Iteke Weeda
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
Iteke Weeda
gisteren hoorde ik toevallig Iteke Weeda (sociologe en emeritus hoogleraar emancipatievraagstukken) op de radio
http://betagids.omroep.nl/uitzending/22 ... uele-hype/
Voor iemand die zo wetenschappelijk geschoold is, bleek dat ze nu volledig vertrouwd op mediums. De omslag was gekomen, doordat ze een sessie met een medium had gehad die "wist wat hij niet kon weten".
Iteke weet waarschijnlijk niet wat cold reading is.
O ja en atheisme was "ook een geloof"...
Grappig is dat later op de dag in het christelijke programma Schepper en co, theologen zichzelf verweten dat zij niets met de opkomende spritualiteit in de jaren zestig hadden gedaan.
http://betagids.omroep.nl/uitzending/22 ... uele-hype/
Voor iemand die zo wetenschappelijk geschoold is, bleek dat ze nu volledig vertrouwd op mediums. De omslag was gekomen, doordat ze een sessie met een medium had gehad die "wist wat hij niet kon weten".
Iteke weet waarschijnlijk niet wat cold reading is.
O ja en atheisme was "ook een geloof"...
Grappig is dat later op de dag in het christelijke programma Schepper en co, theologen zichzelf verweten dat zij niets met de opkomende spritualiteit in de jaren zestig hadden gedaan.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: Iteke Weeda
Je kan blijkbaar hoogleraar worden zonder goed op de hoogte te zijn van de consequenties van de wetenschappelijke methode. Ik verbaas mij overigens vrijwel dagelijks over de goedgelovigheid van mensen die verder rationeel op mij overkomen. Maar goed de Randi award is tot op heden nog niet vergeven.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Blackadder
- Ervaren pen
Dit komt vaak voor. Ik ken een echtpaar dat eerst een academische carrière had, daarna de politiek is ingegaan, oa wethouder van Amsterdam, en nu motivatie workshops geeft inclusief de hele spirituele rimram... Die mensen waren echt niet dom en ik weiger vooralsnog te geloven dat ze alleen om geld te verdienen van die zweverige dingen erbij halen. Ze werken nu namelijk op een plek waar ze minder verdienen dan voorheen in het bedrijfsleven.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
- LordDragon
- Bevlogen
Ik verbaas me eerder over die naam? Vanwaar is die persoon afkomstig? (I take weeda)Ik verbaas mij overigens vrijwel dagelijks over de goedgelovigheid van mensen die verder rationeel op mij overkomen.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
- Blackadder
- Ervaren pen
Klinkt Fries, zowel voor als achternaam
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
- LordDragon
- Bevlogen
Ok bedankt, ik ben daar eens geweest naar de zeehonden gaan kijken, das toch in het noorden van nederland he? De mensen spraken er idd wat eigenaardig, namen heb ik niet gevraagd. Wel gure streek. Dus I take Weeda komt waarschijnlijk uit noordholland. Ik dacht effe die kan van jamaica komen ook he
MVG, LD.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ik herinner mij ineens de uitspraak van een destijds altijd stonede vriend die ondanks dat vrij leuk uit de hoek kon komen. Namelijk Friesland is de enige open inrichting dit functioneert.LordDragon schreef:Ok bedankt, ik ben daar eens geweest naar de zeehonden gaan kijken, das toch in het noorden van nederland he? De mensen spraken er idd wat eigenaardig, namen heb ik niet gevraagd. Wel gure streek. Dus I take Weeda komt waarschijnlijk uit noordholland. Ik dacht effe die kan van jamaica komen ook he![]()
MVG, LD.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Nu we toch off topic zijn.
Een bijzonder verschijnsel
LD lijkt geïnteresseerd in de topografische achtergronden van de naam van Iteke Weerda.
Hoort dat het in Friesland ligt.
(Dit is een aanname van mij, want een enkele keer kun je wel eens een zeehond zien op de Waddenzee vanaf de friese kust, of je kun gaan wadlopen en dan geluk hebben een zeehond te zien of je bent naar Terschelling gevaren en je had een bijzondere moment in je leven dat je een paar oogjes en een snuitje van een zeehond in de kijkert kreeg.)
....en concludeert vervolgens dat Iteke waarschijnlijk uit Noord Holland komt.
Of bedoelt hij te schrijven "het noorden van Nederland"
LD leek me een onderlegd persoon.
Weet van veel dingen iets te schrijven en heeft uitgesproken meningen, die niet altijd de mijne zijn, maar die meestal logisch en goed gefundeerd zijn.
Nu mijn punt.
Het is mij bekend dat het onderwijs in Frankrijk gedegen is, maar zeer beperkt is tot alleen zaken die Frankrijk betreffen.
Ik dacht dat dat in België, evenals in Nederland, heel anders is.
Nu geeft LD echter blijk van geen enkele kennis te hebben van de topografie binnen Nederland, zelfs niet nu hij zelf door Nederland is gereisd.
Mijn vraag aan LD:
Ligt dit aan het onderwijs in België? Geen les in basis kennis van minstens een grofweg indeling van Nederland?
Of heb je al je kennis uitsluitend uit zelfstudie?
Een bijzonder verschijnsel
LD lijkt geïnteresseerd in de topografische achtergronden van de naam van Iteke Weerda.
Lijkt als opzet als grapje, maar toch....Ik verbaas me eerder over die naam? Vanwaar is die persoon afkomstig? (I take weeda)

