Het einde van de muziek op Youtube?
Moderator: Moderators
Re: Het einde van de muziek op Youtube?
Dit wordt de nekslag voor de wat onbekendere artiesten. Vaak genoeg heb ik juist door een clipje kennisgemaakt met een artiest, zonder dat clipje zou ik nooit van die artiest gehoord hebben. Ik heb ook wel cd's gekocht van artiesten nadat ik die juist heb gevonden op youtube of via clipjes. Het is ook de promotie van artiesten die je wegneemt indien dit niet meer zou mogen. En men heeft vanaf het begin al niet goed ingespeeld op internet. CD's zijn altijd kunstmatig hoog in prijs geweest. Indien men de cd's voor een redelijkere prijs zou hebben aangeboden, zouden ze veel meer gekocht worden. Maar 35 euro betalen voor een schijfje van 2 euro met 12 liedjes erop, daar passen mensen voor. Er is altijd muziek gekopieerd, vroeger deed je dat ook al met een bandrecorder, later met je cassetterecorder waarmee je de top 40 opnam. Het zijn de platenmaatschappijen die het grote geld missen, en ook de platenmaatschappijen die de cd kunstmatig hoog houden. De artiest heeft er nooit veel aan verdiend. Die kan 1 euro krijgen per verkochte cd en moet het grotendeels hebben van de concerten. En laten die concerten nu enorm gepromoot worden door de gratis beschikbare clips. Onder het mom van stelen van de artiest willen de platenmaatschappijen geld zien, de artiest is hier uiteindelijk niet mee gebaad.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Ongeloveloos
- Banned
Ik antwoorde op jouw vraag of je een dief bent als je een briefje van 10 vindt en houdJagang schreef:Geldstukken blijven altijd eigendom van de Nederlandse bank.
Zo is het bijvoorbeeld bij wet verboden om geld te verbranden of om te smelten.
Ik heb nergens beweerd dat het bekijken diefstal is ! Wel het plaatsen.Ik reageerde op je opmerking dat het bekijken van zulke clips diefstal was.
Nu gooi je het er weer op dat degene die het filmpje aanbiedt (eigenlijk "embedt") daarvoor verantwoordelijk is.
CXT: quotes juist gezet.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
- Blackadder
- Ervaren pen
Buma is zinkend schip en wordt aan alle kanten ingehaald door de realiteit. (en uitgelachen) Dit is slechts de zoveelste stuiptrekking. Nog geen 2 maanden geleden stonden de kranten vol met berichten dat de Piratebay dicht ging. Ik heb er nog niks van gemerkt.
Gratis muziek is de realiteit. En dat is niet erg. itunes is niet gratis en kan toch bestaan. Wat er verandert is dat men gaat beseffen dat itunes geen Muziek verkoopt, maar een Dienst. Service. Gemak. En een vleugje rechtvaardigheid.
Lees het boek 'Free' van Chris Anderson (te koop op papier en legaal gratis te downloaden via http://tinyurl.com/ktp7lj ) Chris anderson legt in zijn boek uit waarom het nieuwe gratis werkt.
Ik kan besluiten om al mijn muziek gratis te downloaden. Dat werkt als ik veel vrije tijd heb (om te zoeken) , genoegen neem met een beperkt aanbod (ontzettend veel is te vinden , maar niet alles) genoegen neem met onbekende kwaliteit (ruis, bitrate, onvolledigheid) etc. Het is gratis. Dus beperkt.
Ik kan ook mijn online muziek kopen. Dan ben ik verzekert van kwaliteit, zekerheid ik krijg wat ik koop, en snelheid en gemak (hoef niet zelf te zoeken). Ik betaal dus voor de dienst. Eventueel kan nog meespelen dat ik het rechtvaardig vind dat de maker van de muziek door mijn aankoop gesteund wordt.
Tijd is geld voor mensen met een drukke baan , dus hoe rijker ik ben hoe aantrekkelijker het is voor mij om muziek legaal te kopen. Dat komt goed uit voor de bedrijven die op- internet geld willen verdienen. De jongere heeft weinig geld en vele tijd en download torrents . De oudere heeft meer geld en minder tijd en koopt.
