Paracetamol ; gezondheids- en verslavingsrisico's

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Joe Hn
Bevlogen

Paracetamol ; gezondheids- en verslavingsrisico's

Bericht door Joe Hn »

Met al dat gedoe rond griepvaccinatie even een ander goedje in het zoeklicht : paracetamol.

Paracetamol, iedereen kent het wel. Heb je pijn -> naar de winkel rennen en pilletjes slikken. Das cultuur! En als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn ... toch?

De stof en haar geschiedenis in het kort
Paracetamol is de normale naam van de werkzame stof C8H9NO2 (N-acetyl-4-aminofenol). Rond 1886 kwam de voorloper op de markt; acetanilide. Dit stofje is bijna een mensenleven lang gebruikt, tot men erachter kwam dat het giftig genoeg is om iets anders te zoeken. Ze vonden een stof die er erg op lijkt; paracetamol. Minder giftig, maar alsnog giftig. Paracetamol is verwerkt in de meeste pijnstillers.

Gevaren en bijwerkingen
Het grootste gevaar van paracetamol is leverbeschadiging. Dat is ook de reden dat je er beter geen alcohol bij drinkt. Het gebruik ligt zo hoog, dan het de grootste oorzaak van acuut leverfalen is in de westerse wereld. Een normale dosis is 0,5 tot 1 gram. De "toegestane grens" is 3 gram per dag. Bij 10 tot 20 gram kan leverbeschadiging optreden. Een dosis van 20 gram of meer kan dodelijk zijn. Helaas niet direct; leverfalen schijnt behoorlijk pijnlijk te zijn en weken te kunnen duren. Langdurig gebruik van de normale dosis kan ook al leverbeschadiging opleveren.
Minder voorkomende bijwerkingen zijn overgevoeligheidsreacties, huiduitslag, netelroos, koorts en bloedafwijking. Nog minder; keelpijn, blaren in de mond, blauwe plekken, bloedingsneigingen en bloedarmoede. En dan nog wat.

Wat niet op de bijsluiter staat; verslaving en nog meer risico
Wat vaak niet in de bijsluiter staat; paracetamolverslaving. Na langdurig gebruik is het lichaam gewend en bij plotseling stoppen kunnen klachten als hoofdpijn een grote rol spelen. Kinderen met een paracetamolverslaving (of bij langdurig gebruik) hebben een drievoudige kans op astma.

Pijn (en koorts)
Behalve een pijnstiller is paracetamol ook een koortsremmer. Pijn en koorts hebben beiden hun functie. Pijn is een soort sensor die het brein waarschuwt als er iets in het lichaam niet goed is. De sensor uitschakelen lost natuurlijk niet het probleem op. Koorts wordt in het kort een verhoging van de lichaamstemperatuur genoemd. Die stijgt als gevolg van een ontsteking, met reden. Koorts is een mechanisme op het probleem te verhelpen. Die verhoogde temperatuur is belangrijk voor de nodige processen om de ontsteking te verhelpen. De koorts onderdrukken werkt dat tegen.

Prijs
Wist U dat de prijs van paracetamol in Belgie ongeveer 8 x zo hoog is als in Nederland?
In Australie is het nog goedkoper.

Slot
Leef je pijn, zo lang die dragelijk is.
Denk drie keer na voordat je paracetamol gebruikt.
Neem alleen paracetamol bij te hoge koorts (TE hoge koorts is wel schadelijk).
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Fenomeen
Superposter

Re: Paracetamol ; gezondheids- en verslavingsrisico's

Bericht door Fenomeen »

Aanvulling:
En neemt u dan paracetamol alleen, liever niet in combinatie met acetylsalicylzuur of nog erger, propyfenazon.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Is er voor al deze informatie ook een goede bron??
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

http://en.wikipedia.org/wiki/Paracetamol
http://en.wikipedia.org/wiki/Acetanilide
http://gezondheidsnet.rnews.be/medisch/ ... name-astma
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... eilig.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koorts

En de bijsluiter van paracetamol van de Etos.

toevoeging (niet gebruikt tijdens het schrijven van openingsbericht) :

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... delen.html
http://www.nu.nl/gezondheid/1764608/vee ... llers.html
http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/ver ... ijnen.html
http://www.intermediair.nl/artikel/werk ... mer-n.html ;

