Digit, het was o.a. St. Jerome die opmerkte dat het om letter/teken 'Tau' moest gaan. Het lijkt me sterk dat St. Jerome de engelse vertaling hanteerde; je zult dus moeten kijken naar de grondtekst en niet naar vertalingen in het engels of nederlands. Het zijn juist de vertalers geweest die slechts melding maken van een teken en bewust Tau weglaten.Volgens mij verkeerde interpretatie van een ouderwetse spelling : "mark thou" betekent in oud(erwets) Engels : "teken jullie (zelf)" ! "Trek door de stad en teken jullie (ter herkenning)" !
Kelten
Moderator: Moderators
Re: Kelten
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Dit is de originele tekst van Ezechiel 9, vers 4:
4. καὶ εἶπεν πρὸς αὐτόν δίελθε μέσην τὴν Iερουσαλημ καὶ δὸς τὸ σημεῖον ἐπὶ τὰ μέτωπα τῶν ἀνδρῶν τῶν καταστεναζόντων καὶ τῶν κατωδυνωμένων ἐπὶ πάσαις ταῖς ἀνομίαις ταῖς γινομέναις ἐν μέσῳ αὐτῆς
Ik heb geen idee wat er precies staat, maar misschien dat iemand anders het weet.
4. καὶ εἶπεν πρὸς αὐτόν δίελθε μέσην τὴν Iερουσαλημ καὶ δὸς τὸ σημεῖον ἐπὶ τὰ μέτωπα τῶν ἀνδρῶν τῶν καταστεναζόντων καὶ τῶν κατωδυνωμένων ἐπὶ πάσαις ταῖς ἀνομίαις ταῖς γινομέναις ἐν μέσῳ αὐτῆς
Ik heb geen idee wat er precies staat, maar misschien dat iemand anders het weet.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Lanier,
Ik probeer nog wel eens uit te zoeken water precies staat, maar ik zou graag weten in welk opzicht dit de "originele tekst" is ! Is dit een transcriptie van een handschrift van de h. Hiëronymus, zoals die in het Nederlands heet ?
Verder heb ik moeite met het vierkantje achter de "tau", en voor en achter de "pi" : welk karakter is dit bij jou ?
Heb je andere bronnen waaruit de betekenis van de "tau" als kruis bij de Joden pré-JC zou kunnen blijken ?
Groetjes,
Digit
Ik probeer nog wel eens uit te zoeken water precies staat, maar ik zou graag weten in welk opzicht dit de "originele tekst" is ! Is dit een transcriptie van een handschrift van de h. Hiëronymus, zoals die in het Nederlands heet ?
Verder heb ik moeite met het vierkantje achter de "tau", en voor en achter de "pi" : welk karakter is dit bij jou ?
Heb je andere bronnen waaruit de betekenis van de "tau" als kruis bij de Joden pré-JC zou kunnen blijken ?
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
Toch gek dat Keizer Constantijn de spin in het web is bij de totstandkoming van het kruis als symbool voor een afgeschaft martelwerktuig en niemand het heeft over zíjn afkomst en machtsbasis.
De titel/naam Keizer kent iedereen, maar weet ook iedereen dat de etymologie achter het woord terug gaat op het daadwerkelijk bestaan van een persoon die nog tijdens zijn leven tot God werd uitgeroepen (let op: god met een hoofdletter)?
Maar Juul wordt op een of andere manier altijd buiten het theologische plaatje gehouden. Waarom?
Aan de ene kant hebben we een geloof dat 'zomaar' de kop op steekt en dus des te hardnekkiger vasthoudt aan een historisch totaal onbewezen beeld van een man aan een kruis, die het des te beter met ons voor heeft door ook nog eens te herrijzen uit de dood;
Aan de andere kant hebben we het feit van een rond dezelfde tijd levende en bewezen bestaand hebbende man, die bekend stond om zijn clementie en zijn populariteit. Hij speelde het niet alleen klaar om uitgeroepen te worden tot dictator voor het leven over het Romeinse rijk, maar zelfs om opgenomen te worden in het pantheon van goden. Hij werd verheven tot officiële staatsgod en overal in het rijk, ook in de Levant, werden Caesaria gesticht, of kolonies van veteranen van de grote burgeroorlog, die de verlosser aanbaden.