De vraag is natuurlijk of de jongere van nu ook verandert in de betalende oudere van straks. Ik denk van wel. Om mij heen zie ik dertigers (mijn generatie) die keurig al hun games kopen terwijl het grote nerds zijn die precies weten hoe ze alles illegaal kunnen krijgen. (en dat ook wel deden als student) Maar ze hebben een goed inkomen als IT- er of accountant of zelfstandig ondernemer. Ze willen gewoon kwaliteit. Het moet het meteen doen en ze hebben echt geen zin in DVD's branden, of pielen met cracks en hacks.
Een beetje van beide werelden komt natuurlijk ook veel voor.
Gratis muziek is de realiteit. En dat is niet erg. itunes is niet gratis en kan toch bestaan. Wat er verandert is dat men gaat beseffen dat itunes geen Muziek verkoopt, maar een Dienst. Service. Gemak. En een vleugje rechtvaardigheid.
Lees het boek 'Free' van Chris Anderson (te koop op papier en legaal gratis te downloaden via http://tinyurl.com/ktp7lj ) Chris anderson legt in zijn boek uit waarom het nieuwe gratis werkt.
Ik kan besluiten om al mijn muziek gratis te downloaden. Dat werkt als ik veel vrije tijd heb (om te zoeken) , genoegen neem met een beperkt aanbod (ontzettend veel is te vinden , maar niet alles) genoegen neem met onbekende kwaliteit (ruis, bitrate, onvolledigheid) etc. Het is gratis. Dus beperkt.
Ik kan ook mijn online muziek kopen. Dan ben ik verzekert van kwaliteit, zekerheid ik krijg wat ik koop, en snelheid en gemak (hoef niet zelf te zoeken). Ik betaal dus voor de dienst. Eventueel kan nog meespelen dat ik het rechtvaardig vind dat de maker van de muziek door mijn aankoop gesteund wordt.
Tijd is geld voor mensen met een drukke baan , dus hoe rijker ik ben hoe aantrekkelijker het is voor mij om muziek legaal te kopen. Dat komt goed uit voor de bedrijven die op- internet geld willen verdienen. De jongere heeft weinig geld en vele tijd en download torrents . De oudere heeft meer geld en minder tijd en koopt.
De vraag is natuurlijk of de jongere van nu ook verandert in de betalende oudere van straks. Ik denk van wel. Om mij heen zie ik dertigers (mijn generatie) die keurig al hun games kopen terwijl het grote nerds zijn die precies weten hoe ze alles illegaal kunnen krijgen. (en dat ook wel deden als student) Maar ze hebben een goed inkomen als IT- er of accountant of zelfstandig ondernemer. Ze willen gewoon kwaliteit. Het moet het meteen doen en ze hebben echt geen zin in DVD's branden, of pielen met cracks en hacks.
Een beetje van beide werelden komt natuurlijk ook veel voor.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Bedankt voor de link, Blackadder.
Ik denk dat je een goed punt maakt wat betreft kwaliteit. Ik weet hoe ik makkelijk muziek kan downloaden via torrents, en zoveel tijd kost het niet eens. Maar ik mis het hele idee van 'een album', ook al download ik 'm helemaal. Ik heb liever gewoon het origineel in een mooi hoesje met boekje erbij. Vandaar dat ik cd's normaal gewoon koop.

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Bullshit. Als ik download via een site als piratebay, dan deel ik gewoon bestanden met andere mensen, zoals ik vroeger tapes van mijn platen en cd's uitwisselde. Als ik naar de freerecordshop ga en een cd meeneem zonder te betalen, dan pleeg ik diefstal. Als ik de cd koop, en de opnamen aan mijn vrienden geef, dan is dat geen diefstal. Anders wordt het als ik een cd opneem en de kopieën ga verkopen op de markt.Ongeloveloos schreef:Dowloaden van muziek en/of films blijft gewoon diefstal !
En dan nog iets. Het ging hier over youtubefilmpjes. Als BumaStemra dit er door krijgt, en ik moet voor het embedden van een youtube-clipje van Boards of Canada gaan betalen, dan eis ik (verdomme) een bewijs dat precies het bedrag dat ik betaald heb, op de rekening van de producers achter Boards of Canada is gestort, en niet op de rekening van Madonna of Mick Jagger.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Wat zo grappig is, is dat ik sinds ik clipjes op Youtube zoek, en ik aan het downloaden ben, ik ook weer platen en cd's koop. Ik ontdek nieuwe muziek, die ik anders niet zou hebben gehoord.