Hoort dat het in Friesland ligt.
Is zeehonden in Friesland wezen kijken, terwijl Pieterburen in Groningen ligt, waar je overigens wel het gemakkelijkst via Friesland komt.Ok bedankt, ik ben daar eens geweest naar de zeehonden gaan kijken,
(Dit is een aanname van mij, want een enkele keer kun je wel eens een zeehond zien op de Waddenzee vanaf de friese kust, of je kun gaan wadlopen en dan geluk hebben een zeehond te zien of je bent naar Terschelling gevaren en je had een bijzondere moment in je leven dat je een paar oogjes en een snuitje van een zeehond in de kijkert kreeg.)
....en concludeert vervolgens dat Iteke waarschijnlijk uit Noord Holland komt.
Of bedoelt hij te schrijven "het noorden van Nederland"
LD leek me een onderlegd persoon.
Weet van veel dingen iets te schrijven en heeft uitgesproken meningen, die niet altijd de mijne zijn, maar die meestal logisch en goed gefundeerd zijn.
Nu mijn punt.
Het is mij bekend dat het onderwijs in Frankrijk gedegen is, maar zeer beperkt is tot alleen zaken die Frankrijk betreffen.
Ik dacht dat dat in België, evenals in Nederland, heel anders is.
Nu geeft LD echter blijk van geen enkele kennis te hebben van de topografie binnen Nederland, zelfs niet nu hij zelf door Nederland is gereisd.
Mijn vraag aan LD:
Ligt dit aan het onderwijs in België? Geen les in basis kennis van minstens een grofweg indeling van Nederland?
Of heb je al je kennis uitsluitend uit zelfstudie?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- LordDragon
- Bevlogen
hoi mariakat
Wel merk ik op dat wij belgen soms heel nederland omschrijven met de term holland, maar dat is niet juist, mijn excuus.
En het was boven friesland dat ik geweest ben. Boven groningnen. Maar we zijn wel via de kustlijn teruggereden en dan via het ijsselmeer. He doel van de vakantie was schiermonniksoog, ik heb me dus schromelijk vergist dat dit in de waddenzee ligt. En we hebben ergens gelogeerd in de buurt van het lauwersmeer.
Nou effe terug naar iteke weeda. Ik weet dat het voor jullie nederlanders niet zo gek zal klinken, voor een belgje als ik is dat een ietwat exotische naam. Ik meen me trouwens wel te herinneren dat sommige mensen in het noorden van nederland een voor mij bijna onbegrijpelijk dialect spraken. Niet dat het zijn charmes niet had maar ik heb toen wel raar opgekeken. (het gaf me wel het gevoel echt op vakantie te zijn)
MVG, LD.
Ik kan me niet herinneren op school meer over nederland geleerd te hebben dan dat amsterdam de hoofdstad is en beatrix de koningin.Ligt dit aan het onderwijs in België? Geen les in basis kennis van minstens een grofweg indeling van Nederland?
Wel merk ik op dat wij belgen soms heel nederland omschrijven met de term holland, maar dat is niet juist, mijn excuus.
Je heb gelijk we zijn toen groningen gepasseerdIs zeehonden in Friesland wezen kijken, terwijl Pieterburen in Groningen ligt, waar je overigens wel het gemakkelijkst via Friesland komt.