Zijn welhaast onaardse goddelijke status steeg pas werkelijk ten hemel door de briljante ingeving van zijn secundant Marcus Antonius, die, na Caesar's dood door middel van publieke moord door de gevestigde orde in de senaat, besloot tot het oprichten van een soort tropeum (trofee) op het centrale plein, normaliter in processie de stad ingereden bij vererenswaardige overwinningen terwijl het volk hen toewuifde met palmtakken.
Een kapstok, of kruis, waaraan volgens traditie opgehangen het wapentuig van de overwonnenen, maar nu als aanklacht tegen de moord op de verlosser van het volk.
Dit is wat hij deed; Hij liet een trofee plaatsen op het plein met daaraan een wassen beeld van Caesar (inclusief een afdruk van zijn gelaat), inclusief de dolksteken, als piëta, als teken aan de wand, dat met Julius' dood zijn belofte verre van gedood zou zijn, maar zou herrijzen.
Zijn 'koninkrijk op aarde' zou ook daadwerkelijk herrijzen met de komst van de zoon van God/Apollo/Caesar, waarnaar óók een maand vernoemd zou worden.
Het kruis als symbool gaat uiteraard veel verder terug dan het christendom en heeft een astrologische connotatie die in het oude Egypte en Mesopotamië al zijn agriculturele oorsprong vindt en welks astrologische duiding dientengevolge ongetwijfeld ook onder Kelten gekend is. Het is als zodanig terug te vinden in bijvoorbeeld de halo rond het hoofd van Christus in Katholieke en Grieks orthodoxe iconografie en zo ook in het Keltisch kruis. Ik ben het licht, etc.
De kosmologische tijdsindeling is sinds de opkomst van de landbouw het voornaamste wapen geweest van de daarmee opkomende priester/heerser-klasse tot religieuze zelfbevestiging..
.. tot de opkomst van de drukpers..
De titel/naam Keizer kent iedereen, maar weet ook iedereen dat de etymologie achter het woord terug gaat op het daadwerkelijk bestaan van een persoon die nog tijdens zijn leven tot God werd uitgeroepen (let op: god met een hoofdletter)?
Maar Juul wordt op een of andere manier altijd buiten het theologische plaatje gehouden. Waarom?
Aan de ene kant hebben we een geloof dat 'zomaar' de kop op steekt en dus des te hardnekkiger vasthoudt aan een historisch totaal onbewezen beeld van een man aan een kruis, die het des te beter met ons voor heeft door ook nog eens te herrijzen uit de dood;
Aan de andere kant hebben we het feit van een rond dezelfde tijd levende en bewezen bestaand hebbende man, die bekend stond om zijn clementie en zijn populariteit. Hij speelde het niet alleen klaar om uitgeroepen te worden tot dictator voor het leven over het Romeinse rijk, maar zelfs om opgenomen te worden in het pantheon van goden. Hij werd verheven tot officiële staatsgod en overal in het rijk, ook in de Levant, werden Caesaria gesticht, of kolonies van veteranen van de grote burgeroorlog, die de verlosser aanbaden.
Zijn welhaast onaardse goddelijke status steeg pas werkelijk ten hemel door de briljante ingeving van zijn secundant Marcus Antonius, die, na Caesar's dood door middel van publieke moord door de gevestigde orde in de senaat, besloot tot het oprichten van een soort tropeum (trofee) op het centrale plein, normaliter in processie de stad ingereden bij vererenswaardige overwinningen terwijl het volk hen toewuifde met palmtakken.
Een kapstok, of kruis, waaraan volgens traditie opgehangen het wapentuig van de overwonnenen, maar nu als aanklacht tegen de moord op de verlosser van het volk.
Dit is wat hij deed; Hij liet een trofee plaatsen op het plein met daaraan een wassen beeld van Caesar (inclusief een afdruk van zijn gelaat), inclusief de dolksteken, als piëta, als teken aan de wand, dat met Julius' dood zijn belofte verre van gedood zou zijn, maar zou herrijzen.
