Bestaat het syndroom van Down feitelijk bij dieren?XveganxchickX schreef:ik heb liever dat die dieren niet geboren worden, dan dat ze wél worden geboren en een (kort) ellendig leven moeten lIJden.
Abortus bij Syndroom van Down?
Moderator: Moderators
-
siger
Re: Abortus bij Syndroom van Down?
http://www.gse-journal.org/index.php?op ... RT0007.pdfsiger schreef:Bestaat het syndroom van Down feitelijk bij dieren?
Trisomie bestaat wel degelijk bij dieren. Ik kwam enkele soorten tegen. Dit is een voorbeeld bij koeien.
In het karyogram zit het op de 20ste plek. Bij mensen op de 21ste. De trisomie leidt tot ernstige afwijkingen. Net als bij mensen met het Down-syndroom. De naamgeving zal wel alleen op mensen van toepassing zijn.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Appelfflap schreef:
Geen foetus (van 9 tot 38 weken na de conceptie) zonder dat deze eerder een embryo (van 2 tot 8 weken na de samensmelting), zonder dat deze eerder een zygote (van dag 0 tot 2 weken na de conceptie) is geweest.
Verder wordt in de embryonale fase, om precies te zijn rond 26 dagen na de conceptie de tubus neuralis oftewel het ruggemerg gevormd waaruit, via blaasjes, de hersenen ontstaan, welke tezamen met het ruggemerg het centrale zenuwstelsel vormt.
Om eerst op het laatste in te gaan:ok, volgens mijn visie begint het leven pas bij de ontwikkeling vh centraal zenuwstelsel. alles daarvoor is geen leven, laat staan kind.
ik vind het trouwens nogal bizar en wereldvreemd dat mensen alle moeite vd wereld doen om in een zygote een volwaardig kind te zien. gevoelsmatig lukt mij dat echt niet. Net zo wereldvreemd is het natuurlijk om een 8 maanden oude foetus niet als kind te aanzien.
Geen foetus (van 9 tot 38 weken na de conceptie) zonder dat deze eerder een embryo (van 2 tot 8 weken na de samensmelting), zonder dat deze eerder een zygote (van dag 0 tot 2 weken na de conceptie) is geweest.
Verder wordt in de embryonale fase, om precies te zijn rond 26 dagen na de conceptie de tubus neuralis oftewel het ruggemerg gevormd waaruit, via blaasjes, de hersenen ontstaan, welke tezamen met het ruggemerg het centrale zenuwstelsel vormt.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
-
appelfflap
- Banned
zonder dat deze cygote eerst eicel en spermatozoide was.Yours schreef: Om eerst op het laatste in te gaan:
je moet je redenering afmaken hé
ergens rond week 14 tot is de baby klaar (organen, hersenen, zenuwen, lichaamsdelen) en moet hij enkel nog groeien. pas dan, en enkel vanaf dan kun je mi over kind, ongeboren leven ed spreken.
Mijn redenering heb ik al eerder geschreven:appelfflap schreef:zonder dat deze cygote eerst eicel en spermatozoide was.Yours schreef: Om eerst op het laatste in te gaan:
je moet je redenering afmaken hé
Over de potentie waar je naar vroeg, schreef ik:Alleen een met een eicel samengesmolten spermatozoide heeft de potentie om uit te groeien tot een mens. Dat geldt niet voor de aparte ei- dan wel spermacel.
Het moment van samensmelting beschouw ik dan ook als het begin van het menselijke leven.
Appelfflap schreef:De samengesmolten ei- en zaadcel, oftewel de zygote, draagt op natuurlijke wijze de mogelijkheid in zich om door middel van splitsing enz. uit te groeien tot menselijk leven. Welke eigenschap noch de separate ei- dan wel spermacel van nature in zich draagt.
Eerder schreef je:ergens rond week 14 tot is de baby klaar (organen, hersenen, zenuwen, lichaamsdelen) en moet hij enkel nog groeien. pas dan, en enkel vanaf dan kun je mi over kind, ongeboren leven ed spreken.
Zoals ik in mijn vorige bericht schreef wordt het centrale zenuwstelsel in de embryonale fase (tussen 2 en 8 weken na de conceptie) gevormd.ok, volgens mijn visie begint het leven pas bij de ontwikkeling vh centraal zenuwstelsel.
In elk geval zijn we het oneens over wanneer het menselijk leven ontstaat; in mijn visie dus al bij de conceptie.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
-
XveganxchickX
- Forum fan
siger schreef:Bestaat het syndroom van Down feitelijk bij dieren?XveganxchickX schreef:ik heb liever dat die dieren niet geboren worden, dan dat ze wél worden geboren en een (kort) ellendig leven moeten lIJden.