Zeker niet uitsluitend, ik ben tot mijn 26ste naar school geweest en heb een master diploma (in mijn geval een veroudert universitair diploma dat gelijkgesteld werd met een master). Maar ik moet toch even opmerken dat intussentijd (12 jaar) ik niet heb stilgezeten, en wel veel zelfstudie heb gedaan. In de tijd dat ik op de schoolbanken zat werd er wel eens iets verteld over Einstein bvb maar de relativiteit theorie, de quantumtheorie enzomeer heb ik allemaal zelf tot me genomen. Ik heb dan nog een opleiding van drie jaar industrieel elektricien, en programmeur automatisatie gevolgd. Maar jammer genoeg kwam de topografie in nederland niet erg aan bod.Of heb je al je kennis uitsluitend uit zelfstudie?

Nou effe terug naar iteke weeda. Ik weet dat het voor jullie nederlanders niet zo gek zal klinken, voor een belgje als ik is dat een ietwat exotische naam. Ik meen me trouwens wel te herinneren dat sommige mensen in het noorden van nederland een voor mij bijna onbegrijpelijk dialect spraken. Niet dat het zijn charmes niet had maar ik heb toen wel raar opgekeken. (het gaf me wel het gevoel echt op vakantie te zijn)
MVG, LD.
- LordDragon
- Bevlogen
Ok, ok, snap wel dat je me nu voor een complete idioot aanziet.
Ik heb op school gezeten eerst latijn en derna moderne op een college bij de jezuieten, misschien verklaart dat veel. Derna naar de koninklijke kunstacademie te gent. Het spijt me dat ik niet meer topografissche notie heb genomen van jullie thuisland
MVG, LD.

MVG, LD.
Troost je, dat is voor mij als Nederlander ook een volkomen onbegrijpelijk dialect.LordDragon schreef:Ik meen me trouwens wel te herinneren dat sommige mensen in het noorden van nederland een voor mij bijna onbegrijpelijk dialect spraken.

Trouwens aan de kust van het mooie Vlaamse land in België versta ik ook geen jota van wat ze zeggen, als ze op de dialecttoer gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- LordDragon
- Bevlogen
"Gie kippe, kverstonder uk niks van tons"Trouwens aan de kust van het mooie Vlaamse land in België versta ik ook geen jota van wat ze zeggen, als ze op de dialecttoer gaan.

MVG, LD.
Het oosten grenst aan Duitsland ja. En nee, ik ga niks zeggen over de kwaliteit van topografie op je Belgische Jezuïtenschool. 

Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- collegavanerik
- Superposter
in belgie zijn meer duitssprekenden dan in nederland, als ik me niet vergis hebben ze zelfs een radiozenderLordDragon schreef:"Gie kippe, kverstonder uk niks van tons"Trouwens aan de kust van het mooie Vlaamse land in België versta ik ook geen jota van wat ze zeggen, als ze op de dialecttoer gaan.. Ja maf toch he, zover ligt het allemaal niet uit elkaar. En weet je als ik naar wallonie ga, nou dan spreek ik "frans". In Nederland zijn er geen franssprekende gedeelten, misschien wel overlap met het duits, jullie grenzen daar toch aan niet?
MVG, LD.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Nederland heeft twee officiële talen: Nederlands en Fries (in Friesland).LordDragon schreef:... Ja maf toch he, zover ligt het allemaal niet uit elkaar. En weet je als ik naar wallonie ga, nou dan spreek ik "frans". In Nederland zijn er geen franssprekende gedeelten, misschien wel overlap met het duits, jullie grenzen daar toch aan niet?
Fries is van oorsprong nauw verwant aan het Engels. Oudfries is vrijwel identiek aan het Angels. Het moderne Fries heeft meer Nederlandse invloeden.
Nederlands is afkomstig van Vlaamse (Nederfrankische) kolonisten met wat menging met de locale (vooral Fries sprekende) stammen. In het oosten van Nederland gaat de taal langzaam over in Nedersaksisch. Nedersaksisch is een Nederduits dialect (ook Nederlands wordt hier soms toe gerekend). Er was vroeger een Duits taalcontinuüm met een geleidelijke overgang.
Een paar eeuwen terug besloot men in het Duitse rijk een hoogduitse variant als standaardduits in te voeren en dit 'Duits' te noemen (terwijl dit woord 'Duits' voordien gebruikt werd voor alle talen van het taalcontinuüm). De Nederlandse/Vlaamse Duitse dialecten (Diets) zijn vanaf dat moment officieel een aparte taal. In de grensstreek aan de Duitse kant worden (naast standaardduits) ook overwegend Nederduitse dialecten gesproken; die dialecten bevinden zich dichter bij standaard Nederlands dan (Hoog-)Duits.
Je kunt geloven dat de kat dood is.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.