Zijn 'koninkrijk op aarde' zou ook daadwerkelijk herrijzen met de komst van de zoon van God/Apollo/Caesar, waarnaar óók een maand vernoemd zou worden.
Het kruis als symbool gaat uiteraard veel verder terug dan het christendom en heeft een astrologische connotatie die in het oude Egypte en Mesopotamië al zijn agriculturele oorsprong vindt en welks astrologische duiding dientengevolge ongetwijfeld ook onder Kelten gekend is. Het is als zodanig terug te vinden in bijvoorbeeld de halo rond het hoofd van Christus in Katholieke en Grieks orthodoxe iconografie en zo ook in het Keltisch kruis. Ik ben het licht, etc.
De kosmologische tijdsindeling is sinds de opkomst van de landbouw het voornaamste wapen geweest van de daarmee opkomende priester/heerser-klasse tot religieuze zelfbevestiging..
.. tot de opkomst van de drukpers..
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fjedka, dit is allemaal niet bewezen. Het verhaal komt uit de hoge hoed van Carotta die beweert dat Caesar en Jezus dezelfde persoon waren. Er schijnt een wassen beeld te zijn gemaakt van Caesar, maar of deze aan een kruis hing is niet bekend. Dat zou ook bizar zijn geweest; na de dood van Caesar was het kruis nog 'gewoon' een martelwerktuig en we weten dat Constantijn de Grote én het kruis invoerde als christelijk symbool én het tegelijkertijd afschafte als martelwerktuig.Zijn welhaast onaardse goddelijke status steeg pas werkelijk ten hemel door de briljante ingeving van zijn secundant Marcus Antonius, die, na Caesar's dood door middel van publieke moord door de gevestigde orde in de senaat, besloot tot het oprichten van een soort tropeum (trofee) op het centrale plein, normaliter in processie de stad ingereden bij vererenswaardige overwinningen terwijl het volk hen toewuifde met palmtakken.
Het beeld van Jezus aan het kruis stamt pas uit de middeleeuwen; er zijn eerder geen beeltenissen gemaakt van Jezus aan het kruis. Normaal gesproken werd Jezus slechts afgebeeld als bebaarde leraar. Juist in de eerste eeuwen stond de goddelijkheid van Jezus voorop, niet het lijden. Ook mensen zoals Celsus die dichtbij de eerste groep christenen stonden, rept met geen woord over 'jezus caesar' o.i.d.
Voor zover ik weet werd het lichaam van Caesar op een brandstapel verbrand en stak men fakkels aan met dat vuur en stak men de huizen van de moordenaars daarmee in brand.
Digit,
Volgens mij heb ik de tekst gekopieerd van:
http://bibledatabase.net/html/septuagint/26_009.htm
Volgens mij heb ik de tekst gekopieerd van:
http://bibledatabase.net/html/septuagint/26_009.htm
Constantijn was niet degene die dit alles uitgevonden heeft.Toch gek dat Keizer Constantijn de spin in het web is bij de totstandkoming van het kruis als symbool voor een afgeschaft martelwerktuig en niemand het heeft over zíjn afkomst en machtsbasis.
Constantijn was degene, die alles officieel maakte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea
En dan gaat het over alles, die daarvoor al honderden jaren gebruikt en geloofd werden door ondergrondse christelijke groepen, maar wat altijd aan vervolging onderhevig is geweest.
Die vervolgingen waren er toen trouwens ook al heel lang niet meer als zodanig.
Er was al heel lang een heel officiele organisatie.
Ook waren er al officieel verschillende inzichten in hoe je de leer zou moeten zien.
Lees over de geschiedenis van de catacomben, waarvan een heel bekendeHet Eerste Concilie van Nicea in 325 wordt het eerste oecumenisch concilie genoemd. Het werd bijeen geroepen door keizer Constantijn de Grote en was een samenkomst van 318 bisschoppen. Hier werd de officiële leer van de toenmalige Kerk en van de latere Rooms-Katholieke en Oosters-orthodoxe Kerken vastgelegd.
