Wij weten wat leven is....
Moderator: Moderators
Re: Wij weten wat leven is....
Ali,
Bedankt !
Tussen die gorilla en die mug plaats ik die koe in de buurt van de hollandse nieuwe !
Die empathie met de beestjes in de wei, die heb ik ook. Maar uiteindelijk zouden die er zonder de vleesindustrie niet zijn. En of ze in de vrije natuur tussen de roofdieren langer en gelukkiger zouden leven betwijfel ik ook nog. De natuur is nl. niet zó "lief" !
Daarnaast wil ik wel graag ijveren voor een zo goed mogelijke behandeling van die beestjes (al maakt dat het vlees duurder), maar daarbij wil ik mij niet laten recupereren door gaiafanatiekelingen of vegangelisten !Vandaar dat ik mij voorlopig beperk tot een bewuste aankoop (voor zover mogelijk) !
Groetjes,
Digit
Bedankt !
Tussen die gorilla en die mug plaats ik die koe in de buurt van de hollandse nieuwe !
Die empathie met de beestjes in de wei, die heb ik ook. Maar uiteindelijk zouden die er zonder de vleesindustrie niet zijn. En of ze in de vrije natuur tussen de roofdieren langer en gelukkiger zouden leven betwijfel ik ook nog. De natuur is nl. niet zó "lief" !
Daarnaast wil ik wel graag ijveren voor een zo goed mogelijke behandeling van die beestjes (al maakt dat het vlees duurder), maar daarbij wil ik mij niet laten recupereren door gaiafanatiekelingen of vegangelisten !Vandaar dat ik mij voorlopig beperk tot een bewuste aankoop (voor zover mogelijk) !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
Wat valt er nog de bespreken wanneer iedereen zich spontaan "bekeert"?balkon schreef: haha!ja, precies!
Maar hoe kan het dan dat deze mensen zich tóch mengen in zo'n discussie?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Als alle vegetariërs bekeerd zijn, dan kan men hier misschien discussiëren over de vraag of men niet ook gewoon mensen moeten opeten.Jagang schreef:Wat valt er nog de bespreken wanneer iedereen zich spontaan "bekeert"?balkon schreef: haha!ja, precies!
Wat is leven eigenlijk? Als een eend leeft, leeft een plant dan ook? Of geldt leven pas vanaf het eigenschap 'bewust leven'? Dan komt dus het ervaren (van pijn) ter sprake. Het is in principe egoïstisch om te zeggen dat we geen vlees mogen eten, omdat wij het niet aan zouden kunnen zien als er een dier sterft. Wij zijn ons immers bewust van de vernietiging van het 'leven'. Zouden wij geen empathie voelen, dan zou je ook niemand horen klagen dat het zo 'zielig' is voor die dieren. Immers, niemand geeft er dan meer om, ook al voelen ze nog wel. De uitspraak: 'vlees eten omdat je het lekker vindt is egoïstisch' staat dus op hetzelfde niveau als geen vlees eten omdat je het zielig vindt. Dit is een gigantische jij-bak en dus ook geen reden waarom je wél vlees zou moeten eten. Het is meer een bewustmaking.
In dit topic wordt ook ergens gesproken over waarde-oordeel (wij zijn beschaafder/staan hoger op de ladder). Evenzo is het slechts een waarde-oordeel om al het 'leven' (wat al een waarde-oordeel op zich is) als gelijk te zien! Hier komt dus de subjectiviteit in beeld van de discussie over het wel of niet eten van vlees. Is het vrijdenkender om dieren als gelijke te zien? Ik denk het niet. Het is een andere zienswijze, niet per definitie een betere. Ik ben het ermee eens dat je dieren een zo goed mogelijk leven moet geven, maar mijn prioriteiten wat betreft tijdsbesteding e.d. liggen ergens anders. Daarnaast interesseert het onderwerp mij niet genoeg / heb ik er te weinig ervaring mee om er werkelijk wat mee te doen.
In dit topic wordt ook ergens gesproken over waarde-oordeel (wij zijn beschaafder/staan hoger op de ladder). Evenzo is het slechts een waarde-oordeel om al het 'leven' (wat al een waarde-oordeel op zich is) als gelijk te zien! Hier komt dus de subjectiviteit in beeld van de discussie over het wel of niet eten van vlees. Is het vrijdenkender om dieren als gelijke te zien? Ik denk het niet. Het is een andere zienswijze, niet per definitie een betere. Ik ben het ermee eens dat je dieren een zo goed mogelijk leven moet geven, maar mijn prioriteiten wat betreft tijdsbesteding e.d. liggen ergens anders. Daarnaast interesseert het onderwerp mij niet genoeg / heb ik er te weinig ervaring mee om er werkelijk wat mee te doen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Heej, deja vu ...balkon schreef:Als alle vegetariërs bekeerd zijn, dan kan men hier misschien discussiëren over de vraag of men niet ook gewoon mensen moeten opeten.Jagang schreef:Wat valt er nog de bespreken wanneer iedereen zich spontaan "bekeert"?balkon schreef: haha!ja, precies!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Misschien toch maar eens deze post in hetzelfde topic te bekijken?balkon schreef:Als alle vegetariërs bekeerd zijn, dan kan men hier misschien discussiëren over de vraag of men niet ook gewoon mensen moeten opeten.Jagang schreef:Wat valt er nog de bespreken wanneer iedereen zich spontaan "bekeert"?balkon schreef: haha!ja, precies!
