God zij dank hebben we jou nog om het allemaal uit te leggen, Frank!Frank C schreef:Maar dat bedoelde Jezus , als jood, helemaal niet, of de Evangelisten.

Moderator: Moderators
God zij dank hebben we jou nog om het allemaal uit te leggen, Frank!Frank C schreef:Maar dat bedoelde Jezus , als jood, helemaal niet, of de Evangelisten.
Fishhook schreef:God zij dank hebben we jou nog om het allemaal uit te leggen, Frank!
Je mag op deze manier denigrerend spreken over mijn schrijfsels, maar wat ik schrijf komt tenminste nog uit eigen pen en eigen denken.Frank C schreef:Ja, vooral die talloze artikeltjes van jou op je site...Rereformed schreef:Een god die zogenaamd noodgedwongen moet meestrijden in de bronstijd en dan de overwinning ook nog moet delen met een onooglijk volkje woestijnbarbaren? "Samen met ons godje het hoofd boven water houden"...kan het nog zotter?
Erik schreef: Ik zie enkel dat je ondanks dat je hoog van de religeuze toren blaast, jezelf grootse inzichten toedichtend, geen antwoord kunt geven op de meest simpele belangrijke vragen.
Daarmee blijft er enkel gebakken lucht over.
Iemand die op deze schaal zaken plagieert; zonder bronvermelding. Komt binnen het onderwijs niet ver. Misschien iets om te onthouden FrankC. Je zou de eerste niet zijn, die hier met open ogen intrapt.Rereformed schreef:
Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die andermans woorden kopiëren en niet het fatsoen hebben om de bron te vermelden. Ik ben met jou dan ook meteen uitgepraat. Mijn eindconclusie over jou is instemming met de woorden van Erik
Tuurlijk, je eigen pen. Nietzsche, Feuerbach....enz.Reref schreef:Je mag op deze manier denigrerend spreken over mijn schrijfsels, maar wat ik schrijf komt tenminste nog uit eigen pen en eigen denken.
Ja hoor, o grote Meester.Reref schreef:Dit is iets wat jij nog moet leren.
Mijn eigen woorden.Reref schreef:Kun je even aangeven van wie de passages zijn die je geeft als commentaar op mij in je vorige zeer lange bijdrage ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 34#p191534 )?
"Schriften" hebben geen bedoelingen ! Die zijn voorbehouden aan schrijvers en lezers. Maar het staat op historische gronden vast dat jouw interpretatie volledig haaks staat op de bedoelingen van de schrijvers van het OT !Frank C schreef:Mijn interpretatie staat wél dichter bij de bedoelingen van de Schrift.
Digit,Digit schreef: Wat bescheidenheid zou je dan ook sieren !
Volgens Klaas Smelik (sorry, dat ik naar hem verwijs) niet. Hij leest binnen het 'historisch kader', zonder overigens te denken dat de Bijbel een geschiedenisboek zou zijn.Digit schreef: "Schriften" hebben geen bedoelingen ! Die zijn voorbehouden aan schrijvers en lezers. Maar het staat op historische gronden vast dat jouw interpretatie volledig haaks staat op de bedoelingen van de schrijvers van het OT !
De juiste hartetoestand en houding om de schrift te bestuderen, dat zeg je goedIk ben bescheiden, héél bescheiden zelfs geworden. Hoe meer ik de bijbel bestudeer, hoe kleiner en bescheidener ik word. Want vroeger dacht ik het te weten. Nou, mooi niet. Die arrogante houding heb ik allang achter me gelaten. Méér en méér ontdek ik dat er véél meer achter de woorden, de teksten, zinnen, pericopen zit dan dat ik voor mogelijk had gehouden.
Dat heb ik hier o.m. duidelijk willen maken. Zó laat je de Schrift spreken, (bij wijze van spreken) of anders gezegd, laat je de Schrift aan het woord. Dat is geheel iets anders dan dat ik mijn eigen mening erin ga lezen en dan vervolgens eruit ga halen. Wat je dan uit de teksten haalt is uitsluitend je mening/standpunt die je van te voren al had. En dat schiet niet op!
Inderdaad, het enige wat je nu nog moet doen, is het geheel in zijn historische context plaatsen, en dan zul je zien dat de schrijvers er een heel andere bedoeling mee hadden.Frank C schreef:Digit,Digit schreef: Wat bescheidenheid zou je dan ook sieren !
Ik ben bescheiden, héél bescheiden zelfs geworden. Hoe meer ik de bijbel bestudeer, hoe kleiner en bescheidener ik word. Want vroeger dacht ik het te weten. Nou, mooi niet. Die arrogante houding heb ik allang achter me gelaten. Méér en méér ontdek ik dat er véél meer achter de woorden, de teksten, zinnen, pericopen zit dan dat ik voor mogelijk had gehouden.
Dat heb ik hier o.m. duidelijk willen maken. Zó laat je de Schrift spreken, (bij wijze van spreken) of anders gezegd, laat je de Schrift aan het woord. Dat is geheel iets anders dan dat ik mijn eigen mening erin ga lezen en dan vervolgens eruit ga halen. Wat je dan uit de teksten haalt is uitsluitend je mening/standpunt die je van te voren al had. En dat schiet niet op!
Dan bijzonder jammer dat Klaas Smelik (aan wiens objectiviteit ik overigens sterk durf te twijfelen) in deze radicaal tegengesproken wordt door de wetenschappelijke consensus binnen de historici die in de materie gespecialiseerd zijn (óók de christelijk gelovigen), en die zeggen dat het OT in feite het pamflet is van de agressieve geopolitieke ambities van Josiah !Frank C schreef:Volgens Klaas Smelik (sorry, dat ik naar hem verwijs) niet. Hij leest binnen het 'historisch kader', zonder overigens te denken dat de Bijbel een geschiedenisboek zou zijn.Digit schreef: "Schriften" hebben geen bedoelingen ! Die zijn voorbehouden aan schrijvers en lezers. Maar het staat op historische gronden vast dat jouw interpretatie volledig haaks staat op de bedoelingen van de schrijvers van het OT !
Hij komt tot geheel andere conclusies. Je kunt de reactie op zijn van Peter van 't Riet nog eens nalezen.
Of beter; lees het boek zelf maar eens.
Hoe weet je dat? Is imho niet meer dan een aanname die je niet hard kan maken.FrankC schreef:Mijn interpretatie staat wél dichter bij de bedoelingen van de bijbelschrijvers.