De voornaamste aanleiding tot bijeenroepen van het concilie was de onrust ontstaan door de leer verspreid door Arius. Hier kwam het hart van de Geloofsbelijdenis van Nicea tot stand, die echter pas later tijdens het Concilie van Constantinopel I 381 werd neergeschreven en aangevuld. Deze geloofsbelijdenis steunt onder meer op de verzoeningsleer van Irenaeus, en aldus het geloof in de erfzonde, en het geloof in één God. Het Oude Testament werd niet verworpen en de God van Jezus werd gelijkgesteld aan de God van het Oude Testament, JHWH. De goddelijke natuur van Jezus werd opnieuw bevestigd, en het idee van Jezus als hoogste schepping, zoals het Arianisme beweerde, werd verworpen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Catacomben_van_Callistus
Constantijn kon dit alles dan ook doen, omdat daar de tijd rijp voor was.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fjedka, je hele juul-rim-ram-verhaal beschouw ik als interessantdoenerij. Als ik daar dan nog gekker als jij op ga doorluchtfietsen dan zou Jezus met een muntstuk van de keizer in de hand waratje zichzelf als juul in gedachten kunnen hebben gehad toen hij de belastingvraag beantwoordde met; 'Geef dan de keizer wat des keizers is.' Wow wat een plot!Fjedka schreef:
Het kruis als symbool gaat uiteraard veel verder terug dan het christendom en heeft een astrologische connotatie die in het oude Egypte en Mesopotamië al zijn agriculturele oorsprong vindt en welks astrologische duiding dientengevolge ongetwijfeld ook onder Kelten gekend is. Het is als zodanig terug te vinden in bijvoorbeeld de halo rond het hoofd van Christus in Katholieke en Grieks orthodoxe iconografie en zo ook in het Keltisch kruis. Ik ben het licht, etc
Je kruisbenadering gaat ook zwaar gebukt onder moeilijkdoenerij. Sommige symbolen zijn nu eenmaal eenvoudige vormen die daarom overal en altijd kunnen ontstaan n.a.v. een praktische situatie. Een voorrangskruis is zo'n eenvoudige vorm. Om dat kruis te verklaren is het onnodig om een vermeend spoor te vermoeden naar gelijkende vormen uit de grijze oudheid.
De beste benadering naar de oorsprong van het christelijk kruis lijkt mij gewoon de functionele, de kruisvorm te zien als (globaal) christelijke verwijzing naar het (verlossende) lijden van Jezus voor de mensheid aan het houten kruis. Dat die kruisvorm waarschijnlijk een T vorm was, doet m.i. niet terzake. Men wist dat in de middeleeuwen, evenals de meeste mensen in onze tijd, gewoon niet.

Lanier schreef:
Hij beweert echter dat Caesar een persoon was en Jezus niet..
..én dat de Jezuscultus zich ontwikkelde uit de Caesarcultus.
Vanwaar dus die obsessie met een ster met een lichaam daaraan, merk ik fijntjes op? Van later datum?
Heeft het paasvuur een Keltische oorsprong misschien?
Verlicht me.
Correct wat betreft de bron. Francesco Carotta, linguïst en filosoof, schreef een boek met de titel: “War Jesus Caesar?” (vertaald in het Nederlands).Fjedka, dit is allemaal niet bewezen. Het verhaal komt uit de hoge hoed van Carotta die beweert dat Caesar en Jezus dezelfde persoon waren.
Hij beweert echter dat Caesar een persoon was en Jezus niet..
..én dat de Jezuscultus zich ontwikkelde uit de Caesarcultus.
Het wassen beeld werd tentoongesteld aan een volksmassa in het hart van het rijk, in Rome en kon draaien, zodat iedereen het goed kon zien. Het met bloed doordrongen gewaad dat hij droeg ten tijde van zijn dood, werd door Marcus Antonius met een speer van het beeld getrokken om de vermoorde Caesar in al zijn van onschuld getuigende naaktheid te tonen aan het hele publiek, inclusief wonden, voor maximaal beoogd effect. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als zo'n 'spontane' gebeurtenis als iets dat initieel een publieke begrafenis (verbranding) is, ontaard in een tweede burgeroorlog, of strijd om successie tussen drie 'heilige zonen van god' om het absolute epicentrum van macht.Er schijnt een wassen beeld te zijn gemaakt van Caesar, maar of deze aan een kruis hing is niet bekend.