Er is geen enkele logische reden om normen en waarden die betrekking hebben op de omgang tussen mensen onderling uit te breiden naar de omgang tussen mens en dier.
Omgekeerd is er ook geen enkele reden om onze normen en waarden ten opzichte van onze omgang met dieren uit te breiden naar de omgang tussen mensen onderling.
Shut up Murdock, crazy fool!
Als fenomen als:The Black Mathematician schreef: Er is geen enkele logische reden om normen en waarden die betrekking hebben op de omgang tussen mensen onderling uit te breiden naar de omgang tussen mens en dier.
Omgekeerd is er ook geen enkele reden om onze normen en waarden ten opzichte van onze omgang met dieren uit te breiden naar de omgang tussen mensen onderling.
- dierenartsen
- Digit die tegen het doden van mensapen is
- huisdieren
- affectie tegen bio-industrie
niet zijn ontstaan als gevolg van logisch redeneren, waarop berusten die zaken dan wel?
En geldt jouw verhaal ook niet voor de onderlinge omgang tussen bijvoorbeeld katholieken en gereformeerden? Dat een gereformeerde geen hosti hoeft aan te nemen is duidelijk, maar betekent dat dan ook dat een gereformeerde vogelvrij is en door katholieken, vleeseters bij uitstek, dan ook maar geslacht en opgegeten kan worden?
Het is mij niet duidelijk hoe jij aan die waan komt dat de niet-vega's jou als vega zijnde zouden willen 'bekeren'.balkon schreef:
Als alle vegetariërs bekeerd zijn, dan kan men hier misschien discussiëren over de vraag of men niet ook gewoon mensen moeten opeten.
Uit welke reactie(s) blijkt dat volgens jou?
Ik kan je toch verzekeren dat ik zelf daar totaal geen behoefte aan heb, jou of enige andere vega, te 'bekeren'.
Het doel van dit topic is andersom. Dat is een poging tot bekering van niet-vega's.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ik maak dat met name op uit reclameuitingen op radio, tv of billboards op straat en niet zozeer uit de reacties hier.Cluny schreef:Het is mij niet duidelijk hoe jij aan die waan komt dat de niet-vega's jou als vega zijnde zouden willen 'bekeren'.balkon schreef:
Als alle vegetariërs bekeerd zijn, dan kan men hier misschien discussiëren over de vraag of men niet ook gewoon mensen moeten opeten.
Uit welke reactie(s) blijkt dat volgens jou?
En waar maak jij dat dan uit op?Ik kan je toch verzekeren dat ik zelf daar totaal geen behoefte aan heb, jou of enige andere vega, te 'bekeren'.
Het doel van dit topic is andersom. Dat is een poging tot bekering van niet-vega's.
1) Wie iets wil verkopen maakt reclame. De vleesproducenten dus. Niet wij, vleesconsumenten alhier !
2) Komaan !
Digit
2) Komaan !
Digit
Wat is, IS !
Jij denkt dat ik dat niet weet? Waarom word je nu ineens boos?Digit schreef:1) Wie iets wil verkopen maakt reclame. De vleesproducenten dus. Niet wij, vleesconsumenten alhier !
2) Komaan !
Digit
Aha, het is een (te gemakkelijke) aanname van mij.balkon schreef:En waar maak jij dat dan uit op?Ik kan je toch verzekeren dat ik zelf daar totaal geen behoefte aan heb, jou of enige andere vega, te 'bekeren'.
Wat heb je dan als doel?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Vleeseters pesten, natuurlijk!Cluny schreef:Aha, het is een (te gemakkelijke) aanname van mij.balkon schreef:En waar maak jij dat dan uit op?Ik kan je toch verzekeren dat ik zelf daar totaal geen behoefte aan heb, jou of enige andere vega, te 'bekeren'.
Wat heb je dan als doel?
- LordDragon
- Bevlogen
Balkon
MVG, LD.
Zielig.Vleeseters pesten, natuurlijk!
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Recalcitrant, net als het leven, maar dan overdreven.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.