Antwoord op hoofddoek onderwerp

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Mena

Bericht door Mena »

Sararje schreef:
Mena schreef: Waarom lopen vrouwen op die dingen en mannen niet? Waarom moeten vrouwen korte rokjes dragen en mannen niet?
een vrouw moet dat niet. Ze heeft die vrijheid daarvoor te kiezen en er is niemand en geen enkele instantie die haar leert wat kuisheid is of wat ze moet aantrekken om 'kuis'te zijn. Dat is het fundamentele verschil met Iran.
Vrijheid.

In Iran is er natuurlijk geen vrijheid. Een vrouw moet zich gewoon bedekken. Letterlijk.
Punt.

In Nederland wordt het niet letterlijk zichtbaar opgelegd, maar worden vrouwen gemanipuleerd om zich zo sexy mogelijk te kleden. Want dat is de norm!

Als je een meisje met een lange wijde jurk ziet lopen wordt ze er op afgerekend. Ze is dan een trutje. Niet van deze tijd. Een figuur ontsnapt uit een schilderij..

En niemand wil toch worden uitgesloten? Dus hup aanpassen maar.
Geen enkele instantie die haar leert wat ze moet aantrekken?
En de canon van de mode maffia dan? O wee als je je niet kleed volgens de laatste mode.

Laatst werden er een paar mannen weggevoerd uit de metro van Amsterdam. Deze mensen hadden opvallend vreemde kleren aan. Een Marokkaanse Djellaba.
Een oplettende mede passagier had de politie getipt.
Nee, je -moet- je vooral kleden volgens de laatste mode. Of in ieder geval een broek.

Want anders ja anders... Vrijheid??

groet, Mena
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, dat een paar mensen nerveus worden van een djelleba zou ik ook worden als ik in Iran als rechtgeaarde islamiet een vrouw in minirokje zou zien rondlopen. Of die nervositeit dan komt door mijn hormonen of de kledingkeuze van de vrouw in kwestie weet ik niet. Ik weet wel dat alles wat vreemd is, bij heel veel mensen als opvallend en daardoor opwindend wordt gezien. En tsja, mensen met een opvallend kenmerk lopen nu eenmaal iets meer kans op xenofobische trekjes, hoe spijtig ook maar daar kan je de hele groep niet op aanrekenen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Mena schreef:Nu ben ik natuurlijk wel weer gewend aan al die uitdagend halfnaakte vrouwen op straat en op billboards, maar doe er niet aan mee.
Nou, wees blij dat je die vrijheid hier heb, maar dat geld dan ook voor anderen....
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Niet om het een of ander, maar de vraagstellingen die Ifra neerlegde waren:
1. wat is er moeilijk aan hoofddoek?
en
2. Ik draag hoofdoek, maar voor?
En Mena's tekst, hoe intelligent ook geformuleerd, heeft vrij weinig met die vraagstelling te maken.

Want waar Ifra probeert duidelijk te maken waarom zij WEL een hoofddoek draagt, vraagt Mena zich af waarom je GEEN hoofddoek zou mogen dragen.

En dat is een hele andere discussie.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Mena schreef: In Nederland wordt het niet letterlijk zichtbaar opgelegd, maar worden vrouwen gemanipuleerd om zich zo sexy mogelijk te kleden. Want dat is de norm!

Als je een meisje met een lange wijde jurk ziet lopen wordt ze er op afgerekend. Ze is dan een trutje. Niet van deze tijd. Een figuur ontsnapt uit een schilderij..

En niemand wil toch worden uitgesloten? Dus hup aanpassen maar.

Geen enkele instantie die haar leert wat ze moet aantrekken?
En de canon van de mode maffia dan? O wee als je je niet kleed volgens de laatste mode.
Nederland zit in werkelijkheid vol met westerse subculturen van vroeger en nu: skaters, gabbers, gothics, hippies, rappers, ja weet ik wat; elk met hun eigen klederdracht, muzieksmaak en aanverwante zaken. Er zijn gothic-achtige-meisjes die zich in lange zwarte jurken kleden en bleke makeup op doen - ik bedoel maar. Ik ken een paar mensen in de 40 die zich nog als hippies kleden toen ze 25 waren. Daarnaast heb je nog de mensen die hun eigen individualiteit meer tot zich nemen dan de kenmerken van een bepaalde groep, en gewoon die individualiteit onwikkelen. Ik beschouw mezelf als een individualist; ik doe alles behalve mee met "de trends", maar ik heb daarbij gewoon aanhang in de vorm van vrienden en bekenden. Het Westen is veel diverser dan sommige mediaoutlets je doen geloven.