..én 'dat' kruis claimde hij in een droom gezien te hebben én die droom had niets met martelwerktuigen van doen, maar met een ster. De ster, als een hem uiteraard welbekend symbool met historische 'oorsprong'. Een komeet, weten we nu. In de oudheid belangrijk genoeg in de duiding van het goddelijke, om van beslissende factor te zijn in bijvoorbeeld de uitkomst van veldslagen, positief dan wel negatief, afhankelijk van de mening van de overwinnaars of overwonnenen. En de mening van de overwonnenen was uiteraard inferieur en het vermelden niet waardig. Zo dus; Ster is overwinning (zelfbevestiging) en aldus een gebruikt én gekend goddelijk symbool in bijvoorbeeld het slaan van munten toen. Ster. Draaipunt in het midden, als in: Pax Romana.Dat zou ook bizar zijn geweest; na de dood van Caesar was het kruis nog 'gewoon' een martelwerktuig en we weten dat Constantijn de Grote én het kruis invoerde als christelijk symbool én het tegelijkertijd afschafte als martelwerktuig.
Vanwaar dus die obsessie met een ster met een lichaam daaraan, merk ik fijntjes op? Van later datum?
Waarom toen opeens wel dan? Nieuwe informatie?Het beeld van Jezus aan het kruis stamt pas uit de middeleeuwen; er zijn eerder geen beeltenissen gemaakt van Jezus aan het kruis.
Wanneer was dat normaal? Eerder of later? Bedoel je hiermee dat Jezus een baard had alvorens hij gekruisigd werd? Nee toch?Normaal gesproken werd Jezus slechts afgebeeld als bebaarde leraar.
Wanneer ik het topic doorneem wordt het zinnebeeld van een gemartelde Jezus aan het kruis door velen nog altijd als onwrikbaar uitgangspunt genomen. Waarom?Juist in de eerste eeuwen stond de goddelijkheid van Jezus voorop, niet het lijden.
Ik moet je bekennen dat ik een onbeschreven blad ben met betrekking tot Celsus en benieuwd ben naar de eventuele relevantie van wat hij geschreven heeft in het licht van bovengaande.Ook mensen zoals Celsus die dichtbij de eerste groep christenen stonden, rept met geen woord over 'jezus caesar' o.i.d.
Helemaal juist, alhoewel het volk andere (meer destructieve) gedachten had over de offerplaats (met tegenwerking van de senaat (satan), om in ieder geval de capitale bouwwerken te beschermen). De baar met de keizer die geen koning wilde zijn werd, na herhaaldelijk heen en weergezeul á la gemiddelde begravenis in Gaza, door twee bewapende mannen met zwaard en werpspies 'plotseling' aangestoken op het plein.Voor zover ik weet werd het lichaam van Caesar op een brandstapel verbrand en stak men fakkels aan met dat vuur en stak men de huizen van de moordenaars daarmee in brand.
Heeft het paasvuur een Keltische oorsprong misschien?
Verlicht me.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
- collegavanerik
- Superposter
nee een germaanse (saxisch, om precies te zijn).Fjedka schreef:Heeft het paasvuur een Keltische oorsprong misschien?
Verlicht me.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Natuurlijk is het originele Keltische Ostara de basis van het latere paasfeest, dat samenviel met de lente-equinox.collegavanerik schreef:nee een germaanse (saxisch, om precies te zijn).Fjedka schreef:Heeft het paasvuur een Keltische oorsprong misschien?
Verlicht me.
Waarom is iemand die gelooft in ontvoeringen door aliens een labiele idioot, en is iemand die gelooft dat er 72 maagden in het hiernamaals op hem liggen te wachten, een godvruchtig persoon wiens overtuiging moet 'gerespecteerd' worden? (pdw)
- collegavanerik
- Superposter
hoezo natuurlijk keltisch?Circe schreef:Natuurlijk is het originele Keltische Ostara de basis van het latere paasfeest, dat samenviel met de lente-equinox.collegavanerik schreef:nee een germaanse (saxisch, om precies te zijn).Fjedka schreef:Heeft het paasvuur een Keltische oorsprong misschien?
