DVI aansluiting.
Moderator: Moderators
DVI aansluiting.
Ik heb sinds kort een 24 inch monitor. Ik heb de video aansluiting gebruikt en de monitor werkt goed, alleen er zit ook een DVI kabel bij, moet ik die ook aansluiten en wat doet die dan?
Schermeresolutie heb ik op 1440 - 900 gezet is dat goed?
Schermeresolutie heb ik op 1440 - 900 gezet is dat goed?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Je gebruikt óf VGA (analoog) óf DVI (digitaal). Je hoeft ze dus niet beiden aan te sluiten.
Als je videokaart een DVI uitgang heeft zou ik aanraden deze te gebruiken, dit geeft in principe het beste beeld. Dit komt omdat via een VGA kabel het signaal eerst van digitaal naar analoog moet worden omgezet, om vervolgens van analoog weer naar een digitaal signaal omgezet te worden, dit kan kwaliteitsverlies betekenen. Hier heb je geen last van bij een digitaal<>digitaal aansluiting.
Wist je dat DVI 1 op 1 compatibel is met HDMI? Dus je kan een videokaart met DVI uitgang direct aansluiten op je 46" plasma met een DVI-naar-HDMI kabeltje. [/triviale info]
Als je videokaart een DVI uitgang heeft zou ik aanraden deze te gebruiken, dit geeft in principe het beste beeld. Dit komt omdat via een VGA kabel het signaal eerst van digitaal naar analoog moet worden omgezet, om vervolgens van analoog weer naar een digitaal signaal omgezet te worden, dit kan kwaliteitsverlies betekenen. Hier heb je geen last van bij een digitaal<>digitaal aansluiting.
Wist je dat DVI 1 op 1 compatibel is met HDMI? Dus je kan een videokaart met DVI uitgang direct aansluiten op je 46" plasma met een DVI-naar-HDMI kabeltje. [/triviale info]
1080p gaat vooral voordeel opleveren bij het weergeven HD beelden.Fenomeen schreef:Nou we het hier toch over hebben, heeft het zin bij een 32 inch LCD tv voor 1080p te gaan of zie je bij die grootte het verschil met 720p niet?
Bij normale beelden zul je qua resolutie weinig verschil zien tussen de twee, maar er kan wel een contrastverschil zijn.
Een 1080p zal betere contrastverschillen laten zien.
Het is een beetje afhankelijk wat je wilt besteden en of je HD beelden gaat bekijken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Als het prijsverschil groot is kan je net zogoed voor de 720p gaan, of voor andere kwaliteitsattributen kiezen dan de resolutie. Of je moet 1,3 meter of korter op je tv gaan zitten, dan is het verschil waarneembaar. zie: [url:http://myhometheater.homestead.com/view ... etric.html]View Distance Metric[/url]Fenomeen schreef:Nou we het hier toch over hebben, heeft het zin bij een 32 inch LCD tv voor 1080p te gaan of zie je bij die grootte het verschil met 720p niet?
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je ermee wilt gaan kijken: heb je al een apparaat dat 1080p aankan (PS3, blue ray speler, recente high end home video camera, gebruik je hem in combinatie met een goede DVI videokaart etc.). Zelf heb ik bijvoorbeeld wel een full hd, omdat ik hiermee kan beter de teksten lezen in bepaalde PS3 games, dat was voor mij de overweging. Een zelfde overweging kan je maken als je van plan bent je PC erop aan te sluiten (wel via DVI dan). Al heb je met 720p ook een goede 'internet' resolutie: je moet het allemaal nog wel kunnen lezen.
Aan de andere kant geloof ik wel dat 720p een tussenvorm is die gaat verdwijnen; over drie jaar zal elke tv waarschijnlijk full hd zijn.
Re: DVI aansluiting.
Je kunt bij een LCD scherm de resolutie het beste instellen op de native resolutie van het scherm zelf. Dan krijg je het mooiste en scherpste beeld. Wat dat is voor jouw beeldscherm, moet je even nakijken in de specificaties. 1440 x 900 lijkt me erg laag voor een 24-inch scherm; de resolutie van het scherm zal wel hoger zijn dan dat (1920 x 1200 of 1920 x 1080 bijvoorbeeld).Fishhook schreef:Schermeresolutie heb ik op 1440 - 900 gezet is dat goed?
Als je een andere dan de "echte" resolutie van het beeldscherm gebruikt, dan gaat het beeldscherm de pixels schalen en dan blijft het beeld altijd een beetje onscherp.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Heren, of is het Mevr Kiwi, ik ga nou twijfelen, bedankt!
