Maverick schreef:Digit schreef:Maverick,
Álle (zonder één uitzondering) ernstige wetenschappelijke vaststellingen wijzen er op dat (zelf)bewustzijn gewoon een geëvolueerd effect van de hersenen is. En er zijn ernstige vaststellingen van aspecten van zelfbewustzijn bij o. a. chimpansees, varkens en dolfijnachtigen.
Alhoewel ik je conclusie deel moet ik vaststellen dat je manier om er toe te komen volkomen fout is ! Maar dat hoort niet thuis in dit topic, denk ik zo !
Groetjes,
Digit
Het hoort wel in het topic thuis, de topic starter voert zelfbewustzijn aan als bewijs dat er iets mis is met het eten van intelligente dieren.
Uiteindelijk zullen de moderatoren oordelen. Het zelfbewustzijn bestaat, dus is het logisch om de effecten ervan te vermelden waar relevant. Maar het is volgens mij geen geldig excuus om “en passant” onzin te debiteren over de oorsprong ervan !
Maverick schreef:Als eigenschap van de menselijke geest valt zelfbewustzijn buiten het onderzoeksgebied van wetenschappen die het materialisme als methode gebruiken.
Dit is klinkklare nonsens. Psychologie, neuropsychologie en evolutiepsychologie spreken dat volledig tegen. Alleen al het bestaan van die wetenschappen op zich ! En “materialisme” is géén methode, maar een hypothese. En dan wel één die nog nooit op betrouwbare manier is weerlegd ! Maar wel ontelbare malen is bevestigd ! Zie :
http://www.etiennevermeersch.be/vermeer ... terialisme
Maverick schreef:Net zoals jij opvattingen die zelfbewustzijn buiten de materie plaatsen als "niet ernstig" lijkt te classificeren.
Dat doe ik inderdaad (“totaal niet ernstig” zelfs !), en wel op grond van de heersende wetenschappeljike consensus ! Zie link hierboven ! Maar dat is volgens mij niet het onderwerp van de topic.
Maverick schreef:Mijn vraag aan jou: wie is zelfbewust? Is dat een klassiek atoom? Is dat de onstoffelijke interactie tussen klassieke atomen? Maar laten we zo snel mogelijk dit punt passeren, de lezer kan er kennis van nemen dat jouw opvatting niet zo onomstreden is als je het doet voorkomen en dat is voor mij genoeg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbewustzijn :
Wikipedia schreef:Zelfbewustzijn en vermogen tot zelfreflectie kunnen beschouwd worden als hogere vormen van bewustzijn die zich gedurende de evolutie bij hogere diersoorten, zoal met name de mens, hebben ontwikkeld. Mogelijk ligt hieraan een sterk ontwikkelde prefrontale cortex ten grondslag.
Zoek van hieruit maar zelf verder ! Buiten levende materie is nooit bewustzijn vastsgesteld, en buiten de hogere diersoorten nooit zelfbewustzijn.
Maverick schreef:Daarom zeg ik : eet geen paarden, honden, katten, dolfijnen enz enz. De natuur heeft deze beesten niet als prooidier op aarde "geplaatst". Eet met gerust hart varkens, koeien, enz enz. Ik weet niet hoe de oorspronkelijke varkens en koeien er uit zagen voordat het vee werd, maar dat het prooidieren zijn lijkt me duidelijk.
Elk dier is een potentiële prooi voor een op dat moment (evt. toevallig) sterkere vleeseter. Zelfs leeuwen kunnen ten prooi vallen aan gieren, jakhalzen en zelfs bavianen ! De eerste twee voor stervende leeuwen, grote groepen bavianen kunnen zelfs gezonde leeuwen die hun aanvallen doden en zijn nadien ook niet vies van een hapje. “Prooi” is enkel een “hoedanigheid” in relatie tot een andere die over de middelen beschikt om het subject tot “prooi” te maken ! Er is geen enkele relatie met “bewustzijn”.
De natuur “plaatst” niets. “De natuur” is een containerbegrip voor alles wat zich om ons heen bevindt en waarvan we zelf (volgens de context) al dan niet deel van uitmaken. Er is geen enkele aanwijzing dat het een handelende entiteit zou zijn !
Maverick schreef:( alleen walvissen willen nogal eens aan zelfdoding doen, maar de oorzaak is onbekend en vermoedelijk is er hier geen sprake van bewuste zelfdoding, een eenvoudiger verklaring is mogelijk, het zijn ook geen prooidieren).
De waarschijnlijke oorzaak van het aanspoelen heeft niets met zelfdoding te maken, maar is het verstoren van het oriëntatiesysteem door infectie of vergiftiging (pollutie) of een combinatie van beide.
Zelfs de blauwe vinvis (de grootste) wordt soms bejaagd door orka’s ! Zie hierboven : “prooi zijn” is geen eigenschap, het is een relatie !
Maverick schreef:Is hiermee mijn standpunt duidelijk?
Jawel, en meteen ontkracht ! En laat ons nu bij de zaak blijven !
Groetjes,
Digit