof of God erg kinderachtig voor mensen met een wetenschappelijke blik. Religie is gewoon een stadium in de evolutie van de mens. (Dat heb ik niet alleen zelf bedacht maar dat vind je ook terug in de moderne theologie.)Het denken van de mens over waar hij vandaan komt of waar hij heen gaat en waar het allemaal toe dient zal in de loop der tijden steeds veranderen. Het heeft helemaal geen zin om steeds te roepen dat het niet waar is wat er in de bijbel staat. Natuurlijk niet, het is een geschiedenisboek. We kunnen onze voorouders niet met terugwerkende kracht veranderen, heb daar vrede mee en kijk vooruit of ga je bureau opruimen of de hond uitlaten. Het is wel ijskoud buiten hoor! :roll:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat de bijbel nu net niet is, is een geschiedenisboek.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef:Wat de bijbel nu net niet is, is een geschiedenisboek.
De sprekende ezel :lol: Waargebeurd!
Afbeelding
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Kitty schreef:Wat de bijbel nu net niet is, is een geschiedenisboek.

Wat de bijbel nu net wel is, is een boek over de geschiedenis van het denken van mensen over de zin van het of hun leven. Zeer interessant voor psychologen, sociologen en antropologen. Als je echt nog denkt dat daar de waarheid of goddelijke openbaringen in te vinden zijn.......wellicht een goed gesprek met Andries Knevel? :wink:
Dat er mensen zijn die nog geloven dat daar de waarheid of het woord van god in staat, tja, er zijn ook nog kannibalen in 2009 en mensen die geloven dat de aarde plat is en dat de mensen nooit op de maan zijn geland. Niet alle volken en alle mensen zijn in hetzelfde stadium van ontwikkeling.
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

@Digit.
"de kracht van dit toegankelijk boek (van Mark Nelissen) ligt vooral in het doorprikken van de menselijke superioriteit." Zoals ik altijd al zeg, laat die varkens met rust!

Ik heb geen Darwin nodig voor leken want ik heb Darwin en Dawkins en de hele handel ook gelezen.

Vandaag stond er overigens op nu.nl een leuk berichtje over het verschil in winkelgedrag tussen vrouwen en mannen. Dat zou allemaal te verklaren zijn vanuit het jagen van mannen -localiseer de buit en en neem 'm mee naar huis- en het verzamelgedrag van vrouwen: kijken wat er allemaal is en later nog eens terugkomen om er meer van te oogsten of voor een betere prijs.
Daarom ga ik noooooit meer met mijn man shoppen, tenzij ik iets heel duurs wil dat hij moet betalen: wil je het nu wel of niet? Ja, hij blij, ik blij. Maar als ik zeg: hm, ik moet er nog eens over denken of even verder kijken, hij niet blij, ik wel blij. Me Jane, he Tarzan!
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

sofia schreef:Dus jouw psyche is een verzameling van hersenprocessen en verder niets. Nu, dat is dan gauw bekeken, hè? Een simpele ziel zonder ziel? :lol:

Enfin, zoals ik al schreef, iedereen zoekt het maar voor zichzelf uit.
Sorry, Kitty, niet ik, maar jij schreef zelf dat jouw psyche een verzameling hersenprocessen is - mij zul je zoiets denigrerends nooit horen beweren.

En zie je dat vraagteken achter 'Een simpele ziel zonder ziel?'?
Dat was de conclusie van jouw simpele bewering, waar ik een vraagteken bij zette.

Als ik je had willen beledigen had ik er wel een paar uitroeptekens neergezet.

Wat denk je zelf trouwens van de manier waarop jij je over mij uitlaat?

Maar goed, je bent nu eenmaal een pedant grietje, en als je er genoegen in schept om op mijn hoofd te gaan staan doe je dat maar rustig. Mij stoort het niet.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

8-[ :-k
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

sofia schreef:

Enfin, zoals ik al schreef, iedereen zoekt het maar voor zichzelf uit.
Sorry, Kitty, niet ik, maar jij schreef zelf dat jouw psyche een verzameling hersenprocessen is - mij zul je zoiets denigrerends nooit horen beweren.
Met deze opmerking degradeer je dus je brein en je psyche. Ik vind de werking van het brein fascinerend en daar is niets denigrerends aan. Juist het brein niet in staat achten de veroorzaker te zijn van inderdaad je psyche is denigrerend. Maar ik hou dat op onkunde. Je verlaagt jezelf eenvoudig tot ad hominem gedrag puur om het feit dat mensen je veronderstellingen onderuit halen en je je gelijk niet kunt halen. Je psyche is inderdaad het resultaat van een verzameling hersenprocessen, dat jij dat niet kunt snappen doet hier inderdaad niets aan af. Jij denigreert dus de werking van het brein, door onkunde over die werking, door allerlei processen buiten dat brein te veronderstellen. En brengt dat als de waarheid, door de gewone wetenschap hierover weg te lachen. De bevindingen in de wetenschap zijn ook pedant zeker?