Het is een tv die voor het bed komt, dus ik zit er een meter of 2 vanaf, en ik ben vrij kippig.
Het gaat me expliciet om HDTV, die van de pc afkomt, andere HD input bronnen heb ik niet, UPC analoog (heb ik jaren geleden opgezegd maar UPC heeft het signaal er nooit afgehaald) zal er niet denderend uitzien, maar Nova hoef ik niet perse in HDTV te zien.
Het is een tv die voor het bed komt, dus ik zit er een meter of 2 vanaf, en ik ben vrij kippig.
Het gaat me expliciet om HDTV, die van de pc afkomt, andere HD input bronnen heb ik niet, UPC analoog (heb ik jaren geleden opgezegd maar UPC heeft het signaal er nooit afgehaald) zal er niet denderend uitzien, maar Nova hoef ik niet perse in HDTV te zien.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Beter met 1920-1080, en dat staat inderdaad in de specificaties.Jasper schreef:Je kunt bij een LCD scherm de resolutie het beste instellen op de native resolutie van het scherm zelf. Dan krijg je het mooiste en scherpste beeld. Wat dat is voor jouw beeldscherm, moet je even nakijken in de specificaties. 1440 x 900 lijkt me erg laag voor een 24-inch scherm; de resolutie van het scherm zal wel hoger zijn dan dat (1920 x 1200 of 1920 x 1080 bijvoorbeeld).Fishhook schreef:Schermeresolutie heb ik op 1440 - 900 gezet is dat goed?
Als je een andere dan de "echte" resolutie van het beeldscherm gebruikt, dan gaat het beeldscherm de pixels schalen en dan blijft het beeld altijd een beetje onscherp.
-
Pharos2001
Mijn zelfgebouwde PC heeft 3 DVI poorten (2*DVI-I [HDMI/VGA converter or DVI-D]+ 1*DVI-D) , 1 HDMI poort en 1 VGA poort. De grafische kaart heeft de 2 DVI-I poorten [met HDMI converter ook audio inserted], mobo heeft de rest.
Ik heb maar 2 schermen die beide op de grafische kaart aangesloten zitten.
1 Sony DVI-D/VGA monitor [4:3] maxres monitor 1280*1024
1 Samsung HDTV 2xHDMI [16/9] 1080p
AMD 64x4 Phenom
4Gb PC9200 OCZ geheugen
5xHDD (2560Gb) ruimte voor nog 2 HDD's
9 cooling fans
OS1=XP
OS2=W7
Als ik erover nadenk moet ik nog steeds kwijlen maar het was een product van evolutie!
De laatste missing links zijn een nieuw mobo, sneller geheugen en de Phenom.
AMD 64x4 Phenom
4Gb PC9200 OCZ geheugen
9 cooling fans
OS1=XP
OS2=W7
Als ik erover nadenk moet ik nog steeds kwijlen maar het was een product van evolutie!
Je maakt mij niet jaloers hoor.Pharos2001 schreef:Mijn zelfgebouwde PC heeft 3 DVI poorten (2*DVI-I [HDMI/VGA converter or DVI-D]+ 1*DVI-D) , 1 HDMI poort en 1 VGA poort. De grafische kaart heeft de 2 DVI-I poorten [met HDMI converter ook audio inserted], mobo heeft de rest.
AMD 64x4 Phenom
4Gb PC9200 OCZ geheugen
9 cooling fans
OS1=XP
OS2=W7
-
Pharos2001
Oh ja. Voor HD zijn er maar 2 (ok 3 met i) mogelijkheden.
1280x720p
1980x1080p
1980x1080i
Andere settings zetten je op PC modus waar een aantal opties van HD uitgeschakeld worden.
Mijn TV instelling is staat altijd op 'Just scan' welke optie niet bestaat met PC modus. Ook zijn de brightness/contrast/backlight/color/PIP opties minimaal of niet aanpasbaar in PC modus.
1280x720p
1980x1080p
1980x1080i
Andere settings zetten je op PC modus waar een aantal opties van HD uitgeschakeld worden.
Mijn TV instelling is staat altijd op 'Just scan' welke optie niet bestaat met PC modus. Ook zijn de brightness/contrast/backlight/color/PIP opties minimaal of niet aanpasbaar in PC modus.
Weet je wat pas kwijlen is? 8) De nieuwe 27-inch iMac met 2560 x 1440 scherm. Wat een supermooi ding.Pharos2001 schreef:Als ik erover nadenk moet ik nog steeds kwijlen maar het was een product van evolutie!
Ik heb voorlopig geen nieuwe computer nodig, maar zo één zou ik graag willen hebben.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick