Kitty schreef:
In Nederland komt de hulp vaak pas als het te laat is. Dit soort zaken functioneert totaal niet in ons land. Ik maak momenteel een geval van dichtbij mee, waar hulp van jeugdzorg nodig is. Ik heb nog nooit zo'n slechtwerkende bureaucratische organisatie gezien. Sinds dit kabinet hebben we zelfs een minister voor Jeugd en gezin, maar het is onduidelijk wat die allemaal doet, verbetering in de jeugdzorg is er niet gekomen.
Dus nee zoiets bestaat niet in Nederland. In ieder geval niet functionerend.
Dat is dus de indruk die ik had, dat er niet om hulp gevraagd kan worden via bijvoorbeeld consultatiebureaus of in ieder geval een aparte instantie en dat er wel melding bij de kinderbescherming kan worden gedaan, maar als dat gebeurt is het dus al te laat... Voor de hulp bij een CKG moet wel betaald worden, maar dat is inkomensafhankelijk.
sarnian schreef:
En dat is nou precies de reden waarom ik zeg dat de maatschappij is veranderd, en in sociaal opzicht zeker niet ten goede. Een halve eeuw geleden hielden buren ongevraagd wel een oogje op de kinderen van anderen. Buren kenden elkaar en spraken elkaar regelmatig - ook in de grote steden. Meestal was de vrouw des huizes thuis om de kinderen te verzorgen, en de man de alleenverdiener. Ik zeg niet dat die situatie beter of ideaal was, maar het was beter voor het sociale leven.
Zelfs nu tijdens de crisis leven wij in een tijd van brede welvaart. Maar om tot die welvaart te komen zijn er helaas veel goede zaken verloren gegaan. Daarnaast : in deze tijd van opgeklopte angst terreur sta je - als je nu met andere ouders zou spreken om hun kind uit te nodigen om te komen spelen - meteen geboekt als potentieele kind misbruiker.
.
Sarnian en Lord Dragon:
Ja, even vanuit mijn persoonlijke situatie: we zien elkaar heel weinig, de buren en ik en mijn enige vriendin woont op een uur afstand, die heeft wel acht kids en het is er altijd gezellig, maar het is te ver voor mij om vaker te bezoeken en zij wil ook wel langskomen, maar het lukt steeds niet. En we hebben hele fijne buren met kids, maar om de een of andere reden blijft het bij groeten. We hebben het heel druk met onszelf en zitten vervolgens uren te niksen voor de tv... Ik denk dat dit wel vaker gebeurt, voor contacten opbouwen moet je echt wel de tijd maken denk ik. En we verhuizen bijna ieder jaar, dus daar moet eigenlijk gewoon een eind aan komen.
EDIT En ondanks dat we allebei werken, kunnen we wel in het weekend iets doen, maar dan blijven we ook in ons eigen wereldje steken...
Maar ik heb niet de indruk dat men ons meteen verdacht zou vinden als we hun kindjes te spelen uitnodigen. Ik heb het weleens gedaan, met kindjes van de opvang, maar dan kwam er steeds iets tussen.