Maverick schreef:Of, laat ik het zo zeggen, Wilders is niet acceptabel.
Ali schreef:Laat ik het zo zeggen Mave, je hebt van Veen van meet af aan als een ouwe man en dinosaurus weggezet, maar per saldo en in the end blijkt na bestudering van je talrijke en lijvige gedachtenafdrachten dat je exact zijn visie deelt.
Maverick schreef:nee, ik vond de vergelijking met de nsb verkeerd en ook vond ik zijn gedrag bij P en W..... niet van deze tijd. Hij snapt de nieuwe eeuw niet vermoed ik.
Ook klopte zijn vergelijking inhoudelijk niet.
Ali schreef:Dus als van Veen had gezegd 'Wilders moet oppassen niet de Pinochet of Videla van Nederland te worden', dan had jij geapplaudiseerd.
Toch?
Ik sta sowieso skeptisch tegenover Van Veen, er kleeft een jaren zeventig geurtje aan hem en dat geurtje stinkt, die generatie heeft ons voor enkele decennia opruim- en herstelwerk bezorgd, of met name: een deel van die generatie. Het laffe gedrag nu van Van Veen is ook erg irritant. Bij dat laffe gedrag kunnen we ook meteen de omslag maken van mijn subjectieve beleving naar een wat meer inhoudelijke reactie,
Je moet nooit angst tonen voor extreem rechts, dat heeft Van Veen wel gedaan bij P&W. Zo benader je de kern van de PVV aanhang niet. Dat zijn immers haters. Dat was fout 1. Haters worden sterker als andere mensen bang zijn. Haters moet je als kleine kinderen benaderen, dat zijn ze ook in zekere zin, alhoewel de vergelijking voor kleine kinderen niet erg aardig is.
Vergelijkingen met NSB vind ik om meerdere redenen Not Done.
Dat Van Veen het had over toekomstige ontwikkelingen enz enz enz vind ik slap gelul. Hij vergelijkt PVV en NSB, punt. Dat is demoniserend.
Ten eerste hebben we met zijn allen een klimaat gecreeerd waarin Fortuyn vermoord is, dat mag niet nog eens voorkomen ( dat een Nederlander een Nederlandse politicus neerschiet). Wat voor onzin er aan gedachtengoed allemaal uit landen als Iran en Saoedi Arabië komt, daar kunnen we wel iets maar ook weinig aan doen. Eigenlijk zouden we die landen moeten bevrijden, maar dat word een pyrrusoverwinning. Het deel van de wereld dat we wel op onze schouders kunnen nemen is Nederland. Een vergelijking met de NSB gaat te ver, omdat daarmee aangezet word tot haat tegen Wilders. Waar medelijden meer op zijn plaats is. En voorzichtigheid. Met haat krijg je wel resultaat, maar er is dan ook een prijs die je betaald - je bent dan een hater geworden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrrusoverwinning
Ten tweede klopt de vergelijking inhoudelijk niet. Historici geven aan dat Van Veen de plank misslaat binnen historisch kader en ook binnen retorisch kader zit hij mis, de NSB was uiteindelijk een club die rassenrellen organiseerde in de Jodenwijk, die overal in het land burgermeesters leverden, die een actieve rol heeft gespeeld in de deportatie van Joden, Zigeuners en anderen enz enz. De PVV stelt zich als doel segregatie op wereldwijde schaal, die wil uiteindelijk een klimaat creeren dat de Moslims hier zelf weggaan. Onder Wilders zouden alle Islamitische instellingen dichtmoeten. Maar ik zie hem niet overgaan tot massamoord, hooguit verwacht ik dat hij niet erg aardig zou zijn voor politieke opoponenten. Dit is een understatement.
Ten derde klopt de tactiek niet, je maakt een slachtoffer van Wilders door hem weg te zetten als NSB leider. De stemmers van de PVV ( proteststemmers, haters en meelopers die als gemene deler een afkeer van de multiculturele samenleving in het algemeen en de Islam in het bijzonder hebben ) overtuig je er niet mee om anders te gaan stemmen. Vergelijk je hem met Zuid Amerikaanse dictators, dan is het minder confronterend en ook in aannemelijke zin juist. Van Veen schiet dus in eigen voet. Hij helpt Wilders.
Voordat ik eventjes
http://www.watwilwilders.nl/ doorlas, had ik me laten wijsmaken dat Wilders gerespecteerd moet worden omdat hij virtueel 2 miljoen stemmers heeft. Zijn mening moet gerespecteerd worden. Ik zie nu in dat dat onzin is. PVV stemmers stemmen vooral tegen de Islam, danwel zijn haters, danwel zijn simpelweg slecht geinformeerd, danwel zien Wilders zijn plannen wel zitten. Die laatste groep is klein mag ik hopen.
Nu heb ik dus een andere lijn.
In eerste instantie had ik een vergelijking met Pinochet ook onjuist gevonden, nu vind ik dat maatwerk. Ook moeten we er wat meer op gaan wijzen dat Wilders niet goed bij zijn hoofd is. Maar op subtiele wijze, zijn eigen gedrag is de beste manier om voor de kiezer zichtbaar te maken dat de man niet helemaal gestoord is, maar ook niet helemaal normaal.
Daarnaast is het fijn dat ook rechts Nederland in beweging komt tegen Wilders. Een belangrijke werkgevers organisatie waarschuwde al tegen Wilders. Het zou ook helpen als De Telegraaf de rekening gepresenteerd krijgt voor ziijn steun aan Wilders: een advertentie boycot voor geheel 2010. De Telegraaf wil vooral het rechtse pubiek dienen, maar daar moet je niet teveel ideologie achter vermoeden. Ze willen vooral geld verdienen. Dus raak ze maar in de portemenee. Zij verdienen immers geld aan het slopen van onze samenleving, nou, laat ze dan ook maar voor de schade opdraaien.
Wilders zelf en iedere organisatie die hem steunt moeten zonder angst aangepakt gaan worden. We moeten zo snel mogelijk van die man af.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.