"Verslaving aan pijnstillers vaak boosdoener
'Uit mijn onderzoek blijkt dat zestig procent van de chronische hoofdpijn wordt veroorzaakt door het slikken van te veel pijnstillers -- paracetamol, ibuprofen, triptanen -- of door het drinken van te veel cafeïnehoudende dranken als koffie, thee, cola.' Mensen kunnen zonder dat ze het weten verslaafd zijn geraakt aan medicijnen of cafeïne."
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bleh; als dergelijke rotzooi gewoon in de supermarkt gekocht kan worden, waarom doet men dan nog zo moeilijk over xtc? Het zou zo mooi zijn als je dat spul gewoon bij de apotheek zou kunnen halen, met een bijsluiter erbij, en een lijst met ingrediënten, zonder dat je het risico loopt dat het versneden is met allerlei gevaarlijke troep.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik denk dat dat heeft te maken met de irrationele grens die de kiezers leggen tussen het ene en het andere gif. Als je, tegen de wil van je kiezers, drugs gaat legaliseren, ben je niet slim bezig. ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik heb redelijk vaak last van stevige hoofdpijn (gemiddeld 2 x per maand) en ik ben blij dat ik niet naar de dok hoef voor een recept. Dat ik gewoon ibu's en para's kan kopen en/of nemen als dat nodig is. Ja, het is vergif, maar wel een heel handig vergif. Het bespaard me iedere maand urenlang ellendige koppijn. Dat er mensen zijn die ze eten als snoepjes en dan verslaafd raken is totaal geen probleem voor me. Zolang ik maar geen onnodige koppijn heb hebben ze mijn zegen. Ik heb een ontzettende hekel aan mensen die dat spul op recept willen gaan verstrekken.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Wat mij aan reclames voor pijnstillers opvalt is dat het om symptoombestrijding gaat. Zo van steeds weer die pijnlijke schouder (zie je man met 1 roeispaan rondjes roeien) maar nu is er tantum, aleve of zoiets. Terwijl het in veel gevallen bij recidiverende of chronische klachten beter is eens te zien wat er op persoonsgebonden vlak aan te doen valt in plaats van naar een externe oplossing in de vorm van een pilletje te grijpen. Het komt overigens geregeld voor dan men door de pijnstillers de pijn onderhoudt. Dit verschijnsel wordt sensitisatie genoemd. De combi paracetamol hoofdpijn is hier een bekend voorbeeld, maar het kan ook met rugklachten en andere pijnstillers. Dit wil niet zeggen dat in acute gevallen ook altijd moet worden afgezien van pijnstilling.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Tja, ik heb daar een ander idee over. We hebben hier een pijnstiller die snel en goed werkt en waar ik het grootste deel van de tijd goed zonder kan. Ik kan de rest van de dag door blijven lopen met koppijn, en dan zakt het na een uur of 8-12 ook wel weer. Of ik neem een pilletje en ben er met een uurtje vanaf. Het is duidelijk spanningshoofdpijn, dus symptoombestrijding, en de pijn is te verdragen, maar het is een heel stuk prettiger zonder die pijn.

En 2 keer per maand een para of ibu is echt ongevaarlijk hoor. Dat paniekgedoe over bij normaal gebruik relatief onschuldige pijnstillers vind ik ergerlijk. Iedereen kan overal vinden wat de gevaren zijn van dit soort middelen, en ik heb totaal zip medelijden met mensen die dan toch nog de mist ingaan.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

doctorwho schreef:Terwijl het in veel gevallen bij recidiverende of chronische klachten beter is eens te zien wat er op persoonsgebonden vlak aan te doen valt in plaats van naar een externe oplossing in de vorm van een pilletje te grijpen.
Precies, dat vind ik nou ook.

In mijn geval betrof het recidiverende klachten waartoe ik mij genoodzaakt zag paracetamol te nemen; acute ethanol intoxicatie.
Lees; ik zoop in het tempo van de Belgen mee op feestjes, geweldige feestjes, daar niet van, maar de volgende dag he...
Dan moest er echt een paracetamol in, zo heel gevaarlijk is dat trouwens niet, de afdeling zweef neemt het zelfs, een halve.
Paracetamol wordt wel gevaarlijk bij een overdosering.
Afgelopen oud op nieuw heb ik daar op persoonsgebonden vlak wat aan gedaan en het zwaar toxische ethanol vervangen door het veel minder toxische MDMA.
Toen was paracetamol niet meer nodig de volgende dag.