Dit allemaal wordt je niet opgedrongen, maar heb je zelf in de hand - met de keuzes die je maakt, en aan de hand van de vrienden die je je uitzoekt. Dat je door een mening of een gewoonte wordt uigestoten heeft puur met je sociale omgeving te maken en niets anders. De realiteit is dat je dit in de hand hebt, alhoewel mensen dat soms zo niet ervaren.

Zo heb ik ooit iemand gekend die maar ging leren roken omdat "haar vrienden dat van haar verwachten". Fraaie vrienden dan. Mensen die zich "aanpassen" hebben wat mij betreft de daadwerkelijke vrijheid niet begrepen.

Probleem is dat vrijheid keuze implicieert, en dat is voor velen nogal moeilijk - vooral als ze een dergelijke keuze niet gewend zijn.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

chromis schreef:Zo heb ik ooit iemand gekend die maar ging leren roken omdat "haar vrienden dat van haar verwachten". Fraaie vrienden dan. Mensen die zich "aanpassen" hebben wat mij betreft de daadwerkelijke vrijheid niet begrepen.
Oh, ik snapte al nooit waarom mensen begonnen aan die kankerstokjes. Dank je wel voor deze heldere argumentatie. 'Mijn vrienden verwachten ook dat ik morgen in de sloot spring...'
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Sterker nog Sararje, mijn moeder heeft leren roken van haar tante omdat deze van mening was dat "alle volwassenen moeten roken, anders hoor je er niet bij". Een dergelijke insteek bleek ook daadwerkelijk te spelen in de jaren 50 ofzo; blijkbaar.

En het slaat helemaal nergens op.

Uieindelijk zijn het de mensen zelf die de keuze maken om in de sloot te springen, niet anderen.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Och, het schijnt dan heel plaatselijk te zijn want mijn in mijn vaders (Zuid-Limburg) familie rookte niemand en in mijn moeders familie (Noord-Holland) rookte bijna iedereen behalve moeder. Overigens heb ik niet echt een directe wil ergens per se bij te willen horen dus spring ik geloof ik ook niet zo snel in de sloot.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In Iran is er natuurlijk geen vrijheid. Een vrouw moet zich gewoon bedekken. Letterlijk.
Punt.
Dat was tot december 1978 wel anders. Voor de Revolutie kwam het wel voor dat soldaten in Iran sluiers afrukten. In een referendum in 1979 werd massaal besloten om zich te keren tegen de pro-westerse regering en was de Islamitische Republiek een feit. De inwoners van Iran hebben zelf gekozen voor beperkingen in keuzevrijheid.
In Nederland wordt het niet letterlijk zichtbaar opgelegd, maar worden vrouwen gemanipuleerd om zich zo sexy mogelijk te kleden. Want dat is de norm!
Als je een beetje rondkijkt in het dagelijks leven naar hoe vrouwen zich kleden dan weet je dat dit beeld niet klopt. Kijk maar naar de vrouwlijke werkgevers en werknemers; die lopen echt niet half ontkleed rond in bijvoorbeeld een kantoor.
De meeste werkgevers zullen niet tolereren dat bijvoorbeeld een werkneemster in een korte t-shirt met blote buik het kantoor binnenstapt.

Waar je waarschijnlijk op doelt is het nachtleven waar mensen zich sexy kleden; wat is daar op tegen? Uitdagende kleding is daar nu eenmaal onderdeel van en het is absoluut niet zo dat elke vrouw dan halfnaakt gekleed is; verre van dat zelfs.

Het is wel zo dat in de media vrouwen uitdagend zijn gekleed, maar puur als promotie van een produkt. De jeugd is hiervoor een stuk gevoeliger voor voornamelijk in de puberteit wanneer ze o.a. onzeker zijn over hun lichaam. Een volwassen moderne Nederlandse vrouw wil gewaardeerd worden om haar capaciteiten en niet vanwege haar uiterlijk. Uiteraard wil elke vrouw er goed uitzien en vind complimentjes leuk maar elke Nederlandse vrouw wil bovenal als gelijke van de man worden behandeld. En dat is hun goed recht.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Mena schreef:Ik vind kuisheid wel belangrijk.

Zelf heb ik rondgereisd door Iran. Toen ik terug kwam in Nederland had ik echt een cultuur shock. Vrouwen met korte rokjes, billboards met veel naakte en half naakte vrouwen.
Gebombardeerd met seks en seksuele verleidingen.
Vrouwen moeten heup broeken dragen. Het liefst met een riem om haar heupen te accentueren.
Strakke shirts met decolte. Haar opsteken zodat je nek zichtbaar is.
Hak schoenen. Hele hoge hakschoenen met een sexy pump.