Verlicht me.
http://de.wikipedia.org/wiki/Ostern
Etymologie
Das deutsche Wort Ostern und das englische Easter haben die gleiche sprachliche Wurzel, deren Etymologie verschieden erklärt wird.
Das Herkunftswörterbuch von Duden leitet das Wort vom altgermanischen *Austrō > *Ausro für „Morgenröte“ ab, das eventuell ein germanisches Frühlingsfest bezeichnete und sich im Altenglischen zu *Ēostre, *Ēastre, im Althochdeutschen zu ôstarun fortbildete. Der Wortstamm ist mit altgriechisch ēōs „Sonne“ und lateinisch aurora verwandt, die ihrerseits weitere Sprachen beeinflusst haben.[1]
Ēostra ist erstmals 738 bei Beda Venerabilis (de temporum ratione 15) belegt. Auf ihn geht die Vermutung zurück, das Wort habe eine angelsächsische Lichtgöttin bezeichnet, nach welcher der Monat April auf angelsächsisch Ēosturmanoth benannt war. Das Deutsche Wörterbuch der Brüder Grimm zitiert ihn mit dem Vorbehalt, er könne diese Göttin – als deren späteren Namen sie Ostara vermuten – erfunden haben.[2] Wahrscheinlicher ist, dass Beda Volkstraditionen aufgriff, die im Rahmen frühjährlicher Vegetationsriten, sowie mit den Matronen- und Disenkulten beziehungsweise der altsächsischen Idisi in Verbindung standen, und darüber hinaus im damaligen paganen germanischen Raum üblich waren und teilweise heute noch tradiert werden.[3]
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
kelten en germanen zijn géén verschillende groeperingen of volkeren hoor, Kelten staat voor een groot deel voor "mengvorm".
Het Keltische jaar werd in vier seizoenen verdeeld door acht feesten,vier belangrijke en vier minder belangrijke. De viering van deze festivals, die meerdere dagen konden duren, begon meestal op de vooravond van het eigenlijke feest, vaak in de zweethut.
Samhain was het begin van het Keltische jaar, het feest waarop de doden werden geëerd en problemen werden opgelost.
Yule werd gevierd op de kortste dag van het jaar. Er werd veel gegeten, gedronken en gedanst om de koude winter te verdrijven.
Imbolc was het eerste lentefeest, gewijd aan de godin Brighid.
Ostara was het tweede lentefeest. Het werd gevierd wanneer de dag even lang was als de nacht en stond verbonden met Cernunnos en de Groene Man
Beltane was het derde, laatste lentefeest, een feest van licht en liefde
Coamhain werd gevierd op de langste dag van het jaar. Er vonden op dit feest vaak grote stambijeenkomsten plaats.
Lughnasadh, gewijd aan de goden Lugh en Macha, was een feest van paarden en krijgers. Er werden tijdens dit feest veel huwelijken gesloten.
Herfest werd gevierd op de herfstdag waarop het even lang licht als donker was. Het was een oogstfeest waarbij veel gegeten en gedanst werd.
1 november : Samhain
21 december : Yule
1 februari : Imbolc
20 maart : Ostara
1 mei : Beltane
21 juli : Coamhain
1 augustus : Lughnasadh
23 september : Herfest
------------
March 21 -- Ostara -- Spring or The Vernal Equinox
Also known as: Lady Day or Alban Eiler (Druidic)
As Spring reaches its midpoint, night and day stand in perfect balance, with light on the increase. The young Sun God now celebrates a hierogamy (sacred marriage) with the young Maiden Goddess, who conceives. In nine months, she will again become the Great Mother. It is a time of great fertility, new growth, and newborn animals.
The next full moon (a time of increased births) is called the Ostara and is sacred to Eostre the Saxon Lunar Goddess of fertility (from whence we get the word estrogen, whose two symbols were the egg and the rabbit.