Overigens zie ik Nederlanders na alcohol paracetamol nemen, Belgen nemen gewoon op de nuchtere maag naproxen en beginnen na een uur weer met bier.
Naproxen is bij mijn weten wat minder slecht voor de lever maar de maag wil nogal eens protesteren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Afgelopen oud op nieuw heb ik daar op persoonsgebonden vlak wat aan gedaan en het zwaar toxische ethanol vervangen door het veel minder toxische MDMA.
Toen was paracetamol niet meer nodig de volgende dag.

Overigens zie ik Nederlanders na alcohol paracetamol nemen, Belgen nemen gewoon op de nuchtere maag naproxen en beginnen na een uur weer met bier.
Interessant verhaal. :?

Ik dacht.
Ik kan al die gbruikers van alcohol en drugs nou wel op hun woord gaan geloven.
(Dat is het eerste wat ik afgeleerd heb, toen ik begon me een beetje in de problematiek te verdiepen.)

Toch maar eens nagezocht:
http://www.unitydrugs.nl/mdma.php

Dit is voor degene die geïnteresseerd zijn.
En dat zijn meestal niet de grebruikers zelf.

Een klein stukje geciteerd, de rest op de site te lezen.
Negatieve effecten
•misselijkheid, braken
•hoofdpijn
•bij hoge dosis: verwardheid, angst
•slapeloosheid
De kater
Redelijk wat mensen die XTC gebruiken tijdens het weekend, hebben tijdens de week een dip. Ze voelen zich depri, verdrietig, overgevoelig of slecht gehumeurd, lichtgeraakt en leeg. Deze dip is meestal op dinsdag het ergst. Sommige mensen hebben nooit last van een dip.

De dip na XTC gebruik wordt erger als je:
Deze effecten treden vooral op wanneer de pil (bijna) is uitgewerkt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Mariakat schreef: Toch maar eens nagezocht:
http://www.unitydrugs.nl/mdma.php
Ben ik helemaal vergeten om Unity bij de linkjes te zetten in het 'Help, Fenomeen raadt LSD aan topic' van Marinus!
Die mensen doen goed werk.
Het is misschien ook het juiste topic voor aanbevelingen, of mensen die zich bezorgd maken of algemene klachten zoals dat dit op FT toch echt niet zou mogen. ;)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fenomeen schreef:[

Naproxen is bij mijn weten wat minder slecht voor de lever maar de maag wil nogal eens protesteren.
Een flinke slok PeptoBismol doet dan wonderen. Helaas in nederland niet te verkrijgen ik heb er voor jou speciaal een plaatje bijgezocht. Het ziet er net zo uit als het smaakt.
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

doctorwho schreef: Een flinke slok PeptoBismol doet dan wonderen. Helaas in nederland niet te verkrijgen ik heb er voor jou speciaal een plaatje bijgezocht. Het ziet er net zo uit als het smaakt.
Dank u voor het mooie plaatje! (bijna net zo mooi als dat van The Blob uit een ander topic)
Pepto-Bismol ken ik, waarschijnlijk uit films.
Een soortgelijke werkzame stof ken ik van een oud middel tegen maagzweren, het zal vast helpen. (gezien mijn moeders kookkunsten zal het niet voldoende krachtig zijn, met veel minder dan een protonpompremmer red ik het niet, je wil niet weten hoeveel protonen zo'n pakje Croma losmaakt in een maag)
Het doet me qua kleur denken aan een drankje uit m'n kindertijd, maar dat was een antibioticum, welk weet ik niet, dat noemde je toen gewoon penicilline, dat had ook zo'n typische smaak.
Eens kijken of ik dit nog ontopic geluld krijg.

Oh ja, Pepto-Bismol is niet voor kleine kinderen geschikt, omdat het een salicylaatverbinding is, dat is niet goed voor kleine kinderen, ze kunnen daar aan dood gaan.
Vandaar dat het acetylsalicylzuur uit Sinaspril, ook weer nostalgisch, kent u het nog, vervangen is door paracetamol.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zouden die rennies ook slecht zijn voor kleine kinderen? Ik kreeg als klein kind vaak zo'n 'snoepje' van mijn overgrootmoeder. Nu heel zot, als je het achteraf beschouwt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie