Dat is voor de gelukkigen onder ons heel fijn.Solist schreef:dat is heel herkenbaar. er zijn dingen die me dwars zitten, onbewust.sofia schreef:Nu ja, dan laat ik mijn gedachten verder maar gewoon de vrije loop, wat eerst een onsamenhangend rommeltje 'Tagesresten' oplevert dat vanzelf verdwijnt, waarna datgene bovenkomt waar het op dat moment om gaat, en dat dus wel belangrijk is.
En dat is dan altijd iets waar ik bewust niet mee bezig ben geweest, maar onbewust kennelijk wel.
dat werkt door in de stemming en veroorzookt een onrust, een onbehagen.
en heel onverwacht, alsof de zon doorbreekt, letterlijk een opheldering,
krijg je in de gaten waar de schoen wringt. overigens zonder mediteren.
Anderen die niet zo helder van geest zijn en waar de gedachten vaak een rommeltje zijn hebben vaak een ander techniekje gevonden om hun geest helder en rustig te krijgen.
Ik zelf ben heel gelukkig, dat ik in de loop van mijn leven verschillende mechanismen heb ontdekt die mijn geest weer geschikt krijgen om op volle toeren te draaien.
Al die verschillende manieren hebben veel mensen spontaan van zichzelf of hebben het hier of daar geleerd.
Ontspanningsoefeningen mbv. ademhaling, spierontspanning, autogene training, meditatie dmv. mantra.
Lichaamlijke grote inspanning doet ook de geest tot rust komen en slaap verbeteren.
Ik denk dat iedere mens verschillend is en dus ook verschillende methodes nodig zal hebben.
De kunst is uit te zoeken welke.
Zeker is dat je niet kunt zeggen, dat jezelf veel baat hebt bij één methode en dat dat voor iedereen zou gelden.