Reactie op onmogelijk gedrag in afhankelijkheidspositie.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Reactie op onmogelijk gedrag in afhankelijkheidspositie.

Bericht door Maria »

Ik weet niet of dit het juiste forum is.
Je kunt het luchtig zien en houden, maar er ook zwaar door in de problemen raken.

Niet alleen op de werkvloer, maar overal waar een persoon, die zich in het nauw gedreven voelt, zich niet kan verdedigen, zonder dat er heftige consequenties zouden kunnen volgen.
Sociaal en/of materieel.

Dit vooral als er een afhankelijkheidpositie is.
Zoals bijvoorbeeld hoe te reageren op sexuele intimidatie door een meerdere.
Maar dit puur als voorbeeld.

Ter illustratie een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=I_ueQQQqCT0
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Kitty
Ontoombaar

Re: Reactie op onmogelijk gedrag in afhankelijkheidspositie.

Bericht door Kitty »

Het ligt denk ik aan je eigen weerbaarheid. Ooit legde een groepsschef van het bedrijf waar ik destijds werkte, ik was toen achttien, een hand op mijn borst, als in een reflex gaf ik hem een draai om zijn oren. Hij heeft het nooit meer herhaald.
Later bij mijn werk op de christelijke uitgeverij, ik was toen dertig, was er een nogal handtastelijke dominee, ik liep met twee mokken koffie en hij greep mij beet, waarna ik de koffie zich liet mengen met zijn grijze kostuum. Nooit problemen mee gehad, maar ook geen handtastelijkheden meer ondervonden van betreffende persoon..
Nu moet je ook niet overdrijven, niet alles is als intimidatie of iets seksueels bedoeld. Beetje adrem van je af kunnen bijten is altijd nuttig. Ik heb mij in ieder geval nooit door autoriteit laten overdonderen. Vaak wil de zogenaamde leidinggevende ook niet in een verkeerd daglicht worden geplaatst. Dus kort en duidelijk maken dat je niet gediend bent van dat soort dingen, zonder op elke slak zout te leggen, werkt vaak afdoende genoeg. Ik heb mij ook nooit 'mindere' gevoeld bij een 'meerdere' ik zag het altijd als: hij is niet meer dan ik, maar heeft gewoon een andere functie. Zo wilde ik ook altijd benaderd worden, als collega.

Persoonlijk autoritair gedrag hoort daar niet bij en moet ook meteen de kop in worden gedrukt. Je laten intimideren zegt ook vaak veel van de persoon die zich laat intimideren. Een sterke houding zorgt er meestal voor, dat mensen het wel uit hun hoofd laten, of in ieder geval het na één poging uit hun hoofd laten.

Indien je hier moeite mee hebt, zou je eens kunnen denken aan een assertiviteitstraining.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Klinkt aardig geëmancipeerd, Kitty.
Daarvoor moet je toch wel heel zeker zijn van jezelf binnen de groep om zo de confrontatie te versterken.
want dat is het vaak in de praktijk, op zijn minst kan dat zo voelen.

Natuurlijk zou je met jouw reacties heel goed weg moeten kunnen komen, maar dat is in de praktijk lang niet altijd het geval.
De (arbeids)verhouding kan in het vervolg zodanig verstoord zijn, dat van een produktieve samenwerking geen sprake meer kan zijn.
Zo ja, dan kan de frustratie toch zo hoog oplopen, dat op de lange termijn dit nog zijn uitlopers kan hebben.
Niet iedereen is een "freethinker"
Indien je hier moeite mee hebt, zou je eens kunnen denken aan een assertiviteitstraining.
Alleen jammer dat je dat vaak pas naderhand bedenkt :?
En of dat wat uithaalt?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is zeker zo dat de arbeidsverhouding geschaad kan worden, maar dan toch pas als je het een tijdje hebt laten gaan, en dan niet meer weet hoe eruit te komen. Ik weet ook dat velen zich laten overdonderen door een leidinggevende en daar niet goed raad mee weten. Gelijk afweren en duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent, en wel meteen bij de allereerste keer is nodig om de arbeidsverhouding niet al te zeer te schaden, het waait dan wel over. Maar niet iedereen is in staat om meteen maatregelen te nemen helaas. Dat zou dan betekenen dat vrouwen nog steeds niet mondig genoeg zijn om duidelijk te maken wat ze willen en vooral ook niet willen. Verder zou elk bedrijf een soort van vertrouwenspersoon in dienst moeten hebben, waar je naartoe kan met dit soort zaken. Maar in een klein bedrijf is dat ook niet het geval. Vooral in een klein bedrijf is de afhankelijkheid van elkaar stukken groter dan in een groot bedrijf. In het laatste kun je meestal een stapje hoger gaan om een klacht in te dienen bij een hogere leidinggevende dan die waar je direct mee te maken hebt. Als je direct leidinggevende je directe baas en ook nog de hoogste baas is, wordt dat wat lastiger. Je kunt je dan afvragen of je wel wil werken in een bedrijf waar dit soort zaken gebeuren. Een goed gesprek, wil ook nog wel eens helpen om iemand te laten inzien dat de arbeidsverhoudingen niet gebaat zijn bij dit soort intimidaties. Maar ook dan heb je wel enige mondigheid nodig.
Ik vind het wel schokkend dat vrouwen kennelijk zo makkelijk slachtoffer zijn van dit soort zaken, en nog schokkender dat ze zich ook slachtoffer voelen en hier geen verweer tegen hebben. Emancipatie is dus toch nog niet overal een feit.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zoals hier bedoel je?

Gewaardeerde medewerkster.
http://filosofie-kaffee.actieforum.com/ ... r-t102.htm
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

:D :D :D Zoiets ja.

Plaats reactie