Waarom lopen vrouwen op die dingen en mannen niet? Waarom moeten vrouwen korte rokjes dragen en mannen niet?
Vrouwen moeten helemaal niets. Maar sommige vrouwen kiezen er zelf voor om zo gekleed te gaan. De motivatie daarvoor zal per persoon verschillen, en die vraag kun je dan ook het beste op een mode forum stellen.
Persoonlijk voel ik er als man weinig voor om in korte rokjes en met naaldhakken te gaan lopen, maar de heren die daar plezier in hebben mogen van mij hun gang gaan, net als dames die zich kuis wensen te kleden die vrijheid ook hebben.
Mena schreef: Volgens de islam behoren mannen en vrouwen zich kuis te kleden en zich ook kuis te gedragen. Marokkaanse mannen lopen in lange Djellaba's en hebben ook een hoofddeksel. Arabieren hebben ook een doek op hun hoofd.
Ik beschouw de islam of de bijbel niet als maatgevend over hoe ik mij te gedragen heb, en zeker niet wat betreft mijn kleding. Het blijven voor mij toch allemaal oude mythes. Los daarvan, wat is er onkuis aan bijvoorbeeld een spijkerbroek? Als iemand daar iets onkuis in ziet dan heeft deze toch echt een geestelijke achterstand.
Mena schreef: Praktische kleding kan ook kuis zijn. Ik draag zelf geen hoofddoek, maar kleed mij wel casual en kuis. (lange mouwen, geen korte rokjes of hakschoenen)
En zo zijn er vele dames met u, die al dan niet vanuit hun geloof, kiezen voor casual kleding. In de praktijk levert dat die dames niet minder waardering op.
mena schreef: Ikzelf ben moslim en bid vijf keer per dag.
Kuisheid is voor mij reinheid en zuiverheid. Je natuurlijke staat.
Herstel. Jij voelt jezelf het prettigst in bepaalde kleding, maar je natuurlijke staat is natuurlijk gewoon naakt. Uit praktische en soms esthetische overweging trekken we natuurlijk meestal wel wat aan.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Ikzelf ben moslim en bid vijf keer per dag.
Kuisheid is voor mij reinheid en zuiverheid. Je natuurlijke staat.
Reinheid en zuiverheid?

Leg mij die termen eens uit?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

an3sdej: Ik was mezelf elke ochtend in onschuld en gooi daarna mijn eventuele zonden met het badwater weg. (zo, das zo snel geteld een drievoudige contaminatie) Zo verkrijg ik mijn reinheid en zuiverheid, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet :D
Mena

Bericht door Mena »

Elberfeld schreef:Niet om het een of ander, maar de vraagstellingen die Ifra neerlegde waren:
1. wat is er moeilijk aan hoofddoek?
en
2. Ik draag hoofdoek, maar voor?
En Mena's tekst, hoe intelligent ook geformuleerd, heeft vrij weinig met die vraagstelling te maken.

Want waar Ifra probeert duidelijk te maken waarom zij WEL een hoofddoek draagt, vraagt Mena zich af waarom je GEEN hoofddoek zou mogen dragen.

En dat is een hele andere discussie.
Dat is -geen- hele andere discussie. Dat is dezelfde discussie.

Iedereen heeft haar eigen motivaties. De een doet het omdat God het wil, dan ander omdat haar vriendinnen het doen..weer een ander omdat het moet etc.

De eerste dag na mijn komst in nederland heb ik mijn hoofddoek niet afgedaan. Dacht er zelf aan om het gewoon voor altijd op te houden.
Maar i.p.v een hoofddoek heb ik mijn haren kort laten knippen.
Ik begrijp waarom vrouwen een hoofddoek dragen.
Mena

Bericht door Mena »

chromis schreef:
Mena schreef:
Dit allemaal wordt je niet opgedrongen, maar heb je zelf in de hand - met de keuzes die je maakt, en aan de hand van de vrienden die je je uitzoekt. Dat je door een mening of een gewoonte wordt uigestoten heeft puur met je sociale omgeving te maken en niets anders. De realiteit is dat je dit in de hand hebt, alhoewel mensen dat soms zo niet ervaren.

Zo heb ik ooit iemand gekend die maar ging leren roken omdat "haar vrienden dat van haar verwachten". Fraaie vrienden dan. Mensen die zich "aanpassen" hebben wat mij betreft de daadwerkelijke vrijheid niet begrepen.

Probleem is dat vrijheid keuze implicieert, en dat is voor velen nogal moeilijk - vooral als ze een dergelijke keuze niet gewend zijn.
Natuurlijk weet ik dat je het in je eigen hand hebt.

Ik heb nog nooit gerookt of een biertje gedronken. Mijn vrienden doen dat wel. (tja..studenten -cultuur-)

Ikzelf heb er geen behoefte aan.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Maar i.p.v een hoofddoek heb ik mijn haren kort laten knippen.
Mena was dit i.p.v. een hoofddoek? Of had je lelijk haar.
Plaats reactie