Nogmaals je zou je er eens in moeten verdiepen. Lees 'Het maakbare brein' van Margriet Sitskoorn. Of doe dat niet, maar doe dan niet net alsof je er iets vanaf weet.

Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

weetniet schreef:Ach, mijn ziel zou toch maar pikzwart zijn, Digit! En ik vind het heel interessant om te lezen over hersenonderzoek en daar af en toe over te praten met Dick Swaab die altijd zegt: wij zijn onze hersenen en daar hoort alles wat wij denken en voelen en hopen bij. En hij zegt ook altijd: we weten nog ontzettend veel niet van wat er allemaal in onze hersenen gebeurt en hoe het allemaal in elkaar grijpt. Dus blijft nog veel ruimte over voor uitwisseling van ideeën, humor, fantasie en speculatie want ons brein denkt nu eenmaal niet alleen in termen van "Science".
Ik ben het volledig eens met Dick Swaab, in de zin dat er inderdaad nog véél is dat we niet weten. Maar wat we wél al weten en de snelheid waarmee dat evolueert zijn ruim voldoende om de "ziel" nú al te klasseren bij de "overbodige hypotheses". Dáár was het mij om te doen.

Dat ons brein niet alleen in termen van "Science" denkt is mij uiteraard evenzeer bekend. Maar voor het begrijpen van de werking ervan zijn we wél exclusief op de wetenschap aangewezen. Ik probeer die twee aspecten duidelijk uit elkaar te houden omdat we anders niet tot een "zindelijke" discussie kunnen komen.
weetniet schreef:En verder vind die afkeer van het woord, ziel, geloof of God erg kinderachtig voor mensen met een wetenschappelijke blik. Religie is gewoon een stadium in de evolutie van de mens. (Dat heb ik niet alleen zelf bedacht maar dat vind je ook terug in de moderne theologie.)Het denken van de mens over waar hij vandaan komt of waar hij heen gaat en waar het allemaal toe dient zal in de loop der tijden steeds veranderen. Het heeft helemaal geen zin om steeds te roepen dat het niet waar is wat er in de bijbel staat. Natuurlijk niet, het is een geschiedenisboek. We kunnen onze voorouders niet met terugwerkende kracht veranderen, heb daar vrede mee en kijk vooruit of ga je bureau opruimen of de hond uitlaten. Het is wel ijskoud buiten hoor! :roll:
Het probleem met het woord "ziel" is dat het door zowat iedereen kan misbruikt worden door te switchen tussen de letterlijke en de overdrachtelijke betekenis. Als je over "ons" als resultaat van onze hersenprocessen wil spreken, kan je dus beter over onze "psyche" praten. Tenzij je op een volgens mij dan wél kinderachtige manier misbruik wil maken van de "flou artistique" die in het begrip "ziel" is ingebouwd !

Aan de bijbel zou ik zélf geen woord besteden als ik niet voortdurend met "het woord van god" om de oren geslagen werd ! Wie zich in dat deel van het debat kinderachtig gedraagt moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Misschien kunnen we onze voorouders niet veranderen, maar we kunnen ons wél verdedigen tegen de hedendaagse fundamentalisten.

De bijbel als geschiedenisboek ? Finkelstein en Silbermann lezen ! Dan ben je zó van dat waanidee genezen.

En verder heb ik je goede raad niet nodig ! Al is het maar omdat die niet ter zake is ! [-X

Digit
Wat is, IS !
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Filosofie of quasi wetenschappelijk geklets? Wie het weet mag het zeggen.

Ik ga maar weer naar de babbelbox, daar is het stukken minder benauwd.
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Digit schreef:
weetniet schreef:De bijbel als geschiedenisboek ? Finkelstein en Silbermann lezen ! Dan ben je zó van dat waanidee genezen.

En verder heb ik je goede raad niet nodig ! Al is het maar omdat die niet ter zake is ! [-X

Digit
Jaja, ik heb Finkelstein ook gelezen en ben het helemaal met hem eens. ( Hij mag Israel niet meer in, ik wil Israel nooit meer in, wat een rotland en nog lelijk ook.) En ik blijf erbij: de bijbel en vele andere zg. heilige boeken gaan over wat mensen zoal gedacht hebben over zichzelf in de loop der eeuwen en wat ze bij elkaar gelogen hebben om hun daden te rechtvaardigen. Nou ja, je kunt het ook zien als eeen boek over hardnekkige vormen van psychopathologie en hallucinaties en dat ze dat een paar duizend jaren hebben bijgehouden maakt het voor mij toch wel een soort geschiedenisboek. Nogmaals, niet van verifieerbare feiten maar van ideeën, waanideeën, vooral godsdienstwaanzin, wishful thinking etc. etc.

Zo nu en dan lees je er zowaar een goede raad in, uit Spreuken of het boek der Wijsheid:
"Het is beter te wonen op de hoek van het dak dan met een twistzieke vrouw in een gemeenschappeklijke woning." :lol:
En vergeet niet je wolletje aan te trekken als je gaat schaatsen :roll:
Plaats reactie