Je hebt overigens wel verkeerd gequoted. Ik doelde op bio-industriedieren. (en neen er hoeft niet verder op in te gaan, ik bedoelde gewoon dat een grote kans op een leven vol lijden voor mij wel een "goede" reden is om een mens/dier niet geboren te laten worden).
-
XveganxchickX
- Forum fan
Is het niet zo dat ALLE foetussen - dus ook alle andere dierlijke - in het beginstadium op elkaar lijken? En dat het echte onderscheid - dus de uiteindelijke vorm en de uiteindelijke soort - pas in een later stadium zichtbaar is?Yours schreef: In elk geval zijn we het oneens over wanneer het menselijk leven ontstaat; in mijn visie dus al bij de conceptie.
In mijn visie ook. Maar het is daarom nog geen mens! Het kan een mens wórden omdat het alles in zich heeft om mens te worden, maar dat moet nog groeien, dus dat is er nog niet. Het is niet meer dan een bevruchte eicel.Yours schreef:
In elk geval zijn we het oneens over wanneer het menselijk leven ontstaat; in mijn visie dus al bij de conceptie.
Het kan ook geen mens worden als er redenen zijn om het geen mens te laten worden.
Groet Kristel
- Ongeloveloos
- Banned
Zolang iedere gek kinderen mag maken, vind ik abortus in ieder stadium geoorloofd !
Laatst gewijzigd door Ongeloveloos op 01 dec 2009 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
-
appelfflap
- Banned
klopt, ik heb het in 1e instantie verkeerd geformuleerd.Yours schreef: Eerder schreef je: (...) In elk geval zijn we het oneens over wanneer het menselijk leven ontstaat; in mijn visie dus al bij de conceptie.
ik respecteer je keuze maar hoe sta je dan tegenover het zelfbeschikkingsrecht vd vrouw?
Een condoom voorkomt bevruchting. Een abortus voorkomt dat een bevrucht ei uitgroeit tot een mens.appelfflap schreef:in beide gevallen voorkom je de mogelijkheid dat een kind ontstaat. Is dus in essentie krek hetzelfde en waar je de grens "begin leven" legt is en blijft zuiver arbitrair en subjectief.sarnian schreef:Niet correct. Een condoom voorkomt dat eicel en sperm bij elkaar komen. Het voorkomt bevruchting. En dat is heel iets anders dan abortus, dat het doden en/of verwijderen van een bevrucht ei is.
de overgang van sperma naar kind gebeurt gradueel en je hebt geen enkel objectief element om waar dan ook een harde grens te trekken.
Als je het essentiële verschil tussen beiden niet ziet (of niet wil zien), is verdere discussie zinloos.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Ik vroeg je niet wat jij er zelf van vindt, maar waarop je mening moreel gebaseerd is.XveganxchickX schreef:Het is gerechtvaardigd omdat de ontstane vrucht niet wenselijk is. Deze vrucht beseft nog helemaal niets (en dat is wetenschappelijk bewezen). Iets (een vrucht in dit geval) dat nog geen gevoel/besef heeft, kan ook niet lijden. Ik zie er dus het kwade niet van in.sarnian schreef:Hoezo is dat zeer zeker moreel gerechtvaardigd? Op basis waarvan? En waar ligt volgens jou dan de grens van besef hebben? Op basis waarvan?
Is de opinie dat een ontstane vrucht niet wenselijk is voor jou werkelijk een geldig morele reden?
Dat is niet zo. Zie mijn reactie aan Appelflap dd 01 dec 2009 03:38XveganxchickX schreef:Ik ga mee met appelflap dat een condoom dan ook de mogelijkheid tot leven beëindigd.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
-
appelfflap
- Banned
het zelfbeschikkingsrecht vd vrouw.sarnian schreef: maar waarop je mening moreel gebaseerd is.
ja, indien een vrouw echt zwanger blijkt te zijn, om welke reden dan ook, heeft zij op basis vh zelfbeschikkingsrecht een paar weken tijd om te beslissen of ze moeder wil worden of niet.sarnian schreef: Is de opinie dat een ontstane vrucht niet wenselijk is voor jou werkelijk een geldig morele reden?
De argumentatie die ze in die periode gebruikt staat haar volledig vrij. Wil ze die beslissing persé dmv een teerlingworp nemen dan is dat belachelijk maar nog steeds haar goed recht.