Maar de wereld is veranderd. Muzikanten zullen hun brood weer meer moeten gaan verdienen met live optredens. De tijd dat men bakken geld kan verdienen met de verkoop van geluidsdragers is gewoon voorbij.
Overigen, veel goede muzikanten verdienden vroeger weinig geld, en krijgen nog steeds weinig geld. Madonna, Mick Jagger, en de industrie erachter, verdienen iets minder. Wel, ik kan daar niet wakker van liggen.
Maar de wereld is veranderd. Muzikanten zullen hun brood weer meer moeten gaan verdienen met live optredens. De tijd dat men bakken geld kan verdienen met de verkoop van geluidsdragers is gewoon voorbij.
Overigen, veel goede muzikanten verdienden vroeger weinig geld, en krijgen nog steeds weinig geld. Madonna, Mick Jagger, en de industrie erachter, verdienen iets minder. Wel, ik kan daar niet wakker van liggen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Juridisch is dit nogal zwak. Degene die embed verspreidt namelijk het materiaal niet, het is een soort ingewikkelde link. Volgens mij (ik weet niet zeker hoe het werkt) heeft de embedder ook geen controle over het materiaal en kan de leverancier van het geëmbedde materiaal copyright-vrij materiaal ongemerkt vervangen door materiaal met copyright.
Het grootste deel van de filmpjes op YouTube is niet afkomstig van klanten van Buma Stemra. Daar kan Buma dus geen geld voor vragen.
Het grootste deel van de filmpjes op YouTube is niet afkomstig van klanten van Buma Stemra. Daar kan Buma dus geen geld voor vragen.
Je kunt geloven dat de kat dood is.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
- Ongeloveloos
- Banned
Devious schreef:Bullshit. Als ik download via een site als piratebay, dan deel ik gewoon bestanden met andere mensen, zoals ik vroeger tapes van mijn platen en cd's uitwisselde. Als ik naar de freerecordshop ga en een cd meeneem zonder te betalen, dan pleeg ik diefstal. Als ik de cd koop, en de opnamen aan mijn vrienden geef, dan is dat geen diefstal. Anders wordt het als ik een cd opneem en de kopieën ga verkopen op de markt.Ongeloveloos schreef:Dowloaden van muziek en/of films blijft gewoon diefstal !
En dan nog iets. Het ging hier over youtubefilmpjes. Als BumaStemra dit er door krijgt, en ik moet voor het embedden van een youtube-clipje van Boards of Canada gaan betalen, dan eis ik (verdomme) een bewijs dat precies het bedrag dat ik betaald heb, op de rekening van de producers achter Boards of Canada is gestort, en niet op de rekening van Madonna of Mick Jagger.
Goh, degene waar je van steelt (de muzikant(en)/schrijver) denkt daar toch heel anders over Devious.
Ja, het is lullig. Maar nogmaals, het komt nog steeds op hetzelfde neer als het kopiëren op cassettebandjes. Dat is geen diefstal. Dús is het uitwisselen van muziek op het internet dat ook niet.
Bovendien is er een Bumaheffing op CD-R schijfjes. Daarmee hebben ze hun recht om te zeuren al verspeeld.
Maar goed. Het gaat hier over de youtubefilmpjes.
Bovendien is er een Bumaheffing op CD-R schijfjes. Daarmee hebben ze hun recht om te zeuren al verspeeld.
- Ongeloveloos
- Banned
Devious schreef:Ja, het is lullig. Maar nogmaals, het komt nog steeds op hetzelfde neer als het kopiëren op cassettebandjes. Dat is geen diefstal. Dús is het uitwisselen van muziek op het internet dat ook niet.
Ach, diefstal, misbruik, ongeoorloofd, als het beestje maar een naam heeft.
Feit is en blijft dat de eigenaars het niet willen/goedkeuren ! Iets van mijn en dijn.