The Christian religion adopted these emblems for Easter which is celebrated on the first Sunday after the first full moon following the vernal equinox. The theme of the conception of the Goddess was adapted as the Feast of the Annunciation, occurring on the alternative fixed calendar date of March 25 Old Lady Day, the earlier date of the equinox. Lady Day may also refer to other goddesses (such as Venus and Aphrodite), many of whom have festivals celebrated at this time.
Het Keltische jaar werd in vier seizoenen verdeeld door acht feesten,vier belangrijke en vier minder belangrijke. De viering van deze festivals, die meerdere dagen konden duren, begon meestal op de vooravond van het eigenlijke feest, vaak in de zweethut.
Samhain was het begin van het Keltische jaar, het feest waarop de doden werden geëerd en problemen werden opgelost.
Yule werd gevierd op de kortste dag van het jaar. Er werd veel gegeten, gedronken en gedanst om de koude winter te verdrijven.
Imbolc was het eerste lentefeest, gewijd aan de godin Brighid.
Ostara was het tweede lentefeest. Het werd gevierd wanneer de dag even lang was als de nacht en stond verbonden met Cernunnos en de Groene Man
Beltane was het derde, laatste lentefeest, een feest van licht en liefde
Coamhain werd gevierd op de langste dag van het jaar. Er vonden op dit feest vaak grote stambijeenkomsten plaats.
Lughnasadh, gewijd aan de goden Lugh en Macha, was een feest van paarden en krijgers. Er werden tijdens dit feest veel huwelijken gesloten.
Herfest werd gevierd op de herfstdag waarop het even lang licht als donker was. Het was een oogstfeest waarbij veel gegeten en gedanst werd.
1 november : Samhain
21 december : Yule
1 februari : Imbolc
20 maart : Ostara
1 mei : Beltane
21 juli : Coamhain
1 augustus : Lughnasadh
23 september : Herfest
------------
March 21 -- Ostara -- Spring or The Vernal Equinox
Also known as: Lady Day or Alban Eiler (Druidic)
As Spring reaches its midpoint, night and day stand in perfect balance, with light on the increase. The young Sun God now celebrates a hierogamy (sacred marriage) with the young Maiden Goddess, who conceives. In nine months, she will again become the Great Mother. It is a time of great fertility, new growth, and newborn animals.
The next full moon (a time of increased births) is called the Ostara and is sacred to Eostre the Saxon Lunar Goddess of fertility (from whence we get the word estrogen, whose two symbols were the egg and the rabbit.
The Christian religion adopted these emblems for Easter which is celebrated on the first Sunday after the first full moon following the vernal equinox. The theme of the conception of the Goddess was adapted as the Feast of the Annunciation, occurring on the alternative fixed calendar date of March 25 Old Lady Day, the earlier date of the equinox. Lady Day may also refer to other goddesses (such as Venus and Aphrodite), many of whom have festivals celebrated at this time.
Laatst gewijzigd door Circe op 13 nov 2009 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom is iemand die gelooft in ontvoeringen door aliens een labiele idioot, en is iemand die gelooft dat er 72 maagden in het hiernamaals op hem liggen te wachten, een godvruchtig persoon wiens overtuiging moet 'gerespecteerd' worden? (pdw)
- collegavanerik
- Superposter
De invloed van kelten op het europese vasteland warodt zwaar overschat. De sterke romaniseren gevolgd door de grote volksverhuizing heeft de ioorspronkelijke culturele erfenis van de kelten teruggedrongen naar Ierland wales en schotland. De "heidense" tradities in West-Europa hebben daarom een Germaanse oorsprong.
- collegavanerik
- Superposter
Kelten en germanen zijn twee zeer verschillende linguistische groepen, die duiden op een gescheiden cultuur. Archeologisch is het verschil moeilijk de maken omdat er goederen werden uitgewisseld.Circe schreef:kelten en germanen zijn géén verschillende groeperingen of volkeren hoor, Kelten staat voor een groot deel voor "mengvorm".
Tradities echter worden voornamelijk in taal uitgedrukt en doorgegeven.
Vergelijk in de tegenwoordige tijd bijvoorbeeld de Sorben, een slavische gemeenschap in het germaanse oostduitsland, die archeologisch niet te onderscheiden zijn van hun germaanse buren.