Het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw heeft geen enkele morele ondersteuning voor zover dat met abortus te maken heeft. Omdat abortus niet alleen over haar gaat, maar over meer dan haar zelf alleen. Je hebt nu ook te maken met het zelfbeschikkingsrecht van een ongeboren vrucht (zelfs als die vrucht zelf bestaat uit enkele cellen. De foetus is vanaf conceptie een potentieel mens. Vandaar je eigen volgende stellingname :appelfflap schreef:het zelfbeschikkingsrecht vd vrouw.sarnian schreef: maar waarop je mening moreel gebaseerd is.
Dus dat zelfbeschikkingsrecht is nu plotseling tijd gecontroleerd? Op welke morele basis is dat, anders dan dat de foetus een potentieel mens is, maar waarbij het niet bestaan van een brein o.i.d. als nogal arbitraire maatstaf geldt. De 12 weken grens wordt vaak gezet omdat het kloppen van het hart van de foetus dan reeds hoorbaar is. Maar wanneer startte dat hartje (nog onhoorbaar) te kloppen? En waarom die focus op dat hartje? Omdat het hoorbaar is? Is hoorbaarheid dan een geldige morele basis?appelfflap schreef:ja, indien een vrouw echt zwanger blijkt te zijn, om welke reden dan ook, heeft zij op basis vh zelfbeschikkingsrecht een paar weken tijd om te beslissen of ze moeder wil worden of niet.
Persoonlijk vind ik de eerste celdeling veel belangrijker, omdat daarmee het nieuwe leven zich begint te vormen. En dat is wel een geldige basis voor een morele stellingname.
Tot nu toe heb je voor jouw positie nog geen enkele geldig morele ondersteuning gegeven.appelfflap schreef:De argumentatie die ze in die periode gebruikt staat haar volledig vrij. Wil ze die beslissing persé dmv een teerlingworp nemen dan is dat belachelijk maar nog steeds haar goed recht.
.
-
appelfflap
- Banned
ik schreef een paar dagen geleden dat er 2 basisrechten met mekaar in conflict gaan en waar absoluut geen compromis te vinden is. nl. het zelfbeschikkingsrecht en het recht op leven. beiden rechten hebben bestaansrecht en het is eigen aan ethiek dat je compromissen moet maken. ik vind het bvb moreel verwerpelijk een vrouw vanaf het moment vd bevruchting tot broedmachine te degraderen.sarnian schreef: Het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw heeft geen enkele morele ondersteuning voor zover dat met abortus te maken heeft.
inderdaad. er zijn 2 rechten die allebei evenveel bestaansrecht hebben en Ik hou daar rekening mee.sarnian schreef: Dus dat zelfbeschikkingsrecht is nu plotseling tijd gecontroleerd?
elke grens die je trekt is arbitrair en zal altijd arbitrair zijn. mijn grens is volkomen evenwaardig aan jouw grens. Jouw grens is even arbitrair als de mijne. Een bevrtuchte eicel wordt in bepaalde specifieke gevallen een mens en hetzelfde gaat op voor de eicel. We spreken hier over talloze voorwaarden en het enige verschil tussen beide is het vinden van een geschikt sperma'tje. maak je het een sperma'tje onmogelijk om een eicel te vinden dan vernietig je doelbewust "potentieel" leven. Geen enkel verschil met abortussarnian schreef: Op welke morele basis is dat, anders dan dat de foetus een potentieel mens is, maar waarbij het niet bestaan van een brein o.i.d. als nogal arbitraire maatstaf geldt.
ik respecteer je persoonlijke keuze maar parsoonlijk betekent subjectief en arbitrair. De evolutie van sperma tot mens gebeurt heel gradueel en elke grens die je trekt is zuiver arbitrair. Je kunt die grens enkel aftoetsen aan je eigen geweten en mijn geweten zegt ja tot een week of 14 en neen tegen een ongeboren kind van 8 maandsarnian schreef: Persoonlijk vind ik de eerste celdeling veel belangrijker, omdat daarmee het nieuwe leven zich begint te vormen. En dat is wel een geldige basis voor een morele stellingname.
tsja, als jij bij het zien van een zygote dezelfde spontane en instinctieve gevoelens hebt als bij het zien van een baby dan liggen wij mijlenver uit mekaar. als jij meent dat ,vanaf de moment van bevruchting, de vrouw enkel nog een broedmachine is dan wordt die kloof alleen maar groter.appelfflap schreef: Tot nu toe heb je voor jouw positie nog geen enkele geldig morele ondersteuning gegeven.
Jij gebruikt de term "moreel" meer als ik maar of dat nu een doorslaggevend argument is