@Devious: Het kopiëren van cassettes/cd's is in zekere zin wel diefstal. Door het te kopiëren en uit te geven, 'steel' je omzet van de artiest omdat de kopieën fungeren als substituut (ook al verspreid je ze enkel onder vrienden). Het verspreiden van substituten ansich is niet illegaal, maar wel als de copyright bij de betreffende artiest ligt. Anders vind ik het bij YouTube filmpjes. Die filmpjes staan al op het net (gratis) en kunnen dus ook gratis verspreid worden, zolang duidelijk blijft van wie het komt.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
Waarop jij zei dat het het eigendom was van de Nederlandse bank, en dat klopt.. net als je eigen geld.Ongeloveloos schreef:Ik antwoorde op jouw vraag of je een dief bent als je een briefje van 10 vindt en houd
Verder ligt het lang niet zo zwart-wit als jij zegt.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevonden_voorwerp
En een link plaatsen naar een bestaand filmpje?Ik heb nergens beweerd dat het bekijken diefstal is ! Wel het plaatsen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Maar het valt niet hard te maken of en hoeveel er wordt gestolen.CXT schreef:@Devious: Het kopiëren van cassettes/cd's is in zekere zin wel diefstal. Door het te kopiëren en uit te geven, 'steel' je omzet van de artiest omdat de kopieën fungeren als substituut (ook al verspreid je ze enkel onder vrienden).
Men kan na het beluisteren van "illegaal" materiaal ook juist beslissen om een bepaald album wél te kopen.
Eh... cassettebandjes?
Was bijna vergeten hoe ze eruitzagen, tot ik een MP3 adapter voor de casetterecorder in mijn oude barrel kocht!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Zodra ik iets heb gekocht, is niet de maker de eigenaar, maar ikzelf. Als ik er vervolgens een kopie van maak en deze weggeef, doe ik niet aan heling, en pleegt de ontvanger geen diefstal. Hoe vervelend dat ook is voor degene die het gemaakt heeft. Punt is dat een aantal grote platenmaatschappijen tevens fabrikanten van electronica zijn. Zij hebben de cassettedeck, datrecorders, cd-rewritables, mp3 spelers en harddiskrecorders op de markt gebracht, maar ze willen van twee walletjes blijven eten. Dat gaat nu eenmaal niet. Toen men eenmaal besloot dat een LP opgenomen mag worden op een cassettebandje, heeft men de basis gelegd voor het downloaden. Dit komt hoe dan ook op hetzelfde neer.Ongeloveloos schreef:Ach, diefstal, misbruik, ongeoorloofd, als het beestje maar een naam heeft.
Feit is en blijft dat de eigenaars het niet willen/goedkeuren ! Iets van mijn en dijn.
Als jij vroeger wel eens een cassettebandje hebt opgenomen om deze aan een vriend te geven, ben je net zo goed een dief als iedereen die download. Ik kies er hier voor om het woord 'dief' niet te gebruiken. Er is geen sprake van diefstal, omdat er niet is gestolen.
Ik koop bijna elke Ska CD die ik tegenkom. Dat doe ik al meer dan 20 jaar.
De orginele jamaicaanse Ska uit de jaren 60.
Ik heb een aardige verzameling, vooral LP's en CD's
Tegenwoordig kom ik ze bijna niet meer tegen.
1 interessant CD-tje per jaar of zoiets.
Op internet heb ik de mogelijkheid om op een andere manier mijn verzameling te vergroten.
Gratis.
Als er een platenmaatschappij (!) zo aardig is om al dat sensationele van internet netjes op een CD-tje te zetten en deze voor een normale prijs ter verkoop aan te bieden, dan ben ik de trouwste afnemer.
Ik kreeg altijd een kick bij het kopen van een CD. Met het infoboekje erbij.
De orginele jamaicaanse Ska uit de jaren 60.
Ik heb een aardige verzameling, vooral LP's en CD's
Tegenwoordig kom ik ze bijna niet meer tegen.
1 interessant CD-tje per jaar of zoiets.
Op internet heb ik de mogelijkheid om op een andere manier mijn verzameling te vergroten.
Gratis.
Als er een platenmaatschappij (!) zo aardig is om al dat sensationele van internet netjes op een CD-tje te zetten en deze voor een normale prijs ter verkoop aan te bieden, dan ben ik de trouwste afnemer.
Ik kreeg altijd een kick bij het kopen van een CD. Met het infoboekje erbij.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.